De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 2 Curatieve zorg worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 26.000 (x € 1.000).
II
In artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 26.000 (x € 1.000).
Toelichting
Indiener beoogt met dit amendement spoedeisende zorg in de regio toegankelijk te houden
en ruimte voor regionale doorontwikkeling van spoedzorg te creëren in de te overbruggen
periode, omdat het voor inwoners, hun gezondheid, gevoel van veiligheid en de leefbaarheid
van de regio van groot belang is dat er in hun regio goed georganiseerde spoedeisende
zorg is.
Er zijn 13 streekziekenhuizen die een spoedeisende hulppost (SEH) hebben waarvan de
kwaliteit in aanleg op orde maar kwetsbaar is, maar waar men op deze cruciale activiteiten
wel verlies draait. Dit moet vervolgens ergens anders in het ziekenhuis gecompenseerd
worden, waardoor deze streekziekenhuizen onevenredig hard geraakt worden. Door het
openhouden van de SEH hebben zij dus minder financiële ruimte voor investeringen en
innovaties op andere zorgprocessen. Sluiten van de SEH is echter geen reële oplossing
– zeker in dunner bevolkte gebieden – en doet geen recht aan de uitdagingen in deze
regio’s. Deze ziekenhuizen hebben (financiële) ruimte en stimulans nodig in de te
overbruggen periode om in de regio met huisartsengroepen, ambulancezorg, ouderenzorg,
GGZ en andere (STZ) ziekenhuizen passende, alternatieve oplossingen te creëren voor
spoedzorg. En tot die tijd zal de bestaande spoedzorg zo goed mogelijk overeind gehouden
moeten worden.
Het gaat om Beatrixziekenhuis in Gorinchem, Bernhoven in Uden, Elkerliek ziekenhuis
in Helmond, Ijsselland ziekenhuis in Capelle a/d Ijssel, Ikazia ziekenhuis in Rotterdam,
Rode Kruis ziekenhuis in Beverwijk, Saxenburgh in Hardenberg, Anna Zorggroep in Geldrop/Eindhoven,
St. Jansgasthuis in Weert, Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, Ziekenhuis Amstelland in
Amstelveen, Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede en het Zaans Medisch Centrum in Zaandam.
Deze 13 streekziekenhuizen ontvangen geen beschikbaarheidsbijdrage omdat zij niet
vallen onder de 45-minutennorm: binnen 45 minuten is er in theorie ook een andere
SEH bereikbaar. Deze 13 SEH’s hebben echter ook een functie als overlooplocatie als
een SEH in de buurt tijdelijk een opnamestop heeft.
Het kabinet is al voornemens om de manier van bekostigen van de spoedzorg te hervormen,
namelijk op basis van een structurele bekostiging (vast budget) in plaats van de huidige
bekostiging op basis van productie. Met die beoogde maatregel kan dit belangrijke
deel van de acute- en spoedzorg behouden en toegankelijk blijven voor de regio’s.
Indiener beoogt met dit amendement te voorkomen dat er in de tussengelegen tijd –
totdat de nieuwe manier van bekostigen is ingevoerd – SEH’s al moeten sluiten vanwege
te slechte financiële resultaten en/of de verlieslatende kosten van de SEH’s ten kosten
gaan van doorontwikkeling en innovaties in betreffende ziekenhuizen. Vanuit de ambitie
van toegankelijke zorg in de regio moet spoedzorg toegankelijk blijven.
Met € 26 miljoen kunnen de 13 streekziekenhuizen eenmalig gemiddeld € 2 miljoen ontvangen;
de gemiddelde beschikbaarheidsbijdrage die andere algemene ziekenhuizen wel krijgen.
De exacte berekening per ziekenhuis kan plaatsvinden op basis van de beleidsregel
Beschikbaarheidsbijdrage onderdeel spoedeisende zorg van de Nederlandse Zorgautoriteit
en kan worden uitgekeerd als eenmalige subsidie.
Dit amendement verhoogt de uitgaven op artikel 2 en dekt dit uit de nog niet ingevuld/vrij
te besteden middelen uit artikel 3.
Bikker