Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-V nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-V nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken, C.C.J. Veldkamp
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Voorjaarsnota 2024 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
Onderdeel 2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Onderdeel 3 bevat een tabel met budgettaire gevolgen bij de niet-beleidsartikelen. Na de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel (tabel 1) conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de vorige stand op artikelniveau.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
148.771 |
– 33.000 |
115.771 |
Uitgaven |
180.404 |
– 33.000 |
147.404 |
|
1.1 |
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak |
92.260 |
– 33.000 |
59.260 |
Subsidies (regelingen) |
34.615 |
– 32.890 |
1.725 |
|
Internationaal recht |
34.615 |
– 33.000 |
1.615 |
|
Accountability Oekraïne |
0 |
110 |
110 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
57.645 |
– 110 |
57.535 |
|
Verenigde Naties |
40.000 |
0 |
40.000 |
|
OESO |
2.345 |
0 |
2.345 |
|
Internationaal Strafhof |
50 |
0 |
50 |
|
Internationaal recht |
15.250 |
– 12.250 |
3.000 |
|
Accountability Oekraïne |
0 |
12.140 |
12.140 |
|
1.2 |
Bescherming en bevordering van mensenrechten |
68.902 |
0 |
68.902 |
Subsidies (regelingen) |
20.164 |
0 |
20.164 |
|
Mensenrechtenfonds |
20.164 |
0 |
20.164 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
48.738 |
0 |
48.738 |
|
Mensenrechtenfonds |
39.088 |
0 |
39.088 |
|
Mensenrechten multilateraal |
9.650 |
0 |
9.650 |
|
1.3 |
Gastandbeleid internationale organisaties |
19.242 |
0 |
19.242 |
Subsidies (regelingen) |
6.950 |
0 |
6.950 |
|
Carnegiestichting |
6.950 |
0 |
6.950 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
10.611 |
0 |
10.611 |
|
Vredespaleis |
10.611 |
0 |
10.611 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
1.681 |
0 |
1.681 |
|
Internationaal Strafhof |
796 |
0 |
796 |
|
Nederland Gastland |
885 |
0 |
885 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Artikelonderdeel 1.1
Het budget van artikelonderdeel 1.1 daalt in 2024 als gevolg van een kasschuif van EUR 33 miljoen, waarmee het budget voor de verbouwing van het toekomstige agressietribunaal voor Oekraïne wordt doorgeschoven naar 2026. Daarnaast wordt binnen het artikelonderdeel 1.1 het budget voor accountability Oekraïne overgeheveld naar nieuwe budgetplaatsen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
374.667 |
840 |
375.507 |
Uitgaven |
294.288 |
840 |
295.128 |
|
2.1 |
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid |
36.898 |
– 30 |
36.868 |
Subsidies (regelingen) |
565 |
0 |
565 |
|
Atlantische Commissie |
565 |
0 |
565 |
|
Opdrachten |
12.000 |
0 |
12.000 |
|
NAVO-top Nederland 2025 |
12.000 |
0 |
12.000 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
24.333 |
– 30 |
24.303 |
|
NAVO |
14.800 |
0 |
14.800 |
|
WEU |
740 |
0 |
740 |
|
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
2.428 |
0 |
2.428 |
|
Veiligheidsfonds |
6.365 |
– 30 |
6.335 |
|
2.2 |
Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme |
19.027 |
180 |
19.207 |
Subsidies (regelingen) |
13.827 |
180 |
14.007 |
|
Anti-terrorisme instituut |
630 |
0 |
630 |
|
Contra-terrorisme |
7.920 |
0 |
7.920 |
|
Cyber security |
3.852 |
180 |
4.032 |
|
Global Forum on Cyber Expertise |
1.425 |
0 |
1.425 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
5.200 |
0 |
5.200 |
|
Contra-terrorisme |
880 |
0 |
880 |
|
Cyber security |
4.320 |
0 |
4.320 |
|
2.3 |
Wapenbeheersing |
11.227 |
0 |
11.227 |
Opdrachten |
1.455 |
0 |
1.455 |
|
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties |
465 |
0 |
465 |
|
Conferentie REAIM en follow up |
990 |
0 |
990 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
9.772 |
0 |
9.772 |
|
IAEA |
7.592 |
0 |
7.592 |
|
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties |
1.980 |
0 |
1.980 |
|
CTBTO |
200 |
0 |
200 |
|
2.4 |
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband |
193.464 |
690 |
194.154 |
Subsidies (regelingen) |
34.055 |
0 |
34.055 |
|
Nederland Helsinki Comité |
28 |
0 |
28 |
|
Stabiliteitsfonds |
30.000 |
0 |
30.000 |
|
Training buitenlandse diplomaten |
4.027 |
0 |
4.027 |
|
Opdrachten |
3.170 |
0 |
3.170 |
|
Makandra |
3.170 |
0 |
3.170 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
343 |
0 |
343 |
|
Makandra |
343 |
0 |
343 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
155.896 |
690 |
156.586 |
|
OVSE |
6.000 |
0 |
6.000 |
|
Stabiliteitsfonds |
59.759 |
0 |
59.759 |
|
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties |
82.937 |
0 |
82.937 |
|
Overige |
7.200 |
0 |
7.200 |
|
Tegengaan internationale georganiseerde criminaliteit |
0 |
690 |
690 |
|
Nog te verdelen |
0 |
0 |
0 |
|
Nog te verdelen |
0 |
0 |
0 |
|
2.5 |
Bevordering van transitie in prioritaire gebieden |
33.672 |
0 |
33.672 |
Subsidies (regelingen) |
19.609 |
0 |
19.609 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA |
15.813 |
0 |
15.813 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka |
3.796 |
0 |
3.796 |
|
Opdrachten |
4.563 |
0 |
4.563 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka |
4.563 |
0 |
4.563 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
1.099 |
0 |
1.099 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka |
648 |
0 |
648 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA |
451 |
0 |
451 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
8.401 |
0 |
8.401 |
|
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka |
8.401 |
0 |
8.401 |
|
Ontvangsten |
1.000 |
0 |
1.000 |
Toelichting
Geen toelichtingen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
10.302.945 |
– 163.618 |
10.139.327 |
Uitgaven |
10.473.658 |
– 394.972 |
10.078.686 |
|
3.1 |
Afdrachten aan de Europese Unie |
5.361.307 |
515.264 |
5.876.571 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
5.361.307 |
515.264 |
5.876.571 |
|
BNI-afdrachten |
3.663.878 |
509.953 |
4.173.831 |
|
BTW-afdrachten |
1.461.809 |
5.623 |
1.467.432 |
|
Plastic-grondslag |
235.620 |
– 312 |
235.308 |
|
3.2 |
Europees Ontwikkelingsfonds |
71.652 |
0 |
71.652 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
71.652 |
0 |
71.652 |
|
Europees Ontwikkelingsfonds |
71.652 |
0 |
71.652 |
|
3.3 |
Een hechtere Europese waardengemeenschap |
20.442 |
0 |
20.442 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
20.442 |
0 |
20.442 |
|
Raad van Europa |
13.181 |
0 |
13.181 |
|
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbank |
7.261 |
0 |
7.261 |
|
3.4 |
Versterkte Nederlandse positie in de Unie |
5.599 |
0 |
5.599 |
Subsidies (regelingen) |
348 |
0 |
348 |
|
EIPA |
348 |
0 |
348 |
|
Opdrachten |
525 |
0 |
525 |
|
Europa College beurzenprogramma |
190 |
0 |
190 |
|
EU-sanctiebeleid |
335 |
0 |
335 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
4.726 |
0 |
4.726 |
|
Benelux bijdrage |
4.726 |
0 |
4.726 |
|
3.5 |
Europese Vredesfaciliteit |
430.658 |
– 275.750 |
154.908 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
430.658 |
– 275.750 |
154.908 |
|
Europese Vredesfaciliteit |
430.658 |
– 275.750 |
154.908 |
|
3.6 |
Invoerrechten aan de Europese Unie |
4.584.000 |
– 634.486 |
3.949.514 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
4.584.000 |
– 634.486 |
3.949.514 |
|
Invoerrechten |
4.584.000 |
– 634.486 |
3.949.514 |
|
Ontvangsten |
3.803.693 |
– 163.750 |
3.639.943 |
Toelichting
Artikelonderdeel 3.1
DAB4 – Lenteraming
In de vierde aanvullende Europese begroting (draft amending budget 4, DAB4 2024) actualiseert de Commissie de begroting op basis van de meest recente economische ramingen voor de eigen middelen, op basis van de Lenteraming en de cijfers die zijn vastgesteld in het Advisory Committee on Own Resources (ACOR). Dit heeft een effect op de raming van de invoerrechten en de plastic-, btw- en bni-afdracht.
