CXLVII Grip op algoritmische besluitvorming bij de overheid: de rol van de Eerste Kamer

O BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 februari 2024

Uw Kamer heeft de motie Gerkens c.s.1 aangenomen waarin de Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering wordt opgeroepen met haar collega van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in overleg te gaan om de besturen van de lerarenopleidingen te bewegen tot het formuleren van een ambitie voor digitale geletterdheid op lerarenopleidingen op landelijk niveau en hierover aan de Kamer te rapporteren. Met deze brief geef ik uitvoering aan deze motie.

Met u ben ik van mening dat digitale geletterdheid een belangrijke basisvaardigheid is waaraan veel aandacht moet worden besteed. Vanuit OCW is er regelmatig contact met de lerarenopleidingen over de curricula, kennisbases, kerndoelen en de actualisatie daarvan. Belangrijk is dat op dit moment kerndoelen voor digitale geletterdheid worden ontwikkeld. De concepten worden begin maart opgeleverd. Daarna worden de kerndoelen in de praktijk beproefd en op basis van die ervaringen aangescherpt. Pas daarna kan besloten worden over het moment van invoering van de geactualiseerde kerndoelen. De lerarenopleidingen zijn hier nauw bij betrokken. Tweejaarlijks ontvangen de Eerste en Tweede Kamer de voortgangsrapportage masterplan basisvaardigheden. Hierin wordt ook over de voortgang van de geactualiseerde kerndoelen gerapporteerd. In voorjaar 2024 ontvangt u de volgende voortgangsrapportage.

Digitale geletterdheid stelt leerlingen in staat zich te ontwikkelen tot bekwame, actieve en verantwoordelijke burgers in onze digitale samenleving. De lerarenopleidingen hebben afgesproken met de geactualiseerde kerndoelen, waaronder die voor digitale geletterdheid, te zullen gaan werken binnen de eigen curricula. Dit betekent voor lerarenopleidingen, naast aanpassingen in de curricula en kennisbases ook aandacht voor nieuwe vaardigheden van leraren en docenten om met leerlingen in gesprek te gaan over de betekenis van digitale middelen en het gebruik daarvan, alsmede het in contact brengen van leerlingen met de positieve kanten van digitalisering. Voor wat betreft het werken met de nieuwe kerndoelen die vallen onder digitale geletterdheid, en benodigde nieuwe vaardigheden, kan gewezen worden op het programma «NPuls». Dit programma dat gefinancierd wordt vanuit het Nationale Groeifonds is gericht op mbo-scholen, hogescholen en universiteiten en heeft tot doel om docenten laagdrempelig te ondersteunen bij de vernieuwing van hun onderwijs (met inzet van technologie).

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf


X Noot
1

Motie EK CXLVII, nr. J.

Naar boven