36 613 XV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Het beleidsterrein Inburgering gaat met ingang van 2025 over van SZW naar JenV. Het jaar 2024 wordt nog afgewikkeld in de begroting van SZW.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

2 Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1 Arbeidsmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

2.522.438

66.446

2.588.884

         
 

Uitgaven

2.155.222

– 25.572

2.129.650

         

1.0

Arbeidsmarkt

2.155.222

– 25.572

2.129.650

 

Inkomensoverdrachten

614.556

0

614.556

 

Lage-inkomensvoordeel

462.162

0

462.162

 

Minimumjeugdloonvoordeel

16.588

0

16.588

 

Loonkostenvoordelen

135.806

0

135.806

 

Subsidies (regelingen)

1.490.325

– 24.483

1.465.842

 

Overige subsidies algemeen

8.046

– 2.328

5.718

 

Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen

14.300

– 366

13.934

 

Stimuleringregeling LLO in MKB

89.230

– 22.399

66.831

 

Stimulans Arbeidsmarktpositie

1.167

20

1.187

 

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid

1.155.793

0

1.155.793

 

Nederland leert door

120

0

120

 

Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden

221.669

0

221.669

 

Subsidie meer uren werkt

0

590

590

 

Opdrachten

43.812

– 1.170

42.642

 

Opdrachten

43.812

– 1.170

42.642

 

Bekostiging

100

0

100

 

Bekostiging

100

0

100

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

177

– 100

77

 

Ministerie van VWS

56

0

56

 

Ministerie van EZK

121

– 100

21

 

Bijdrage aan agentschappen

5.252

152

5.404

 

Agentschap RIVM

5.065

147

5.212

 

Agentschap CJIB

187

5

192

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.000

29

1.029

 

SPUK BMIP

1.000

29

1.029

         
 

Ontvangsten

18.580

1.791

20.371

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september voor artikel 1 begrotingsgefinancierd bedraagt – € 25,6 miljoen bij de uitgaven. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 met € 66,4 miljoen naar boven bijgesteld. De verwachte ontvangsten worden met € 1,8 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Verplichtingen artikel 1

Het verschil van – € 92,0 miljoen tussen de verplichtingenmutatie en de kasmutatie wordt hoofdzakelijk verklaard door het uit elkaar lopende kas- en verplichtingenritme van de subsidieregeling Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden. Afgelopen voorjaar heeft er een kasschuif van € 80 miljoen op het kasbudget MDIEU plaatsgevonden, maar daarbij is ook per abuis een schuif geweest van de verplichtingen van € 80 miljoen van 2024 naar 2026.

Subsidies

Stimuleringsregeling LLO in MKB

Ter dekking van het AWIR-effect van de WKB-maatregel uit de augustusbesluitvorming wordt € 25 miljoen van de SLIM-middelen uit 2024 ingeleverd.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

18.580

1.791

20.371

         

1.0

Arbeidsmarkt

18.580

1.791

20.371

 

Ontvangsten

18.580

1.791

20.371

 

Algemeen

1.180

1.791

2.971

 

Boeten

17.400

0

17.400

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

494.959

84.707

579.666

         
 

Uitgaven

494.959

84.707

579.666

         

1.0

Arbeidsmarkt

494.959

84.707

579.666

 

Inkomensoverdrachten

494.959

84.707

579.666

 

Transitievergoeding na 2 jaar ziekte

454.469

116.356

570.825

 

Compensatieregeling Transitievergoeding MKB

8.265

576

8.841

 

Transitievergoeding na 2 jaar ziekte nominaal

31.649

– 31.649

0

 

Compensatieregeling Transitievergoeding MKB nominaal

576

– 576

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september voor artikel 1 premiegefinancierd bedraagt € 84,7 miljoen.

  • Op basis van de realisatiecijfers van het UWV is er in 2024 sprake van een tegenvaller van € 84,7 miljoen bij de transitievergoeding na 2 jaar ziekte. Het aantal uitbetalingen is in de eerste maanden van 2024 hoger dan verwacht. Dit heeft vooral te maken met een toename van het aantal langdurig zieke werknemers in voorgaande jaren. De gemiddelde uitkeringshoogte is daarentegen lager dan verwacht. Per saldo resteert een tegenvaller.

