CLX Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023

B BRIEF VAN HET LID VAN MEENEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 november 2023

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 21, 132 en 140 van het Reglement van Orde stel ik hierbij een wijziging voor van de op 21 november 2023 vastgestelde Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023. Mijn voorstel en de bijbehorende toelichting treft u bijgevoegd aan.

Van Meenen

Voorstel tot wijziging van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023

ARTIKEL I

  • a. In artikel 4, eerste lid, van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023 wordt «een basisbedrag van 11.500 euro» vervangen door «een basisbedrag van 110.984 euro».

  • b. In artikel 4, tweede lid, van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023 wordt na «de prijs- en loonontwikkelingen» toegevoegd «en met gebruikmaking van de Handleiding Overheidstarieven die jaarlijks wordt vastgesteld».

ARTIKEL II

Deze wijziging treedt in werking op hetzelfde tijdstip als de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023.

TOELICHTING

De Eerste Kamer dient een groot belang. Zij toetst finaal de kwaliteit van wetgeving op uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en rechtmatigheid voordat deze in werking treedt. Dat doen de leden van de Eerste Kamer in deeltijd; velen van hen besteden een belangrijk deel van hun tijd aan maatschappelijke functies buiten deze Kamer.

Ook in de Tweede Kamer loopt de discussie over hoe het parlement versterkt kan worden, zodat het zijn controlerende en wetgevende taken beter kan waarmaken. Zo wordt er onder andere voorgesteld om het aantal Kamerleden uit te breiden. Dat doet de indiener van dit voorstel niet. Het voorstel is om de kwaliteit en continuïteit van het werk van de Eerste Kamer te bewaken door de politiek-inhoudelijke ondersteuning van de fracties uit te breiden en te versterken.

Op dit moment is de financiële bijdrage aan de fracties te beperkt om kwantitatief en kwalitatief voldoende ondersteuning in dienst te kunnen nemen. Dit laat onverlet de grote waardering voor het goede werk van de ambtelijke ondersteuning van de Kamer. De afgelopen jaren is de ambtelijke ondersteuning terecht uitgebreid, omdat de Eerste Kamer toenemend complexe nationale en Europese wetgeving moet behandelen. Deze argumentatie is ook van toepassing op de politiek-inhoudelijke ondersteuning van fracties. De werkzaamheden van onze griffie kunnen en mogen de werkzaamheden voor de politiek-inhoudelijke besluitvorming niet vervangen.

Naast de noodzaak van uitbreiding ten behoeve van de kwaliteit van besluitvorming is er ook een noodzaak om goede werkgevers te kunnen zijn. De fracties moeten fractiemedewerkers de zekerheid en de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen bieden die recht doen aan de hoge kwaliteit van het werk dat zij van hen vragen.

Dit voorstel tot wijziging van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023, dat is voorbesproken in de vergaderingen van het College van fractievoorzitters van 7 en 14 november 2023, beoogt te komen tot een beredeneerde, robuuste en toekomstbestendige regeling die in het bijzonder de kleinere fracties ten goede moet komen. Daartoe wordt het basisbedrag van 11.500 euro dat iedere fractie nu ontvangt verhoogd naar 110.984 euro. Dit basisbedrag zou toereikend moeten zijn voor de werkgeverslasten van 1 fte (loonschaal 12 conform CAO Rijk) voor iedere fractie en het omvat mede een bedrag van 10.000 euro voor iedere fractie ten behoeve van o.a. scholingskosten, stagekosten, reiskosten van medewerkers en materiële kosten. Van oormerking van dit bedrag is overigens geen sprake; fracties kunnen de gehele bijdrage besteden aan activiteiten naar keuze, zolang deze maar niet vallen onder de in artikel 2, tweede lid, van de Regeling uitgezonderde uitgaven.

Artikel 4, eerste lid, van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023 voorziet reeds in een jaarlijkse indexering van de in het eerste lid genoemde bedragen aan de hand van de prijs- en loonontwikkelingen. Dit voorstel voegt hieraan toe dat hierbij gebruik wordt gemaakt van de Handleiding Overheidstarieven (HOT), die zelf weer mede gebaseerd is op de CAO Rijk en bedragen bevat voor werkgeverslasten en overige kosten. Eenzelfde verwijzing naar de HOT is opgenomen in de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer.

In de Raming 2024 is een bedrag van 683.000 euro voor financiële fractieondersteuning opgenomen, op een totale Raming van 22.216.000 euro. Indien de Kamer dit voorstel aanvaardt, wordt het budget voor de financiële fractieondersteuning structureel verhoogd naar 2.276.010 euro. Dit kan worden geregeld via de voorjaarsnota en vervolgens de Raming 2025. Bij een budget van 2.276.010 euro bedraagt de financiële fractieondersteuning ca. 9,6% van de totale begroting van de Eerste Kamer (thans ca. 3,1%). Bij de Tweede Kamer gaat het om ruim het dubbele, namelijk ca. 21,3% van de uitgaven.

De indiener zal zich ervoor inzetten dat de voorgestelde wijziging na een jaar wordt geëvalueerd, waarbij in ieder geval de volgende vragen aan bod komen:

  • Zijn de doelen van de herziening van de regeling, namelijk het versterken van de kwaliteit van de ondersteuning van de fracties en van goed werkgeverschap door de fracties, behaald?

  • Hoe hebben fracties het bedrag besteed? Kunnen fracties daarin van elkaar leren?

  • Hoe kan de regeling, indien nodig, verder geoptimaliseerd worden?

Inwerkingtreding van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer 2023 is voorzien voor 1 januari 2024. Op grond van artikel II van dit voorstel treedt, na aanvaarding door de Kamer, de thans voorgestelde wijziging eveneens per 1 januari 2024 in werking.

Naar boven