36 600 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2025

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 september 2024

Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over het analyse-instrument Mobiliteitsfonds waarmee wordt voldaan aan de motie Olger van Dijk c.s.1 Met het analyse-instrument Mobiliteitsfonds kan de beschikbare beslisinformatie over mogelijke investeringsopties en andere maatregelen met betrekking tot het Mobiliteitsfonds worden verzameld, gestructureerd en geanalyseerd. Het instrument is een hulpmiddel voor de politieke afweging over investeringsbeslissingen waarover in de bestuurlijke overleggen MIRT afspraken worden gemaakt. Indien nodig kan het analyse-instrument Mobiliteitsfonds ook worden ingezet als hulpmiddel bij het stellen van prioriteiten in het geval van herprioritering.

Er zijn steeds meer soorten oplossingen voor bereikbaarheidsvraagstukken en er worden steeds meer beleidsaspecten aan bereikbaarheid gekoppeld. Dit maakt de beleidsvorming steeds rijker, maar de beleidsafwegingen ook steeds complexer. Het is daarom erg belangrijk om beleidsinformatie goed te verzamelen, te structuren en te analyseren. Het instrument zal zich ook blijven ontwikkelen.

Afgelopen jaar hebben brede welvaart, de Mobiliteitsvisie 2050 en «Eigen Regio Telt!» een plek in het instrument gekregen.

In de bijlage bij deze brief is een korte presentatie toegevoegd met nadere toelichting over het analyse-instrument Mobiliteitsfonds.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, C.A. Jansen


X Noot
1

Kamerstukken 2023–2034, 36 410 A, nr. 37. De motie spreekt van «een afweegkader» en eerder werd het instrument «afweegmethode Mobiliteitsfonds» genoemd. De term «analyse-instrument Mobiliteitsfonds» past echter beter bij de toepassing en het doel van het instrument.

Naar boven