36 725 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (XIV) en het Diergezondsheidsfonds (F) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

2. Beleid

2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikelnummer

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Uitgaven 2028

Uitgaven 2029

Uitgaven 2030

Vastgestelde begroting 2025

 

4.385.412

4.774.112

2.987.561

1.821.135

1.599.550

1.550.514

Belangrijkste suppletoire mutaties

             

Stikstofaanpak landbouw

51

200.000

400.000

       

Eindejaarsmarge 2024

21

188.735

         

Subsidieregeling grasland

21

52.400

0

0

0

0

0

Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen

24

11.200

0

0

0

0

0

Ophoging EG-regeling

21

6.011

8.335

4.068

0

0

0

In beslag genomen goederen

21

5.750

5.500

5.250

4.750

0

0

Landelijke aanpak wolf

22

5.100

7.300

7.300

5.000

4.400

0

Invasieve exoten

22

4.600

0

0

0

0

0

Mestbeleid 2026 – 2029

21

0

59.000

64.000

64.000

63.000

0

Mestaanwending en RENURE

21

0

10.000

30.000

30.000

40.000

15.000

Robotisering en digitalisering

23

0

5.000

12.500

17.500

20.000

20.000

Dierwaardigheid

21

0

8.100

7.600

9.200

12.700

12.700

Verdienvermogen (ecoregeling)

21

0

50.000

0

0

0

0

Visserij

22

0

5.000

10.200

10.100

5.100

19.600

Experimenteerlocaties en pilots

23

0

3.500

8.500

8.500

9.000

9.000

Gewasbescherming

21

0

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

GLB voorbereiding nieuwe periode

24

0

5.000

5.000

5.000

0

0

Versterking positie boer in de keten

21

0

1.920

2.880

3.300

3.300

3.300

Vervanging Aerius

22

0

3.188

3.832

4.132

0

0

Onderzoeksinfrastructuur HCU

23

0

0

2.000

3.000

30.000

0

Voedselbeleid

21

0

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Overige mutaties

 

– 94.952

– 1.433.337

– 427.748

103.221

133.688

157.944

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

4.764.256

3.919.618

2.729.943

2.095.838

1.927.738

1.795.058

Toelichting

1. Stikstofaanpak Landbouw

Op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak landbouw.

2. Eindejaarsmarge

Dit betreft budget dat aan LVVN is toegekend voor betalingen die over de jaargrens heen lopen. Bovenop de reguliere eindejaarsmarge van maximaal één procent van de ontwerpbegroting van het afgelopen jaar is voor LVVN eindejaarsmarge toegekend voor de beëindigingsregelingen Lbv en Lbv-plus, zodat hiermee de overlopende verplichtingen op deze regelingen voldaan kunnen worden. Zonder de aanvullende eindejaarsmarge zou LVVN geen budget hebben om alle aanmeldingen voor de beëindigingsregelingen te betalen.

3. Subsidieregeling grasland

In 2025 wordt het subsidieplafond van de subsidieregeling behoud grasland bij afbouw derogatie opgehoogd met € 52,4 mln. Dit is het gevolg van een ophoging van de Europese deminimisgrens, waardoor er een hoger bedrag per aanvrager kan worden uitgekeerd. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

4. Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen

Roodvleesslachthuizen worden geconfronteerd met een forse tariefstijging. LVVN maximeert de tariefstijging en compenseert de kostenstijging voor de sector in 2025.

5. Ophoging EG-regeling

De middelen die bestemd zijn voor de CO2-levering glastuinbouw worden ingezet voor het ophogen van de Energie-efficiëntie Glastuinbouw (EG) regeling om zo het beoogde doelbereik van CO2 reductie te behalen.

6. In beslag genomen goederen

Jaarlijks worden er op grond van dierenwelzijn dieren in bewaring of in beslag genomen. Deze dieren komen in bewaring bij een opslaghouder die kosten maakt voor onder andere voer en medische zorg. De afgelopen jaren is een consequent hoger aantal dieren in beslag genomen hetgeen heeft geleid tot financiële tegenvallers. Daarom wordt voor de jaren 2025–2028 aanvullend € 21,3 mln. beschikbaar gesteld.

7. Landelijke aanpak wolf

De provincies en LVVN intensiveren de samenwerking en gaan in versneld tempo te werken aan beleidsmaatregelen voor de wolf. In december 2024 hebben Rijk en provincies daarom een gezamenlijke Landelijke Aanpak Wolven vastgesteld. Voor de uitvoering van deze aanpak wordt cumulatief € 29,1 mln. beschikbaar gesteld voor de periode 2025–2029. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

8. Invasieve exoten

Invasieve exoten zijn een gevaar voor de biodiversiteit en het aantal nieuwe invasieve exoten en hun verspreiding neemt toe. Er wordt een start gemaakt met het aanvalsplan tegen invasieve exoten om de schadelijke impact van invasieve exoten op de biodiversiteit te beperken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

9. Mestbeleid 2026–2029

Uit de hoofdlijnenakkoord (HLA) middelen wordt € 250 mln. beschikbaar gesteld voor het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het mestbeleid, waaronder het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid, toezicht en handhaving van het mestbeleid en maatregelen voor de aanpak van de mestmarkt. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

10. Mestaanwending en RENURE

Uit de HLA middelen wordt, in anticipatie op goedkeuring vanuit de Europese Commissie, € 125 mln. beschikbaar gesteld voor subsidieregelingen voor het stimuleren van RENURE als kunstmestvervanger en voor emissiearme aanwendingstechnieken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

