Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 600 IIA Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2025

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024–2025

GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN

Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 266.739.000,-

Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 3.865.000-

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.

Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.

Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.

Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark

B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN

1. Leeswijzer

Algemeen

Voor u ligt de begroting 2025 van de Staten-Generaal (IIA).

Groeiparagraaf

Ten opzichte van de begroting 2024 zijn geen wijzigingen voorzien.

Beleidsagenda

Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.

Beleidsartikelen

Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:

  • Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

  • Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

  • Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

  • Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:

  • A. Algemene doelstelling

  • B. Rol en verantwoordelijkheid

  • C. Beleidswijzigingen

  • D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid

  • E. Toelichting op de instrumenten

Budgetflexibiliteit

In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.

Niet-beleidsartikel

De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:

  • Artikel 10. Nog onverdeeld

De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.

Bijlagen

De begroting IIA bevat 1 bijlage te weten de verdiepingsbijlage.

Het uitgangspunt voor de verdiepingsbijlage is om de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften is opgenomen, de staffel, te weten:

Tabel 1 Ondergrenzen op basis van RBV

Begrotingsartikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)

Technische mutaties (ondergrens in € mln.)

1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.

2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.

3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.

4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.

10. Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.

2. Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

A. Algemene doelstelling

De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.

De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.

De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:

  • Deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;

  • Adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;

  • Transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;

De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.

De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.

De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein

zijn dezelfde. De Eerste Kamer:

  • Voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;

  • Participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;

  • Onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.

C. Beleidswijzigingen

Voor 2025 worden geen beleidswijzigingen voorzien.

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

22.204

27.596

25.634

25.599

25.555

25.262

23.602

         
 

Uitgaven

22.595

27.596

25.634

25.599

25.555

25.262

23.602

         

1.0

Wetgeving en controle Eerste Kamer

22.595

27.596

25.634

25.599

25.555

25.262

23.602

 

Institutionele inrichting

16.942

21.790

19.828

19.793

19.757

19.464

17.804

 

Apparaat Eerste Kamer

16.942

21.790

19.828

19.793

19.757

19.464

17.804

 

Personele uitgaven

5.137

5.327

5.327

5.327

5.327

5.327

5.327

 

Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer

5.137

5.327

5.327

5.327

5.327

5.327

5.327

 

Materiële uitgaven

516

479

479

479

471

471

471

 

Verenigde vergadering

516

479

479

479

471

471

471

         
 

Ontvangsten

262

140

140

140

140

140

140

         
E. Toelichting op de financiële instrumenten

Institutionele inrichting

Apparaat Eerste Kamer

Het artikelonderdeel Apparaat Eerste Kamer maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie, huisvesting en de fractiekosten.

Personele uitgaven

Vergoeding Voorzitter/leden Eerste Kamer

Dit betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer en daaruit voortvloeiende uitgaven.

Materiële uitgaven

Verenigde Vergadering

De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Voor 2025 staat één vergadering gepland (Prinsjesdag).

Ontvangsten

De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de afwikkeling van verstrekte voorschotten met betrekking tot de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer uit het voorgaande begrotingsjaar.

2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

A. Algemene doelstelling

Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.

De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:

  • De schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;

  • De wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.

C. Beleidswijzigingen

Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

41.088

46.597

43.423

41.245

40.676

46.676

41.744

         
 

Uitgaven

38.833

46.597

43.423

41.245

40.676

46.676

41.744

         

2.0

Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

38.833

46.597

43.423

41.245

40.676

46.676

41.744

 

Institutionele inrichting

26.461

27.549

27.551

27.551

27.551

27.551

27.551

 

Schadeloosstelling

26.461

27.549

27.551

27.551

27.551

27.551

27.551

 

Personele uitgaven

12.372

19.048

15.872

13.694

13.125

19.125

14.193

 

Pensioenen en wachtgelden

12.372

19.048

15.872

13.694

13.125

19.125

14.193

         
 

Ontvangsten

48

86

86

86

86

86

86

         
E. Toelichting op de financiële instrumenten

Materiële uitgaven

Schadeloosstelling

Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet Schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige onkostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.

