Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36585 nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36585 nr. 5 |
Vastgesteld 3 oktober 2024
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.
INHOUDSOPGAVE
I. |
ALGEMEEN |
1 |
1. |
Inleiding |
3 |
2. |
De Alcoholmeter |
3 |
Effectiviteit |
3 |
|
Effecten op het drinkgedrag |
4 |
|
Draagcomfort en betrouwbaarheid |
4 |
|
3. |
De Alcoholmeter bij het toezicht op een alcoholverbod |
5 |
4. |
Grond- en mensenrechten |
7 |
5. |
Financiële en uitvoeringsaspecten |
7 |
6. |
Adviezen |
8 |
II. |
Artikelsgewijze toelichting |
8 |
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van het voorstel tot Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering in verband met de introductie van de Alcoholmeter als controlemiddel om toezicht te houden op de naleving van een alcoholverbod (hierna: het wetsvoorstel) en hebben hierover nog enkele vragen. Deze leden vragen of de regering kan aangeven hoeveel alcoholverboden er de afgelopen vijf jaar geadviseerd zijn. Deze leden vragen of de regering kan aangeven hoeveel van de geadviseerde alcoholverboden daadwerkelijk opgelegd zijn.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel ter introductie van de alcoholmeter. Deze leden zijn van mening dat het gebruik van alcohol door plegers die onder invloed van alcohol verkeersdelicten of andere delicten hebben begaan moet worden teruggedrongen. Deze leden zijn tevens van mening dat een alcoholmeter als controlemiddel op de naleving van een alcoholverbod daarbij van een toegevoegde waarde kan zijn.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie lezen dat veel geweldsdelicten, waaronder huiselijk geweld, onder invloed van alcohol worden gepleegd. Is ook bekend in hoeveel van de gevallen plegers van geweldsdelicten recidiveren? In welke mate kan een alcoholmeter herhaling van het plegen van een geweldsdelict beter voorkomen dan bloed- of urinecontrole?
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden ondersteunen de mogelijkheid om de alcoholmeter in te zetten als middel om te controleren of een verdachte of veroordeelde zich aan een opgelegd alcoholverbod houdt en wensen hierover nog enkele vragen/opmerkingen te maken.
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel en de bijbehorende stukken. Deze leden onderstrepen de meerwaarde van de alcoholmeter als middel om te controleren of een verdachte of veroordeelde zich aan een opgelegd alcoholverbod houdt. Deze leden hebben wel nog een aantal vragen aan de regering.
De leden van de D66-fractie danken de regering voor het wetsvoorstel. Deze leden constateren dat diverse organisaties twijfels hebben over noodzaak en effectiviteit van de maatregel. Zo vinden meerdere partijen in het veld dat de noodzakelijkheid en verwachte effectiviteit van de alcoholmeter onvoldoende zijn onderbouwd. Deze leden hebben daarom enkele vragen over het wetsvoorstel.
De leden van de BBB-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden hebben over dit wetsvoorstel geen vragen.
De leden van de CDA-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden zien de voordelen van de alcoholmeter, met name wat betreft de effectiviteit van de metingen, de preventieve en psychologische werking van de meter en de tijdwinst wat betreft het niet meer hoeven ondergaan van urine- en bloedcontroles bij de reclassering. Ook zijn deze leden van mening dat de alcoholmeter van toegevoegde waarde kan zijn in het terugdringen van het rijden onder invloed. Deze leden stellen een aantal vragen aan de regering over dit wetsvoorstel.
De leden van de SP-fractie hebben het wetsvoorstel betreffende de alcoholmeter gelezen. Deze leden hebben hier nog een aantal vragen over. Zij lezen dat een belangrijk aspect van deze wet zit in het niet meer vrijwillige karakter van de alcoholmeter en dat deze dus onvrijwillig kan worden opgelegd. Het is voor deze leden onduidelijk wat de sancties zijn bij het niet accepteren van de alcoholmeter. Kan dit nader worden toegelicht?
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden onderstrepen de noodzaak om te controleren of een verdachte of veroordeelde zich aan een opgelegd alcoholverbod houdt. Zij hebben nog enkele vragen.
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. Deze leden hebben naar aanleiding hiervan een aantal vragen.
