Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36602 nr. 91 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36602 nr. 91 |
Ontvangen 12 november 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Artikel XXIX, onderdeel A, vervalt.
II
In artikel XXX wordt «€ 0,04» vervangen door «€ 25,85».
III
Artikel XXXI, onderdeel E, onder 1, onderdeel a, onder 1° en 2°, vervalt.
IV
In artikel XXXI, onderdeel F, wordt «verhoogd met € 0,03» vervangen door «verlaagd met € 0,64».
V
In artikel XXXII, onderdeel E, wordt «€ 0,08» vervangen door «€ 1,97».
VI
In artikel XXXIII, onderdeel B, wordt «€ 0,11» vervangen door «€ 2,59».
VII
In artikel XXXIV, onderdeel B, wordt «€ 0,11» vervangen door «€ 9,22».
VIII
In artikel XXXV, onderdeel B, wordt «€ 0,41» vervangen door «€ 1,97».
IX
In artikel XXXVI wordt «verhoogd met € 0,19» vervangen door «verlaagd met € 0,07».
X
In artikel XXXVIII wordt «verhoogd met € 0,20» vervangen door «verlaagd met € 0,14».
XI
In artikel XL wordt «verhoogd met € 0,06» vervangen door «verlaagd met € 0,09».
XII
Na artikel XL wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Nederland werkt aan groene groei. Daar past een maatregel om het gebruik van fossiele brandstoffen aantrekkelijker te maken niet bij. We zouden het groene alternatief – schone energie en energiebesparing – juist moeten stimuleren. De belasting op aardgas is, omgerekend naar energetische waarde, veel lager dan de energiebelasting op elektriciteit. Gecorrigeerd naar energie-inhoud is de belasting op elektriciteit 71% hoger dan op aardgas. Dat is vreemd, omdat elektriciteit steeds vaker uit schone bronnen komt: inmiddels wordt 50% van de Nederlandse elektriciteit schoon opgewekt! Indieners vinden het daarom niet passend om de belasting op aardgas te verlagen en het verschil met de belasting op (veel schonere) elektriciteit daarmee nog groter te maken. Wel begrijpen indieners de wens om de energierekening te verlagen. Zij stellen daarom voor om de middelen die zijn gereserveerd voor de korting op de aardgasbelasting toe te voegen aan de belastingvermindering in de energiebelasting. Dit levert ieder huishouden extra voordeel op, terwijl we blijven werken aan groene groei.
In het wetsvoorstel wordt geregeld dat de energiebelasting op aardgas tot een verbruik van 170.000 m3 wordt verlaagd. De verlaging krijgt haar beslag in de periode 2025–2030. Het amendement regelt op budget neutrale wijze dat het voordeel niet wordt gegeven via een verlaging van de energiebelasting op aardgas, maar via een verhoging van de belastingvermindering in de energiebelasting.
Budgettaire gevolgen
Met het niet doorvoeren van de verlaging van de energiebelastingtarieven in de eerste en tweede schijf aardgas is een budgettaire opbrengst gemoeid van € 271 miljoen in 2025, oplopend tot € 357 miljoen structureel. Het aanwenden van de opbrengst voor een verhoging van de belastingvermindering leidt in 2025 tot een verhoging van de belastingvermindering met € 25,81 in 2025, oplopend tot € 39,22 structureel. De verhoging ten opzichte van het basispad is hieronder weergegeven (in euro’s, exclusief btw).
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Basispad |
521,81 |
524,91 |
510,43 |
510,13 |
510,59 |
515,97 |
Mutaties Belastingplan 2025 (cumulatief) |
0,04 |
0,07 |
0,15 |
0,26 |
0,37 |
|
Na Belastingplan 2025 |
524,95 |
510,5 |
510,28 |
510,85 |
516,34 |
|
Mutaties amendement (cumulatief) |
25,81 |
25,14 |
27,03 |
29,51 |
38,62 |
|
Na amendement |
550,76 |
535,64 |
537,31 |
540,36 |
554,96 |
2030 |
2031 |
2032 |
2033 |
2034 |
2035 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Basispad |
520,39 |
520,39 |
520,39 |
520,39 |
520,39 |
520,39 |
Mutaties Belastingplan 2025 (cumulatief) |
0,78 |
0,97 |
1,17 |
1,39 |
1,45 |
1,45 |
Na Belastingplan 2025 |
521,17 |
521,36 |
521,56 |
521,78 |
521,84 |
521,84 |
Mutaties amendement (cumulatief) |
40,18 |
39,92 |
39,58 |
39,57 |
39,43 |
39,22 |
Na amendement |
561,35 |
561,28 |
561,14 |
561,35 |
561,27 |
561,06 |
Toelichting – Onderdeelsgewijs
Onderdelen I en III
In de onderdelen I en III worden de wijzigingen van de energiebelastingentarieven van de eerste en tweede schijf aardgas in het wetsvoorstel geschrapt.
Onderdelen II, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X en XI
In de onderdelen II, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X en XI worden de reeds in het wetsvoorstel opgenomen wijzigingen van de belastingvermindering in de periode 2025–2035 zo aangepast dat het voordeel van een tariefverlaging in de eerste en tweede schijf aardgas wordt vervangen door een verhoging van de belastingvermindering.
Onderdeel XII
Het amendement leidt ertoe dat de belastingvermindering ook in het jaar 2035 moet worden aangepast. Het wetsvoorstel bevat geen wijziging van de belastingvermindering in dat jaar. Daarom wordt met onderdeel XII een nieuw artikel XLA in het wetsvoorstel ingevoegd waarin de aanpassing in het jaar 2035 wordt geregeld.
Vijlbrief Rooderkerk
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36602-91.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.