Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-IIA nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 IIA, nr. 1) opgebouwd.
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 IIA, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 IIA, nr. 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) | Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
---|---|---|
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln. |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
10. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 27.596 | 0 | 27.596 |
Uitgaven | 27.596 | 0 | 27.596 | |
1.0 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 27.596 | 0 | 27.596 |
Institutionele inrichting | 21.790 | 0 | 21.790 | |
Apparaat Eerste Kamer | 21.790 | 0 | 21.790 | |
Personele uitgaven | 5.327 | 0 | 5.327 | |
Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer | 5.327 | 0 | 5.327 | |
Materiële uitgaven | 479 | 0 | 479 | |
Verenigde vergadering | 479 | 0 | 479 | |
Ontvangsten | 140 | 0 | 140 | |
Toelichting
Voor artikel 1 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 46.597 | ‒ 500 | 46.097 |
Uitgaven | 46.597 | ‒ 500 | 46.097 | |
2.0 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 46.597 | ‒ 500 | 46.097 |
Institutionele inrichting | 27.549 | 2.000 | 29.549 | |
Schadeloosstelling | 27.549 | 2.000 | 29.549 | |
Personele uitgaven | 19.048 | ‒ 2.500 | 16.548 | |
Pensioenen en wachtgelden | 19.048 | ‒ 2.500 | 16.548 | |
Ontvangsten | 86 | 0 | 86 | |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
Institutionele inrichting
Dit betreft een reallocatie van pensioenen en wachtgelden naar schadeloosstelling. De wachtgelden zijn lager uitgevallen dan de prognose van de uitvoerder/actuaris. Ook vallen de betalingen lager uit dan begroot door een gewijzigde afrekeningssystematiek van de uitvoerder. Schadeloosstelling valt hoger uit doordat de loon- en prijsbijstelling tranche 2024 niet toereikend was voor de aangepaste schadeloosstelling vanaf 1 juli. Daarnaast is de Werkkostenregeling (WKR)-afrekening en het politiek reisbudget hoger uitgevallen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 206.847 | 5.600 | 212.447 |
Uitgaven | 206.847 | ‒ 1.400 | 205.447 | |
3.0 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 206.847 | ‒ 1.400 | 205.447 |
Institutionele inrichting | 140.203 | 1.900 | 142.103 | |
Apparaat Tweede Kamer | 138.822 | 2.500 | 141.322 | |
Onderzoeksbudget | 1.381 | ‒ 600 | 781 | |
Materiële uitgaven | 66.644 | ‒ 3.300 | 63.344 | |
Drukwerk | 2.209 | 0 | 2.209 | |
Fractiekosten | 57.670 | ‒ 2.700 | 54.970 | |
Uitzending leden | 532 | 0 | 532 | |
Parlementaire enquêtes | 3.765 | ‒ 600 | 3.165 | |
Bijdrage ProDemos | 2.468 | 0 | 2.468 | |
Ontvangsten | 3.639 | 4.500 | 8.139 | |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Uitgaven
Institutionele inrichting
Dit betreft een reallocatie van de fractiekosten naar het apparaat Tweede Kamer. De fractiekosten vallen lager uit doordat het effect van het CAO-akkoord bij de fractiegelden zich pas voor doet in 2025. De hogere kosten voor het apparaat Tweede Kamer worden onder andere veroorzaakt door hogere uitgaven binnen de dienst Automatisering en het oprichten van een nieuwe stafdienst.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hangen samen met het feit dat een aantal fracties te kennen heeft gegeven dat hun egalisatiereserve het maximum heeft bereikt. Het bedrag dat boven het maximum uitkomt wordt teruggestort naar BZK.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.661 | 0 | 1.661 |
Uitgaven | 1.661 | 0 | 1.661 | |
4.0 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1.661 | 0 | 1.661 |
Materiële uitgaven | 1.661 | 0 | 1.661 | |
Interparlementaire betrekkingen | 1.661 | 0 | 1.661 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Voor artikel 4 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
10.0 | Nog onverdeeld | 0 | 0 | 0 |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Voor artikel 10 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36625-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.