36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)

Nr. 82 NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN DOBBE EN DIJK TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 39

Ontvangen 11 november 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Artikel VIII, onderdeel E, wordt als volgt gewijzigd:

1. Na onderdeel 1 worden twee onderdelen ingevoegd, luidende:

  • 1a. In het tweede lid, onderdeel b, vervalt «niet zijnde een tijdelijk verblijf als bedoeld in onderdeel e,».

  • 1b. Het tweede lid, onderdeel e, vervalt, onder verlettering van de onderdelen f tot en met k tot e tot en met j.

2. Onderdeel 2 vervalt.

3. Er worden zes onderdelen toegevoegd, luidende:

  • 3. Het achtste en negende lid vervallen, onder vernummering van het tiende tot en met het achttiende lid tot het achtste tot en met het zestiende lid.

4. In het achtste lid (nieuw) wordt «onderdeel g» vervangen door «onderdeel f».

5. In het negende lid (nieuw) wordt «onderdeel g» vervangen door «onderdeel f».

6. In het tiende lid (nieuw) wordt «onderdeel k» telkens vervangen door «onderdeel j».

7. In het elfde lid (nieuw) wordt «onderdeel k» vervangen door «onderdeel j».

8. Het vijftiende en zestiende lid (nieuw) vervallen.

Toelichting

De financiering van het amendement Dijk/Dobbe, waarmee € 0,9 miljard wordt vrijgemaakt voor betere arbeidsvoorwaarden voor zorgverleners, wordt met dit amendement gevonden in het afschaffen van de 30%-regeling en de ETK-regeling. Indieners vinden dit een gepaste dekking, omdat zij het onbegrijpelijk achten dat er wel jaarlijks € 1,4 miljard aan belastingvoordelen worden gegeven aan uitsluitend expats die bovenmodaal verdienen. Indieners achten het daarbij onredelijk om de samenleving op te laten draaien voor de kosten van een belastingvermindering voor individuen met (ver) bovenmodaal inkomen. Bovendien is het redelijk dat bedrijven zelf zorgdragen voor en de extra kosten compenseren van werknemers die zij vragen naar Nederland te verhuizen. Het zijn immers deze zelfde bedrijven die hier uiteindelijk de voordelen van plukken in de vorm van winst. Daarom stellen de indieners voor om de prioriteit te leggen bij fatsoenlijke salarissen voor zorgverleners, in plaats van bij belastingvoordelen voor mensen met een bovenmodaal salaris.

Dobbe Dijk

Naar boven