36 613 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel

De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber – van de Klashorst

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Dit is de suppletoire begroting September 2024 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2025).

In hoofdstuk 2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In hoofdstuk 3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties suppletoire begroting September» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

2 Beleidsartikelen

2.1 Artikel 31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

7.776.005

587.583

8.363.588

         
 

Uitgaven

7.802.488

564.069

8.366.557

         

31.2

Bekostiging politie

7.523.827

560.236

8.084.063

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

7.492.105

556.140

8.048.245

 

Politie

7.488.711

556.302

8.045.013

 

Politieacademie

3.394

– 162

3.232

 

Bijdrage aan medeoverheden

31.722

4.096

35.818

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

31.722

4.096

35.818

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

278.661

3.833

282.494

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

251.024

2.779

253.803

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

26.179

901

27.080

 

Beheer meldkamers

223.873

1.810

225.683

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

972

68

1.040

 

Bijdrage aan medeoverheden

927

65

992

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

927

65

992

 

Subsidies (regelingen)

15.435

426

15.861

 

Opsporing

2.590

131

2.721

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.918

265

4.183

 

Overige Subsidies

8.927

30

8.957

 

Opdrachten

11.275

563

11.838

 

Providers

8.747

443

9.190

 

Overige Opdrachten

2.528

120

2.648

         
 

Ontvangsten

23.545

37.747

61.292

Toelichting

Mutaties Uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 520,3 mln. in 2024 op dit artikelonderdeel.

  • Door het verbod op lachgas per 1 januari 2023, lijst II van de Opiumwet, heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Voor de handhaving door de politie zijn bij Prinsjesdag 2021 structurele middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt € 8,4 mln. overgeheveld vanuit artikel ondermijning naar de politie.

  • Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.

  • Vanuit het onderdeel beheer meldkamers wordt € 6 mln. overgeheveld naar de politie voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten vanwege een toename van personeel dat hier beroep op doet.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 11,9 mln. in 2024. Daarnaast worden € 6 mln. overgeheveld naar de politie ter gedeeltelijke compensatie van een tegenvaller op het gebied van beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (zie ook toelichting artikel 31.2).

Mutaties Ontvangsten

  • De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement

  • Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de politie worden teruggestort naar het departement.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Mutaties Verplichtingen

In 2024 zijn meerjarige contracten afgesloten met providers voor de tapkosten periode 2024–2027. Het verplichtingenbudget wordt daarom in 2024 opgehoogd met € 23,5 mln. en in de jaren 2025 toe en met 2027 verlaagd.

2.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

2.218.523

138.848

2.357.371

         
 

Uitgaven

2.218.523

138.848

2.357.371

         
 

Apparaatsuitgaven

37.645

3.688

41.333

         

32.1

Apparaat Hoge Raad

37.645

3.688

41.333

 

Personele uitgaven

32.795

2.438

35.233

 

Eigen personeel

32.114

2.399

34.513

 

Externe inhuur

681

39

720

 

Materiële uitgaven

4.850

1.250

6.100

 

ICT

2.016

1.160

3.176

 

SSO's

586

12

598

 

Overig materieel

2.248

78

2.326

         
 

Programmauitgaven

2.180.878

135.160

2.316.038

         

32.2

Adequate toegang tot het rechtsbestel

714.862

35.003

749.865

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

41.095

2.158

43.253

 

Raad voor Rechtsbijstand

31.159

1.768

32.927

 

Bureau Financieel Toezicht

9.936

390

10.326

 

Subsidies (regelingen)

41.612

2.522

44.134

 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

616

635

1.251

 

Juridisch Loket

37.170

1.813

38.983

 

Overige Subsidies

3.826

74

3.900

 

Opdrachten

632.155

30.323

662.478

 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

5.797

491

6.288

 

Toevoegingen rechtsbijstand

622.303

29.112

651.415

 

Mediation in Strafrecht

1.483

762

2.245

 

Overige Opdrachten

2.572

– 42

2.530

32.3

Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

1.466.016

100.157

1.566.173

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

62.307

5.129

67.436

 

Autoriteit Persoonsgegevens

41.219

3.979

45.198

 

College voor de Rechten van de Mens

11.728

679

12.407

 

Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen

2.274

118

2.392

 

