De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel IV, onderdeel C, vervalt.
Toelichting
Met dit amendement wordt voorgesteld om de thans in de Wet voortgezet onderwijs 2020
opgenomen nahangbepaling te herstellen, die het parlement het recht geeft om een algemene
maatregel van bestuur (AMvB) met nieuwe of gewijzigde kerndoelen te doen vervangen
door een daartoe strekkend wetsvoorstel. Indiener dient dit amendement in om de democratische
controle op de vaststelling van kerndoelen in het funderend onderwijs te waarborgen.
Indiener is van mening dat de kerndoelen de kern vormen van het onderwijsprogramma
voor miljoenen leerlingen en daarmee bepalend zijn voor de kennis, vaardigheden en
waarden die aan toekomstige generaties worden meegegeven. Juist vanwege dit fundamentele
belang is het essentieel dat de volksvertegenwoordiging altijd het laatste woord kan
hebben over de inhoud van deze kerndoelen.
Het schrappen van de nahangbepaling, zoals het kabinet voorstelt, betekent dat het
parlement slechts indirect invloed kan uitoefenen via debatten of moties. Dat acht
indiener onvoldoende. De mogelijkheid om een AMvB met kerndoelen tegen te houden is
noodzakelijk om te voorkomen dat een kabinet zonder breed maatschappelijk en politiek
draagvlak kerndoelen oplegt die niet aansluiten bij de praktijk, de regio of de wensen
van ouders en leraren.
Indiener staat voor een overheid die dichtbij bestuurt, met oog voor regionale verschillen,
tradities en de kracht van gemeenschappen. Het onderwijs is bij uitstek een terrein
waar landelijke kaders en regionale invulling elkaar moeten versterken. De nahangbepaling
voorkomt dat de landelijke politiek of een kabinet van welke signatuur dan ook, kerndoelen
gebruikt voor ideologische sturing of symboolpolitiek, zonder voldoende democratische
controle. Dit sluit aan bij de visie van indiener dat beleid begrijpelijk, uitvoerbaar
en eerlijk moet zijn, en dat burgers zich moeten kunnen herkennen in beleid, taal
en bestuurders.
Met dit amendement kiest indiener voor herstel van vertrouwen, transparantie en democratische
legitimatie bij de vaststelling van kerndoelen. Het parlementaire recht om kerndoelen
bij wet te regelen, draagt bij aan het vertrouwen van burgers, ouders en leraren in
het onderwijsbeleid en voorkomt dat besluiten over de inhoud van het onderwijs uitsluitend
in de ministerraad worden genomen.
Van der Plas