11. Robotisering en digitalisering

In het HLA is een innovatieprogramma voor de land- en tuinbouw aangekondigd, voor robotisering gericht op het besparen van arbeidskrachten. Voor introductie en opschaling van inzet van robots in de boerenpraktijk is een samenhangend innovatieprogramma vereist. De belangrijkste doelen van dit innovatieprogramma zijn arbeidsbesparing, verduurzaming, nieuwe verdienmodellen en het verhogen van de efficiëntie van voedselproductie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

12. Dierwaardigheid

Het doel is om in 2040 dierwaardige veehouderij te bewerkstelligen. In wet- en regelgeving (AMvB) zullen de gedragsbehoeften van productiedieren worden aangewezen. In de periode periode 2025 – 2030 zijn activiteiten voor voorbereiding, onderzoek en pilots voorzien. Hiervoor wordt uit de HLA middelen € 50,3 miljoen beschikbaar gesteld en overgeheveld vanaf de aanvullende post.

13. Verdienvermogen (eco-regeling)

Deze middelen worden ingezet om het budget voor de ecoregeling in 2026 te verhogen, zodat de vooraf gecommuniceerde bedragen voor goud, zilver en brons uitbetaald kunnen worden. Dit is een ambitie uit het HLA. Het borgt daarnaast de stap van agrariërs naar een meer duurzame vorm van landbouw en een stabiele uitvoering van deze regeling. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

14. Visserij

Voor de genoemde ambities voor de visserij in het Regeerprogramma wordt € 50 mln. beschikbaar gesteld uit de HLA-middelen. De middelen worden ingezet voor het stimuleren van innovatie, investeren in verduurzaming van de visserijsector, toekomstvisie garnalenvisserij, visakkers en een versterkte internationale inzet voor de Nederlandse belangen. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

15. Experimenteerlocaties en pilots

In het HLA wordt innovatie in de landbouw benoemd als ambitie. Het hoofddoel van de aanpak voor experimenteerlocaties is het ondersteunen van de verdere verduurzaming van de Nederlandse land- en tuinbouw met nieuwe kennis en baanbrekende innovatieve praktijken. De innovaties waarmee geëxperimenteerd wordt kunnen bijdragen aan het behalen van doelstellingen op het gebied van water- en bodemkwaliteit, stikstofreductie, klimaat en biodiversiteit. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

16. Gewasbescherming

De middelen voor deze ambitie uit het HLA zijn bedoeld om de afhankelijkheid van chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en ervoor te zorgen dat de toepassing veilig is voor mens, dier en milieu. Dit wordt onder anderen bereikt door meerjarig gezondheidsonderzoek en het verbeteren van de naleving van gebruiksvoorschriften, waarvoor € 25 mln. beschikbaar wordt gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

17. GLB-voorbereiding nieuwe periode

Vanaf 2025 is er een intensief proces van (Europese) besluitvorming en de ontwikkeling voor een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor 2028–2034. Er wordt cumulatief € 15 mln. beschikbaar gesteld om de ICT-architectuur voor te bereiden en de systemen hiervoor in te richten. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar om de onderhandelingen en beleidsontwikkeling te faciliteren.

18. Versterking positie boer in de keten

Voor de uitvoering van EU-wetgeving om de positie van de boer in de keten te versterken worden middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen wordt onder andere (grensoverschrijdende) handhaving op oneerlijke handelspraktijken verbeterd en de keten middels een bemiddelingsmechanisme versterkt.

19. Vervanging AERIUS

Een ambitie uit het HLA is de ontwikkeling van een alternatief systeem voor Aerius. Om dit te ontwikkelen wordt er circa € 11,1 mln. beschikbaar gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

20. Onderzoeksinfrastructuur HCU

Deze middelen zijn beschikbaar gesteld uit de HLA middelen, voor de volgende onderzoeksfase, het uitwerken van een projectplan, ter voorbereiding van de vervanging van de huidige HCU. De HCU wordt ingericht voor onderzoek en diagnostiek naar besmettelijke dierziekten, zoönose en antimicrobiële resistentie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.

21. Voedselbeleid

Voedselbeleid is een ambitie uit het HLA. Er wordt € 10 mln. beschikbaar gesteld voor het tegengaan van voedselverliezen en voedselverspilling, het verhogen van transparantie in milieubelasting en voedselverbruik en het creëren van een volhoudbaar voedselsysteem. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Artikelnummer

Ontvangsten 2025

Ontvangsten 2026

Ontvangsten 2027

Ontvangsten 2028

Ontvangsten 2029

Ontvangsten 2030

Vastgestelde begroting 2025

 

74.297

91.763

133.693

146.422

63.591

63.161

Belangrijkste suppletoire mutaties

             

Maatregel Gerichte Aanpak

22

81.877

0

0

0

0

0

Overige mutaties

 

36.943

21.000

– 3.500

– 3.500

– 3.500

– 5.000

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

193.117

112.763

130.193

142.922

60.091

58.161

Toelichting

1. Maatregel gerichte aankoop

In 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij N2000-gebieden (Maatregel Gerichte Aankoop) opengesteld voor een gebiedsgerichte aanpak van het vrijwillig beëindigen van veehouderijlocaties. In latere jaren werden de generieke Lbv en Lbv-plus opengesteld die financieel aantrekkelijker zijn. Hierdoor is het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop gedeeltelijk onbesteed gebleven. De overgebleven middelen uit deze specifieke uitkering worden door de provincies terugbetaald aan LVVN.

