LXXXVII Raming der voor de Eerste Kamer in 2011 benodigde uitgaven, evenals aanwijzing en raming van de ontvangsten

A RAMINGEN

Den Haag, 27 april 2010

Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de

Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2011 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2011.

De Huishoudelijke Commissie,

Van der Linden, Voorzitter

Dupuis

De Vries

Hamilton, Griffier.

Inleiding

Taken en taakvervulling Eerste Kamer

De kerntaken van de Eerste Kamer liggen in het, als sluitstuk van de wetgevingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving, en het controleren van de regering. De Eerste Kamer besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de beoordeling van de wetgevingskwaliteit. Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid. Deze zijn door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon in omvang en intensiteit toegenomen.

De verwerking van de wetgevende productie van twaalf ministeries, als ook de beoordeling van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen, vergt grote inzet, maar ook een doelmatige werkwijze. Voor de periode 2008–2011 is een Werkplan vastgesteld. Daarin komt tot uitdrukking dat het voor deze periode zaak is vast te houden aan verbeteringen die zijn doorgevoerd, waar nodig nog beter te gaan doen wat is afgesproken, en een aantal nog niet gerealiseerde nieuwe doelstellingen in beeld te brengen. Ter ondersteuning van hun werkzaamheden voorziet de ambtelijke organisatie de Kamerleden van wetgevingsdossiers en informatiedossiers. Bij de voorbereiding van wetgevingsdossiers wordt rekening gehouden met de in 2008 vastgestelde lijst aandachtspunten voor de wetgevingskwaliteit.

Eind 2009 kon worden vastgesteld dat een groot deel van het Werkplan 2008–2011 reeds was gerealiseerd.

Als belangrijke resultaten kunnen worden genoemd:

  • Wetgevingsdossiers worden voorbereid met inachtneming van aandachtspunten voor de wetgevingskwaliteit die het College van Senioren heeft vastgesteld;

  • Versterking van de kwaliteit, diepgang en samenhang in het werk van de Eerste Kamer en vergroting van betrokkenheid van het maatschappelijk veld bij het wetgevingsproces in de vorm van expertmeetings, symposia, hoorzittingen en werkbezoeken

  • Er heeft binnen de Eerste Kamer een herbezinning plaatsgehad op de eigenstandige rol van de Senaat bij het Europese beleids- en wetgevingsproces. Bij deze benadering stonden niet de parlementaire procedures centraal, maar de (politieke) accenten die deze Kamer in de toekomst wil leggen bij de behandeling van Europese voorstellen, gelet op haar staatsrechtelijke positie en rol. Bij de herbezinning is de zelfstandige rol van de Eerste Kamer als deel van een nationaal parlement nadrukkelijk in aanmerking genomen. De herbezinning is afgerond en heeft voor de Kamer geleid tot een nieuwe werkwijze die sinds september 2009 geïmplementeerd wordt.

  • De websites van de Eerste Kamer hebben een belangrijke vernieuwing ondergaan waardoor het voor belangstellende burgers, maatschappelijke organisaties en bestuurlijke gremia eenvoudiger geworden is op de voet te volgen wat zich in de Eerste Kamer afspeelt, wat de stand bij de behandeling van wetgeving door de Eerste Kamer is, wat de Kamer middels toezeggingen en moties heeft bewerkstelligd, hoe wordt omgegaan met Europese dossiers en hoe de Eerste Kamer de regering controleert.

  • De voormalige dienstwoning binnen het gebouw is ter beschikking van de Kamer gekomen en heeft een opknapbeurt ondergaan. Er heeft een onderzoek naar de Werkbelasting van de Leden plaatsgevonden.

  • Er is een film over de Eerste Kamer tot stand gekomen.

Na het aantreden van de nieuwe Voorzitter van de Eerste Kamer is voor 2010 een nieuw Werkplan vastgesteld.

Kernpunten in dit Werkplan zijn:

1. Implementatie van de nieuwe werkwijze inzake Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.

Per 1 december 2009 is het Verdrag van Lissabon in werking getreden. De nieuwe Verdragsrechtelijke rol van de nationale parlementen vraagt om een grote verantwoordelijkheid en betrokkenheid en leiden tot een intensivering van de relaties tussen nationale parlementen en tussen nationale parlementen en het Europees parlement. Eurocommissarissen zullen meer rechtstreeks contact zoeken met nationale parlementen. Specialisten op de onderscheiden vakgebieden zullen meer contact met elkaar hebben en er zal ook meer interactie zijn tussen en met rapporteurs. In het parlementaire verkeer binnen de Europese Unie zal optimale doelmatigheid moeten worden nagestreefd. De website van de nationale parlementen in de EU, IPEX, is een belangrijk communicatie-instrument. In overleg met de Tweede Kamer, zal de mogelijkheid worden onderzocht een door beide Kamers te benutten faciliteit voor videoconferenties te creëren.