De raming van de bni-afdracht stijgt als gevolg van een update van de ACOR cijfers met EUR 456 miljoen in 2024. Dit wordt voor circa EUR 240 miljoen veroorzaakt doordat de Commissie de invoerrechten op EU-niveau in 2024 en 2025 fors lager raamt dan eerder verwacht, als gevolg van ontwikkelingen in de wereldhandel. Door de daling van de invoerrechten dalen de inkomsten van de Europese begroting, wat leidt tot hogere bni-afdrachten van de lidstaten, omdat de bni-afdracht de sluitpost van de Europese begroting is. Daarnaast ligt het Nederlandse bni de komende jaren relatief t.o.v. de EU als totaal hoger dan eerder verwacht. Het Nederlandse bni-aandeel neemt toe van 5,9% naar 6,1%. Dit leidt ook tot een stijging van de Nederlandse bni-afdracht. Circa 50% van de stijging van de raming komt door de relatieve stijging van het Nederlandse bni, de andere 50% door lager dan verwachte invoerrechten. De btw-afdrachten stijgen ook als gevolg van de economische ontwikkeling, met circa EUR 6 miljoen in 2024.
Technische aanpassingen
In de jaarlijkse technische aanpassing van het MFK past de Commissie, zoals afgesproken in artikel 4 van de MFK-verordening, de plafonds van het MFK aan op een aantal punten. Zo worden de MFK-plafonds door de Commissie geactualiseerd met de standaard afgesproken MFK-deflator van 2%. Dit is in de raming van de Nederlandse afdrachten reeds verwerkt. De actualisatie van de speciale instrumenten en de boete-opbrengsten hebben gevolgen voor het MFK-betalingenplafond. Aangezien de raming van de Nederlandse EU-afdrachten gebaseerd is op het MFK-betalingenplafond plus de maximale omvang van de speciale instrumenten, wijzigt dientengevolge ook de raming van de Nederlandse bni-afdracht.
In het voorstel voor de Europese jaarbegroting 2025 actualiseert de Commissie de verwachte bijdrage van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit hoofde van het Terugtrekkingsakkoord. De bijdrage van het VK valt voor 2.024 EUR 1,3 miljard lager uit dan in de Nederlandse raming van de EU-afdrachten eerder werd verwacht. Deels omdat er vertraging is in alle betalingen voor cohesie en landbouw en bij andere programma’s. Daardoor zijn er minder betalingen in totaal gedaan, dus ook van het VK. Daarnaast wordt ieder jaar in het voorstel voor de Europese jaarbegroting de korting die Nederland en enkele andere lidstaten krijgen op de bni-afdracht geactualiseerd op basis van de meest recente deflator voor het bbp, zoals vastgelegd in het Eigenmiddelenbesluit. Deze mutaties leiden per saldo tot een opwaartse bijstelling van de raming van de bni-afdracht in 2024 van circa EUR 52 miljoen.
Surplus EU-begroting
In de tweede aanvullende begroting (draft amending budget 2, DAB2 2024) verwerkt de Commissie het verschil tussen de inkomsten en uitgaven (het surplus) van 2023 in de Europese begroting van 2024. Dit surplus over het voorgaande begrotingsjaar wordt ieder jaar verrekend met de EU-afdrachten van de lidstaten middels een aanvullende begroting. Voor Nederland leidt het surplus tot EUR 37 miljoen lagere bni-afdrachten in 2024.
DAB4 – Bijstelling bni- en plastic-afdracht
Aan de hand van de vierde aanvullende Europese begroting (draft amending budget 4, DAB4 2024) wordt de raming van de Nederlandse bni-afdracht naar boven bijgesteld. De oorzaak van deze bijstelling is een EUR 1,5 miljard lagere VK-bijdrage voor 2024 dan in de raming van de Commissie verwacht. Daarnaast zijn ook de overige ontvangsten in het saldo van deze mutatie verwerkt. Deze zijn met EUR 750 miljoen naar boven bijgesteld. Door verwerking van de VK-bijdrage en overige ontvangsten wordt de raming van de Nederlandse bni-afdracht met EUR 42 miljoen naar boven bijgesteld. Tevens is er een meevaller van EUR 3 miljoen verwerkt door een aanpassing in de plastic afdracht op basis van de in juli vastgestelde ACOR cijfers. Cumulatief leiden deze veranderingen tot een hogere geraamde bni-afdracht van EUR 39 miljoen op de Nederlandse raming in 2024. De bni-afdracht is de sluitpost van de Europese begroting.