3. Beleidsartikelen

3.1. Artikel 21 Land- en tuinbouw

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 21 (bedragen x € 1.000)

21 Land- en tuinbouw

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

967.875

0

967.875

340.286

1.308.161

165.882

148.214

125.367

122.111

366.449

                       
 

Uitgaven

2.342.356

– 30

2.342.326

– 257.915

2.084.411

374.977

197.878

119.471

157.832

310.666

                       
 

Subsidies (regelingen)

                   
 

Sociaal economische positie boeren

44.992

0

44.992

12.642

57.634

68.559

18.529

373

122

4.634

 

Duurzame veehouderij

1.768.734

– 40

1.768.694

– 304.183

1.464.511

286.495

95.309

0

0

14.873

 

Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen

119.770

0

119.770

– 33.703

86.067

– 28.876

– 33.004

1.044

35.789

172.201

 

Mestbeleid

137.509

0

137.509

56.837

194.346

69.000

94.000

94.000

103.000

20.756

 

Diergezondheid en dierenwelzijn

4.600

0

4.600

70

4.670

129

123

113

104

3.938

 

Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking

1.539

0

1.539

– 267

1.272

0

0

0

0

1.213

 

Integraal voedselbeleid

7.390

10

7.400

– 47

7.353

2.118

2.114

2.105

2.096

5.663

 

Leningen

                   
 

Lening Investeringsfonds Duurzame Landbouw

40.000

0

40.000

1.118

41.118

0

0

0

0

0

 

Overige leningen

0

0

0

2.000

2.000

6.000

5.000

4.000

3.000

2.000

 

Garanties

                   
 

Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit

1.805

0

1.805

0

1.805

0

0

0

0

1.805

 

Opdrachten

                   
 

Sociaal economische positie boeren

19.832

0

19.832

– 12.470

7.362

– 11.538

3.277

4.280

1.530

11.852

 

Duurzame veehouderij

4.853

0

4.853

– 357

4.496

8.100

7.600

9.200

12.700

12.700

 

Mestbeleid

15.300

0

15.300

– 15.207

93

0

0

0

0

0

 

Diergezondheid en dierenwelzijn

12.897

0

12.897

2.388

15.285

6.613

6.362

5.863

1.118

12.009

 

Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking

3.755

0

3.755

1.983

5.738

500

500

400

300

3.555

 

Integraal voedselbeleid

1.856

0

1.856

– 224

1.632

0

0

0

0

3.339

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

                   
 

College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden

1.828

0

1.828

81

1.909

67

50

50

50

1.484

 

Centrale Commissie Dierproeven

2.522

0

2.522

– 182

2.340

44

43

43

43

2.515

 

Medebewind/voormalige productschappen

187

0

187

0

187

0

0

0

0

687

 

Raad voor de Plantenrassen

1.503

0

1.503

41

1.544

26

26

26

26

1.499

 

Keuringsdiensten

11.397

0

11.397

334

11.731

113

27

17

– 3

7.098

 

Bijdrage aan medeoverheden

                   
 

Specifieke uitkeringen

110.417

0

110.417

29.585

140.002

– 30.275

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

                   
 

FAO en overige contributies

11.012

0

11.012

308

11.320

164

184

219

219

10.449

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

                   
 

Storting begrotingsreserve apurement

2.500

0

2.500

1.000

3.500

0

0

0

0

2.500

 

Storting begrotingsreserve borgstelling

3.627

0

3.627

0

3.627

– 2.600

– 2.600

– 2.600

– 2.600

1.027

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

                   
 

Diergezondheidsfonds

12.531

0

12.531

338

12.869

338

338

338

338

12.869

                       
 

Ontvangsten

31.193

0

31.193

11.672

42.865

20.000

– 5.000

– 5.000

– 5.000

24.080

                       
 

Ontvangsten

                   
 

Sociaal economische positie boeren

245

0

245

0

245

0

0

0

0

245

 

ZBO's/RWT's

2.300

0

2.300

0

2.300

0

0

0

0

2.300

 

Agroketens

2.013

0

2.013

0

2.013

0

0

0

0

513

 

Mestbeleid

7.209

0

7.209

5.000

12.209

– 5.000

– 5.000

– 5.000

– 5.000

2.209

 

Garanties

1.800

0

1.800

0

1.800

0

0

0

0

1.800

 

Diergezondheid en dierenwelzijn

11.600

0

11.600

0

11.600

0

0

0

0

11.600

 

Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking

6.026

0

6.026

6.672

12.698

0

0

0

0

5.413

 

Onttrekkingen begrotingsreserves

0

0

0

0

0

25.000

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor dit beleidsartikel wordt opgehoogd met € 340,5 mln. Dit betreft voor het leeuwendeel onbenut verplichtingenbudget voor de Lbv en Lbv-plus regelingen dat van 2024 naar 2025 worden overgeheveld.

Subsidies

Sociaal economische positie boeren

Het subsidiebudget voor Sociaal economische positie boeren wordt verhoogd met € 13,1 mln. Dit betreft grotendeels een nationale aanvulling van de regeling vestigingssteun jonge boeren, die in 2024 niet tot uitbetaling is gekomen en in 2025 alsnog wordt uitbetaald, en een kasschuif om de aanvullende eindejaarsmarge op deze regeling in het juiste kasritme te zetten.