  • De resterende mutaties houden verband met het overhevelen van de indexatie 2024 van nominaal naar reëel om de hoogte van de raming op prijsniveau 2024 te brengen.

2.2 Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

8.032.482

499.925

8.532.407

         
 

Uitgaven

8.030.474

499.575

8.530.049

         

2.0

Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet

8.030.474

499.575

8.530.049

 

Inkomensoverdrachten

7.754.733

553.592

8.308.325

 

Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming

6.867.672

473.223

7.340.895

 

Tozo en Bijstand zelfstandigen bedrijfskrediet (Bbz 2004)

8.332

2.029

10.361

 

AIO

431.297

29.519

460.816

 

TW

431.538

53.060

484.598

 

Bijstand overig

955

0

955

 

Onderstand (Caribisch Nederland)

14.939

– 4.239

10.700

 

Subsidies (regelingen)

112.627

20.522

133.149

 

SBCM

2.800

0

2.800

 

NIBUD

770

0

770

 

Overige subsidies algemeen

18.721

21.021

39.742

 

Alle kinderen doen mee

12.336

309

12.645

 

Noodfonds

60.000

0

60.000

 

Gas

18.000

– 808

17.192

 

Opdrachten

48.304

– 17.743

30.561

 

Opdrachten algemeen

48.304

– 17.743

30.561

 

Bekostiging

245

667

912

 

ZonMw

245

667

912

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

193

6

199

 

ZonMw

193

6

199

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

2.358

0

2.358

 

Financiën

2.358

0

2.358

 

Bijdrage aan sociale fondsen

10.000

0

10.000

 

Pensioenfonds Wsw

10.000

0

10.000

 

Bijdrage aan agentschappen

69.370

– 28.489

40.881

 

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

370

11

381

 

DUO

69.000

– 28.500

40.500

 

Bijdrage aan medeoverheden

32.635

– 28.980

3.655

 

Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek

30.000

– 30.000

0

 

Bijzondere uitkeringen

2.635

41

2.676

 

SPUK Grensinformatiepunten

0

979

979

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

9

0

9

 

Contributie CASS

9

0

9

         
 

Ontvangsten

79.156

3.136

82.292

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september van artikel 2 bedraagt € 499,6 miljoen bij de uitgaven, € 499,9 bij de verplichtingen en € 3,1 miljoen bij de ontvangsten. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Inkomensoverdrachten

Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming

Het budget voor het macrobudget Participatiewetuitkering is met € 472,1 miljoen naar boven bijgesteld om de uitkeringen op prijspeil 2024 te brengen.

Algemene Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)

De AIO-uitkeringslasten worden met € 29,5 miljoen naar boven bijgesteld om de uitkeringen op prijspeil 2024 te brengen.

Toeslagenwet (TW)

Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en nieuwe werkloosheidsverwachtingen van het CPB worden de TW-uitkeringslasten naar boven bijgesteld met € 18,7 miljoen. Deze tegenvaller is voornamelijk het resultaat van een hoger aantal TW-aanvullingen op de WW, en een stijging van het aantal aanvullingen en de gemiddelde uitkeringshoogte voor de WIA. Daarnaast worden de uitkeringslasten met € 30,1 miljoen naar boven bijgesteld om de uitkeringen op prijspeil 2024 te brengen.

Subsidies

Overige subsidies algemeen

Er zijn diverse herschikkingen (in totaal € 15,3 miljoen) van Opdrachten naar Subsidies.

Opdrachten

Opdrachten algemeen

Er zijn diverse herschikkingen (in totaal € 15,3 miljoen) van Opdrachten naar Subsidies.

Bijdrage aan agentschappen

DUO

De uitgaven aan de tegemoetkoming energiekosten studenten blijven achter bij de verwachting. De uitgaven worden daarom neerwaarts bijgesteld met € 28,5 miljoen.

Bijdrage aan medeoverheden

Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek

Er is een overboeking naar het gemeentefonds van € 22,6 miljoen. Met de decentralisatieuitkering voor de alleenverdienersproblematiek worden gemeenten gefinancierd voor de ondersteuning die zij bieden aan getroffen huishoudens middels individuele bijzondere bijstand (huidig handelingsperspectief) over de jaren 2023 en 2024. Deze overboeking betreft de eerste tranche, die uitgekeerd wordt via de Septembercirculaire 2024.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

79.156

3.136

82.292

         

2.0

Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet

79.156

3.136

82.292

 

Ontvangsten

79.156

3.136

82.292

 

Algemeen

20.455

3.136

23.591

 

Tozo retour kapitaal verstrekkingen

58.701

0

58.701

2.3 Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

5.942

269

6.211

         
 

Uitgaven

9.130

269

9.399

         

3.0

Arbeidsongeschiktheid

9.130

269

9.399

 

Inkomensoverdrachten

750

13

763

 

Ongevallenverzekering (Caribisch Nederland)

750

13

763

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

8.380

256

8.636

 

Uitvoering individuele plaatsing & steun

8.380

256

8.636

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 3 begrotingsgefinancierd bedraagt € 0,3 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

14.015.681

178.307

14.193.988

         
 

Uitgaven

14.015.681

178.307

14.193.988

         

3.0

Arbeidsongeschiktheid

14.015.681

178.307

14.193.988

 

Inkomensoverdrachten

13.892.301

178.307

14.070.608

 

WAO

3.008.360

248.620

3.256.980

 

IVA

5.069.829

359.423

5.429.252

 

WGA

4.408.709

394.135

4.802.844

 

WAZ

72.889

2.670

75.559

 

WGA eigenrisicodragers

464.689

41.284

505.973

 

WAO nominaal

210.833

– 210.833

0

 

IVA nominaal

337.171

– 337.171

0

 

WGA nominaal

284.960

– 284.960

0

 

WAZ nominaal

5.129

– 5.129

0

 

WGA eigenrisicodragers nominaal

29.732

– 29.732

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

123.380

0

123.380

 

Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW

119.003

4.377

123.380

 

Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW nominaal

4.377

– 4.377

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september van artikel 3 premiegefinancierd bedraagt € 178,3 miljoen.

Op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de ramingen naar boven bijgesteld met per saldo € 221,3 miljoen. Dit komt onder andere door:

  • De gemiddelde uitkering in de WGA ligt hoger dan eerder geraamd (€ 94,5 miljoen). Onder andere overloop van de sterke stijging van de uitkering in 2023 via de vakantieuitkering naar 2024 en een hogere gemiddelde mate van arbeidsongeschiktheid van het bestand spelen hier een rol.

  • Het aantal uitkeringen in de WGA ligt hoger dan eerder geraamd (€ 50,6 miljoen).

  • Op basis van de realisaties van 2024 van het UWV worden minder uitkeringen voor de IVA in 2024 verwacht (€ -13,8 miljoen).

  • Het aansluiten op realisaties van de hoogte van de uitkeringen van het UWV levert een tegenvaller op bij de WAO van € 32,3 miljoen en bij de IVA van € 51,5 miljoen.

De resterende mutaties houden verband met de overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden.

2.4 Artikel 4 Jonggehandicapten

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Jonggehandicapten (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.195.146

291.709

4.486.855

         
 

Uitgaven

4.195.146

291.709

4.486.855

         

4.0

Jonggehandicapten

4.195.146

291.709

4.486.855

 

Inkomensoverdrachten

4.105.720

288.835

4.394.555

 

Wajong

4.105.720

288.835

4.394.555

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

89.426

2.874

92.300

 

Re-integratie Wajong

89.426

2.874

92.300

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 4 bedraagt € 291,7 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Inkomensoverdrachten

De raming van het budget voor de Wajong is met € 288,1 miljoen verhoogd in verband met de prijsindexatie voor 2024. Hierbij is het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen overgeboekt, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden.

2.5 Artikel 5 Werkloosheid

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

172.057

4.272

176.329

         
 

Uitgaven

176.505

4.272

180.777

         

5.0

Werkeloosheid

176.505

4.272

180.777

 

Inkomensoverdrachten

101.258

8.042

109.300

 

Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW)

101.151

8.042

109.193

 

Cessantiawet (Caribisch Nederland)

5

0

5

 

Tijdelijke regeling tegemoetkoming Westhaven

102

0

102

 

Subsidies (regelingen)

16.167

– 5.258

10.909

 

Overige subsidies algemeen

600

125

725

 

Coordinatie arbeidsmarktdienstverlening

7.067

0

7.067

 

Werkgeverssubsidie praktijkleren

8.500

– 5.383

3.117

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

58.208

1.441

59.649

 

Arbeidsmarktdienstverlening

58.208

1.441

59.649

 

Bijdrage aan agentschappen

872

47

919

 

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

872

47

919

         
 

Ontvangsten

65

954

1.019

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 5 begrotingsgefinancierd bedraagt € 4,3 miljoen. De verwachte ontvangsten worden met € 1,0 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Inkomensoverdrachten

De raming van het budget voor de Wet Inkomensvoorziening Oudere Werklozen (IOW) is per saldo met € 8,0 miljoen naar boven aangepast vanwege loon- en prijsbijstelling en verwerking van uitvoeringsinformatie.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Via de loon- en prijsbijstelling van 2024 is er € 1,4 miljoen aan het budget toegevoegd.

Subsidies

Er is onderuitputting op de Werkgeverssubsidie praktijkleren van € 5,4 miljoen. Deze middelen zijn grotendeels ingezet voor de ontwikkeling van de sectorale ontwikkelpaden. Een ander deel is ingezet voor de subsidieregeling financiële educatie.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

65

954

1.019

         

5.0

Werkeloosheid

65

954

1.019

 

Ontvangsten

65

954

1.019

 

Restituties

65

954

1.019

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.460.878

126.847

3.587.725

         
 

Uitgaven

3.460.878

126.847

3.587.725

         

5.0

Werkeloosheid

3.460.878

126.847

3.587.725

 

Inkomensoverdrachten

3.447.006

126.442

3.573.448

 

WW

3.254.978

318.470

3.573.448

 

WW nominaal

192.028

– 192.028

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13.872

405

14.277

 

Scholing WW

13.872

405

14.277

         
 

Ontvangsten

200.366

4.634

205.000

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september van artikel 5 premiegefinancierd bedraagt € 126,8 miljoen.

  • De bijstellingen op de WW naar aanleiding van de uitvoeringsinformatie van het UWV leiden per saldo tot een opwaartse bijstelling van circa € 126 miljoen in 2024. Dit komt voornamelijk door een hoger dan verwachte instroom in de eerste maanden van 2024.

  • De resterende mutaties houden verband met de overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden. De nominale ontwikkeling is dit jaar hoger dan in voorgaande jaren, omdat het kabinet heeft besloten tot een bijzondere verhoging van het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen.

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

200.366

4.634

205.000

         

5.0

Werkeloosheid

200.366

4.634

205.000

 

Ontvangsten

200.366

4.634

205.000

 

Ufo

189.000

16.000

205.000

 

Ufo nominaal

11.366

– 11.366

0

Toelichting

Op basis van realisatiecijfers van UWV zijn de ontvangsten van het Uitvoeringsfonds voor de overheid (UFO) voor 2024 met € 4,6 miljoen naar boven bijgesteld.

2.6 Artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

26.568

1.110

27.678

         
 

Uitgaven

26.568

1.110

27.678

         

6.0

Ziekte en verlofregelingen

26.568

1.110

27.678

 

Inkomensoverdrachten

26.568

1.110

27.678

 

Tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)

6.647

340

6.987

 

Ziekteverzekering (Caribisch Nederland)

7.417

130

7.547

 

OPS- fonds

97

5

102

 

Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB)

12.407

635

13.042

         
 

Ontvangsten

27.300

0

27.300

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 6 begrotingsgefinancierd bedraagt € 1,1 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.840.975

84.254

4.925.229

         
 

Uitgaven

4.840.975

84.254

4.925.229

         

6.0

Ziekte en verlofregelingen

4.840.975

84.254

4.925.229

 

Inkomensoverdrachten

4.840.975

84.254

4.925.229

 

ZW

2.093.768

209.880

2.303.648

 

WAZO

1.587.695

96.262

1.683.957

 

WAZO aanvullend geboorteverlof partners

234.072

14.044

248.116

 

Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO)

650.479

39.029

689.508

 

ZW nominaal

125.626

– 125.626

0

 

WAZO nominaal

96.262

– 96.262

0

 

WAZO aanvullend geboorteverlof partners nominaal

14.044

– 14.044

0

 

Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO) nominaal

39.029

– 39.029

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

         

Toelichting

Per saldo stijgen de uitgaven op artikel 6 premiegefinancierd voor 2024 met € 84,3 miljoen. Deze stijging wordt verklaard door een aantal onderliggende mutaties.

  • De uitgaven aan de ZW zijn per saldo opwaarts bijgesteld voor 2024 met € 84,3 miljoen. De voornaamste reden is een forse toename in het aantal eindedienstverbanders en het aantal zieke personen met een no-riskpolis.

  • De uitgaven aan de ziekte- en verlofregelingen zijn overgezet naar prijspeil 2024. Dit wordt gedaan door een overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen. Dit is budgetneutraal.

2.7 Artikel 7 Kinderopvang

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.736.392

306.131

5.042.523

         
 

Uitgaven

4.739.674

306.131

5.045.805

         

7.0

Kinderopvang

4.739.674

306.131

5.045.805

 

Inkomensoverdrachten

4.679.055

308.402

4.987.457

 

Kinderopvangtoeslag

4.679.055

308.402

4.987.457

 

Subsidies (regelingen)

16.815

258

17.073

 

Kinderopvang

2.050

0

2.050

 

Subsidies Caribisch Nederland

14.765

258

15.023

 

Opdrachten

7.777

– 186

7.591

 

Overige Opdrachten

2.973

– 60

2.913

 

Opdrachten Caribisch Nederland

1.692

– 126

1.566

 

Opdrachten Stelselherziening KO

3.112

0

3.112

 

Bekostiging

2.587

– 1.051

1.536

 

Projectbureau PGV

2.587

– 1.051

1.536

 

Bijdrage aan agentschappen

9.391

372

9.763

 

Agentschap DUO

9.391

372

9.763

 

Bijdrage aan medeoverheden

24.049

– 1.664

22.385

 

Versterking Kinderopvang Samenwerking BES(t) 4 kids CN

13.453

– 1.664

11.789

 

SPUK kwijtschelden schulden Kinderopvang

10.596

0

10.596

         
 

Ontvangsten

1.807.246

112.184

1.919.430

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 7 bedraagt € 306,1 miljoen. De verwachte ontvangsten worden met € 112,2 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Inkomensoverdrachten

De uitgaven aan kinderopvangtoeslag zijn met € 306,7 miljoen naar boven bijgesteld. Via de loon- en prijsbijstelling van 2024 zijn de uitgaven kinderopvangtoeslag op prijspeil 2024 gebracht. Daarnaast is de uitgavenraming aangepast op basis van de uitvoeringsinformatie. In 2024 gaan gemiddeld genomen circa 0,7% meer kinderen naar de opvang dan eerder was verwacht.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

1.807.246

112.184

1.919.430

         

7.0

Kinderopvang

1.807.246

112.184

1.919.430

 

Ontvangsten

1.807.246

112.184

1.919.430

 

Algemeen

480

0

480

 

Terugontvangsten kinderopvangtoeslag

232.093

2.419

234.512

 

Werkgeversbijdrage Kinderopvang

1.574.673

109.765

1.684.438

Toelichting

De raming van de ontvangsten Werkgeversbijdrage kinderopvang is bijgesteld met € 109,8 miljoen in 2024 op basis van de meest recente CPB-prognose (MEV 2025). De hogere ontvangsten worden grotendeels verklaard doordat de raming is geactualiseerd naar prijspeil 2024.

2.8 Artikel 8 Oudedagsvoorziening

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

177.417

608

178.025

         
 

Uitgaven

177.417

608

178.025

         

8.0

Oudedagsvoorziening

177.417

608

178.025

 

Inkomensoverdrachten

177.086

– 142

176.944

 

AOV inclusief tegemoetkoming (Caribisch Nederland)

54.050

946

54.996

 

Overbruggingsregeling AOW

1.276

87

1.363

 

Gebaar erkenning Surinaamse ouderen

121.760

– 1.175

120.585

 

Opdrachten

331

750

1.081

 

Opdrachten

331

750

1.081

         
 

Ontvangsten

164

0

164

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 8 begrotingsgefinancierd bedraagt € 0,6 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

51.919.601

197

51.919.798

         
 

Uitgaven

51.919.601

197

51.919.798

         

8.0

Oudedagsvoorziening

51.919.601

197

51.919.798

 

Inkomensoverdrachten

51.919.601

197

51.919.798

 

AOW

48.121.211

3.581.022

51.702.233

 

Inkomensondersteuning AOW

197.787

19.778

217.565

 

AOW nominaal

3.581.022

– 3.581.022

0

 

Inkomensoudersteuning AOW nominaal

19.581

– 19.581

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

De mutaties van artikel 8 premiegefinancierd houden verband met de overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden.

2.9 Artikel 9 Nabestaanden

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.178

56

3.234

         
 

Uitgaven

3.178

56

3.234

         

9.0

Nabestaanden

3.178

56

3.234

 

Inkomensoverdrachten

3.178

56

3.234

 

AWW (Caribisch Nederland)

3.178

56

3.234

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 9 begrotingsgefinancierd bedraagt € 0,1 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

347.430

0

347.430

         
 

Uitgaven

347.430

0

347.430

         

9.0

Nabestaanden

347.430

0

347.430

 

Inkomensoverdrachten

347.430

0

347.430

 

ANW

319.289

22.169

341.458

 

Tegemoetkoming ANW

5.434

538

5.972

 

ANW nominaal

22.169

– 22.169

0

 

Tegemoetkoming ANW nominaal

538

– 538

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

De mutaties van artikel 9 premiegefinancierd houden verband met de overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden.

2.10 Artikel 10 Tegemoetkoming ouders

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 10 Tegemoetkoming ouders (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

9.245.340

567.706

9.813.046

         
 

Uitgaven

9.245.340

567.706

9.813.046

         

10.0

Tegemoetkoming ouders

9.245.340

567.706

9.813.046

 

Inkomensoverdrachten

9.245.340

567.706

9.813.046

 

AKW

4.546.788

69.078

4.615.866

 

WKB

4.685.480

498.399

5.183.879

 

Kinderbijslagvoorziening BES

13.072

229

13.301

         
 

Ontvangsten

290.940

– 36.620

254.320

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 10 bedraagt € 567,7 miljoen. De verwachte ontvangsten worden met € 36,6 miljoen naar beneden bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Inkomensoverdrachten

  • De raming van het budget voor de AKW, de WKB en de Kinderbijslagvoorziening BES is opwaarts bijgesteld vanwege de loon- en prijsbijstelling naar prijspeil 2024.

  • De uitgaven WKB voor 2024 zijn daarnaast naar beneden bijgesteld met € 137,4 miljoen. De voorschotten aan ouders komen in 2024 naar verwachting lager uit en daarnaast zijn er minder nabetalingen over eerdere toeslagjaren.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 10 Tegemoetkoming ouders (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

290.940

– 36.620

254.320

         

10.0

Tegemoetkoming ouders

290.940

– 36.620

254.320

 

Ontvangsten

290.940

– 36.620

254.320

 

Terugontvangsten

290.940

– 36.620

254.320

Toelichting

De ontvangsten voor de WKB zijn op basis van de uitvoeringsgegevens naar beneden bijgesteld met € 36,6 miljoen. Er zijn in 2024 minder ontvangsten over eerdere toeslagjaren dan verwacht.

2.11 Artikel 11 Uitvoering

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 24 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

699.265

55.938

755.203

         
 

Uitgaven

697.967

55.938

753.905

         

11.0

Uitvoering

697.967

55.938

753.905

 

Opdrachten

2.437

– 302

2.135

 

Handhaving en gegevensuitwisseling

2.437

– 302

2.135

 

Bekostiging

12.819

– 2.032

10.787

 

Uitvoeringskosten CN

12.819

– 2.032

10.787

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

681.008

58.187

739.195

 

Uitvoeringskosten UWV

484.463

49.225

533.688

 

Uitvoeringskosten SVB

179.934

7.357

187.291

 

Uitvoeringskosten IB

16.611

1.605

18.216

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.703

85

1.788

 

Landelijk Clientenraad

1.703

85

1.788

         
 

Ontvangsten

32.221

56.514

88.735

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 11 begrotingsgefinancierd bedraagt € 55,9 miljoen. De verwachte ontvangsten nemen met € 56,5 miljoen toe. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Bijdrage aan zbo's en rwt's

  • Via de loon- en prijsbijstelling van 2024 is er € 37,5 miljoen aan budget voor de begroting 2024 toegevoegd.