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.413

276

5.689

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.673

77

1.750

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.388.932

96.814

1.485.746

 

Bijdragen Rechtspleging

47

2

49

 

Caribisch Nederland (BES)

11.277

1.068

12.345

 

Raad voor de rechtspraak

1.374.221

98.729

1.472.950

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

3.387

– 2.985

402

 

Subsidies (regelingen)

9.880

530

10.410

 

Rechtspleging

608

32

640

 

Wetgeving

1.401

73

1.474

 

Perspectief herstelbemiddeling

2.057

118

2.175

 

Overige Subsidies

5.814

307

6.121

 

Opdrachten

4.897

– 2.316

2.581

 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

510

27

537

 

Caribisch Nederland (BES)

381

24

405

 

Overige Opdrachten

4.006

– 2.367

1.639

         
 

Ontvangsten

174.222

25.376

199.598

Toelichting

Mutaties Uitgaven

De grootste mutatie op dit artikelonderdeel betreft de toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 138,4 mln. in 2024. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Mutaties Ontvangsten

De ontvangsten griffierechten zijn € 25 mln. hoger uitgevallen dan in het voorjaar geraamd.

2.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.337.004

155.524

1.492.528

         
 

Uitgaven

1.391.004

120.524

1.511.528

         
 

Apparaatsuitgaven

791.067

79.472

870.539

         

33.1

Apparaat Openbaar Ministerie

791.067

79.472

870.539

 

Personele uitgaven

641.396

62.101

703.497

 

Eigen personeel

583.603

50.855

634.458

 

Externe inhuur

56.186

11.203

67.389

 

Overig personeel

1.607

43

1.650

 

Materiële uitgaven

149.671

17.371

167.042

 

ICT

28.569

7.089

35.658

 

SSO's

50.196

1.070

51.266

 

Overig materieel

70.906

9.212

80.118

         
 

Programmauitgaven

599.937

41.052

640.989

         

33.2

Bestuur, informatie en technologie

60.123

2.800

62.923

 

Bijdrage aan medeoverheden

33.156

1.790

34.946

 

Regionale Informatie en Expertise Centra

29.928

2.135

32.063

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

3.228

– 345

2.883

 

Subsidies (regelingen)

18.558

851

19.409

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

4.275

194

4.469

 

Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)

588

– 588

0

 

Overige Subsidies

13.695

1.245

14.940

 

Opdrachten

8.409

159

8.568

 

Overige Opdrachten

8.409

159

8.568

33.3

Opsporing en vervolging

535.714

38.113

573.827

 

Bijdrage aan agentschappen

163.147

13.426

176.573

 

NFI

107.822

5.464

113.286

 

Justid

27.605

6.178

33.783

 

Justis

27.720

1.784

29.504

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

7.002

640

7.642

 

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)

7.002

640

7.642

 

Bijdrage aan medeoverheden

199.229

16.065

215.294

 

FIU.Nederland

7.647

568

8.215

 

Aanpak ondermijning

184.105

18.820

202.925

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

7.477

– 3.323

4.154

 

Subsidies (regelingen)

6.681

1.694

8.375

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

0

34

34

 

Overige Subsidies

6.681

1.660

8.341

 

Opdrachten

157.512

6.177

163.689

 

Schadeloosstellingen

22.577

658

23.235

 

Onrechtmatige Detentie

6.971

203

7.174

 

Gerechtskosten

39.581

2.093

41.674

 

Verkeershandhaving OM

35.893

1.651

37.544

 

Afpakken

651

7

658

 

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.740

431

14.171

 

Overige Opdrachten

38.099

1.134

39.233

 

Garanties

2.143

111

2.254

 

Faillissementscuratoren

2.143

111

2.254

33.4

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.100

139

4.239

 

Opdrachten

4.100

139

4.239

 

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.100

139

4.239

         
 

Ontvangsten

1.201.987

– 249.500

952.487

Toelichting

Mutaties Uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)

De mutaties op dit artikelonderdeel worden voornamelijk verklaard door de navolgende mutaties:

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 56 mln. in 2024 aan het OM.