Personele uitgaven

Pensioenen en wachtgelden

Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven van pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van november 2023 en te verwachten reguliere verkiezingen in 2028 is de begroting voor 2025 en 2028 hoger.

Ontvangsten

De ontvangsten op dit artikelonderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.

2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

A. Algemene doelstelling

Volksvertegenwoordiging

Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), en 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.

De ambtelijke diensten

Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.

C. Beleidswijzigingen

Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

177.257

206.847

196.021

192.169

186.013

192.779

182.994

         
 

Uitgaven

174.909

206.847

196.021

192.169

186.013

192.779

182.994

         

3.0

Wetgeving en controle Tweede Kamer

174.909

206.847

196.021

192.169

186.013

192.779

182.994

 

Institutionele inrichting

122.630

140.203

141.244

138.524

134.132

132.898

130.931

 

Apparaat Tweede Kamer

122.123

138.822

139.866

137.146

132.754

131.520

129.553

 

Onderzoeksbudget

507

1.381

1.378

1.378

1.378

1.378

1.378

 

Materiële uitgaven

52.279

66.644

54.777

53.645

51.881

59.881

52.063

 

Drukwerk

1.898

2.209

2.209

2.209

2.209

2.209

2.209

 

Fractiekosten

44.344

57.670

46.868

46.736

46.672

54.672

46.854

 

Uitzending leden

354

532

532

532

532

532

532

 

Parlementaire enquêtes

3.320

3.765

2.700

1.700

0

0

0

 

Bijdrage ProDemos

2.363

2.468

2.468

2.468

2.468

2.468

2.468

         
 

Ontvangsten

9.492

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

         

Overzicht van risicoregelingen

Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

Uitstaande garanties 2023

Verleende garanties 2024

Vervallen garanties 2024

Uitstaande garanties 2024

Garantie plafond 2024

Geraamd te verlenen 2025

Geraamd te vervallen 2025

Uitstaande garanties 2025

Garantie plafond 2025

Art.

Fractiekosten

5.644

0

0

5.644

0

0

0

5.644

5.644

           
 

Totaal

5.644

0

0

5.644

0

0

0

5.644

5.644

Toelichting

Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.

E. Toelichting op de financiële instrumenten

Institutionele inrichting

Apparaat Tweede Kamer

Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.

Onderzoeksbudget

De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om de Kamerbrede onderzoeken uit te voeren. Verder zijn 16 Kamercommissies ingesteld die ieder beschikken over een eigen budget.

Materiële uitgaven

Drukwerk

Op dit artikelonderdeel staan de geraamde uitgaven voor de publicatie van officiële documenten.

Fractiekosten

Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fractiestichtingen is in 2028 hoger. De reden hiervan zijn de verwachte reguliere Tweede Kamerverkiezingen in 2028. Bij zetelverlies ontvangen de fractiestichtingen nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.

Uitzending leden

Op dit artikelonderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies en werkbezoeken aan het buitenland.

Parlementaire enquêtes

Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. In 2025 loopt de Parlementaire Enquête Corona.

Bijdrage ProDemos

Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.

Ontvangsten

De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen. De ontvangsten blijven stabiel.

2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

A. Algemene doelstelling

Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.

C. Beleidswijzigingen

Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

1.380

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

         
 

Uitgaven

1.456

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

         

4.0

Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

1.456

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

 

Materiële uitgaven

1.456

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

 

Interparlementaire betrekkingen

1.456

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

         
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

         
E. Toelichting op de financiële instrumenten

Materiële uitgaven

Interparlementaire betrekkingen

Het betreft de volgende uitgavenposten:

  • Uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;

  • Aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;

  • Contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;

  • Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;

  • De activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).

