CXIII Wijziging van het Reglement van Orde van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

A BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de leden

Den Haag, 10 maart 2015

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 157 en 158, eerste lid van het Reglement van Orde zend ik u hiermee namens de Huishoudelijke Commissie van de Eerste Kamer een voorstel tot wijziging van het Reglement van Orde toe.

Het voorstel vloeit voort uit het verslag van de Tijdelijke Commissie GRECO-rapport van 13 mei 2014, waarover de Eerste Kamer in haar vergadering van op 17 juni 2014 plenair heeft gedebatteerd, waarna de Kamer de aanbevelingen van de commissie heeft overgenomen.

Namens de Huishoudelijke Commissie van de Eerste Kamer

De voorzitter, A. Broekers-Knol

Wijziging van het Reglement van Orde van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN HET REGLEMENT VAN ORDE

Ingezonden 10 maart 2015

Met verwijzing naar artikel 160, tweede lid, van het Reglement van Orde wordt voorgesteld een Hoofdstuk XIIa over integriteit aan het Reglement van Orde toe te voegen en artikel 81 van dat Reglement te schrappen.

ARTIKEL I

Aan het Reglement van Orde wordt het volgende hoofdstuk toegevoegd.

Hoofdstuk XIIa Integriteit

Belangenconflicten

Artikel 156a

Ieder lid geeft zich rekenschap van de belangen die hij anders dan als lid van de Kamer heeft en waakt ervoor dat deze belangen niet leiden tot het op oneigenlijke wijze uitoefenen van zijn functie.

Geschenken

Artikel 156b

Ter griffie wordt een register bijgehouden waarin de leden de door hen in hun hoedanigheid als lid van de Kamer ontvangen geschenken met een hogere waarde dan 50 euro vermelden, uiterlijk één week na ontvangst van het geschenk. Dit register ligt voor een ieder ter inzage.

Buitenlandse reizen

Artikel 156c

Ter griffie wordt een register bijgehouden waarin de leden hun in hun hoedanigheid als lid van de Kamer gemaakte buitenlandse reizen op uitnodiging en voor rekening van derden vermelden, uiterlijk één week na terugkeer in Nederland. Dit register ligt voor een ieder ter inzage. Vermelding van een buitenlandse reis kan achterwege blijven indien dit gelet op het belang van de veiligheid van het betrokken lid is aangewezen.

Functies naast het lidmaatschap van de Kamer

Artikel 156d

  • 1. Ieder lid maakt conform de Wet vergoedingen leden Eerste Kamer zijn nevenfuncties openbaar door terinzagelegging van een opgave van deze functies bij de griffie. Deze opgave bevat tevens een korte beschrijving van de werkzaamheden die het lid verricht en van de organisatie waarvoor het lid werkzaam is.

  • 2. De beschrijving genoemd in het vorige lid kan achterwege blijven indien de aard van de werkzaamheden en de aard van de organisatie reeds voldoende duidelijk zijn na het vermelden van de functie.

  • 3. Is het lid werkzaam als adviseur, dan vermeldt het lid tevens de sector waarvoor hij adviseert.

Geheimhouding in een plenaire vergadering met gesloten deuren

Artikel 156e

  • 1. Ten aanzien van de gedachtewisseling in een plenaire vergadering met gesloten deuren wordt geheimhouding in acht genomen.

  • 2. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de Kamer haar opheft.

  • 3. De geheimhouding kan door de Kamer, met gesloten deuren vergaderend, worden opgeheven.

Geheimhouding besloten commissievergadering

Artikel 156f

  • 1. Ten aanzien van de gedachtewisseling in een besloten commissievergadering wordt geheimhouding in acht genomen, met uitzondering van hetgeen de commissie in haar verslag vermeldt.

  • 2. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.

  • 3. De geheimhouding kan door de commissie in een besloten commissievergadering worden opgeheven.

Vertrouwelijke stukken

Artikel 156g

  • 1. De vertrouwelijkheid ten aanzien van de inhoud van een stuk ten aanzien waarvan de Kamer heeft bepaald, of waarvan uit zijn aard volgt, dat het vertrouwelijk is, wordt door een ieder in acht genomen.

  • 2. Ter griffie wordt een register bijgehouden van bij de Kamer dan wel bij de commissies ingekomen vertrouwelijke stukken.

Schending van de geheimhouding

Artikel 156h

  • 1. De huishoudelijke commissie kan de Kamer voorstellen om een lid, dat de geheimhouding of de vertrouwelijkheid, bedoeld in de artikelen 156e, 156f en 156g, niet in acht neemt, voor ten hoogste één maand uit te sluiten van alle vergaderingen van één of meer commissies.

  • 2. De huishoudelijke commissie kan de Kamer eveneens voorstellen om een lid, als bedoeld in het eerste lid, voor ten hoogste de verdere duur van de zitting uit te sluiten van de kennisneming van vertrouwelijke stukken.

  • 3. Een voorstel als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet gedaan dan nadat de huishoudelijke commissie het betrokken lid in de gelegenheid heeft gesteld te worden gehoord.

  • 4. Een voorstel als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt in stemming gebracht bij de aanvang van de eerste vergadering van de Kamer na de dag waarop de huishoudelijke commissie tot het doen van het voorstel heeft besloten. Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd.

  • 5. Een besluit van de Kamer ingevolge dit artikel wordt door de Voorzitter onverwijld ter kennis gebracht van het betrokken lid.

ARTIKEL II

Artikel 81 komt te vervallen.

ARTIKEL III

Deze wijziging treedt in werking op 9 juni 2015.

Toelichting:

De tijdelijke commissie GRECO-rapport heeft in haar verslag van 13 mei 20141 aanbevolen het Reglement van Orde aan te vullen met bepalingen betreffende de onderwerpen belangenconflicten, het registreren van geschenken en bepaalde reizen, het geven van gedetailleerdere informatie over de functies naast het lidmaatschap van de Kamer en het omgaan met vertrouwelijke informatie. De commissie heeft tekstvoorstellen voor deze bepalingen gedaan en aangeraden ze in een apart hoofdstuk van het Reglement over integriteit op te nemen. Op 17 juni 2014 heeft de Eerste Kamer, met uitzondering van de fractie van de PVV, de conclusies en aanbevelingen van de commissie overgenomen.2

In dit voorstel tot wijziging van het Reglement van Orde zijn de tekstvoorstellen van de commissie (ongewijzigd) verwerkt en is gekozen voor het toevoegen aan het Reglement van een apart Hoofdstuk XIIa. Veel van de tekstvoorstellen van de commissie zijn gebaseerd op soortgelijke bepalingen uit het Reglement van Orde van de Tweede Kamer. De plaats van de hier voorgestelde bepalingen komt dan ook overeen met de plaats van de verwante artikelen in het Reglement van Orde van de Tweede Kamer. Artikel I regelt de introductie van Hoofdstuk XIIa en een reeks nieuwe artikelen over integriteit. Artikel II bepaalt dat het huidige artikel 81, dat als gevolg van het nieuwe artikel 156e overbodig is geworden, komt te vervallen.

De nieuw voorgestelde artikelen worden in het verslag van de tijdelijke commissie GRECO-rapport uitgebreid toegelicht. Daarnaar zij verwezen.


X Noot
1

Kamerstukken I 2013/14, CX, A.

X Noot
2

Handelingen I 2013/14, nr. 34, item 9, p. 1–19.

Naar boven