36 815 Wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met differentiatie van het tarief van de vliegbelasting (Wet differentiatie vliegbelasting)

D TWEEDE VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 11 december 2025

De commissie heeft met belangstelling kennisgenomen van de nota naar aanleiding van het verslag.2 De leden van de fracties van de VVD, Volt en de Fractie-Visseren-Hamakers hebben naar aanleiding van deze nota enkele nadere vragen en opmerkingen.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de VVD

De fractieleden van de VVD vragen of de regering kan aangeven welke waarborgen er zijn dat de gedifferentieerde vliegbelasting geen migratie van operators naar buurlanden veroorzaakt en geen verlies van werkgelegenheid in Nederland tot gevolg heeft.

Verder informeren zij of de regering zich op het standpunt stelt dat een uitstootpercentage van 1 procent binnen de luchtvaartsector een voldoende basis vormt voor het opleggen van substantiële handelsheffingen.

Tot slot vragen zij of de regering kan aangeven hoe zij de periode tot de inwerkingtreding in 2030 gaat benutten om te komen tot een Europees gelijk speelveld voor de belasting op privéjets.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van Volt

De fractieleden van Volt vragen of de regering kan bevestigen dat de vliegbelasting uitsluitend wordt geheven op vluchten die vertrekken vanuit Nederland en niet op die vanuit de overige landen van het Koninkrijk der Nederlanden, te weten Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Geldt deze belasting ook voor vluchten vanaf Caribisch Nederland: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba?

Vragen en opmerkingen van het lid van de Fractie-Visseren-Hamakers

Het lid van de Fractie-Visseren-Hamakers leest in de nota naar aanleiding van het verslag3 dat transferpassagiers die in Nederland overstappen zijn uitgezonderd van de vliegbelasting. Dit betekent volgens het lid van deze fractie dat buitenlandse passagiers blijven genieten van een goedkope overstap ten koste van Nederlanders die met de gevolgen van overlast en vervuiling te maken krijgen. Zij vraagt hoe de regering dit beleid verantwoordt tegenover de Nederlandse bevolking.

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de antwoorden van de regering met belangstelling tegemoet en achten het wetsvoorstel bij tijdige ontvangst van de nota naar aanleiding van het verslag op uiterlijk 12 december 2025 om 17.00 uur, gereed voor plenaire behandeling.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Karthaus


X Noot
1

Samenstelling:

Kroon (BBB) (ondervoorzitter), Van Wijk (BBB), Martens (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD) (voorzitter), Van der Linden (VVD), Vogels (VVD), Bovens (CDA), Bakker-Klein (CDA), Aerdts (D66), Griffioen (D66), Moonen (D66), Van Strien (PVV), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (ChristenUnie), Van den Oetelaar (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van der Goot (OPNL), Van Rooijen (50PLUS), Van de Sanden (Fractie-Van de Sanden), Walenkamp (Fractie-Walenkamp), Visseren-Hamakers (Fractie-Visseren-Hamakers)

X Noot
2

Kamerstukken I 2025/26, 36 815, C

X Noot
3

Kamerstukken I 2025/26, 36 815, C, p. 7

Naar boven