36 607 Wijziging van de Algemene nabestaandenwet en de Participatiewet in verband met het in 2025, 2026 en 2027 niet afbouwen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon

A VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 28 november 2024

Het voorliggende wetsvoorstel heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Inleiding

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel en hebben hierover twee vragen aan de regering.

De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel en hebben hierover enkele vragen aan de regering.

Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie

De tijdelijke bevriezing van de dubbele algemene heffingskorting heeft volgens de regering tot doel om de koopkracht van huishoudens op het sociaal minimum te verbeteren. Daarvoor wordt de stapsgewijze verlaging van een aantal uitkeringen op het sociaal minimum tot 2028 gepauzeerd. Als gevolg hiervan zullen de bijstand, de uitkeringen voor nabestaanden en de toeslag tot aan het sociaal minimum voor alleenstaanden met een UWV-uitkering tot en met eind 2038 hoger zijn dan zonder dit voorstel het geval is. De leden van de CDA-fractie hebben hierover twee vragen:

  • 1. De regering erkent dat het tijdelijk stopzetten van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand geen structurele oplossing is voor een ontoereikend sociaal minimum. Kan de regering een tijdpad schetsen waarmee een structurele oplossing voor een ontoereikend sociaal minimum in zicht komt? Wat is in dit verband de huidige stand van zaken

  • 2. met betrekking tot het programma Participatiewet in Balans?

  • 3. De afbouw van de dubbele algemene heffingskorting was bedoeld om de uitstroom naar werk vanuit de bijstand lonend te laten blijven. Die gedachte en de daarop gebaseerde maatregelen zijn gebaseerd op een wantrouwend mensbeeld. Vanuit wetenschappelijk onderzoek, kennis vanuit de praktijk én vanuit ervaringsdeskundige kennis komt een ander mensbeeld naar voren. Niet de mensen in de bijstand zijn het probleem, maar de huidige exclusieve arbeidsmarkt. Dat roept bij de leden van de CDA-fractie de vraag op hoe de regering de komende tijd de plannen voor een structurele oplossing voor een ontoereikend sociaal minimum verbindt aan de noodzakelijke hervormingen van onze arbeidsmarkt.

Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie-fractie

  • 1. De Afdeling advisering van de Raad van State heeft benoemd dat het uitstellen van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting grote neveneffecten heeft, terwijl de inkomenseffecten beperkt en tijdelijk zijn. Er wordt hierbij gewezen op de problematiek van alleenverdieners, die volgens de Afdeling in omvang zal toenemen. Kan de regering ingaan op deze neveneffecten voor alleenverdieners, zo vragen de leden van de ChristenUnie-fractie.

  • 2. Hoe verhoudt dit wetsvoorstel zich tot het voorstel Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek, dat momenteel in behandeling is bij de Eerste Kamer?

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de reactie van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen de nota naar aanleiding van het verslag graag uiterlijk vrijdag 29 november 2024.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man


X Noot
1

Samenstelling:

Kroon (BBB) (ondervoorzitter), Van Wijk (BBB), Heijnen (BBB), Griffioen (BBB), Martens (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD) (voorzitter), Geerdink (VVD), Vogels (VVD), Bovens (CDA), Bakker-Klein (CDA), Aerdts (D66), Moonen (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Van den Oetelaar (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

Naar boven