Duurzame veehouderij

Het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij wordt verlaagd met € 304,2 mln. Dit bestaat voornamelijk uit de te ontvangen eindejaarsmarge op de Lbv en Lbv-plus regelingen en een kasschuif om middelen voor deze regelingen naar latere jaren te verplaatsen conform prognose. Verder betreft dit een verlaging van de budgetten bedoeld voor de Sbv-regeling, omdat er minder aanvragen zijn ingediend dan verwacht.

Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen

Het subsidiebudget voor Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 33,7 mln. verlaagd in 2025. Dit heeft met name te maken met het doorschuiven van middelen voor de subsidieregelingen Energie-efficiëntie glastuinbouw (EG) en Warmte-infrastructuur glastuinbouw (SWiG) (€ 24,7 mln.). Het restant bestaat uit overhevelingen naar andere begrotingsartikelen voor bijvoorbeeld uitvoeringskosten door RVO (artikel 24) en het uitzetten van onderzoek (artikel 23).

Mestbeleid

Het subsidiebudget voor Mestbeleid wordt met € 56,8 mln. verhoogd. Dit betreft met name een ophoging van het subsidieplafond voor de regeling Behoud grasland bij afbouw derogatie (€ 56,5 mln.). Deze ophoging vindt plaats als gevolg van de verhoging van de (Europese) de-minimis-grens. Verder wordt er in latere jaren budget gereserveerd voor onder meer de implementatie van het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid.

Opdrachten

Sociaal economische positie boeren

Het opdrachtenbudget voor Sociaal economische positie boeren wordt met € 12,4 mln. verlaagd. Dit betreft onder meer een overheveling van opdrachtenbudget naar Leningen, waarna het onder Leningen in een aangepast kasritme wordt gezet.

Mestbeleid

Het opdrachtenbudget voor Mestbeleid wordt verlaagd met € 15,2 mln. Dit betreft een overheveling naar de NVWA voor de uitvoering van onder andere het 7e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het RvDM.

Bijdrage aan mede-overheden

Specifieke uitkeringen

Het Specifieke uitkeringen-budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop wordt verhoogd met € 29,6 mln. Dit betreft budget dat vanuit 2026 naar 2025 wordt gehaald vanwege de urgentie van vermindering van stikstofemissie. Het voorstel is om al in najaar 2025 i.p.v. 2026 deze middelen beschikbaar te maken voor provincies om veehouderijondernemingen financieel schadeloos te stellen als deze gedeeltelijk of volledig worden gesloten en deze in prioritaire gebieden liggen.

3.2. Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 22 (bedragen x € 1.000)

22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

630.673

50.000

680.673

– 74.782

605.891

76.953

52.468

34.100

34.218

241.517

                       
 

Uitgaven

1.109.875

50.000

1.159.875

– 103.934

1.055.941

50.547

59.406

30.951

18.739

439.487

                       
 

Subsidies (regelingen)

                   
 

Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit

5.297

0

5.297

3.421

8.718

– 1.310

– 1.226

– 1.139

– 990

3.164

 

Natuur en Biodiversiteit op land

102.776

50.000

152.776

– 36.408

116.368

8.421

10.281

3.564

7.997

38.963

 

Beheer Kroondomeinen

803

0

803

– 50

753

0

0

0

0

613

 

Duurzame visserij

16.417

0

16.417

– 3.598

12.819

169

168

152

140

5.063

 

Overige stelsel activiteiten

14.882

0

14.882

– 2.341

12.541

– 2.518

– 2.514

– 873

– 882

4.429

 

Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren

2.100

0

2.100

300

2.400

300

300

0

0

0

 

Leningen

                   
 

Leningen rente en aflossing

22.145

0

22.145

– 1.350

20.795

– 1.300

0

0

0

22.145

 

(Schade)vergoeding

                   
 

Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit

2.000

0

2.000

5.383

7.383

7.000

7.000

0

0

0

 

Opdrachten

                   
 

Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit

18.251

0

18.251

– 12.386

5.865

8.621

8.660

9.573

5.690

16.340

 

Natuur en Biodiversiteit op land

65.281

0

65.281

– 5.741

59.540

34.787

14.537

5.090

3.845

21.106

 

Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren

44.311

0

44.311

– 28.860

15.451

– 636

14.651

6.776

– 174

26.579

 

Duurzame visserij

59.020

0

59.020

– 30.327

28.693

3.685

8.885

9.437

4.478

49.765

 

Internationale Samenwerking

3.113

0

3.113

– 204

2.909

34

34

34

34

3.135

 

Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit

3.506

0

3.506

– 433

3.073

– 62

0

0

0

3.306

 

Bijdrage aan agentschappen

                   
 

Rijkswaterstaat

16.808

0

16.808

– 1.929

14.879

883

1.183

897

1.168

14.436

 

Rijksvastgoedbedrijf

68.559

0

68.559

– 1.059

67.500

0

0

0

0

0

 

Overige agentschappen

0

0

0

684

684

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

                   
 

Staatsbosbeheer

32.294

0

32.294

1.377

33.671

1.065

1.039

1.032

1.026

32.300

 

Overige ZBO's

0

0

0

1.177

1.177

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

                   
 

Caribisch Nederland

1.651

0

1.651

– 672

979

0

0

0

0

800

 

Specifieke uitkering

628.820

0

628.820

9.082

637.902

– 8.592

– 3.592

– 3.592

– 3.593

195.503

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

                   
 

Internationale Samenwerking

1.841

0

1.841

0

1.841

0

0

0

0

1.840

                       
 