De leden van de PVV-fractie vragen of de regering kan aangeven in hoeverre een verplichte alcoholmeter in de enkelband effect heeft op de bereidheid om een enkelband te dragen. Ook vragen deze leden of een alcoholmeter in deze vorm gebruikt wordt in andere Europese landen. Zo ja, welke landen? Zo nee, welke andere methoden naast de urinemethode gebruiken deze landen? In hoeveel gevallen is er in 2023 en tot nu toe in 2024 een delict gepleegd door iemand met een enkelband die een alcoholverbod opgelegd heeft gekregen?
De leden van de CDA-fractie lezen dat de alcoholmeter een sensor bevat die eventuele obstructie of het verwijderen van de band kan meten. Is er ook een sanctie verbonden aan de situatie waarin een persoon de alcoholmeter probeert te verwijderen of met succes verwijdert bijvoorbeeld het betalen van de kosten van het vervangen of repareren van de enkelband?
De leden van de CDA-fractie lezen dat met de alcoholmeter snel kan worden gereageerd op een overtreding en binnen 24 uur interventies kunnen worden uitgezet. Hoe ziet de tijdlijn eruit vanaf het moment dat een melding binnenkomt dat de betrokkene alcohol zou hebben genuttigd tot aan de interventie? Wat zijn de gevolgen als inderdaad blijkt dat de persoon zich niet heeft gehouden aan het alcoholverbod?
De leden van de CDA-fractie lezen dat in 2017 in totaal 18 personen van de pilot werden uitgesloten omdat er praktische belemmeringen waren of omdat de betrokkene niet voldeed aan de criteria, bijvoorbeeld omdat de betrokkene ook drugs gebruikte. Deze leden vragen of het in beginsel niet mogelijk is om de alcoholmeter te gebruiken bij personen die ook drugs gebruiken. Heeft drugsgebruik effect op de werking van de alcoholmeter? Zo ja, wat zijn dan deze effecten? Verwacht de regering dat een groot deel van de personen buiten de criteria vallen van de alcoholmeter als het gaat om zowel drank- als drugsgebruik?
Effectiviteit
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie merken op dat met de alcoholmeter continu het alcoholgebruik kan worden gemeten. Echter, zo begrijpen deze leden, wordt de informatie over het drankgebruik via een basisstation en modem één of twee keer per dag verzameld en één keer per dag doorgegeven. In die zin is er weliswaar sprake van een continue meting maar wordt er niet direct een signaal doorgegeven als degene aan wie een alcoholverbod heeft dat overtreedt. Deelt de regering de mening dat een directe melding van alcoholgebruik kan zorgen voor een effectievere handhaving van een alcoholverbod? Daarmee kan bijvoorbeeld worden voorkomen dat iemand onder invloed van alcohol een auto gaat besturen. Acht de regering het wenselijk en in de toekomst ook technisch mogelijk om wel direct signalen over alcoholgebruik door te kunnen laten geven? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
De leden van de VVD-fractie benadrukken dat het gebruik van een alcoholmeter niet hetzelfde is als het gebruik van een alcoholslot. Het alcoholslot zou wat deze leden betreft een goed middel zijn om direct te voorkomen dat mensen met alcohol op achter het stuur kruipen. Met de alcoholmeter wordt op afstand gemeten of een opgelegd alcoholverbod niet wordt overtreden. Het alcoholslot wordt voorkomen dat een auto gestart kan worden als iemand teveel alcohol heeft gedronken. In hoeverre onderkent de regering dat het alcoholslot een effectief middel is om direct te voorkomen dat iemand met alcohol op achter het stuur kruipt? Hoe kan met deze wet worden voorkomen dat mensen die alcohol hebben gedronken achter het stuur kruipen? In hoeverre zouden beide maatregelen kunnen samengaan zodat hiermee zowel een directe als een structurele aanpak mogelijk is? Kan nader worden toegelicht waarom uiteindelijk niet is gekozen een vorm van een alcoholslot mogelijk te maken in het wetsvoorstel?
De leden van de SP-fractie lezen dat in het Nederlands onderzoek een zeer kleine groep mensen is onderzocht naar het gebruik van de alcoholmeter. Ook de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) uit hier kritiek op. Waarom heeft de regering niet gekozen voor nieuw onderzoek hiernaar?
Effecten op het drinkgedrag
De leden van de PVV-fractie vragen of de regering kan uitleggen hoe je van een succesvolle pilot kan spreken als er maar 25 mensen meedoen en degenen die vrijwillig meedoen in hoge mate van waarschijnlijk niet de probleemgroep vormen. Kan de regering aangeven hoeveel van de 30 onderzoeken negatieve resultaten geven over de alcoholmeter? Deze leden vragen om een uiteenzetting per onderzoek.
