36 600 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025

Nr. 9 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 oktober 2024

Deze brief gaat in op de motie Peters over «wat scholen hebben gedaan met de handvatten om het continurooster beter vorm te geven», met Kamerstuk 36 410 VIII, nr. 1031.

Aanleiding motie(s)

Naar aanleiding van het NRC-artikel «Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag kinderen» van 7 februari 2023 heeft uw Kamer meerdere keren haar zorgen geuit over de lunchtijd in het continurooster, mede gezien het feit dat steeds meer scholen een continurooster hanteren. Naar aanleiding van deze zorgen en de motie van het lid Peters2 zijn eerder gesprekken gevoerd op scholen met een continurooster. Ik heb uw Kamer teruggekoppeld dat scholen het continurooster op veel verschillende manieren vormgeven, met aandacht voor voldoende tijd om te eten3.

Om scholen richtlijnen mee te geven voor de invulling van pauzes in het continurooster zijn tevens de handvatten op de site van de Rijksoverheid4 geüpdatet en via de sectorraden en de Academie & Vakvereniging Schoolleiders onder de aandacht gebracht bij scholen. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld gelden deze handvatten nadrukkelijk als een voorbeeld van hoe scholen hun pauzes kunnen invullen, de daadwerkelijke invulling van de pauzes valt uiteraard onder de verantwoordelijkheid van de scholen zelf.

In januari van dit jaar hebben de leden Krul (CDA) en Van Zanten (BBB) een nieuwe motie ingediend over het onderwerp lunchtijd in continuroosters5. Deze motie verzoekt mij om de Kamer te informeren over wat scholen hebben gedaan met de bovengenoemde handvatten om pauzes in het continurooster beter vorm te geven. Naar aanleiding hiervan zijn de gesprekken voortgezet en is op een twintigtal scholen met directeuren, leraren en ouders gesproken. In deze gesprekken is gevraagd naar de invulling van het continurooster op scholen, de invulling van de pauzes en het gebruik van de handvatten en de ervaringen hiermee. Uit de gesprekken kan ik een aantal zaken concluderen. Ik ga daar hieronder verder op in.

Invulling continurooster en pauzetijden in de praktijk

Uit de gesprekken komt allereerst naar voren dat scholen voldoende ruimte hebben en voelen voor een invulling van de school- en pauzetijden die past bij de populatie en de context van de school. In de totstandkoming van het continurooster worden ouders actief betrokken, onder andere via de wettelijke rol die hierin weggelegd is voor de medezeggenschapsraad.

In de ochtendpauze spelen leerlingen een kwartier tot een half uur buiten en hebben daarvoor of daarna een kwartier om binnen hun fruit op te eten. In de lunchpauze spelen ze een half uur buiten en krijgen daarna of daarvoor een kwartier de tijd om in de klas hun lunch te eten. Soms wordt tijdens een deel van de pauze voorgelezen of een (educatief) filmpje opgezet, maar leraren zorgen ervoor dat leerlingen voldoende de tijd hebben voor het opeten van hun lunch. Ik heb hier, naar aanleiding van de zorgen zoals geuit in uw motie, in de gesprekken expliciet naar gevraagd en ben blij dat uit de gesprekken een flexibele, professionele houding van de leraar blijkt: in verreweg de meeste gevallen gaat het gewoon goed, maar wanneer een leerling toch net wat langer nodig heeft kan diegene de lunch mee naar buiten nemen of tijdens de les nog even opeten.

Gebruik handvatten

Hoewel ik in de praktijk zie dat de invulling van de pauzetijden overeenkomt met de voorbeelden in de handvatten, merk ik uit de gesprekken dat scholen de invulling van hun pauzes er niet expliciet op baseren. Uit de gesprekken blijkt dat beperkte behoefte is aan extra houvast op dit punt, omdat ze zich voor de invulling van pauzetijden ofwel baseren op recente (wetenschappelijke) inzichten, ofwel in de context van hun school zelf kijken wat nodig is. Voor beide gevallen geldt dat de pauzes worden vormgegeven op een manier die – gezien de context van de school – het meest passend is. Hierbij wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de leerlingen, de grootte van het plein of de richting van een school.

Concluderend: toepassing continurooster professioneel en binnen gestelde kaders

Ik vind het net als u belangrijk dat leerlingen rustig kunnen pauzeren en voldoende tijd krijgen om te eten tijdens de pauzemomenten. Gelukkig blijkt uit de gesprekken dat leraren en directeuren hier vanuit hun professionaliteit, binnen de gestelde kaders, op een goede manier invulling aan geven. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een kind zijn broodtrommel niet helemaal leeg eet, maar in die gevallen zie ik een flexibele opstelling waarbij ouders en leraren er gezamenlijk uitkomen. Ik vind het daarom op dit moment niet wenselijk om op dit vlak nadere stappen te ondernemen, ook gezien het feit dat we al veel vragen van scholen.

Extra regels op het gebied van de invulling van pauzes acht ik dan ook niet passend.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul

Naar boven