36 600 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2025

E VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 18 december 2024

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 22 oktober 2024 een brief gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake de halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de verschillende bewindspersonen aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

De Minister heeft op 16 december 2024 gereageerd.

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening1 brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Dragstra

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Den Haag, 22 oktober 2024

De Eerste Kamer beziet ieder half jaar in hoeverre de toezeggingen die door de verschillende bewindspersonen aan deze Kamer zijn gedaan reeds zijn nagekomen.

In verband met het aantreden van het nieuwe kabinet maak ik graag van de gelegenheid gebruik om u – eenmalig – ter informatie een volledig overzicht aan te bieden van de openstaande of deels voldane toezeggingen die door uw ambtsvoorganger zijn gedaan. Ook toezeggingen met een onbepaalde termijn zijn in dit overzicht opgenomen.

Doordat de portefeuilles van de bewindspersonen bij het aantreden van het nieuwe kabinet opnieuw zijn vastgesteld, kan het voorkomen dat een toezegging niet correct is geadresseerd. Indien dit het geval is, verneemt de Kamer dit uiteraard graag.

Daarnaast treft u ter verificatie het gebruikelijke halfjaarlijkse overzicht aan van de openstaande en deels voldane toezeggingen waarvan de termijn op 1 juli 2024 is verstreken.

Beide overzichten, die deels samen kunnen vallen, zijn terug te vinden via de volgende links:

Rappel: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vmhlbvofr2jc&ministerie=vkisjsukg3rw

Totaaloverzicht: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vmhlastar3gu&ministerie=vkisjsukg3rw

Teneinde een geactualiseerd overzicht aan de verantwoordelijke commissie(s) voor te kunnen leggen, verneemt de Kamer eventuele correcties en een prognose van de termijnen waarop de toezeggingen uit het rappel zullen worden nagekomen, graag vóór vrijdag 6 december 2024.

De Eerste Kamer tracht de toezeggingenregistratie zo actueel mogelijk te houden. Hiervoor is van belang dat bewindslieden brieven, nota’s en andere stukken die samenhangen met toezeggingen aan de Eerste Kamer rechtstreeks aan deze Kamer aanbieden, onder vermelding van de relevante toezeggingenregistratienummers («T-nummers»).

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, J.A. Bruijn

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2024

Bij brief van 22 oktober jl. heeft de Eerste Kamer verzocht om een overzicht van de stand van zaken van toezeggingen die door eerdere bewindspersonen van IenW aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

Als bijlage bij deze brief ontvangt u het gevraagde overzicht, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

Voor de toezegging met nr. T03865 kan de Kamer als volgt worden geïnformeerd:

T03865 – De Minister van Infrastructuur en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Van der Goot (OPNL), toe om de betrokkenheid van Rijkswaterstaat bij het onderzoek naar de Bus Rapid Transit tussen Den Bosch, Waalwijk en Oosterhout na te gaan en de Kamer hierover te informeren. Daarbij wordt ook nader ingaan op de gevolgen van de werkzaamheden aan de A27 voor de Brabantlijn tussen Utrecht en Breda en de mogelijkheden die de A27 na de te verrichten werkzaamheden biedt om de automobiliteit te verbeteren en mogelijk een snelle OV-verbinding te realiseren.

Gevolgen werkzaamheden A27 Houten Hooipolder

Op die plekken waar nu niet gewerkt wordt aan de A27 Houten Hooipolder is de vluchtstrook beschikbaar voor wegverkeer en dus ook voor de lijnbus. Momenteel kan er dus grotendeels gebruik worden gemaakt van de «bus op vluchtstrook». Als er op trajecten wel gewerkt wordt op de vluchtstrook dan moet de lijnbus vaak mee met het reguliere verkeer. Alternatieven die hiervoor zijn onderzocht waren niet mogelijk vanwege kosten, bezwaren wegbeheerder(s) of waren te negatief voor het reguliere wegverkeer zonder dat de voordelen voor busverkeer significant waren.

De aannemer spant zich echter nu al in om ook bij vluchtstrookonttrekking een route voor de bus mogelijk te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval tussen Gorinchem en Noordeloos waar de vluchtstrook onttrokken is, maar de bus kan rijden over de weg voor bouwverkeer. Bovendien worden de werkzaamheden op de wegdelen waar de bus nu over de vluchtstrook mag rijden, gefaseerd uitgevoerd en gaat dit ook zeker niet de volle uitvoeringduur duren. Verder zijn er nog een aantal bestaande doorsteken die deze aannemer functioneel beschikbaar moet houden, waardoor de bus toch nog vaak langs de file kan. De samenwerking en het oog voor elkaars belangen op operationeel niveau loopt nu goed.

Mogelijkheden bus op vluchtstrook na ombouw A27 Houten Hooipolder

De kwaliteitsverbetering in het OV op de corridor Breda-Gorinchem-Utrecht staat en wordt via een adaptieve strategie stapsgewijs verder gebracht. De prioriteit gaat komend jaar uit naar de verdere uitwerking van maatregelen rondom Papendorp en de hub Vianen én naar het uitwerken van varianten voor de hub Sleeuwijk De Tol.

In het BO MIRT 2024 is afgesproken dat vanuit het budget voor «draaiend houden van de ringen» € 20 mln wordt gereserveerd voor investeringen op de HUB’s Papendorp en Vianen, mede ter verbetering van de Bus Rapid Transit (BRT) verbinding Gorinchem-Utrecht.

BRT tussen Den Bosch, Waalwijk en Oosterhout

RWS is niet betrokken bij de BRT studie op de corridor Den Bosch-Waalwijk-Oosterhout. Dit in tegenstelling tot initiatieven op de A2/A67/A50, A58 en A27.

Voor het onderliggend wegennet in en rond Den Bosch zijn in het BO MIRT 2024 wel afspraken tussen Rijk en regio gemaakt (maatregelenpakket A2 Deil-Vught, restbudget) om een aantal maatregelen aan het onderliggend wegennet in en rond ’s-Hertogenbosch voor BRT te onderzoeken en/of te realiseren.

De toezegging aan het lid Van der Goot wordt daarmee als afgedaan beschouwd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener


X Noot
1

Samenstelling:

Van Wijk (BBB), Kemperman (BBB) (voorzitter), Van Langen-Visbeek (BBB), Jaspers (BBB), Lievense (BBB), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Martens (GroenLinks-PvdA), Klip-Martin (VVD), Meijer (VVD), Kaljouw (VVD), Rietkerk (CDA) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Van Meenen (D66), Aerdts (D66), Van Kesteren (PVV), Nicolaï (PvdD), Nanninga (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Holterhues (CU), Dessing (FVD), De Vries (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

Naar boven