De leden van de VVD-fractie vragen of de regering een beeld heeft van het aantal gevallen waarin na een overtreding door rijden onder invloed wordt overgegaan tot een alcoholverbod en een alcoholmeter. Heeft de regering een indruk van in hoeveel gevallen door een alcoholmeter wordt voorkomen dat mensen met alcohol op achter het stuur kruipen? In de memorie van toelichting wordt gesproken over de begeleiding door de reclassering bij het gebruik van de alcoholmeter (p. 13). De begeleiding kan bestaan uit een laagdrempelige training gericht op gedragsverandering. Wordt bij de begeleiding en in deze training ook nadrukkelijk aandacht besteed aan de gevolgen van middelengebruik bij deelname aan het verkeer en de consequenties die dit kan hebben voor medeweggebruikers?
De leden van de SP-fractie hebben ook vragen over de rol van de alcoholmeter in het voorkomen van drankgebruik tijdens het rijden. Hoe wordt door de alcoholmeter voorkomen dat mensen met drank op achter het stuur kruipen? Als dat niet het geval is, hoe dan wel?
Draagcomfort en betrouwbaarheid
De leden van de PVV-fractie vragen of de regering kan uitleggen hoeveel capaciteit de alcoholmeter in alle waarschijnlijkheid van de reclassering en politie zal vragen. Zal dit meer zijn dan de huidige handhaving van het alcoholverbod? Hoeveel meer is dit? Kan de regering uitleggen waarom er niet wordt gekozen voor een directe confrontatie met de politie in plaats van het in gesprek gaan van de reclassering met de persoon die alcohol nuttigt?
De leden van de GroenLinks-PvdA fractie lezen dat de detectie van alcoholgebruik door de alcoholmeter tijdens de pilot op 29 procent lag. Betekent dit dat in 71 procent van de gevallen dat iemand alcohol heeft gebruikt de alcoholmeter dat niet detecteerde? Zo ja, in hoeverre is de alcoholmeter dan een effectief en proportioneel middel om het gebruik van alcohol tegen te gaan? Zo nee, wat is er dan wel bedoeld? Is op het moment dat de wet in werking treedt de alcoholmeter beter in staat alcoholgebruik te detecteren?
De leden van de VVD-fractie vragen of is overwogen het saboteren, hacken, onbruikbaar maken, beschadigen, doorknippen, of anderszins kapotmaken van de alcoholmeter zelfstandig strafbaar te stellen in het Wetboek van Strafrecht, en zo nee, of de regering bereid is om alsnog dit zelfstandig strafbaar te stellen. Graag ontvangen deze leden een reactie hierop.
De leden van de SP-fractie hebben enige zorgen over de betrouwbaarheid en het draagcomfort van de alcoholmeter. Allereerst de betrouwbaarheid. Deze leden lezen uit de consultatie van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat «false negatives» niet kunnen worden uitgesloten. Dit terwijl dit een grote impact kan hebben op bijvoorbeeld het uitzitten van een bepaalde straf en het beperken van iemands persoonlijke levenssfeer hiermee. De regering geeft aan dat een hercontrole mogelijk is. Kan de regering hier verder over uitweiden? Op welke manier is dit mogelijk en aan welke voorwaarden moeten hiervoor worden voldaan? Ook hebben deze leden vernomen dat de meter zo oncomfortabel is dat het kan leiden tot blauwe plekken. Deze leden lezen ook dat er inmiddels een enkelband beschikbaar is die comfortabeler zou zijn, zo blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek. Kan de regering de resultaten hiervan delen met de Kamer? Hoe betrouwbaar zijn beide alcoholmeters nu precies?
De leden van de SP-fractie constateren dat een overtreding door alcoholgebruik ertoe kan leiden dat de schorsing van de voorlopige hechtenis wordt opgeheven, de voorwaardelijke sanctie alsnog ten uitvoer wordt gelegd of de voorwaardelijke invrijheidsstelling wordt herroepen. Met de kennis dat er sprake kan zijn van «false negatives», op welke manier wordt hier rekening mee gehouden?
