Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36600-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36600-IIA nr. 2 |
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 266.739.000,-
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 3.865.000-
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark
Algemeen
Voor u ligt de begroting 2025 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2024 zijn geen wijzigingen voorzien.
Beleidsagenda
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.
Beleidsartikelen
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
– Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
– Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
– Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
– Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling
B. Rol en verantwoordelijkheid
C. Beleidswijzigingen
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
E. Toelichting op de instrumenten
Budgetflexibiliteit
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.
Niet-beleidsartikel
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
– Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlagen
De begroting IIA bevat 1 bijlage te weten de verdiepingsbijlage.
Het uitgangspunt voor de verdiepingsbijlage is om de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften is opgenomen, de staffel, te weten:
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) | Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
---|---|---|
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln. |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
10. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln. |
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.
De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
– Deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
– Adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
– Transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.
De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein
zijn dezelfde. De Eerste Kamer:
– Voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
– Participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
– Onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2025 worden geen beleidswijzigingen voorzien.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 22.204 | 27.596 | 25.634 | 25.599 | 25.555 | 25.262 | 23.602 |
Uitgaven | 22.595 | 27.596 | 25.634 | 25.599 | 25.555 | 25.262 | 23.602 | |
1.0 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 22.595 | 27.596 | 25.634 | 25.599 | 25.555 | 25.262 | 23.602 |
Institutionele inrichting | 16.942 | 21.790 | 19.828 | 19.793 | 19.757 | 19.464 | 17.804 | |
Apparaat Eerste Kamer | 16.942 | 21.790 | 19.828 | 19.793 | 19.757 | 19.464 | 17.804 | |
Personele uitgaven | 5.137 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | |
Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer | 5.137 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | |
Materiële uitgaven | 516 | 479 | 479 | 479 | 471 | 471 | 471 | |
Verenigde vergadering | 516 | 479 | 479 | 479 | 471 | 471 | 471 | |
Ontvangsten | 262 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | |
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat Eerste Kamer maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie, huisvesting en de fractiekosten.
Personele uitgaven
Vergoeding Voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer en daaruit voortvloeiende uitgaven.
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Voor 2025 staat één vergadering gepland (Prinsjesdag).
Ontvangsten
De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de afwikkeling van verstrekte voorschotten met betrekking tot de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer uit het voorgaande begrotingsjaar.
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– De schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– De wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 41.088 | 46.597 | 43.423 | 41.245 | 40.676 | 46.676 | 41.744 |
Uitgaven | 38.833 | 46.597 | 43.423 | 41.245 | 40.676 | 46.676 | 41.744 | |
2.0 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 38.833 | 46.597 | 43.423 | 41.245 | 40.676 | 46.676 | 41.744 |
Institutionele inrichting | 26.461 | 27.549 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | |
Schadeloosstelling | 26.461 | 27.549 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | 27.551 | |
Personele uitgaven | 12.372 | 19.048 | 15.872 | 13.694 | 13.125 | 19.125 | 14.193 | |
Pensioenen en wachtgelden | 12.372 | 19.048 | 15.872 | 13.694 | 13.125 | 19.125 | 14.193 | |
Ontvangsten | 48 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | |
Materiële uitgaven
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet Schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige onkostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven van pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van november 2023 en te verwachten reguliere verkiezingen in 2028 is de begroting voor 2025 en 2028 hoger.
Ontvangsten
De ontvangsten op dit artikelonderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), en 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 177.257 | 206.847 | 196.021 | 192.169 | 186.013 | 192.779 | 182.994 |
Uitgaven | 174.909 | 206.847 | 196.021 | 192.169 | 186.013 | 192.779 | 182.994 | |
3.0 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 174.909 | 206.847 | 196.021 | 192.169 | 186.013 | 192.779 | 182.994 |
Institutionele inrichting | 122.630 | 140.203 | 141.244 | 138.524 | 134.132 | 132.898 | 130.931 | |
Apparaat Tweede Kamer | 122.123 | 138.822 | 139.866 | 137.146 | 132.754 | 131.520 | 129.553 | |
Onderzoeksbudget | 507 | 1.381 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 1.378 | |
Materiële uitgaven | 52.279 | 66.644 | 54.777 | 53.645 | 51.881 | 59.881 | 52.063 | |
Drukwerk | 1.898 | 2.209 | 2.209 | 2.209 | 2.209 | 2.209 | 2.209 | |
Fractiekosten | 44.344 | 57.670 | 46.868 | 46.736 | 46.672 | 54.672 | 46.854 | |
Uitzending leden | 354 | 532 | 532 | 532 | 532 | 532 | 532 | |
Parlementaire enquêtes | 3.320 | 3.765 | 2.700 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ProDemos | 2.363 | 2.468 | 2.468 | 2.468 | 2.468 | 2.468 | 2.468 | |
Ontvangsten | 9.492 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | |
Overzicht van risicoregelingen
Omschrijving | Uitstaande garanties 2023 | Verleende garanties 2024 | Vervallen garanties 2024 | Uitstaande garanties 2024 | Garantie plafond 2024 | Geraamd te verlenen 2025 | Geraamd te vervallen 2025 | Uitstaande garanties 2025 | Garantie plafond 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Fractiekosten | 5.644 | 0 | 0 | 5.644 | 0 | 0 | 0 | 5.644 | 5.644 |
Totaal | 5.644 | 0 | 0 | 5.644 | 0 | 0 | 0 | 5.644 | 5.644 |
Toelichting
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om de Kamerbrede onderzoeken uit te voeren. Verder zijn 16 Kamercommissies ingesteld die ieder beschikken over een eigen budget.