Ontvangsten

31.486

0

31.486

83.448

114.934

1.000

1.500

1.500

1.500

23.205

                       
 

Ontvangsten

                   
 

Landinrichtingsrente

19.641

0

19.641

0

19.641

0

0

0

0

13.760

 

Verkoop gronden

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

0

 

Overige ontvangsten natuur

2.089

0

2.089

83.448

85.537

0

0

0

0

1.889

 

Duurzame visserij

8.756

0

8.756

0

8.756

0

0

0

0

7.556

 

Onttrekkingen begrotingsreserves

0

0

0

0

0

1.000

1.500

1.500

1.500

0

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen op dit beleidsartikel worden verlaagd met € 74,8 mln. Dit betreft voornamelijk schuiven om de verplichtingen voor de samenwerking in veenweiden en overgangsbieden 2000 en de maatwerkoplossingen voor piekbelasters regelingen in het juiste ritme te zetten.

Subsidies

Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit

Het subsidiebudget voor Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit wordt meerjarig verlaagd. Dit betreft een ombuiging van op het beleid rondom Nationale Parken. Vanaf 2026 loopt deze reeks af van € 1,3 mln. tot € 1,0 mln.

Natuur en biodiversiteit op land

Het subsidiebudget voor Natuur en Biodiversiteit op land wordt met € 36,4 mln. verlaagd. Dit betreft een saldo van meerdere mutaties. Ten eerste wordt er € 18,0 mln. in latere jaren verantwoord voor de maatwerkoplossingen piekbelasters. Maatwerkcasussen hebben een lange doorlooptijd vanwege onder meer de juridische complexiteit. Vanwege vertraging in de uitvoering worden middelen doorgeschoven naar latere jaren.

Daarnaast wordt € 12,0 mln. vanuit 2025 naar 2026 doorgeschoven voor de 2e openstelling van de GLB-regeling samenwerking in veenweiden en overgangsgebieden Natura 2000 en wordt er € 7,0 mln. toegevoegd als eindejaarsmarge als gevolg van overlopende verplichtingen uit 2024. Tot slot wordt € 12,5 mln. doorgeschoven naar latere jaren omdat de openstelling voor de uitrol van watermaatregelen in veenweidegebieden met een jaar is uitgesteld.

Opdrachten

Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit

Het opdrachtenbudget voor Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit wordt verlaagd met € 12,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat er € 6,9 mln. is overgeheveld naar artikel 23 ten behoeve van de ontwikkeling van en het onderhoud aan AERIUS.

Ten tweede wordt er € 2,1 mln. overgeheveld naar het Provinciefonds. Met deze middelen kunnen provincies bijdragen leveren aan de nationale parken in het kader van het Programma Nationale Parken. Tot slot wordt er € 1,2 mln. overgeheveld naar het subsidiebudget Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit voor de uitfinanciering van een subsidie uit 2024 ten behoeve van nationale parken. Meerjarig wordt er omgebogen op het opdrachtenbudget voor nationale parken. Dit bedrag loopt af vanaf 2027 van € 4,8 mln. tot € 4,3 mln. in 2030.

Natuur en biodiversiteit grote wateren

Het opdrachtenbudget voor Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren in 2025 wordt verlaagd met € 28,9 mln. Dit komt grotendeels door vertraging in de uitvoering van Programma Natuurversterking Noordzee, waarbij € 10,0 mln. naar 2026 en 2027 geschoven worden. Verder wordt € 10,2 mln. voor Natuurcompensatie Voordelta naar latere jaren geschoven in afwachting van een definitief besluit over dit plan en de daarbij behorende flankerende plannen buiten de Voordelta.

Duurzame visserij

Het opdrachtenbudget voor Duurzame visserij wordt in 2025 verlaagd met € 30,3 mln. Dit betreft een overheveling binnen artikel 22. naar bijdrage aan medeoverheden ten behoeve van de specifieke uitkering Visserij Ontwikkelplan (VOP). Dit plan is samengesteld uit vijf regionale deelplannen en twee bovenregionale deelplannen. Het VOP kent twee doelen: Het behouden en ontwikkelen van toekomstbestendige landzijdige visclusters voor een kleinere, duurzamere en meer diverse aanvoersector, en het ontplooien van andere sociaaleconomische activiteiten die qua karakter aansluiten bij de identiteit en bijdragen aan het behoud van het sociaal-cultureel erfgoed en de werkgelegenheid van de betreffende visserijgemeenschappen.

Bijdrage aan medeoverheden

Specifieke uitkeringen

Het budget «bijdrage aan medeoverheden» op dit artikel wordt met € 9,1 mln. verhoogd. Dit betreft een saldo van verschillende mutaties en wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 30,3 mln. ten behoeve van de specifieke uitkering Visserij Ontwikkelplan is toegevoegd vanaf het opdrachtenbudget. Hierbij wordt samen met provincies en gemeenten invulling gegeven aan de onderdelen van het Visserij Ontwikkelplan.

Daarnaast wordt het budget met € 7,5 mln. verlaagd aangezien uitgaven voor zaakbegeleiding voor PAS-melders op het opdrachtenbudget van artikel 22 worden verantwoord. Ook is er € 6,7 mln. aan BTW overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds voor de regeling provinciale maatregelpaketten landelijk gebied en ca. € 3,5 mln. voor het uitvoeringsprogramma natuur.