De leden van de SGP-fractie lezen dat de resultaten van de pilot over het algemeen positief zijn. Deze leden vragen de regering in hoeverre de mogelijkheden tot fraude aan de alcoholmeter onderzocht zijn. Zo vragen zij de regering of fraude met de alcoholmeter uitgesloten kan worden en hoe flexibel het systeem is indien aanpassingen aan alle alcoholmeters gedaan zouden moeten worden.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie lezen dat de regering het alcoholverbod in combinatie met de alcoholmeter als een alternatief voor het alcoholslot beschouwt. Deze leden vragen de regering dit toe te lichten. Hoe kan de alcoholmeter voorkomen constateren dat iemand die op dat moment onder invloed van alcohol is toch een auto gaat besturen, anders dan dat diegene dan achteraf mogelijk betrapt kan worden op het gebruik van alcohol? Hoe denkt de regering over het inzetten van andere mogelijkheden naast de alcoholmeter, zoals het alcoholslot, om het rijden onder invloed effectiever tegen te gaan en zo nieuwe slachtoffers te voorkomen?
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie begrijpen dat de alcoholmeter naast het bloed- en urineonderzoek blijft bestaan als middel waarmee toezicht op de naleving van een alcoholverbod kan worden gehouden. Nu kan de alcoholmeter niet bepalen of iemand voor wie een drugsverbod geldt onder invloed van drugs is, daarvoor blijft vooralsnog bloed- en urineonderzoek nodig. Kan een rechter of officier van justitie aan iemand die naast een alcoholverbod ook een drugsverbod heeft toch een alcoholmeter opleggen of geldt in die gevallen alleen een bloed- en urineonderzoek als controlemiddel? Kan de regering aangeven op welke termijn er sensoren beschikbaar zijn die gebruikt kunnen worden voor een drugsmeter? Wat zijn de ontwikkelingen dienaangaande? Is het al mogelijk om in een pilot de voor- en nadelen van een drugsmeter te monitoren?
De leden van de NSC-fractie zijn benieuwd naar de inzichten van de regering over de wijze waarop de alcoholmeter ook kan worden ingezet voor een effectievere aanpak van rijden onder invloed. In de memorie van toelichting staat dat de regering de alcoholmeter beschouwt als middel om het rijden onder invloed effectiever aan te pakken. Kan de regering dit verduidelijken? Op welke wijze kan de alcoholmeter bijdragen aan een effectievere aanpak van rijden onder invloed? Verwacht de regering dat de alcoholmeter ertoe zal leiden dat het rijden onder invloed zal afnemen? Kan de regering inzichtelijk maken op welke wijze de alcoholmeter kan worden ingezet om het rijden onder invloed aan te pakken?
De leden van de NSC-fractie hebben ook vragen over de mogelijkheid om bij jeugdigen en jongvolwassenen de alcoholmeter als controlemiddel te gebruiken. De Raad voor de rechtspraak merkte hierover al op dat de doelgroep van jeugdigen en jongvolwassenen niet of slechts beperkt in de uitgevoerde pilots naar de alcoholmeter zijn betrokken. Deze leden vinden het voorstelbaar dat de alcoholmeter voor jeugdigen en jongvolwassenen extra belastend kan zijn. De alcoholmeter kan mentaal belastend zijn vanwege negatieve reacties van derden en leiden tot praktische beperkingen zoals het niet in bad kunnen, niet kunnen zwemmen, geen contactsporten kunnen beoefenen en sommige kledingstukken en schoenen niet kunnen dragen. Deze beperking van het recht op bewegingsvrijheid en inbreuk op de persoonlijke integriteit kan volgens de leden bij jeugdigen en jongvolwassenen erger zijn dan bij volwassenen. Deze leden vragen de regering of niet eerst een evaluatie moet worden afgewacht over de inzet van de alcoholmeter in het volwassenenstrafrecht en dat er ondertussen nog aanvullende pilots met jeugdigen en jongvolwassenen kunnen worden uitgevoerd. Vindt de regering het niet te ingrijpend om de alcoholmeter ook direct bij jeugdigen en jongvolwassenen in te kunnen zetten?
De leden van de CDA-fractie lezen dat een alcoholverbod in combinatie met de alcoholmeter als een alternatief voor het alcoholslot kan worden beschouwd. Deze leden vragen of dit inderdaad op die manier vergeleken kan worden, aangezien de alcoholmeter de persoon niet daadwerkelijk kan hinderen om onder invloed van alcohol achter het stuur te zitten, terwijl het alcoholslot het praktisch onmogelijk maakt om te rijden met alcohol op omdat de auto dan niet gestart kan worden. Kan de regering deze vergelijking nader toelichten?