Jaarlijks worden in het ACOR conform de afspraken in het Eigenmiddelenbesluit de grondslagen van de nationale afdrachten en invoerrechten vastgesteld op basis van de werkelijke ontwikkeling en ramingen voor het huidige jaar en volgende jaar. Deze bijstelling plastic afdracht is een correctie op de ACOR 2024 plastic mutatie die is verwerkt in de BZ-begroting 2024.
Artikelonderdeel 3.5
Op basis van de geactualiseerde meerjarige allocatie van de Europese Vredesfaciliteit (EPF) wordt het uitgavenbudget voor de Nederlandse EPF-bijdrage voor Oekraïne in 2024 verlaagd met EUR 276 miljoen. Dit bedrag wordt via een kasschuif doorgeschoven naar 2025, 2026 en 2027.
Artikelonderdeel 3.6
Er zijn nabetalingen gedaan met betrekking tot de Traditionele Eigen Middelen (TEM). De Nederlandse douaneautoriteiten voeren een zelfanalyse uit op casussen waarvan de invoerrechten nog niet met zekerheid zijn vastgesteld of nog niet door de lidstaat zijn geïnd. Als gevolg van de zelfanalyses heeft Nederland de aansprakelijkheid op een aantal dossiers geaccepteerd. Dit heeft geleid tot circa EUR 20,5 miljoen aan TEM nabetalingen.
Daarnaast worden de invoerrechten door een technische correctie met EUR 655 miljoen in 2024 naar beneden bijgesteld. Dit is het een gevolg van een bijstelling van de raming van de invoerrechten op basis van de MEV-cijfers (raming van het CPB). Bij de invoerrechten treedt er gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op. Dit verschil ontstaat doordat er aan de inkomsten- en uitgavenkant van de Rijksbegroting een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het Ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie.
Ontvangsten: Artikelonderdeel 3.10
Er vindt een actualisatie van de perceptiekostenvergoeding (ontvangsten) plaats bij de MEV, deze hangt samen met de bijstelling van de invoerrechten (uitgaven) en betreft 25% van de bruto invoerrechten.
Geldstromen richting de EU
Om een integraal beeld te geven van alle geldstromen richting de EU wordt met ingang van de ontwerpbegroting 2024 in de BZ-begrotingsstukken een extracomptabele tabel opgenomen met een totaaloverzicht van:
− Artikel 3.1: Nationale afdrachten aan de Europese Unie (bni, btw en plasticafdrachten);
− Artikel 3.6: Traditionele eigen middelen (TEM; invoerrechten);
− Artikel 3.10: Perceptiekostenvergoeding
− Artikel 9 Begroting Financiën: Vertragingsrente betaald aan de Europese Commissie
Begroting |
Art. |
Nederland |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 |
Mutaties suppletoire begroting september 2024 |
Stand suppletoire begroting september 2024 |
---|---|---|---|---|---|
V (BZ) |
3.1 |
Nationale afdrachten |
5 361 307 |
515 264 |
5 876 571 |
Bni-afdracht |
3 663 878 |
509 953 |
4 173 831 |
||
Btw-afdracht |
1 461 809 |
5 623 |
1 467 432 |
||
Plastic |
235 620 |
– 312 |
235 308 |
||
V (BZ) |
3.6 |
Invoerrechten |
4 584 000 |
– 634 486 |
3 949 514 |
V (BZ) |
3.10 |
Ontvangsten EU |
2 352 588 |
– 163 750 |
2 188 838 |
Perceptiekostenvergoeding |
1 145 998 |
– 163 750 |
982 248 |
||
Overige ontvangsten EU |
1 206 590 |
0 |
1 206 590 |
||
IX (FIN) |
9.44.2 |
Vertragingsrente |
199 |
20 |
219 |
Totaal |
7 592 918 |
44 548 |
7 637 466 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
76.495 |
67 |
76.562 |
Uitgaven |
72.223 |
67 |
72.290 |
|
4.1 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland |
16.852 |
– 291 |
16.561 |
Subsidies (regelingen) |
2.825 |
0 |
2.825 |
|
Gedetineerdenbegeleiding |
2.825 |
0 |
2.825 |
|
Inkomensoverdrachten |
540 |
0 |
540 |
|
Gedetineerdenbegeleiding |
540 |
0 |
540 |
|
Opdrachten |
13.487 |
– 291 |
13.196 |