  • Om het budget Informatievoorziening in hetzelfde ritme als de verwachte uitgaven te zetten wordt een kasschuif van € 20 mln. toegepast door de middelen uit de jaren 2025 tot en met 2027 naar 2024 te schuiven. Het gaat hier om de systeemvernieuwing bij het Openbaar Ministerie (vervanging GPS). Deze kosten zullen hoog zijn in de eerste jaren (implementatie) en daarna zakt het terug tot reguliere beheerlasten. De dekking van deze kosten waren (2 jaar geleden) voorlopig evenredig verdeeld over de implementatiejaren, omdat het werkelijk kasritme toen nog niet bekend was.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

33.2 Bestuur, informatie en technologie

De mutatie op dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties waaronder de toekenning loon- en prijsbijstelling voor € 3,8 mln.

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdrage aan agentschappen

De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan 12,6 mln. voor bijdrage aan agentschappen

Aanpak ondermijning

Deze post wordt grotendeels verklaard door onderstaande mutaties:

  • De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 15,3 mln. in 2024.

  • Vanuit het artikel ondermijning wordt € 8,4 mln. overgeheveld naar politie ter dekking van de onvermijdelijke kosten door het verbod op lachgas per 1 januari 2023. Zie ook artikel 31.

  • Een overboeking van € 6,9 mln. naar overige opdrachten voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMID).

  • De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement.

Opdrachten

  • Toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 10,1 mln. voor opdrachten opsporing en vervolging

  • € 6,9 mln. voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling.

Mutaties Ontvangsten

De ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.

Mutaties Verplichtingen

In 2023 is op het onderdeel ondermijning een onderbesteding ontstaan die werd veroorzaakt doordat de middelen voor de mainports 2024–2026 eerst in 2023 verplicht zouden worden. Dit proces heeft echter vertraging opgelopen waardoor de verplichting in 2024 plaats vindt. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 opgehoogd met € 35 mln.

2.4 Artikel 34 Straffen en beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en beschermen (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.985.997

256.302

4.242.299

         
 

Uitgaven

3.969.668

256.302

4.225.970

         
 

Apparaatsuitgaven

241.661

14.585

256.246

         

34.1

Apparaat Raad voor de Kinderbescherming

241.661

14.585

256.246

 

Personele uitgaven

193.203

15.745

208.948

 

Eigen personeel

187.048

15.462

202.510

 

Externe inhuur

4.708

268

4.976

 

Overig personeel

1.447

15

1.462

 

Materiële uitgaven

48.458

– 1.160

47.298

 

ICT

21.869

– 1.676

20.193

 

SSO's

17.072

246

17.318

 

Overig materieel

9.517

270

9.787

         
 

Programmauitgaven

3.728.007

241.717

3.969.724

         

34.2

Preventieve maatregelen

71.259

4.223

75.482

 

Bijdrage aan agentschappen

32.936

1.910

34.846

 

Dienst Justis

32.936

1.910

34.846

 

Bijdrage aan medeoverheden

29.192

1.671

30.863

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

29.079

1.668

30.747

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

113

3

116

 

Subsidies (regelingen)

5.969

310

6.279

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

4.672

248

4.920

 

Overige Subsidies

1.297

62

1.359

 

Opdrachten

3.162

332

3.494

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

1.156

266

1.422

 

Overige Opdrachten

2.006

66

2.072

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

3.253.816

212.023

3.465.839

 

Bijdrage aan agentschappen

2.918.491

199.278

3.117.769

 

DJI – gevangeniswezen

1.472.660

103.907

1.576.567

 

DJI – Forensische zorg

1.252.626

82.371

1.334.997

 

CJIB

193.205

13.000

206.205

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

293.705

12.313

306.018

 

Reclassering Nederland

176.992

11.834

188.826

 

Leger des Heils

27.137

716

27.853

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

88.953

386

89.339

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

623

– 623

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.569

216

2.785

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

2.569

216

2.785

 

Subsidies (regelingen)

9.987

487

10.474

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

7.987

378

8.365

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

2.000

109

2.109

 

Opdrachten

29.064

– 271

28.793

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

29.064

– 271

28.793

34.4

Slachtofferzorg

118.803

5.860

124.663

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

67.219

3.906

71.125

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

12.259

923

13.182

 

Slachtofferhulp Nederland

54.960

2.983

57.943

 

Opdrachten

51.584

1.954

53.538

 

