Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36639 nr. B |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36639 nr. B |
Vastgesteld 24 juni 2025
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel en wensen hierover enkele vragen te stellen.
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel en stellen daarbij graag nog enkele vragen.
In het advies van CBP2 wordt gesteld:
«De commissie constateert ook dat de bescherming van persoonsgegevens van personen die zich in het Caribisch deel Nederland bevinden niet correct maar te rooskleurig is weergegeven in de stukken die ter advies zijn voorgelegd. Dit geeft een vertekend beeld over de staat van de bescherming persoonsgegevens en hierdoor het risico waarbinnen persoonsgegevens worden verwerkt en uitgewisseld en daarmee de veronderstelde veiligheid geboden door de wetsaanpassing. De commissie adviseert om de MvT op dit punt aan te passen naar de werkelijke weergave van de staat van de rechtsbescherming binnen het Caribisch deel van Nederland.».
De regering geeft hierover in de memorie van toelichting3 aan dat de toelichting naar aanleiding hiervan is aangevuld. Kan de regering aangeven wat er precies is aangevuld ten opzichte van de consultatieversie? Kan de regering nader onderbouwen of de bescherming van persoonsgegevens nu niet meer «te rooskleurig» wordt weergegeven, vragen de leden van de PVV-fractie. Kan de regering nader onderbouwen of er nu geen sprake meer is van een «vertekend beeld» en waarom er nu wél sprake zou zijn van een «werkelijke weergave» van de staat van de rechtsbescherming binnen het Caribisch deel van Nederland?
Het wetsvoorstel beoogt de digitale dienstverlening van de (semi)overheid in Caribisch Nederland zoveel mogelijk op een gelijkwaardig niveau als in Europees Nederland te brengen. Kan de regering aangeven in hoeverre die digitale dienstverlening wel effectief uitvoerbaar en beschikbaar kan zijn zolang de digitale infrastructuur op de eilanden structureel tekort schiet? In hoeverre kan er – gelet op deze gebrekkige digitale infrastructuur – überhaupt gesproken worden over een «gelijkwaardig niveau» als dit niet qua verbindingen bereikbaar is voor wie er behoefte aan heeft? Tevens wordt er in de memorie van toelichting gesteld: «Het is wenselijk dat burgers en bedrijven in Caribisch Nederland op dezelfde manier als in Europees Nederland digitaal zaken kunnen doen met de overheid.».4 Kan de regering, voor de leden van de PVV-fractie, nader duiden waarom dit haalbaar en uitvoerbaar zou zijn?
Op pagina 6 van de memorie van toelichting staat: «Ten slotte staat de Wet digitale overheid (Wdo) er nu aan in de weg dat overheidsorganen in Caribisch Nederland DigiD gebruiken in hun dienstverlening.». Hier wordt alleen uitgegaan van het bestaande DigiD. Kan de regering aangeven in hoeverre ook andere in de Wdo bedoelde inlogmiddelen van toepassing zijn voor de BES en onder welke (kwalitatieve) voorwaarden?
Op pagina 3 van de memorie van toelichting lezen de leden van de PVV-fractie het volgende: «Een ander voorbeeld is wanneer een vreemdeling arriveert op een van de eilanden. Deze persoon heeft te maken met de IND (voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning) en Zorg en Jeugd Caribisch Nederland (ZJCN, voor het regelen van een zorgverzekering). De burger moet bij deze instanties afzonderlijk stukken opvragen om deze weer aan te leveren bij een andere instantie. Wanneer de persoon een verblijfsvergunning verkrijgt, moet diegene deze vergunning bijvoorbeeld weer laten zien bij de afdeling Burgerzaken van het openbaar lichaam om een identiteitskaart te krijgen.».
Kan de regering de frauderisico’s nader duiden van dit stelsel ten aanzien van voorzieningen voor vreemdelingen? Kan de regering tevens aangeven in hoeverre er risico’s bestaan bij de invoering van het BSN op de BES ten aanzien van misbruik door illegaal op de BES-eilanden verblijvende vreemdelingen?
De Tweede Kamer heeft het gewijzigd amendement White c.s.5 aangenomen, inzake het BSN op te nemen op de ID-kaart BES. De regering heeft dit amendement zowel in het debat als in de schriftelijk appreciatie6 ontraden. Dit vanwege de risico’s op fraude en misbruik, waarbij sprake is van een breder maatschappelijk gebruik van de ID-kaart BES dan in Nederland en een ander beveiligingsniveau dan een Nederlandse ID-kaart of paspoort. Ook kan niet worden geregistreerd of een kaart gestolen of verloren is, waardoor niet kan worden vastgesteld of een kaart in omloop mag zijn. Kan de regering duiden wat de gevolgen zijn van het aannemen van dit amendement voor de betrouwbaarheid van de ID-kaart BES gelet op de genoemde fraude- en misbruikrisico’s? Kan de regering tevens duiden wat dit betekent voor de uitvoerbaarheid van de uitgifte van de ID-kaart BES en de uitvoering van dit wetsvoorstel?
De regering heeft het amendement-White c.s ontraden vanwege de fraudegevoeligheid van het opnemen van het BSN op identiteitskaarten van inwoners van de BES-eilanden. Kan de regering toelichten of zij, nu het amendement is aangenomen, in staat is om de frauderisico’s die zij ziet te mitigeren, zo vragen de leden van de ChristenUnie-fractie.
Acht de regering het mogelijk en wenselijk om de controle op de uitgifte van identiteitsbewijzen op de BES-eilanden te verscherpen, zodat inwoners maar één identiteitskaart kunnen bezitten, gestolen identiteitskaarten te registreren en vastgesteld kan worden of een kaart in omloop mag zijn?
Is de regering voornemens om de app KopieID geschikt te maken voor gebruik met identiteitskaarten op de BES-eilanden of een vergelijkbare app te laten ontwikkelen, zodat het BSN-nummer bij kopieën afgeschermd kan worden?
In de voorgenoemde schriftelijke appreciatie geeft de Staatssecretaris tevens aan het onderzoek naar de toekomstscenario’s ID-BES met de verzamelbrief Digitalisering van eind juni 2025 mee te zullen sturen. Is dit onderzoek inmiddels beschikbaar en kan de Eerste Kamer dit onderzoek nog vóór de plenaire afhandeling van dit wetsvoorstel ontvangen, zo vragen de leden van de fractie van de PVV.
De leden van de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties zien de beantwoording met belangstelling tegemoet en ontvangt deze graag zo spoedig mogelijk.
De voorzitter van de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties, Rosenmöller
De griffier van de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties, Bergman
Samenstelling:
Kemperman (Fractie-Kemperman), Goossen (BBB), Panman (BBB), Van Knapen (BBB), Lievense (BBB), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA) (voorzitter), Recourt (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Vos (GroenLinks-PvdA), Veldhoen (GroenLinks-PvdA), Vogels (VVD), Petersen (VVD), Bovens (CDA), Rietkerk (CDA), Dittrich (D66), Belhirch (D66), Van Hattem (PVV), Nicolaï (PvdD) (ondervoorzitter), Van Bijsterveld (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (ChristenUnie), Dessing (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)
Advies aanvraag wetsvoorstel invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES van het CBP BES van 31 augustus 2023 als bijlage bij de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2024/25, 36 639, nr. 3.).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36639-B.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.