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit artikelonderdeel staan de geraamde uitgaven voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fractiestichtingen is in 2028 hoger. De reden hiervan zijn de verwachte reguliere Tweede Kamerverkiezingen in 2028. Bij zetelverlies ontvangen de fractiestichtingen nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Uitzending leden
Op dit artikelonderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies en werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. In 2025 loopt de Parlementaire Enquête Corona.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
Ontvangsten
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen. De ontvangsten blijven stabiel.
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2025 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.380 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 |
Uitgaven | 1.456 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | |
4.0 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1.456 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 |
Materiële uitgaven | 1.456 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | |
Interparlementaire betrekkingen | 1.456 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
– Uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
– Aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
– Contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
– Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
– De activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
Kengetallen
Gemiddelde uitgaven per lid | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Interparlementaire betrekkingen | 1.180 | 904 | 890 | 947 | 1.456 |
Gemiddeld per zetel (225) | 5 | 4 | 4 | 4 | 6 |
A. Budgettaire gevolgen
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
10.0 | Nog onverdeeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 23.663 | 21.975 | 21.129 | 20.045 | 20.045 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 3.939 | 3.659 | 4.470 | 5.510 | 5.217 | 23.602 |
Nieuwe mutaties | ‒ 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 27.596 | 25.634 | 25.599 | 25.555 | 25.262 | 23.602 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 140 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 37.729 | 39.476 | 38.350 | 37.804 | 37.804 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | ‒ |
Mutatie suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 8.868 | 3.947 | 2.895 | 2.872 | 8.872 | 41.744 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 46.597 | 43.423 | 41.245 | 40.676 | 46.676 | 41.744 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 86 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 176.115 | 170.325 | 175.950 | 170.660 | 168.000 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 37.769 | 18.719 | 16.219 | 15.353 | 24.779 | 182.994 |
Nieuwe mutaties | ‒ 7.037 | 6.977 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1. Parlementaire enquête | 3.401 | 2.700 | 1.700 | |||
2. Kasschuif Security scanners | ‒ 2.000 | 2.000 | ||||
3. Kasschuif ODC | ‒ 4.477 | 4.477 | ||||
4. Kasschuif Motie van Gent | ‒ 500 | 500 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 206.847 | 196.021 | 192.169 | 186.013 | 192.779 | 182.994 |
Toelichting
1. Parlementaire enquête.
Per abuis is bij de 1e suppletoire begroting 2024 het budget voor de parlementaire enquêtes op het verkeerde artikel (onderzoeksbudget) geboekt. Deze reallocatie naar het budget voor de parlementaire enquêtes zorgt ervoor dat deze fout wordt hersteld.
2. Kasschuif Security scanners
De middelen die gereserveerd waren voor de Security scanners schuiven door naar 2025. Gelet op het stadium waarin de aanbesteding van Security scanners nu verkeert is het niet haalbaar dat er in 2024 gegund zal zijn.
3. Kasschuif ODC
Dit betreft werkzaamheden voor het inrichten Flexibele Infra & Hybride Cloud. De complete vervanging verloopt over meerdere jaren. Het gaat hier om onder andere vervanging van computers, storage en het netwerk.
4. Kasschuif Motie van Gent
Er schuiven middelen door naar 2025 op apparaatsuitgaven «Vergaderen in crisistijd» (Motie van Gent 35322, nr 43). Om een goede invulling te kunnen geven aan deze motie is meer onderzoek en politieke afstemming nodig. Na het zomerreces zal het plan van aanpak klaar zijn zodat er beter zicht is op kosten die deze motie met zich meebrengt.
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutaties suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.639 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 | 3.639 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.651 | 1.651 | 1.651 | 1.651 | 1.651 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutaties suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 | 1.661 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutaties suppletoire begroting september | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutaties suppletoire begroting september | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van Wijziging 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2024 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutaties suppletoire begroting september | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36600-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.