De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Artikel VIII, onderdeel E, wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst en in de tekst wordt «Artikel 31a,»
vervangen door «Het».
2. Voor onderdeel 1 (nieuw) wordt een aanhef ingevoegd, luidende:
Artikel 31a wordt als volgt gewijzigd:
3. Er worden acht onderdelen toegevoegd, luidende:
2. In het tweede lid, onderdeel b, vervalt «niet zijnde een tijdelijk verblijf als bedoeld
in onderdeel e,».
3. Het tweede lid, onderdeel e, vervalt, onder verlettering van de onderdelen f tot
en met k tot e tot en met j.
4. Het achtste en negende lid vervallen, onder vernummering van het tiende tot en met
het achttiende lid tot het achtste tot en met het zestiende lid.
5. In het achtste lid (nieuw) wordt «onderdeel g» vervangen door «onderdeel f»
6. In het negende lid (nieuw) wordt «onderdeel g» vervangen door «onderdeel f».
7. In het tiende lid (nieuw) wordt «onderdeel k» telkens vervangen door «onderdeel j».
8. In het elfde lid (nieuw) wordt «onderdeel k» vervangen door «onderdeel j».
9. Het vijftiende en zestiende lid (nieuw) vervallen.
Toelichting
De financiering van het amendement Dijk/Dobbe, waarmee € 0,9 miljard wordt vrijgemaakt
voor betere arbeidsvoorwaarden voor zorgverleners, wordt met dit amendement gevonden
in het afschaffen van de 30%-regeling en de ETK-regeling. Indieners vinden dit een
gepaste dekking, omdat zij het onbegrijpelijk achten dat er wel jaarlijks € 1,4 miljard
aan belastingvoordelen worden gegeven aan uitsluitend expats die bovenmodaal verdienen.
Indieners achten het daarbij onredelijk om de samenleving op te laten draaien voor
de kosten van een belastingvermindering voor individuen met (ver) bovenmodaal inkomen.
Bovendien is het redelijk dat bedrijven zelf zorgdragen voor en de extra kosten compenseren
van werknemers die zij vragen naar Nederland te verhuizen. Het zijn immers deze zelfde
bedrijven die hier uiteindelijk de voordelen van plukken in de vorm van winst. Daarom
stellen de indieners voor om de prioriteit te leggen bij fatsoenlijke salarissen voor
zorgverleners, in plaats van bij belastingvoordelen voor mensen met een bovenmodaal
salaris.
Dobbe
Dijk