De nieuwe werkwijze, als ook de voorbereiding van de contacten met de Europese instellingen en de interparlementaire contacten, als ook de parlementaire diplomatie in bredere zin, vragen adequate ondersteuning. Uit hoofde van het Verdrag van Lissabon zijn de taken van de Tweede en Eerste Kamer gelijk. In alle vakcommissies van de Eerste Kamer wordt aandacht besteed aan wetgevings- en beleidsvoorstellen van de Europese Commissie. De capaciteit van de Kamerorganisatie wordt aangepast aan de nieuwe taken die voor de Eerste Kamer uit het Verdrag van Lissabon voortvloeien. Gekozen is voor een bescheiden groei. Voor 2011 is voorzien in een uitbreiding van het aantal stafmedewerkers met 3fte. Op basis van opgedane ervaring zal moeten worden bezien of de uitbreiding toereikend is om de aanzienlijke toename in werkzaamheden het hoofd te bieden. De vraag of het wenselijk is dat de Eerste Kamer een eigen vertegenwoordiging in Brussel krijgt, zal in 2010 nader aan de orde komen.

2. Websites

Per 20 april 2010 is de oplevering van de ingrijpend vernieuwde website Europapoort gerealiseerd. Ontwerp, faciliteiten en informatiestructuur van deze vernieuwde site sluiten aan bij de nieuwe werkwijze van de Kamercommissies, voorvloeiend uit de nieuwe Europese bevoegdheden van de Kamer. In de loop van 2010 zal de site Europapoort verder worden doorontwikkeld met diverse faciliteiten, zoals de automatische link met databases Prelex en IPEX, die voorzien in een automatische koppeling op basis van com-nummers met dossiers van de Europese Commissie. Het aanpassen van de websites aan actuele ontwikkelingen binnen en buiten de Kamer vergt een voortdurende inspanning.

3. Versterking externe communicatie

  • Wekelijkse nieuwsbrief aan de parlementaire redacties met plenaire agenda en aankondigingen van expertmeetings, hoorzittingen en adviesaanvragen

  • Heldere en uitnodigende vooraankondiging van Kamervergaderingen via website, teletext en mail met heldere beschrijving van de voornaamste wetsvoorstellen op de Kameragenda

  • Opschonen van het bestaande relatiebestand en segmenteren naar doelgroepen

  • Definiëren en in kaart brengen van nieuwe, strategische doelgroepen voor publicaties, digitale nieuwsbrieven en symposia

  • Directe melding van genomen Kamerbesluiten aan de parlementaire nieuwsredacties via mail en teletext

  • Categorale mailbestanden voor de vakmedia en sectorgebonden bladen

  • Digitale weergave van de plenaire debatten via het internet en een omroepkanaal. In de loop van 2010 worden variabele cameraposities in de plenaire vergaderzaal operationeel gemaakt

  • Camerafaciliteiten in tenminste één van de commissiekamers

4. Verdere ontwikkeling Parlis

Parlis is het parlementair informatiesysteem dat sinds 1 september 2008 bij de Tweede Kamer wordt gebruikt om alle parlementaire informatie in samenhang op te slaan en te raadplegen.

In 2009 is onderzocht of dit systeem dat zich in de praktijk van de Tweede Kamer heeft bewezen, ook geschikt is voor de Eerste Kamer. Daarbij is uitgegaan van de uitgangspunten zoals die bij de Eerste Kamer aanwezig zijn zoals: een veel kleinere administratieve organisatie, andere werkprocessen, andere werkdruk door concentratie van vergaderactiviteiten, de Leden die weinig of geen fractieondersteuning hebben en de uitgebreide ondersteuning vanuit de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning van de Eerste Kamer aan de Leden.

