Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 februari 2024
Uw Kamer heeft de motie Gerkens c.s.1 aangenomen waarin de Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering wordt
opgeroepen met haar collega van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in overleg
te gaan om de besturen van de lerarenopleidingen te bewegen tot het formuleren van
een ambitie voor digitale geletterdheid op lerarenopleidingen op landelijk niveau
en hierover aan de Kamer te rapporteren. Met deze brief geef ik uitvoering aan deze
motie.
Met u ben ik van mening dat digitale geletterdheid een belangrijke basisvaardigheid
is waaraan veel aandacht moet worden besteed. Vanuit OCW is er regelmatig contact
met de lerarenopleidingen over de curricula, kennisbases, kerndoelen en de actualisatie
daarvan. Belangrijk is dat op dit moment kerndoelen voor digitale geletterdheid worden
ontwikkeld. De concepten worden begin maart opgeleverd. Daarna worden de kerndoelen
in de praktijk beproefd en op basis van die ervaringen aangescherpt. Pas daarna kan
besloten worden over het moment van invoering van de geactualiseerde kerndoelen. De
lerarenopleidingen zijn hier nauw bij betrokken. Tweejaarlijks ontvangen de Eerste
en Tweede Kamer de voortgangsrapportage masterplan basisvaardigheden. Hierin wordt
ook over de voortgang van de geactualiseerde kerndoelen gerapporteerd. In voorjaar
2024 ontvangt u de volgende voortgangsrapportage.
Digitale geletterdheid stelt leerlingen in staat zich te ontwikkelen tot bekwame,
actieve en verantwoordelijke burgers in onze digitale samenleving. De lerarenopleidingen
hebben afgesproken met de geactualiseerde kerndoelen, waaronder die voor digitale
geletterdheid, te zullen gaan werken binnen de eigen curricula. Dit betekent voor
lerarenopleidingen, naast aanpassingen in de curricula en kennisbases ook aandacht
voor nieuwe vaardigheden van leraren en docenten om met leerlingen in gesprek te gaan
over de betekenis van digitale middelen en het gebruik daarvan, alsmede het in contact
brengen van leerlingen met de positieve kanten van digitalisering. Voor wat betreft
het werken met de nieuwe kerndoelen die vallen onder digitale geletterdheid, en benodigde
nieuwe vaardigheden, kan gewezen worden op het programma «NPuls». Dit programma dat
gefinancierd wordt vanuit het Nationale Groeifonds is gericht op mbo-scholen, hogescholen
en universiteiten en heeft tot doel om docenten laagdrempelig te ondersteunen bij
de vernieuwing van hun onderwijs (met inzet van technologie).
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf