Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-VI nr. 2 |
Wetsartikel
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber – van de Klashorst
Dit is de suppletoire begroting September 2024 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2025).
In hoofdstuk 2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In hoofdstuk 3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties suppletoire begroting September» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
7.776.005 |
587.583 |
8.363.588 |
Uitgaven |
7.802.488 |
564.069 |
8.366.557 |
|
31.2 |
Bekostiging politie |
7.523.827 |
560.236 |
8.084.063 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
7.492.105 |
556.140 |
8.048.245 |
|
Politie |
7.488.711 |
556.302 |
8.045.013 |
|
Politieacademie |
3.394 |
– 162 |
3.232 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
31.722 |
4.096 |
35.818 |
|
Brandweer- en politiekorps (BES) |
31.722 |
4.096 |
35.818 |
|
31.3 |
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers |
278.661 |
3.833 |
282.494 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
251.024 |
2.779 |
253.803 |
|
Internationale Samenwerkingsoperaties |
26.179 |
901 |
27.080 |
|
Beheer meldkamers |
223.873 |
1.810 |
225.683 |
|
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
972 |
68 |
1.040 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
927 |
65 |
992 |
|
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
927 |
65 |
992 |
|
Subsidies (regelingen) |
15.435 |
426 |
15.861 |
|
Opsporing |
2.590 |
131 |
2.721 |
|
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.918 |
265 |
4.183 |
|
Overige Subsidies |
8.927 |
30 |
8.957 |
|
Opdrachten |
11.275 |
563 |
11.838 |
|
Providers |
8.747 |
443 |
9.190 |
|
Overige Opdrachten |
2.528 |
120 |
2.648 |
|
Ontvangsten |
23.545 |
37.747 |
61.292 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 520,3 mln. in 2024 op dit artikelonderdeel.
– Door het verbod op lachgas per 1 januari 2023, lijst II van de Opiumwet, heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Voor de handhaving door de politie zijn bij Prinsjesdag 2021 structurele middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt € 8,4 mln. overgeheveld vanuit artikel ondermijning naar de politie.
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.
– Vanuit het onderdeel beheer meldkamers wordt € 6 mln. overgeheveld naar de politie voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten vanwege een toename van personeel dat hier beroep op doet.
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 11,9 mln. in 2024. Daarnaast worden € 6 mln. overgeheveld naar de politie ter gedeeltelijke compensatie van een tegenvaller op het gebied van beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (zie ook toelichting artikel 31.2).
Mutaties Ontvangsten
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de politie worden teruggestort naar het departement.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties Verplichtingen
In 2024 zijn meerjarige contracten afgesloten met providers voor de tapkosten periode 2024–2027. Het verplichtingenbudget wordt daarom in 2024 opgehoogd met € 23,5 mln. en in de jaren 2025 toe en met 2027 verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
2.218.523 |
138.848 |
2.357.371 |
Uitgaven |
2.218.523 |
138.848 |
2.357.371 |
|
Apparaatsuitgaven |
37.645 |
3.688 |
41.333 |
|
32.1 |
Apparaat Hoge Raad |
37.645 |
3.688 |
41.333 |
Personele uitgaven |
32.795 |
2.438 |
35.233 |
|
Eigen personeel |
32.114 |
2.399 |
34.513 |
|
Externe inhuur |
681 |
39 |
720 |
|
Materiële uitgaven |
4.850 |
1.250 |
6.100 |
|
ICT |
2.016 |
1.160 |
3.176 |
|
SSO's |
586 |
12 |
598 |
|
Overig materieel |
2.248 |
78 |
2.326 |
|
Programmauitgaven |
2.180.878 |
135.160 |
2.316.038 |
|
32.2 |
Adequate toegang tot het rechtsbestel |
714.862 |
35.003 |
749.865 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
41.095 |
2.158 |
43.253 |
|
Raad voor Rechtsbijstand |
31.159 |
1.768 |
32.927 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
9.936 |
390 |
10.326 |
|
Subsidies (regelingen) |
41.612 |
2.522 |
44.134 |
|
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
616 |
635 |
1.251 |
|
Juridisch Loket |
37.170 |
1.813 |
38.983 |
|
Overige Subsidies |
3.826 |
74 |
3.900 |
|
Opdrachten |
632.155 |
30.323 |
662.478 |
|
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
5.797 |
491 |
6.288 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
622.303 |
29.112 |
651.415 |
|
Mediation in Strafrecht |
1.483 |
762 |
2.245 |
|
Overige Opdrachten |
2.572 |
– 42 |
2.530 |
|
32.3 |
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
1.466.016 |
100.157 |
1.566.173 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
62.307 |
5.129 |
67.436 |
|
Autoriteit Persoonsgegevens |
41.219 |
3.979 |
45.198 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
11.728 |
679 |
12.407 |
|
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen |
2.274 |
118 |
2.392 |
|
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak |
5.413 |
276 |
5.689 |
|
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.673 |
77 |
1.750 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
1.388.932 |
96.814 |
1.485.746 |
|
Bijdragen Rechtspleging |
47 |
2 |
49 |
|
Caribisch Nederland (BES) |
11.277 |
1.068 |
12.345 |
|
Raad voor de rechtspraak |
1.374.221 |
98.729 |
1.472.950 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
3.387 |
– 2.985 |
402 |
|
Subsidies (regelingen) |
9.880 |
530 |
10.410 |
|
Rechtspleging |
608 |
32 |
640 |
|
Wetgeving |
1.401 |
73 |
1.474 |
|
Perspectief herstelbemiddeling |
2.057 |
118 |
2.175 |
|
Overige Subsidies |
5.814 |
307 |
6.121 |
|
Opdrachten |
4.897 |
– 2.316 |
2.581 |
|
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
510 |
27 |
537 |
|
Caribisch Nederland (BES) |
381 |
24 |
405 |
|
Overige Opdrachten |
4.006 |
– 2.367 |
1.639 |
|
Ontvangsten |
174.222 |
25.376 |
199.598 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
De grootste mutatie op dit artikelonderdeel betreft de toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 138,4 mln. in 2024. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties Ontvangsten
De ontvangsten griffierechten zijn € 25 mln. hoger uitgevallen dan in het voorjaar geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.337.004 |
155.524 |
1.492.528 |
Uitgaven |
1.391.004 |
120.524 |
1.511.528 |
|
Apparaatsuitgaven |
791.067 |
79.472 |
870.539 |
|
33.1 |
Apparaat Openbaar Ministerie |
791.067 |
79.472 |
870.539 |
Personele uitgaven |
641.396 |
62.101 |
703.497 |
|
Eigen personeel |
583.603 |
50.855 |
634.458 |
|
Externe inhuur |
56.186 |
11.203 |
67.389 |
|
Overig personeel |
1.607 |
43 |
1.650 |
|
Materiële uitgaven |
149.671 |
17.371 |
167.042 |
|
ICT |
28.569 |
7.089 |
35.658 |
|
SSO's |
50.196 |
1.070 |
51.266 |
|
Overig materieel |
70.906 |
9.212 |
80.118 |
|
Programmauitgaven |
599.937 |
41.052 |
640.989 |
|
33.2 |
Bestuur, informatie en technologie |
60.123 |
2.800 |
62.923 |
Bijdrage aan medeoverheden |
33.156 |
1.790 |
34.946 |
|
Regionale Informatie en Expertise Centra |
29.928 |
2.135 |
32.063 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
3.228 |
– 345 |
2.883 |
|
Subsidies (regelingen) |
18.558 |
851 |
19.409 |
|
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
4.275 |
194 |
4.469 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) |
588 |
– 588 |
0 |
|
Overige Subsidies |
13.695 |
1.245 |
14.940 |
|
Opdrachten |
8.409 |
159 |
8.568 |
|
Overige Opdrachten |
8.409 |
159 |
8.568 |
|
33.3 |
Opsporing en vervolging |
535.714 |
38.113 |
573.827 |
Bijdrage aan agentschappen |
163.147 |
13.426 |
176.573 |
|
NFI |
107.822 |
5.464 |
113.286 |
|
Justid |
27.605 |
6.178 |
33.783 |
|
Justis |
27.720 |
1.784 |
29.504 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
7.002 |
640 |
7.642 |
|
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) |
7.002 |
640 |
7.642 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
199.229 |
16.065 |
215.294 |
|
FIU.Nederland |
7.647 |
568 |
8.215 |
|
Aanpak ondermijning |
184.105 |
18.820 |
202.925 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
7.477 |
– 3.323 |
4.154 |
|
Subsidies (regelingen) |
6.681 |
1.694 |
8.375 |
|
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
0 |
34 |
34 |
|
Overige Subsidies |
6.681 |
1.660 |
8.341 |
|
Opdrachten |
157.512 |
6.177 |
163.689 |
|
Schadeloosstellingen |
22.577 |
658 |
23.235 |
|
Onrechtmatige Detentie |
6.971 |
203 |
7.174 |
|
Gerechtskosten |
39.581 |
2.093 |
41.674 |
|
Verkeershandhaving OM |
35.893 |
1.651 |
37.544 |
|
Afpakken |
651 |
7 |
658 |
|
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen |
13.740 |
431 |
14.171 |
|
Overige Opdrachten |
38.099 |
1.134 |
39.233 |
|
Garanties |
2.143 |
111 |
2.254 |
|
Faillissementscuratoren |
2.143 |
111 |
2.254 |
|
33.4 |
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
4.100 |
139 |
4.239 |
Opdrachten |
4.100 |
139 |
4.239 |
|
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
4.100 |
139 |
4.239 |
|
Ontvangsten |
1.201.987 |
– 249.500 |
952.487 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
De mutaties op dit artikelonderdeel worden voornamelijk verklaard door de navolgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 56 mln. in 2024 aan het OM.
– Om het budget Informatievoorziening in hetzelfde ritme als de verwachte uitgaven te zetten wordt een kasschuif van € 20 mln. toegepast door de middelen uit de jaren 2025 tot en met 2027 naar 2024 te schuiven. Het gaat hier om de systeemvernieuwing bij het Openbaar Ministerie (vervanging GPS). Deze kosten zullen hoog zijn in de eerste jaren (implementatie) en daarna zakt het terug tot reguliere beheerlasten. De dekking van deze kosten waren (2 jaar geleden) voorlopig evenredig verdeeld over de implementatiejaren, omdat het werkelijk kasritme toen nog niet bekend was.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties waaronder de toekenning loon- en prijsbijstelling voor € 3,8 mln.
Bijdrage aan agentschappen
De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan 12,6 mln. voor bijdrage aan agentschappen
Aanpak ondermijning
Deze post wordt grotendeels verklaard door onderstaande mutaties:
– De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 15,3 mln. in 2024.
– Vanuit het artikel ondermijning wordt € 8,4 mln. overgeheveld naar politie ter dekking van de onvermijdelijke kosten door het verbod op lachgas per 1 januari 2023. Zie ook artikel 31.
– Een overboeking van € 6,9 mln. naar overige opdrachten voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMID).
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement.
Opdrachten
– Toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 10,1 mln. voor opdrachten opsporing en vervolging
– € 6,9 mln. voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling.
Mutaties Ontvangsten
De ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.
Mutaties Verplichtingen
In 2023 is op het onderdeel ondermijning een onderbesteding ontstaan die werd veroorzaakt doordat de middelen voor de mainports 2024–2026 eerst in 2023 verplicht zouden worden. Dit proces heeft echter vertraging opgelopen waardoor de verplichting in 2024 plaats vindt. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 opgehoogd met € 35 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
3.985.997 |
256.302 |
4.242.299 |
Uitgaven |
3.969.668 |
256.302 |
4.225.970 |
|
Apparaatsuitgaven |
241.661 |
14.585 |
256.246 |
|
34.1 |
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming |
241.661 |
14.585 |
256.246 |
Personele uitgaven |
193.203 |
15.745 |
208.948 |
|
Eigen personeel |
187.048 |
15.462 |
202.510 |
|
Externe inhuur |
4.708 |
268 |
4.976 |
|
Overig personeel |
1.447 |
15 |
1.462 |
|
Materiële uitgaven |
48.458 |
– 1.160 |
47.298 |
|
ICT |
21.869 |
– 1.676 |
20.193 |
|
SSO's |
17.072 |
246 |
17.318 |
|
Overig materieel |
9.517 |
270 |
9.787 |
|
Programmauitgaven |
3.728.007 |
241.717 |
3.969.724 |
|
34.2 |
Preventieve maatregelen |
71.259 |
4.223 |
75.482 |
Bijdrage aan agentschappen |
32.936 |
1.910 |
34.846 |
|
Dienst Justis |
32.936 |
1.910 |
34.846 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
29.192 |
1.671 |
30.863 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
29.079 |
1.668 |
30.747 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
113 |
3 |
116 |
|
Subsidies (regelingen) |
5.969 |
310 |
6.279 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
4.672 |
248 |
4.920 |
|
Overige Subsidies |
1.297 |
62 |
1.359 |
|
Opdrachten |
3.162 |
332 |
3.494 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
1.156 |
266 |
1.422 |
|
Overige Opdrachten |
2.006 |
66 |
2.072 |
|
34.3 |
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
3.253.816 |
212.023 |
3.465.839 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.918.491 |
199.278 |
3.117.769 |
|
DJI – gevangeniswezen |
1.472.660 |
103.907 |
1.576.567 |
|
DJI – Forensische zorg |
1.252.626 |
82.371 |
1.334.997 |
|
CJIB |
193.205 |
13.000 |
206.205 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
293.705 |
12.313 |
306.018 |
|
Reclassering Nederland |
176.992 |
11.834 |
188.826 |
|
Leger des Heils |
27.137 |
716 |
27.853 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ |
88.953 |
386 |
89.339 |
|
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
623 |
– 623 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
2.569 |
216 |
2.785 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
2.569 |
216 |
2.785 |
|
Subsidies (regelingen) |
9.987 |
487 |
10.474 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
7.987 |
378 |
8.365 |
|
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) |
2.000 |
109 |
2.109 |
|
Opdrachten |
29.064 |
– 271 |
28.793 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
29.064 |
– 271 |
28.793 |
|
34.4 |
Slachtofferzorg |
118.803 |
5.860 |
124.663 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
67.219 |
3.906 |
71.125 |
|
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
12.259 |
923 |
13.182 |
|
Slachtofferhulp Nederland |
54.960 |
2.983 |
57.943 |
|
Opdrachten |
51.584 |
1.954 |
53.538 |
|
Slachtofferzorg |
18.090 |
944 |
19.034 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
32.274 |
894 |
33.168 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen |
1.220 |
116 |
1.336 |
|
34.5 |
Veiligheid jeugd |
284.129 |
19.611 |
303.740 |
Bijdrage aan agentschappen |
211.277 |
13.849 |
225.126 |
|
DJI – jeugd |
211.277 |
13.849 |
225.126 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
16.878 |
874 |
17.752 |
|
LBIO |
3.642 |
185 |
3.827 |
|
Halt |
13.236 |
689 |
13.925 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
8.822 |
582 |
9.404 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
1.309 |
5.964 |
7.273 |
|
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) |
1.336 |
63 |
1.399 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
6.177 |
– 5.445 |
732 |
|
Subsidies (regelingen) |
24.997 |
3.087 |
28.084 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
24.997 |
3.087 |
28.084 |
|
Opdrachten |
22.155 |
1.219 |
23.374 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
4.372 |
227 |
4.599 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
17.783 |
992 |
18.775 |
|
Ontvangsten |
233.146 |
0 |
233.146 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
De mutatie op de apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk de toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 16,9 mln. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
Bijdrage aan agentschappen
Betreft voornamelijk de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 103,3 mln. aan DJI-gevangeniswezen, € 81,8 mln. aan DJI-Forensische zorg en € 12,2 mln. aan het CJIB. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
– Loon en prijsbijstelling ad € 15,7 mln. aan het budget voor de 3 reclasseringsorganisaties (3RO). Betreft Reclassering Nederland, Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering en de Stichting Verslavingsreclassering GGZ.
– Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande dat de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw primair processysteem naar verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van€ 10 mln. naar 2025 waarvan € 3 mln. op het artikelonderdeel opdrachten om het budget in overeenstemming te brengen met de verwachte uitgaven.
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat hoofdzakelijk uit de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 5,7 mln. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat grotendeels de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 19,6 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
500.220 |
12.577 |
512.797 |
Uitgaven |
470.650 |
12.577 |
483.227 |
|
36.2 |
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding |
454.335 |
11.917 |
466.252 |
Bijdrage aan agentschappen |
767 |
1.516 |
2.283 |
|
Overige Bijdrage aan agentschappen |
767 |
1.516 |
2.283 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
40.412 |
2.921 |
43.333 |
|
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) |
40.412 |
2.921 |
43.333 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
369.455 |
– 773 |
368.682 |
|
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
249.166 |
9.773 |
258.939 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
120.289 |
– 10.546 |
109.743 |
|
Subsidies (regelingen) |
5.189 |
206 |
5.395 |
|
Nederlands Rode Kruis |
1.681 |
82 |
1.763 |
|
Nationaal Veiligheids Instituut |
635 |
26 |
661 |
|
Overige Subsidies |
2.873 |
98 |
2.971 |
|
Opdrachten |
38.512 |
8.047 |
46.559 |
|
Crisiscommunicatie |
5.149 |
– 272 |
4.877 |
|
NCSC |
8.070 |
7.863 |
15.933 |
|
Covid-19 |
11 |
– 11 |
0 |
|
Regeling tegemoetkoming schade 2021 |
15.900 |
146 |
16.046 |
|
Overige Opdrachten |
9.382 |
321 |
9.703 |
|
36.3 |
Onderzoeksraad Voor Veiligheid |
16.315 |
660 |
16.975 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
16.315 |
660 |
16.975 |
|
Onderzoeksraad Voor Veiligheid |
16.315 |
660 |
16.975 |
|
Ontvangsten |
2.000 |
23.356 |
25.356 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
– Toekenning loon -en prijsbijstelling voor ad € 20,2 mln.
– Een bijdrage van € 8,3 mln. vanuit JenV naar EZK voor het programma kennisopbouw dat wordt uitgevoerd door TNO.
– Het restant saldo bestaat uit kleinere mutaties.
Mutaties Ontvangsten
In het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s, die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van € 19,1 mln. Het restant bestaat uit kleinere mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
9.024.610 |
393.496 |
9.418.106 |
Uitgaven |
9.024.570 |
403.496 |
9.428.066 |
|
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
9.002.781 |
402.605 |
9.405.386 |
Bijdrage aan agentschappen |
840.727 |
27.949 |
868.676 |
|
IND |
761.784 |
22.104 |
783.888 |
|
DJI – Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
78.943 |
5.845 |
84.788 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.271.700 |
337.947 |
4.609.647 |
|
COA |
3.885.063 |
337.947 |
4.223.010 |
|
NIDOS – opvang |
386.637 |
0 |
386.637 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
3.475.903 |
72 |
3.475.975 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
3.437.328 |
0 |
3.437.328 |
|
Samenwerkingsverbanden asielketen |
22.475 |
72 |
22.547 |
|
Overige Bijdrage aan medeoverheden |
16.100 |
0 |
16.100 |
|
Subsidies (regelingen) |
56.160 |
541 |
56.701 |
|
Vluchtingenwerk Nederland |
22.366 |
686 |
23.052 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
29.248 |
0 |
29.248 |
|
Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) |
2.634 |
79 |
2.713 |
|
Overige Subsidies |
1.912 |
– 224 |
1.688 |
|
Opdrachten |
358.291 |
36.096 |
394.387 |
|
Programma Keteninformatisering |
9.135 |
366 |
9.501 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
133.346 |
20.730 |
154.076 |
|
Naturalisatie en inburgering |
0 |
15.000 |
15.000 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
215.810 |
0 |
215.810 |
|
37.3 |
Terugkeer en bewaring vreemdelingen |
21.789 |
891 |
22.680 |
Bijdrage aan agentschappen |
8.467 |
128 |
8.595 |
|
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning |
8.467 |
128 |
8.595 |
|
Subsidies (regelingen) |
9.633 |
470 |
10.103 |
|
REAN-regeling |
6.252 |
305 |
6.557 |
|
Overige Subsidies |
3.381 |
165 |
3.546 |
|
Opdrachten |
3.689 |
293 |
3.982 |
|
Vreemdelingen vertrek |
3.689 |
293 |
3.982 |
|
Ontvangsten |
40.826 |
66.500 |
107.326 |
Toelichting
De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
– De toekenning loon -en prijsbijstelling voor € 31,8 mln.
– Een budgetoverboeking naar het Gemeentefonds. In het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een Decentrale Uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV € 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten via de septembercirculaire van het gemeentefonds.
– In het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.
– Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor de bonussen naar voren gehaald.
– Het kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar niveau B1. In de Miljoenennota is hiervoor vanaf 2024 € 15 mln. per jaar structureel beschikbaar gesteld door het kabinet.
Mutaties Ontvangsten
– De Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode 2014–2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller is voor Nederland € 57,5 mln.
– Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet.
Mutaties Verplichtingen
Uit het budget Programma Oekraïense Vluchtelingen wordt incidenteel een bijdrage geleverd aan het taalonderwijs voor Oekraïense ontheemden in 2025. Hiervoor wordt € 10 mln. voor 2025 overgeheveld naar OCW. En het verplichtingenbudget wordt in 2024 verlaagd met € 10 mln.
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
668.829 |
37.702 |
706.531 |
Uitgaven |
670.983 |
33.947 |
704.930 |
|
91.1 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
670.983 |
33.947 |
704.930 |
Personele uitgaven |
440.507 |
16.918 |
457.425 |
|
Eigen personeel |
370.720 |
14.461 |
385.181 |
|
Externe inhuur |
68.565 |
2.410 |
70.975 |
|
Overig personeel |
1.222 |
47 |
1.269 |
|
Materiële uitgaven |
230.476 |
17.029 |
247.505 |
|
ICT |
41.973 |
11.306 |
53.279 |
|
SSO's |
109.238 |
7.240 |
116.478 |
|
Overig materieel |
79.265 |
– 1.517 |
77.748 |
|
Ontvangsten |
4.406 |
0 |
4.406 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 33,9 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 26,2 mln. in 2024.
– Een technische mutatie van € 12,3 mln. De middelen Justicelink waren tijdelijk geboekt op artikel 92, in afwachting van het vaststellen van de opdrachtgeversrol. Met deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar Informatievoorziening en Inkoop. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken.
– Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.150.492 |
– 1.123.772 |
26.720 |
Uitgaven |
1.150.492 |
– 1.111.451 |
39.041 |
|
92.1 |
Nog onverdeeld |
1.150.492 |
– 1.111.451 |
39.041 |
Nog te verdelen |
1.150.492 |
– 1.111.451 |
39.041 |
|
Nog onverdeeld |
1.150.492 |
– 1.111.451 |
39.041 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
|
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. De mutaties betreffen voornamelijk de verdeling van de loon- en prijsbijstelling naar de juiste begrotingsartikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
3.456 |
101 |
3.557 |
Uitgaven |
3.456 |
101 |
3.557 |
|
93.1 |
Geheim |
3.456 |
101 |
3.557 |
Geheim |
3.456 |
101 |
3.557 |
|
Geheim |
3.456 |
101 |
3.557 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36613-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.