Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-L nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-L nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken,D.S.Beljaarts
Opbouw tweede suppletoire begroting 2024
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2024. De begrotingstoelichting is als volgt opgebouwd:
1. paragaaf 2 is een overzicht van de belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties;
2. paragraaf 3 geeft inzicht in de beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 en < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024
Art. | Uitgaven 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) | 89.159 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Overige mutaties | 2 | 1.800 |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 90.959 |
Toelichting
Bij de ontwerpbegroting 2023 is het Nationaal Groeifonds omgezet van een niet-departementale begroting in een begrotingsfonds. Toen is eenmalig een reeks aan apparaatskosten overgeboekt naar de EZK-begroting, omdat een begrotingsfonds geen eigen apparaatsartikel heeft. Een onderdeel van die reeks is het opdrachten- en onderzoeksbudget voor de directie Nationaal Groeifonds van EZK. Jaarlijks wordt een eventueel overschot van dat budget teruggeboekt naar het Nationaal Groeifonds, opdat de middelen voor het fonds behouden blijven. Dit jaar was er sprake van een overschot van € 1,8 mln. Deze zijn toegevoegd aan het onverdeelde budget op artikel 2.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024
Art. | Ontvangsten 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) | 0 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Overige mutaties | ||
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 0 |
Toelichting
Er is bij het Nationaal Groeifonds om twee redenen geen sprake meer van ontvangstenmutaties. Ten eerste is sinds dit jaar besloten om het voedingsartikel voor fondsbegrotingen af te schaffen. Dit betekent dat het fonds niet meer wordt gevoed door de begroting van EZK, waardoor er dus ook geen sprake meer is van ontvangstenmutaties vanuit dat voedingsartikel. Ten tweede zijn de twee projecten die in de derde ronde een bijdrage toegekend hebben gekregen via de subsidieroute om administratieve redenen overgeheveld naar de EZ-begroting. Voor deze projecten zijn toekomstige ontvangstenmutaties mogelijk, maar die vinden dus niet meer op de NGF-begroting plaats.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | |
waarvan overige verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Niet van toepassing.
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties op dit artikel.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 366.621 | 1.800 | 368.421 |
Uitgaven | 89.159 | 1.800 | 90.959 |
Subsidies (regelingen) | 20.201 | 0 | 20.201 |
Subsidieregeling Nationaal Groeifonds – O&O&I | 20.201 | 20.201 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 68.958 | 1.800 | 70.758 |
Onderzoek, ontwikkeling en innovatie onverdeeld departementale route | 68.958 | 1.800 | 70.758 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 366.621 | 1.800 | 368.421 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | |
waarvan overige verplichtingen | 366.621 | 1.800 | 368.421 |
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget van € 91,0 mln voor 2024 is € 20,2 mln (22,2%) juridisch verplicht. Dit betreft de uitgaven voor de twee projecten uit de subsidieroute van het Nationaal Groeifonds.
De overige middelen (€ 70,8 mln; 77,8 %) zijn beleidsmatig gereserveerd. Deze onverdeelde middelen zijn voor de uitvoeringskosten van het NGF en bevatten € 13,2 mln van € 15,5 miljoen die naar de onverdeelde middelen is gevloeid na de gedeeltelijke omzetting van de voorwaardelijke toekening voor het project AiNed, die verwerkt is in de september suppletoire begroting.
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Het overschot van het opdrachten- en onderzoeksbudget voor de directie Nationaal Groeifonds op de EZK-begroting is teruggeboekt naar de NGF-begroting en bij de onverdeelde middelen gevoegd. Dit overschot bedraagt € 1,8 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | |
waarvan overige verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Niet van toepassing.
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties op dit artikel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36625-L-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.