Ontvangsten

Het ontvangstenbudget in 2025 op dit begrotingsartikel valt € 83,4 mln. hoger uit dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door terug te ontvangen middelen ad € 81,9 mln. voor de Maatregel Gerichte Aankoop-1-regeling. Omdat het een specifieke uitkering betreft dienen niet-bestede middelen terug te worden betaald aan het Ministerie van LVVN.

3.3. Artikel 23 Kennis en innovatie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 23 (bedragen x € 1.000)

23 Kennis en innovatie

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

227.395

0

227.395

224.275

451.670

27.202

25.993

27.727

77.064

262.481

                       
 

Uitgaven

407.083

0

407.083

23.260

430.343

25.056

41.773

41.528

76.218

257.165

                       
 

Subsidies (regelingen)

                   
 

Beleidsondersteunend onderzoek

37.737

0

37.737

12.426

50.163

2.746

990

770

671

15.182

 

Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid

58.637

0

58.637

– 8.805

49.832

2.729

543

350

157

44.832

 

Kennisverspreiding en groen onderwijs

152.875

0

152.875

5.692

158.567

10.741

31.755

32.846

68.077

54.304

 

Opdrachten

                   
 

Kennisontwikkeling en innovatie

11.859

0

11.859

8.083

19.942

803

663

525

290

9.335

 

Bijdrage aan agentschappen

                   
 

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

9.928

0

9.928

4.052

13.980

735

586

194

194

6.106

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

                   
 

Wageningen Research

136.047

0

136.047

1.812

137.859

7.302

7.236

6.843

6.829

125.163

 

ZonMw

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.243

                       
 

Ontvangsten

7.474

0

7.474

0

7.474

0

0

0

0

7.474

                       
 

Ontvangsten

                   
 

Kennisontwikkeling en innovatie

7.474

0

7.474

0

7.474

0

0

0

0

7.474

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget op dit beleidsartikel wordt met € 224,2 mln. verhoogd. Dit betreft het inzetten van onbenutte verplichtingenruimte in 2024 van € 171,6 mln. ten behoeve van Nationale Groeifonds-projecten; Holomicrobioom (€ 59,9 mln.), Proefdiervrije Biomedische Translatie (CPBT) (€ 54,9 mln.) en RE-GE-NL (€ 56,8 mln.). Verder vindt er in 2025 een verplichtingenschuif Wettelijke Onderzoekstaken (WOT) voedselveiligheid beleid plaats van € 28,0 mln. ten laste van 2027 en 2028 om de nieuwe meerjarige uitvoeringsovereenkomst 2026 tot en met 2028 te kunnen verplichten. De overige circa € 25 mln. is het gevolg van meerdere kleinere technische mutaties.

Subsidies

Beleidsondersteunend onderzoek

Het subsidiebudget voor Beleidsondersteunend onderzoek wordt per saldo met € 12,4 mln. verhoogd. Het leeuwendeel, € 11,9 mln., betreft een per saldo ophoging van het kasbudget voor onderzoeksprogrammering. Daar bovenop wordt er voor € 11,6 mln. budget van Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid overgeheveld naar beleidsondersteunend onderzoek, is LPO verwerkt en zijn er meerdere kleinere technische mutaties voor beleidsondersteunend onderzoek verwerkt. Daarnaast wordt het budget met € 9,5 mln. verlaagd, omdat dit budget ingezet wordt voor andere beleidsprioriteiten zoals het nationaal kennisprogramma stikstof (€ 6 mln.) en DuurzaamDoor (€ 3 mln.).

Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid

Het subsidiebudget voor Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid wordt per saldo met € 8,8 mln. verlaagd. Dit betreft de eerder genoemde technische mutatie waar € 11,6 mln. budget van Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid wordt geprogrammeerd op beleidsondersteunend onderzoek. Door verwerking van LPO wordt dit effect verkleind.

Kennisverspreiding en groen onderwijs

Tot slot wordt het subsidiebudget voor Kennisverspreiding en groen onderwijs per saldo met € 5,7 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard door toevoegen van middelen voor het eerder genoemde NKS (€ 6 mln.) en Duurzaamdoor (€ 3 mln.). Het overige per saldo effect is een verlaging van € 3,3 mln. en is het gevolg van meerdere kleinere technische mutaties.

Opdrachten

Het opdrachtenbudget voor Kennisontwikkeling en innovatie wordt met € 8,1 mln. verhoogd. Deze verhoging bestaat voornamelijk uit bijdragen van andere artikelen voor opdrachtverlening aan de RIVM en de verwerking van LPO.

3.4. Artikel 24 Uitvoering en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 24 (bedragen x € 1.000)

24 Uitvoering en toezicht

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

614.466

0

614.466

101.379

715.845

41.069

42.369

30.483

25.162

555.179

                       
 

Uitgaven

614.466

0

614.466

101.379

715.845

41.069

42.369

30.483

25.162

555.179

                       
 

Bijdrage aan agentschappen

                   
 

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

316.775

0

316.775

48.934

365.709

11.289

11.581

11.985

11.729

333.931

 

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

297.691

0

297.691

52.445

350.136

29.780

30.788

18.498

13.433

221.248

                       
 

Ontvangsten

0

0

0

23.700

23.700

0

0

0

0

0

                       
 

Ontvangsten

                   
 

Agentschappen en overig

0

0

0

23.700

23.700

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Op artikel 24 worden de verplichtingen € 101,3 mln. verhoogd.