Slachtofferzorg

18.090

944

19.034

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

32.274

894

33.168

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

1.220

116

1.336

34.5

Veiligheid jeugd

284.129

19.611

303.740

 

Bijdrage aan agentschappen

211.277

13.849

225.126

 

DJI – jeugd

211.277

13.849

225.126

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

16.878

874

17.752

 

LBIO

3.642

185

3.827

 

Halt

13.236

689

13.925

 

Bijdrage aan medeoverheden

8.822

582

9.404

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

1.309

5.964

7.273

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.336

63

1.399

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

6.177

– 5.445

732

 

Subsidies (regelingen)

24.997

3.087

28.084

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

24.997

3.087

28.084

 

Opdrachten

22.155

1.219

23.374

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

4.372

227

4.599

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

17.783

992

18.775

         
 

Ontvangsten

233.146

0

233.146

Toelichting

Mutaties Uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)

De mutatie op de apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk de toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 voor € 16,9 mln. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdrage aan agentschappen

Betreft voornamelijk de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 waarvan € 103,3 mln. aan DJI-gevangeniswezen, € 81,8 mln. aan DJI-Forensische zorg en € 12,2 mln. aan het CJIB. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

  • Loon en prijsbijstelling ad € 15,7 mln. aan het budget voor de 3 reclasseringsorganisaties (3RO). Betreft Reclassering Nederland, Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering en de Stichting Verslavingsreclassering GGZ.

  • Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande dat de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw primair processysteem naar verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van€ 10 mln. naar 2025 waarvan € 3 mln. op het artikelonderdeel opdrachten om het budget in overeenstemming te brengen met de verwachte uitgaven.

34.4 Slachtofferzorg

De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat hoofdzakelijk uit de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 5,7 mln. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

34.5 Veiligheid jeugd

De mutatie op dit artikelonderdeel omvat grotendeels de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 19,6 mln.

2.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

500.220

12.577

512.797

         
 

Uitgaven

470.650

12.577

483.227

         

36.2

Nationale veiligheid en terrorismebestrijding

454.335

11.917

466.252

 

Bijdrage aan agentschappen

767

1.516

2.283

 

Overige Bijdrage aan agentschappen

767

1.516

2.283

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

40.412

2.921

43.333

 

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)

40.412

2.921

43.333

 

Bijdrage aan medeoverheden

369.455

– 773

368.682

 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

249.166

9.773

258.939

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

120.289

– 10.546

109.743

 

Subsidies (regelingen)

5.189

206

5.395

 

Nederlands Rode Kruis

1.681

82

1.763

 

Nationaal Veiligheids Instituut

635

26

661

 

Overige Subsidies

2.873

98

2.971

 

Opdrachten

38.512

8.047

46.559

 

Crisiscommunicatie

5.149

– 272

4.877

 

NCSC

8.070

7.863

15.933

 

Covid-19

11

– 11

0

 

Regeling tegemoetkoming schade 2021

15.900

146

16.046

 

Overige Opdrachten

9.382

321

9.703

36.3

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

16.315

660

16.975

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

16.315

660

16.975

 

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

16.315

660

16.975

         
 

Ontvangsten

2.000

23.356

25.356

Toelichting

Mutaties Uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding

De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:

  • Toekenning loon -en prijsbijstelling voor ad € 20,2 mln.

  • Een bijdrage van € 8,3 mln. vanuit JenV naar EZK voor het programma kennisopbouw dat wordt uitgevoerd door TNO.

  • Het restant saldo bestaat uit kleinere mutaties.

Mutaties Ontvangsten

In het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s, die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van € 19,1 mln. Het restant bestaat uit kleinere mutaties.