|
Consulaire bijstand |
409 |
– 25 |
384 |
|
Reisdocumenten en verkiezingen |
5.314 |
– 266 |
5.048 |
|
Consulaire opleidingen |
400 |
0 |
400 |
|
Consulaire informatiesystemen |
7.364 |
0 |
7.364 |
|
4.2 |
Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren |
22.018 |
0 |
22.018 |
Opdrachten |
20.990 |
0 |
20.990 |
|
Ambtsberichtenonderzoek |
150 |
0 |
150 |
|
Visumverlening |
2.058 |
0 |
2.058 |
|
Legalisatie en verificatie |
80 |
0 |
80 |
|
Consulaire informatiesystemen |
18.702 |
0 |
18.702 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
1.028 |
0 |
1.028 |
|
Bijdragen asiel en migratie |
1.028 |
0 |
1.028 |
|
4.3 |
Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur |
8.375 |
58 |
8.433 |
Subsidies (regelingen) |
4.664 |
– 67 |
4.597 |
|
Internationaal cultuurbeleid |
4.664 |
– 67 |
4.597 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
3.711 |
125 |
3.836 |
|
Internationaal cultuurbeleid |
3.711 |
125 |
3.836 |
|
4.4 |
Uitdragen Nederlandse waarden en belangen |
24.978 |
300 |
25.278 |
Subsidies (regelingen) |
9.772 |
300 |
10.072 |
|
Instituut Clingendael |
2.050 |
0 |
2.050 |
|
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
5.058 |
0 |
5.058 |
|
Internationale manifestaties en diverse bijdragen |
321 |
0 |
321 |
|
Publieksdiplomatie |
2.043 |
0 |
2.043 |
|
Onderzoeksprogramma |
100 |
0 |
100 |
|
Academische Leerstoel Anton de Kom |
200 |
0 |
200 |
|
Opvolging excuses Slavernijverleden |
0 |
300 |
300 |
|
Opdrachten |
10.161 |
0 |
10.161 |
|
Adviesraad Internationale Vraagstukken |
746 |
0 |
746 |
|
Instituut Clingendael |
1.450 |
0 |
1.450 |
|
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties |
1.000 |
0 |
1.000 |
|
Algemene voorlichting |
1.390 |
0 |
1.390 |
|
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten |
2.500 |
0 |
2.500 |
|
Onderzoeksprogramma |
3.075 |
0 |
3.075 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
1.400 |
0 |
1.400 |
|
Algemene voorlichting |
1.000 |
0 |
1.000 |
|
Verkeersnotificaties |
400 |
0 |
400 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
3.645 |
0 |
3.645 |
|
Europese bewustwording |
1.063 |
0 |
1.063 |
|
Publieksdiplomatie |
2.582 |
0 |
2.582 |
|
Ontvangsten |
78.684 |
0 |
78.684 |
Toelichting
Geen toelichtingen.
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
599 |
16.749 |
17.348 |
Uitgaven |
599 |
16.749 |
17.348 |
|
6.1 |
Nog onverdeeld (HGIS) |
599 |
16.749 |
17.348 |
Nog onverdeeld (HGIS) |
599 |
16.749 |
17.348 |
|
Nog onverdeeld (HGIS) |
599 |
16.749 |
17.348 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Op dit artikel worden uitgaven verantwoord die samenhangen met de HGIS-indexering en HGIS-besluitvorming bij Voorjaarsnota. Op basis van de prijsontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product (BBP) wordt het HGIS non-ODA budget geïndexeerd. De indexatie wordt verwerkt op dit artikel. Het geraamde budget op dit artikel is met name bedoeld voor het uitkeren van loon- en prijsbijstelling binnen de HGIS en voor incidentele initiatieven of tegenvallers binnen de HGIS.
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.153.188 |
152 |
1.153.340 |
Uitgaven |
1.181.688 |
152 |
1.181.840 |
|
7.1 |
Apparaat |
1.181.688 |
152 |
1.181.840 |
Personele uitgaven |
678.673 |
407 |
679.080 |
|
Personele uitgaven |
678.673 |
407 |
679.080 |
|
Materiële uitgaven |
503.015 |
– 255 |
502.760 |
|
Materiële uitgaven |
503.015 |
– 255 |
502.760 |
|
Ontvangsten |
29.671 |
0 |
29.671 |
Toelichting
Geen toelichtingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36613-V-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.