36 625 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Najaarsnota)

Nr. 3 AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER LEE C.S.

Ontvangen 11 december 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 1.250.000 (x € 1.000).

II

In artikel 19 Bijdrage andere begrotingen Rijk wordt het ontvangstenbedrag verhoogd met € 1.250.000 (x € 1.000).

Toelichting

Indieners zijn van mening dat de rijksbegroting moet werken voor mensen. Deze najaarsnota laat weer een onderschrijding zien van het tekort en een staatsschuld die lager uitvalt. In plaats van nuttige investeringen om de Nederlandse economie te versterken blijven middelen op de plank liggen. Onze regio’s verdienen extra investeringen in publieke voorzieningen zodat de regionale economie een impuls krijgt. Een van de projecten die hiervoor kan zorgen is de Nedersaksenlijn. Niet alleen verbindt deze lijn Groningen en Almelo, het zorgt voor forse reistijdverkorting en onderzoek laat zien dat het bijdraagt aan een betere toekomst voor de inwoners van de regio als het gaat om leven, leren en werken en dat er minstens 10.000ijwoningen en 15.000ijarbeidsplaatsen bij komen. Voor het starten van de MIRT-verkenning is een financieringsbehoefte benodigd van 70% van het totaalbedrag van 1,7ijmiljardijeuro. Samen met de reeds ingeboekte 80ijmiljoenijeuro zijn de additionele middelen die indieners voorstellen ruim voldoende om te starten. Met de verhoging van de middelen op de begroting van Infrastructuur en Waterstaat en het mobiliteitsfonds kan op korte termijn gestart worden met de verkenning. Omdat het mobiliteitsfonds een eindejaarsmarge van 100% kent kunnen de middelen die niet meteen tot uitgaven leiden meegenomen worden naar latere jaren. Dekking wordt gevonden in de onderschrijding van het geraamde overheidssaldo voor 2024 met 0,1ijprocentpunt. Indieners zijn van mening dat constante onderschrijding van het saldo de Nederlandse economie schade berokkent omdat kansen om de economie te versterken niet worden aangewend. Met dit amendement wordt een eerste stap gezet om de regionale economie de impuls te geven die het verdient. Samen met dit amendement is een tweede amendement ingediend waarmee de verhoging van het mobiliteitsfonds wordt geregeld vanuit de begroting van Infrastructuur en Waterstaat (kst. 36ij625ijXII).

Van der Lee Inge van Dijk Grinwis Kostic Van Kent Koekkoek

Naar boven