Bijdrage aan Agentschappen

Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit

De bijdrage aan de NVWA wordt verhoogd met € 48,9 mln. Dit behelst meerdere onderliggende mutaties. Als onderdeel van het programma Herziening Stelsel Keuren en Toezicht wordt de Kwaliteitskeuring Dierlijke sector (KDS) ingehuisd bij de NVWA. Dit leidt tot tariefverhogingen voor roodvleesslachthuizen. Deze tariefstijging wordt gemaximeerd en het restant van de tariefstijging (€ 11,2 mln.) komt ten laste van de LVVN-begroting. Verder wordt er € 15,2 mln. van artikel 21 naar artikel 24 overgeheveld ten behoeve van de bijdrage aan de NVWA. Tenslotte wordt voorzien in het bekostigen van het jaarplan van de NVWA. Hieronder valt onder meer: de uitvoering van het 7e Actieprogramma Mest (€ 2,7 mln.), het realtime Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM) (€ 11,8 mln.) en EC Meststoffenverordening (€ 0,7 mln.).

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Dee bijdrage aan de RVO wordt verhoogd met € 52,4 mln. Hieraan liggen een groot aantal mutaties ten behoeve van de uitvoeringskosten die de RVO maakt voor het uitvoeren van diverse regelingen ten grondslag. De grote mutaties betreffen het inzetten van LPO voor uitvoeringskosten die de RVO maakt (€ 10,0 mln.). Andere grote mutaties betreffen de uitvoeringskosten voor Lbv en Lbv-plus (€ 6,6 mln.) en In Beslag genomen Goederen (IBG) (€ 4,3 mln.).

Ontvangsten

De ontvangsten op artikel 24 worden met € 23,7 mln. verhoogd. De NVWA laat in de prognose van 2024 een positief resultaat zien dat resulteert in een surplus van het Eigen Vermogen (EV) ad. € 13,8 mln. De regeling agentschappen schrijft voor dat het EV niet meer dan 5% van de omzet in de afgelopen drie jaar mag betreffen. Voor NVWA is dit € 26,0 mln. De eigenaar dient het surplus aan EV van NVWA af te romen. Het af te romen EV gaat, in overeenstemming met het Ministerie van VWS, volledig naar LVVN.

De resterende € 9,9 mln. ontvangsten komen voort uit twee posten van de NVWA waar onderuitputting op is ontstaan in 2024 die zijn gefinancierd door LVVN.

4. Niet-beleidsartikelen

4.1. Artikel 50 Apparaat

Tabel 8 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)

50 Apparaat

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

245.242

0

245.242

24.471

269.713

20.531

44.787

45.304

42.267

217.914

                       
 

Uitgaven

245.242

0

245.242

24.471

269.713

20.531

44.787

45.304

42.267

217.914

                       
 

Personele uitgaven

                   
 

Eigen personeel

182.778

0

182.778

24.070

206.848

18.246

42.939

43.220

40.190

156.449

 

Externe inhuur

11.031

0

11.031

– 3.045

7.986

0

0

0

0

17.397

 

Overige personele uitgaven

2.253

0

2.253

76

2.329

0

0

0

0

2.015

 

Materiële uitgaven

                   
 

Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)

9.002

0

9.002

0

9.002

0

0

0

0

5.898

 

SSO DICTU

19.728

0

19.728

0

19.728

0

0

0

0

16.624

 

Overige materiële uitgaven

20.450

0

20.450

3.370

23.820

2.285

1.848

2.084

2.077

19.531

                       
 

Ontvangsten

4.144

0

4.144

0

4.144

0

0

0

0

3.402

                       
 

Ontvangsten

                   
 

Ontvangsten

4.144

0

4.144

0

4.144

0

0

0

0

3.402

Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen op dit beleidsartikel worden met € 24,4 mln. verhoogd.

Personele uitgaven

Personele uitgaven

Het budget voor personele uitgaven wordt met € 21,0 mln. verhoogd. Dit betreft voor € 10,0 mln. het inzetten van loon-en prijsbijstellingen over eigen personeel en overige personele uitgaven. Ook is er € 5,2 mln. uitgetrokken in samenwerking met EZ/KGG voor de aanschaf van nieuwe financiële systemen.

4.2. Artikel 51 Nog onverdeeld

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 51 (bedragen x € 1.000)

51 Nog onverdeeld

bedragen x1.000

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

 

Verplichtingen

12.416

– 7.296

5.120

202.883

208.003

419.877

27.431

6.966

7.970

21.943

                       
 

Uitgaven

12.416

– 7.296

5.120

202.883

208.003

419.877

27.431

6.966

7.970

21.943

                       
 

Loonbijstelling

0

0

0

228

228

1.313

8.491

5.836

6.384

2.767

 

Nog te verdelen

12.416

– 7.296

5.120

202.655

207.775

418.564

18.940

1.130

1.586

19.176

                       
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 51 worden gedaan. Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon- en prijsbijstelling naar de loon- en prijsgevoelige artikelen binnen de begroting plaats. Ook worden er taakstellingen of middelen die nog niet aan de beleidsartikelen zijn toegevoegd op dit artikel geplaatst.

Verder is op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak landbouw.

5. Agentschappen

5.1. Agentschap Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit

Toelichting

De agentschapsparagraaf is in deze suppletoire begroting niet opgenomen. Op basis van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 wordt een agentschapsparagraaf opgesteld indien de realisatie cumulatief 5% of cumulatief € 20 mln. afwijkt van de begroting. Hier is geen sprake van.