Op basis van onderzoek is geconcludeerd dat Parlis qua programmatuur geschikt is voor gebruik door de Eerste Kamer. Wel zijn er organisatiespecifieke aanpassingen noodzakelijk die nog in detail moeten worden onderzocht en beschreven, zodat de kosten van deze aanpassingen kunnen worden geraamd. Het Werkplan voorziet in doorontwikkeling van Parlis ten behoeve van de Eerste Kamer zodanig dat het systeem in mei 2011 geheel operationeel is.

5. Fractieondersteuning

In de Eindrapportage Werkbelasting en arbeidsvoorwaarden Eerste Kamerleden die in mei 2009 aan het College van Senioren is gepresenteerd, komt tot uitdrukking dat de middelen voor fractieondersteuning door vele Leden als niet toereikend worden bestempeld. In de raming is voorzien in een verhoging van het budget voor fractieondersteuning.

8. Stageprogramma

De Eerste Kamer vormt voor Senatoren en medewerkers een inspirerende werkomgeving. Teneinde jong talent de mogelijkheid te bieden kennis te maken met die werkomgeving en de mogelijkheid te bieden door een bijdrage aan het ondersteunende werk ten behoeve van de Kamer kennis en ervaring op te doen die zeer relevant kan zijn voor de verdere loopbaan, heeft de Eerste Kamer op initiatief van de Voorzitter een stageprogramma opgezet. De eerste stagiaires zijn begin 2010 aangetreden.

7. Huisvesting Eerste Kamer

De Eerste Kamer is in termen van ruimtelijkheid bescheiden behuisd. Het ambt van lid van de Eerste Kamer is steeds zwaarder geworden en de ruimtelijke facilitering van de Eerste Kamerleden heeft daarmee geen gelijke tred gehouden. Een groot knelpunt is dat de capaciteit voor commissievergaderingen in het gebouw van de Eerste Kamer beperkt is. Op de dinsdagen is het vaak buitengewoon moeilijk alle noodzakelijke commissievergaderingen, algemene overleggen, hoorzittingen e.d. in de beschikbare zalen te doen plaatsvinden. Commissievergaderingen zijn in de Eerste Kamer, evenals in de Tweede Kamer, in beginsel openbaar. Praktisch gezien kan deze openbaarheid in de praktijk niet gerealiseerd worden. Er is immers in de beschikbare zalen geen ruimte beschikbaar voor (externe) belangstellenden. Hierdoor kan aan het principe van openbaarheid geen gevolg gegeven worden. De Huishoudelijke Commissie heeft de minister voor Wonen, Wijken en Integratie (verantwoordelijk voor de Rijksgebouwendienst) en Vicepresident van de Raad van State gevraagd eraan mee te werken dat in het gebouw van Raad van State een zaal ter beschikking komt, die op dinsdagen dienst kan doen als openbare commissiezaal, voor het publiek toegankelijk.

Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal

De Voorzitter van de Eerste Kamer heeft ook de leiding van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben doorgaans een sterk ceremonieel karakter: met name springt in het oog de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De uit de organisatie van de Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer.

Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer

De verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (in € 1 000)
 

2010

2011

2012

2013

2014

Verplichtingen

11 244

10 761

10 761

10 761

10 761

      

Uitgaven – totaal

11 244

10 761

10 761

10 761

10 761

01. Apparaat

7 147

6 663

6 663

6 663

6 663

02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer

4 053

4 054

4 054

4 054

4 054

03. Verenigde Vergadering

44

44

44

44

44

      

Ontvangsten

79

94

94

94

94

I ALGEMEEN

De voorliggende raming voor 2010 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2010 zijn gehanteerd. De aanwending van de (personele en materiële) middelen geschiedt mede ter realisering van het in de inleiding genoemde Werkplan 2010. Kosten van renovatie van het gebouw komen in de raming niet tot uitdrukking. Deze maken deel uit van de kosten van de Rijksgebouwendienst (begroting ministerie van VROM).

II ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01

APPARAAT

Personeel Eerste Kamer

De personele bezetting geeft per maart 2009 het volgende beeld te zien:

Totaal aantal ambtenaren

50

Schalen 1 t/m 4

1

Schalen 5 t/m 10

34

Schaal 11 en hoger

15

De beschikbare formatie in fulltime eenheden (fte’s) bedraagt 48. De werkelijke bezetting in fte’s per 1 april 2010 bedraagt 48,91 (inclusief vacatures). De verdeling daarvan is als volgt:

Schaal

Aantal fte’s

 

18

1

 

16

1

 

14

0,83

 

13

3

 

12

0,83

 

11

8,79

 

Totaal schaal 11 en hoger

 

15,45

10

8,47

 

9

5,81

 

8

4,45

 

7

2,56

 

6

2,67

 

5

9,16

 

Totaal schalen 5 t/m 10

 

33,12

4

0,34

 

Totaal schalen 1 t/m 4

 

0,34

Totaal

48,91

48,91

Overige personeelsuitgaven

Op dit onderdeel worden onder andere de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de kosten van inhuur externen (ter tijdelijke vervanging van medewerkers), opleiding- en cursusgelden, uitkeringen aan personeel, de kosten van de ondernemingsraad.

Postactief personeel

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. Tevens worden hierop de doorberekende apparaats- en administratiekosten verantwoord.

Materieel

Fractieondersteuning Leden

Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de administratieve ondersteuning van de fracties. Het bedrag voor fractieondersteuning dat, gemeten naar de taken van de fracties uiterst bescheiden was, is met € 60.000 verhoogd.

Vergoedingen

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal.

Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere externe advisering, (een deel van de) schoonmaak, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer.

Overige diensten

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon, fax en voor werving en selectie.

Algemene benodigdheden/bureaukosten

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: kosten voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen.

Specifieke gebruiksgoederen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen.

Specifieke verbruiksgoederen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d. Als gevolg van stijgende energieprijzen is deze post opgehoogd.

Representatiekosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie1, daaronder ook begrepen de kosten van de ontvangst van buitenlandse delegaties en genodigden. Cateringkosten voor ontvangsten worden echter verantwoord onder het onderdeel catering.

Belastingen/heffingen/retributies

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. De Tweede Kamer heeft, mede naar aanleiding van de behandeling van de raming 2009 in de Tweede Kamer, aan de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof een subsidie toegekend. Deze subsidie strekte ertoe het mogelijk te maken dat dankzij een lager entreegeld (€ 4 in plaats van € 8) meer mensen in staat zijn een bezoek te brengen aan het Binnenhofcomplex. In de raming is voorzien in een navenante bijdrage (op basis van de formule 2/3 – 1/3) van de Eerste Kamer. Hierbij zij aangetekend dat het voornemen bestaat de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof in 2010 te integreren in het Huis voor de Democratie en Rechtsstaat.

Catering Eerste Kamer

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. Het cateringbedrijf is HACCP en ISO gecertificeerd. Het begrote bedrag op dit onderdeel is niet gewijzigd. Wel zijn tot uitdrukking gebracht afrekeningskosten. In 2009 zijn na een Europese aanbesteding de activiteiten uitgebreid met vergaderservice en aanpassing van het assortiment met duurzame en biologische producten. Facilitaire dienstverleners van de Eerste Kamer geven niet langer ondersteuning aan het cateringbedrijf.

Publiciteitskosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten: drukwerkkosten, de kosten voor de (vernieuwde) websites, de kosten voor in- en externe communicatie en de aanschaf van relatiegeschenken.

Exploitatie vervoermiddelen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstbromfiets en dienstfietsen.

Parlementair drukwerk

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het parlementair drukwerk Eerste Kamer. Met ingang van 1 januari 2004 is met de SDU een package deal gesloten. Jaarlijks wordt over prijsaanpassing onderhandeld. De bijdrage van de Eerste Kamer in de kosten voor elektronische bekendmaking (na de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking) zal op dit onderdeel worden verantwoord.

Automatiseringskosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de dienstverlenings-overeenkomst automatisering (DVO) met de Tweede Kamer, lijnhuur verbindingen en personeel- en salarissysteem. De kosten voor de DVO blijken lager uit te vallen dan eerder geraamd.

Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven betreffende de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Het geraamde bedrag is verhoogd in verband met het toenemend interparlementair verkeer in verband met de Europese werkzaamheden van de Eerste Kamer.

Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen

In de raming van 2011 is een extra bedrag voor specifieke investeringen, zoals de vervanging van financiële software, geraamd. In de begroting 2010 is voorzien in een grote incidentele post in verband met de investering in camerafaciliteiten voor de digitale weergave van de debatten in de Eerste Kamer via internet

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02,

VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER

De raming van dit artikel is gebaseerd op de vigerende wettelijke regeling inzake de vergoeding voor de werkzaamheden, de vergoeding voor secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Leden van de Eerste Kamer ontvangen tot dusver geen enkele vorm van honorering voor interparlementaire werkzaamheden, zoals de participatie in interparlementaire delegaties. Het gaat hier om werkzaamheden die tot de normale parlementaire taken behoren. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op herhaald aandringen vanuit de Kamer toegezegd wetgeving op dit punt aanhangig te zullen maken. In de raming is nog niet voorzien in doorberekening van de kosten die met invoering van een vergoeding voor deze werkzaamheden gemoeid zijn.

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03,

VERENIGDE VERGADERING

Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst verantwoord. Gezien het incidentele karakter van deze uitgaven worden deze niet geraamd.

ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01,

ONTVANGSTEN

Diverse ontvangsten

Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft vooral de volgende posten: opbrengst cateringverkopen en verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer.

UITSPLITSING NAAR UITGAVEN- EN ONTVANGSTENSOORTEN BETREFFENDE

DE REALISATIE 2009, BEGROTING 2010 EN DE RAMING 2011

(RAMING VAN DE) UITGAVEN – uitsplitsing naar uitgavensoort in €

artikel

Artikelonderdeel; deel

omschrijving

Realisatie 2009

Begroting 2010

Raming 2011

9901

 

Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal

10 677.227

11 244.414

10 760.500

      
 

01

APPARAAT – totaal

6 662.472

7 147.414

6 662.500

      
  

Personeel Eerste Kamer – totaal

3 371 426

3 729 800

3 810 800

  

Ambtelijk personeel

3 036 658

3 384 000

3 564 000

  

Overige personeelsuitgaven

307 605

325 800

226 800

  

Post-actieven

27 163

20 000

20 000

  

Wachtgelden

27 163

20 000

20 000

      
  

Materieel – totaal

3 291 046

3 417 614

2 851 700

  

Fractieondersteuning Leden

89 764

150 000

150 000

  

Vergoedingen

118 423

124 300

121 300

  

Diensten van derden/uitbestede

   
  

werkzaamheden

599 061

486 100

486 100

  

Overige diensten

300 675

296 000

296 000

  

Algemene benodigdheden/bureaukosten

140 600

142 500

142 500

  

Specifieke gebruiksgoederen

27 184

28 000

28 000

  

Specifieke verbruiksgoederen

106 454

118 500

128 500

  

Representatiekosten

331 674

50 000

100 000

  

Belastingen/heffingen/retributies

21 856

11 900

11 900

  

Catering Eerste Kamer

207 635

294 000

244 000

  

Publiciteitskosten

492 460

571 400

471 400

  

Exploitatie vervoermiddelen

8 448

9 850

9 850

  

Parlementair drukwerk

469 847

220 000

220 000

  

Automatiseringskosten

145 225

148 650

148 650

      
  

Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland

113 619

115 000

165 000

      
  

Aanschaf/vervanging overige investeringsgoederen

118 123

651 414

128 500

 

02

VERGOEDINGEN VOORZITTER EN

   
  

LEDEN EERSTE KAMER – totaal

3 972 875

4 053 000

4 054 000

  

Vergoeding voor de werkzaamheden

1 937 055

1 964 000

1 965 000

  

Vergoeding voor secundaire voorzieningen

190 071

200 000

200 000

  

Kostenvergoedingen

1 831 277

1 875 000

1 875 000

  

Pensioen Oud – Voorzitters

14 472

14 000

14 000

      
 

03

VERENIGDE VERGADERING – totaal

41 879

44 000

44 000

  

Grafelijke Zalen voor de Verenigde

   
  

Vergadering

41 879

44 000

44 000

(RAMING VAN DE) ONTVANGSTEN – uitsplitsing naar ontvangstensoort in €

Artikel

artikelonderdeel

omschrijving

Realisatie 2009

 Begroting 2010

Raming 2011

9901

 

Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal

86 959

79 000

94 000

      
 

01

ONTVANGSTEN – totaal

86 959

79 000

94 000

  

Diverse ontvangsten

83 853

79 000

94 000

  

Inhouding voor pensioen van

   
  

de Voorzitter of zijn betrekkingen

3 106

  

XNoot
1

In de realisatie 2009 komen mede tot uitdrukking de incidentele kosten die gemoeid waren met de organisatie van de conferentie van de Association of European Senates die in april 2009 in Den Haag plaatshad.

Naar boven