  • Er is een bijstelling naar boven voor € 21,3 miljoen voor de nabetaling op de uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening (NOW 1–4) naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023.

Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 25 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

32.221

56.514

88.735

         

11.0

Uitvoering

32.221

56.514

88.735

 

Ontvangsten

32.221

56.514

88.735

 

Algemeen

32.221

56.514

88.735

Toelichting

De ophoging van het ontvangstenbudget betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2023. De grootste zijn NOW 5–6 (€ 25,1 miljoen), re-integratie Wajong (€ 17,8 miljoen) en basisdienstverlening (€ 6,1 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd

Tabel 26 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

2.303.025

– 8.241

2.294.784

         
 

Uitgaven

2.303.025

– 8.241

2.294.784

         

11.0

Uitvoeringskosten

2.303.025

– 8.241

2.294.784

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.303.025

– 8.241

2.294.784

 

Uitvoeringskosten UWV

1.990.259

100.773

2.091.032

 

Uitvoeringskosten SVB

193.287

10.465

203.752

 

Uitvoeringskosten UWV nominaal

109.014

– 109.014

0

 

Uitvoeringskosten SVB nominaal

10.465

– 10.465

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de mutaties van de suppletoire begroting september van artikel 11 premiegefinancierd bedraagt – € 8,2 miljoen.

De grootste mutaties houden verband met de overboeking van de indexatie voor 2024 van het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen, zodat de laatste in prijsniveau 2024 luiden.

2.12 Artikel 12 Rijksbijdragen

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 27 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Rijksbijdragen (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

31.183.682

2.500

31.186.182

         
 

Uitgaven

31.183.682

2.500

31.186.182

         

12.0

Rijksbijdragen

31.183.682

2.500

31.186.182

 

Bijdrage aan sociale fondsen

31.183.682

2.500

31.186.182

 

Kosten heffingskortingen AOW

3.063.900

2.500

3.066.400

 

Vermogenstekort Ouderdomsfonds

27.828.000

0

27.828.000

 

Tegemoetkoming arbeidsongeschikten

182.923

0

182.923

 

Zwangere zelfstandigen

108.859

0

108.859

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 12 bedraagt € 2,5 miljoen.

2.13 Artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd

Tabel 28 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

649.653

5.625

655.278

         
 

Uitgaven

650.653

5.625

656.278

         

13.0

Integratie en maatschappelijke samenhang

650.653

5.625

656.278

 

Inkomensoverdrachten

35.848

1.606

37.454

 

Remigratiewet

35.848

1.606

37.454

 

Subsidies (regelingen)

24.091

1.065

25.156

 

Opbouw kennisfunctie integratie

2.531

52

2.583

 

Vluchtelingenwerk Nederland

1.161

248

1.409

 

Overige subsidies algemeen

6.993

460

7.453

 

Vroege Integratie en Participatie

13.406

305

13.711

 

Opdrachten

15.926

– 1.816

14.110

 

Inburgering en Integratie

14.226

– 1.716

12.510

 

Remigratie

1.700

– 100

1.600

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

51.165

4.172

55.337

 

COA

51.165

4.172

55.337

 

Bijdrage aan agentschappen

31.572

80

31.652

 

Agentschap DUO

31.572

80

31.652

 

Bijdrage aan medeoverheden

426.004

518

426.522

 

Gemeenten maatschappelijke begeleiding

0

55

55

 

Gemeenten inburgeringsvoorzieningen

410.120

0

410.120

 

Specifieke uitkering onderwijsroute

15.884

463

16.347

 

Leningen

66.047

0

66.047

 

DUO

66.047

0

66.047

         
 

Ontvangsten

3.000

136

3.136

Toelichting

Het totaal van de kas- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 13 bedraagt € 5,6 miljoen. De verwachte ontvangsten zijn met € 0,1 miljoen naar boven bijgesteld.

Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten

Tabel 29 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Ontvangsten

3.000

136

3.136

         

13.0

Integratie en maatschappelijke samenhang

3.000

136

3.136

 

Ontvangsten

3.000

136

3.136

 

Algemeen

0

136

136

 

Leningen

3.000

0

3.000

3 Niet-beleidsartikelen

3.1 Artikel 96 Apparaat Kerndepartement

Tabel 30 Apparaatsuitgaven artikel 96 Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

587.509

43.719

631.228

         
 

Uitgaven

593.545

33.492

627.037

         

96.0

Apparaat Kerndepartement

593.545

33.492

627.037

 

Personele uitgaven

476.785

34.079

510.864

 

eigen personeel

458.820

28.799

487.619

 

externe inhuur

15.580

5.280

20.860

 

overige personele uitgaven

2.385

0

2.385

 

Materiële uitgaven

116.760

– 587

116.173

 

overige materiële uitgaven

22.524

97

22.621

 

ICT

29.886

– 5.411

24.475

 

bijdrage aan SSO's

64.350

4.727

69.077

         
 

Ontvangsten

91.299

13.084

104.383

Toelichting

Het totaal van de kasmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 96 bedraagt € 33,5 miljoen. Het verplichtingenbudget wordt met € 43,7 miljoen naar boven bijgesteld. De verwachte ontvangsten worden met € 13,1 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Verplichtingen

Een te voorzien verplichtingentekort in verband met een nieuw meerjarencontract met de Belastingdienst voor de vervanging van de infrastructuur voor het forensisch domein van de Nederlandse Arbeidsinspectie wordt opgelost door een verplichtingenschuif (€ 9,0 miljoen) uit toekomstige jaren naar 2024.

Personele uitgaven en Materiële uitgaven

  • Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 22,8 miljoen), waaronder het verdelen van de loon- en prijsbijstelling.

  • RSO heeft een nieuwe begroting opgesteld. Hierin is gerekend met hogere schoonmaakkosten en een uitbreiding van de dienstverlening (€ 13,1 miljoen).

Ontvangsten

De stijging van de kosten van de RSO worden via tarieven doorberekend aan de departementen. Dit leidt tot een even grote aanpassing van de ontvangsten.

3.2 Artikel 99 Nog onverdeeld

Tabel 31 Artikel 99 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

113.955

– 108.059

5.896

         
 

Uitgaven

88.618

– 82.722

5.896

         

99.0

Nog onverdeeld

88.618

– 82.722

5.896

 

Nog te verdelen

88.618

– 82.722

5.896

 

waarvan apparaat

54.999

– 54.297

702

 

waarvan programma

33.619

– 28.425

5.194

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Het totaal van de kasmutaties van de suppletoire begroting september van artikel 99 bedraagt – € 82,7 miljoen. Het verplichtingenbudget wordt met € 108,1 miljoen naar beneden bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Verplichtingen

Middels een verplichtingenschuif van 2024 (€ 25,3 miljoen) naar 2025 tot en met 2027 wordt het verplichtingenritme op artikel 99 weer in overeenstemming gebracht met het kasritme.

Uitgaven

  • De loon- en prijsbijstelling 2024 (in totaal € 76,4 miljoen waarvan € 32,0 miljoen apparaat/beleidsondersteunend en € 44,4 miljoen beleid) is overgeheveld naar de desbetreffende artikelen om de uitgavenramingen op prijspeil 2024 te brengen.

  • De in eerdere jaren opgelegde taakstelling op de SZW-begroting van € 35,5 miljoen wordt gedeeltelijk ingevuld (€ 24,6 miljoen), onder meer vanuit artikel 96 (€ 2,1 miljoen) en het apparaatsdeel van artikel 99 (€ 22,5 miljoen).

  • Er zijn diverse overhevelingen van reserveringen naar de beleidsartikelen. Zo wordt een deel van de middelen voor de uitvoering van het wetsvoorstel VBAR en het opheffen van het handhavingsmoratorium doorverdeeld naar de beleidsartikelen 1 en 11. Daarnaast wordt de reservering voor het Nationaal Groeifonds (NGF)-voorstel Meer Uren Werkt! grotendeels overgeboekt naar beleidsartikel 1.

Naar boven