Kengetallen

Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)

Gemiddelde uitgaven per lid

2019

2020

2021

2022

2023

Interparlementaire betrekkingen

1.180

904

890

947

1.456

Gemiddeld per zetel (225)

5

4

4

4

6

3. Niet-beleidsartikelen

3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

A. Budgettaire gevolgen

Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

0

0

0

0

0

0

0

         
 

Uitgaven

0

0

0

0

0

0

0

         

10.0

Nog onverdeeld

0

0

0

0

0

0

0

 

Nog te verdelen

0

0

0

0

0

0

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

         

4. Bijlagen

Bijlage 1: Verdiepingsbijlage

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

Uitgaven

Tabel 9 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

23.663

21.975

21.129

20.045

20.045

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

3.939

3.659

4.470

5.510

5.217

23.602

Nieuwe mutaties

‒ 6

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

27.596

25.634

25.599

25.555

25.262

23.602

Ontvangsten

Tabel 10 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

140

140

140

140

140

Mutatie Nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

140

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

140

140

140

140

140

140

Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

Uitgaven

Tabel 11 Uitgaven beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

37.729

39.476

38.350

37.804

37.804

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

0

Mutatie suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

8.868

3.947

2.895

2.872

8.872

41.744

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

46.597

43.423

41.245

40.676

46.676

41.744

Ontvangsten

Tabel 12 Ontvangsten beleidsartikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

86

86

86

86

86

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

86

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

86

86

86

86

86

86

Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Uitgaven

Tabel 13 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

176.115

170.325

175.950

170.660

168.000

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

37.769

18.719

16.219

15.353

24.779

182.994

Nieuwe mutaties

‒ 7.037

6.977

0

0

0

0

Waarvan:

      

1. Parlementaire enquête

3.401

2.700

1.700

   

2. Kasschuif Security scanners

‒ 2.000

2.000

    

3. Kasschuif ODC

‒ 4.477

4.477

    

4. Kasschuif Motie van Gent

‒ 500

500

    

Stand ontwerpbegroting 2025

206.847

196.021

192.169

186.013

192.779

182.994

Toelichting

1. Parlementaire enquête.

Per abuis is bij de 1e suppletoire begroting 2024 het budget voor de parlementaire enquêtes op het verkeerde artikel (onderzoeksbudget) geboekt. Deze reallocatie naar het budget voor de parlementaire enquêtes zorgt ervoor dat deze fout wordt hersteld.

2. Kasschuif Security scanners

De middelen die gereserveerd waren voor de Security scanners schuiven door naar 2025. Gelet op het stadium waarin de aanbesteding van Security scanners nu verkeert is het niet haalbaar dat er in 2024 gegund zal zijn.

3. Kasschuif ODC

Dit betreft werkzaamheden voor het inrichten Flexibele Infra & Hybride Cloud. De complete vervanging verloopt over meerdere jaren. Het gaat hier om onder andere vervanging van computers, storage en het netwerk.

4. Kasschuif Motie van Gent

Er schuiven middelen door naar 2025 op apparaatsuitgaven «Vergaderen in crisistijd» (Motie van Gent 35322, nr 43). Om een goede invulling te kunnen geven aan deze motie is meer onderzoek en politieke afstemming nodig. Na het zomerreces zal het plan van aanpak klaar zijn zodat er beter zicht is op kosten die deze motie met zich meebrengt.

Ontvangsten

Tabel 14 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutaties suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

3.639

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

3.639

Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Uitgaven

Tabel 15 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.651

1.651

1.651

1.651

1.651

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutaties suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

10

10

10

10

10

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

1.661

Ontvangsten

Tabel 16 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutaties suppletoire begroting september

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Artikel 10. Nog onverdeeld

Uitgaven

Tabel 17 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutaties suppletoire begroting september

0

0

0

0

0

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

Tabel 18 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

Mutatie nota van Wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutaties suppletoire begroting september

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Naar boven