6. Begrotingsfonds

6.1. De begroting van het Diergezondheidsfonds

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

36.389

0

36.389

0

36.389

0

0

0

0

37.923

                       
 

Uitgaven

36.389

0

36.389

0

36.389

0

0

0

0

37.923

                       

1.1

Bewaking van dierziekten (opdrachten)

4.407

0

4.407

– 3.507

900

0

0

0

0

4.407

 

Bewaking van dierziekten (opdrachten)

4.407

0

4.407

– 3.507

900

0

0

0

0

4.407

 

Bewaking van dierziekten (opdrachten)

4.407

0

4.407

– 3.507

900

0

0

0

0

4.407

1.2

Bestrijding van dierziekten (opdrachten)

1.175

0

1.175

0

1.175

0

0

0

0

1.175

 

Bestrijding van dierziekten (opdrachten)

1.175

0

1.175

0

1.175

0

0

0

0

1.175

 

Bestrijding van dierziekten (opdrachten)

1.175

0

1.175

0

1.175

0

0

0

0

1.175

1.4

Overig (opdrachten)

1.160

0

1.160

0

1.160

0

0

0

0

1.160

 

Overig (opdrachten)

1.160

0

1.160

0

1.160

0

0

0

0

1.160

 

Overig (opdrachten)

1.160

0

1.160

0

1.160

0

0

0

0

1.160

1.8

Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

2.000

 

Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

2.000

 

Bestrijding van dierziekten (schade)vergoedingen

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

2.000

1.9

Overig (subsidies)

447

0

447

0

447

0

0

0

0

447

 

Overig (subsidies)

447

0

447

0

447

0

0

0

0

447

 

Overig (subsidies)

447

0

447

0

447

0

0

0

0

447

1.15

Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

17.493

0

17.493

3.507

21.000

0

0

0

0

17.493

 

Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

17.493

0

17.493

3.507

21.000

0

0

0

0

17.493

 

Bewaking (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

17.493

0

17.493

3.507

21.000

0

0

0

0

17.493

1.16

Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)

1.058

0

1.058

0

1.058

0

0

0

0

1.058

 

Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)

1.058

0

1.058

0

1.058

0

0

0

0

1.058

 

Overig (bijdrage aan ZBO's / RWT's)

1.058

0

1.058

0

1.058

0

0

0

0

1.058

1.17

Crisisparaatheid (opdrachten)

7.787

0

7.787

– 4.518

3.269

0

0

0

0

9.321

 

Crisisparaatheid (opdrachten)

7.787

0

7.787

– 4.518

3.269

0

0

0

0

9.321

 

Crisisparaatheid (opdrachten)

7.787

0

7.787

– 4.518

3.269

0

0

0

0

9.321

1.18

Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

862

0

862

0

862

0

0

0

0

862

 

Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

862

0

862

0

862

0

0

0

0

862

 

Bestrijding (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

862

0

862

0

862

0

0

0

0

862

1.19

Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

0

0

0

4.518

4.518

0

0

0

0

0

 

Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

0

0

0

4.518

4.518

0

0

0

0

0

 

Crisisparaatheid (Bijdrage aan ZBO's / RWT's)

0

0

0

4.518

4.518

0

0

0

0

0

                       
 

Ontvangsten

54.437

0

54.437

0

54.437

– 988

– 1.500

– 1.500

– 1.500

36.423

                       
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid Diergezondheidsfonds ontvangsten (bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Ontvangsten

54.437

0

54.437

0

54.437

0

0

0

0

37.923

                       

1.10

Ontvangsten LVVN

12.638

0

12.638

0

12.638

0

0

0

0

13.005

 

Ontvangsten LVVN

12.638

0

12.638

0

12.638

0

0

0

0

13.005

 

Ontvangsten LVVN

12.638

0

12.638

0

12.638

0

0

0

0

13.005

1.11

Ontvangsten sector

33.167

0

33.167

0

33.167

0

0

0

0

24.918

 

Ontvangsten sector

33.167

0

33.167

0

33.167

0

0

0

0

24.918

 

Ontvangsten sector

33.167

0

33.167

0

33.167

0

0

0

0

24.918

1.12

Ontvangsten EU

1.209

0

1.209

0

1.209

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten EU

1.209

0

1.209

0

1.209

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten EU

1.209

0

1.209

0

1.209

0

0

0

0

0

1.13

Bijdrage sector crisisreserve

7.423

0

7.423

0

7.423

0

0

0

0

0

 

Bijdrage sector crisisreserve

7.423

0

7.423

0

7.423

0

0

0

0

0

 

Bijdrage sector crisisreserve

7.423

0

7.423

0

7.423

0

0

0

0

0

Toelichting

Bij de eerste suppletoire begroting worden de verplichtingen of uitgaven van het Diergezondheidsfonds niet verhoogd of verlaagd. Wel wordt een deel van de middelen weggehaald bij opdrachten instrumenten en verschoven naar bijdrage aan ZBO's / RWT's. Rendac, WBVR en GD vallen feitelijk onder de categorie ZBO. Door het splitsen van de middelen naar een opdrachten en een bijdrage aan ZBO's instrument kunnen deze middelen beter gescheiden worden en zijn ze beter navolgbaar voor de ADR.

Ontvangsten

Als begrotingsfonds heeft het Diergezondsheidsfonds een 100% eindejaarsmarge. Conform de vigerende systematiek wordt bij voorjaarsnota het eindsaldo DGF van het voorgaande jaar (2024) toegevoegd aan de ontvangsten van het lopende jaar (2025). Op het saldo van de afgesloten rekeningen is derhalve € 23,1 mln. toegevoegd.

Naar boven