2.6 Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

9.024.610

393.496

9.418.106

         
 

Uitgaven

9.024.570

403.496

9.428.066

         

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

9.002.781

402.605

9.405.386

 

Bijdrage aan agentschappen

840.727

27.949

868.676

 

IND

761.784

22.104

783.888

 

DJI – Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

78.943

5.845

84.788

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.271.700

337.947

4.609.647

 

COA

3.885.063

337.947

4.223.010

 

NIDOS – opvang

386.637

0

386.637

 

Bijdrage aan medeoverheden

3.475.903

72

3.475.975

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

3.437.328

0

3.437.328

 

Samenwerkingsverbanden asielketen

22.475

72

22.547

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

16.100

0

16.100

 

Subsidies (regelingen)

56.160

541

56.701

 

Vluchtingenwerk Nederland

22.366

686

23.052

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

29.248

0

29.248

 

Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)

2.634

79

2.713

 

Overige Subsidies

1.912

– 224

1.688

 

Opdrachten

358.291

36.096

394.387

 

Programma Keteninformatisering

9.135

366

9.501

 

Versterking vreemdelingenketen

133.346

20.730

154.076

 

Naturalisatie en inburgering

0

15.000

15.000

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

215.810

0

215.810

37.3

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

21.789

891

22.680

 

Bijdrage aan agentschappen

8.467

128

8.595

 

DJI – Dienst vervoer en ondersteuning

8.467

128

8.595

 

Subsidies (regelingen)

9.633

470

10.103

 

REAN-regeling

6.252

305

6.557

 

Overige Subsidies

3.381

165

3.546

 

Opdrachten

3.689

293

3.982

 

Vreemdelingen vertrek

3.689

293

3.982

         
 

Ontvangsten

40.826

66.500

107.326

Toelichting

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

De mutatie op dit artikelonderdeel bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:

  • De toekenning loon -en prijsbijstelling voor € 31,8 mln.

  • Een budgetoverboeking naar het Gemeentefonds. In het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een Decentrale Uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV € 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten via de septembercirculaire van het gemeentefonds.

  • In het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.

  • Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor de bonussen naar voren gehaald.

  • Het kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar niveau B1. In de Miljoenennota is hiervoor vanaf 2024 € 15 mln. per jaar structureel beschikbaar gesteld door het kabinet.

Mutaties Ontvangsten

  • De Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode 2014–2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller is voor Nederland € 57,5 mln.

  • Er worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet.

Mutaties Verplichtingen

Uit het budget Programma Oekraïense Vluchtelingen wordt incidenteel een bijdrage geleverd aan het taalonderwijs voor Oekraïense ontheemden in 2025. Hiervoor wordt € 10 mln. voor 2025 overgeheveld naar OCW. En het verplichtingenbudget wordt in 2024 verlaagd met € 10 mln.

3 Niet-beleidsartikelen

3.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement

Tabel 7 Apparaat kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

668.829

37.702

706.531

         
 

Uitgaven

670.983

33.947

704.930

         

91.1

Apparaatsuitgaven kerndepartement

670.983

33.947

704.930

 

Personele uitgaven

440.507

16.918

457.425

 

Eigen personeel

370.720

14.461

385.181

 

Externe inhuur

68.565

2.410

70.975

 

Overig personeel

1.222

47

1.269

 

Materiële uitgaven

230.476

17.029

247.505

 

ICT

41.973

11.306

53.279

 

SSO's

109.238

7.240

116.478

 

Overig materieel

79.265

– 1.517

77.748

         
 

Ontvangsten

4.406

0

4.406

Toelichting

Mutaties Uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 33,9 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2024–2029 ad € 26,2 mln. in 2024.

  • Een technische mutatie van € 12,3 mln. De middelen Justicelink waren tijdelijk geboekt op artikel 92, in afwachting van het vaststellen van de opdrachtgeversrol. Met deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar Informatievoorziening en Inkoop. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken.

  • Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.

3.2 Artikel 92 Nog onverdeeld

Tabel 8 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.150.492

– 1.123.772

26.720

         
 

Uitgaven

1.150.492

– 1.111.451

39.041

         

92.1

Nog onverdeeld

1.150.492

– 1.111.451

39.041

 

Nog te verdelen

1.150.492

– 1.111.451

39.041

 

Nog onverdeeld

1.150.492

– 1.111.451

39.041

         
 

Ontvangsten

0

0

0

         

Toelichting

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. De mutaties betreffen voornamelijk de verdeling van de loon- en prijsbijstelling naar de juiste begrotingsartikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.

3.3 Artikel 93 Geheim

Tabel 9 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.456

101

3.557

         
 

Uitgaven

3.456

101

3.557

         

93.1

Geheim

3.456

101

3.557

 

Geheim

3.456

101

3.557

 

Geheim

3.456

101

3.557

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Naar boven