De leden van de CDA-fractie lezen dat niet is vereist dat de verdachte of veroordeelde instemt met de inzet van de alcoholmeter, maar dat dit niet wegneemt dat de door de betrokkene naar voren gebrachte bezwaren wel worden meegenomen bij het reclasseringsadvies en bij de beslissing om de alcoholmeter in te zetten. Kan de regering dieper ingaan op de gronden waarop de reclassering beslist of de alcoholmeter wordt ingezet? Hoe zwaar wegen de bezwaren van de verdachte of veroordeelde hierin mee? Kan de regering hiervan voorbeelden noemen?
De leden van de CDA-fractie lezen dat er wordt gekeken of in de toekomst een aangepaste variant kan worden ontwikkeld van bijvoorbeeld de gedragsinterventie Alcohol en Geweld. Is de regering van plan dit op korte termijn te doen? Deze leden vragen ook hoe nu om wordt gegaan met de situatie waarin de drager van de alcoholmeter dreigt terug te vallen op het drinken van alcohol. Wat is op dit moment de hulplijn die ingeschakeld kan worden, is dat primair de reclassering?
De leden van de SGP-fractie lezen dat het alcoholverbod in combinatie met de alcoholmeter als een alternatief voor het alcoholslot wordt beschouwd. Deze leden constateren tevens dat het Openbaar Ministerie in haar advies opmerkt dat de alcoholmeter niet kan constateren dat er onder invloed van alcohol wordt gereden of dat een ontzegging van de rijbevoegdheid wordt overtreden. Deze leden vragen de regering of het gebruik van de alcoholmeter in combinatie met het alcoholslot blijft bestaan, of dat het gebruik van het alcoholslot wegvalt indien de alcoholmeter wordt gedragen. Zij vragen de regering naar een onderbouwing waarom het alcoholslot niet meer nodig zou zijn indien de alcoholmeter wordt gedragen en hierbij in te gaan op de mogelijkheden die het alcoholslot heeft ten opzichte van de alcoholmeter wat betreft het voorkomen dat mensen onder invloed van alcohol een auto besturen.
De leden van de D66-fractie vinden een goede onderbouwing van deze maatregel van groot belang. Het verplicht opleggen van het dragen van een alcoholmeter vormt immers een serieuze inbreuk op grondrechten. Zo kunnen dragers van de alcoholmeter niet in bad of zwemmen, zijn beperkt bij sporten en het dragen van kleding. Een alcoholmeter kan leiden tot blauwe plekken en schaafwonden en een drager van de alcoholmeter moet iedere dag contact maken met het basisstation van de alcoholmeter. Deze leden zijn van mening dat ten opzichte van deze nadelen de voordelen van de alcoholmeter relatief beperkt lijken. Zij vragen de regering daarom de noodzakelijkheid en de effectiviteit van de maatregel uitgebreider te onderbouwen. Daarnaast vragen deze leden te reageren op het voorstel van de Adviescommissie strafrecht om de betrokkenen de keuzemogelijkheid te bieden tussen monitoring door middel van een alcoholmeter en monitoring door urinecontroles.
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen naar aanleiding van de, al dan niet terechte, inbreuk op enkele grondrechten of is overwegen om veroordeelden die een alcoholverbod opgelegd hebben gekregen te laten kiezen tussen de oude manier van controleren en de voorgestelde wijze, met een alcoholmeter.
De leden van de VVD-fractie vragen hoe vaak de afgelopen vijf jaar daadwerkelijk een alcoholverbod is opgelegd, en hoe vaak naar verwachting een alcoholmeter per jaar straks zal worden ingezet en hoeveel dat naar verwachting per jaar exact zal kosten. Waarom is slechts een inschatting gemaakt op basis van één jaar geadviseerde alcoholverboden?
De leden van de VVD-fractie merken op dat het ten tijde van de indiening van het wetsvoorstel nog niet duidelijk is wie straks de alcoholmeter zal aansluiten. Er wordt onderzocht of de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O) dit kan doen, evenals het beheer van de alcoholmeter, maar dat onderzoek is kennelijk nog gaande. Wanneer kan de Kamer de resultaten van dit onderzoek tegemoet zien en is de regering bereid dit onderzoek met de Kamer te delen? Deze leden merken op dat de werklast voor DV&O de laatste jaren al flink is verzwaard, en blijkens de memorie van toelichting is bij voorbaat al besloten dat wanneer de inzet van DV&O leidt tot hogere meerkosten voor de alcoholmeter, dit niet zal resulteren in een verhoging van het gereserveerde budget. Klopt het dat hierdoor de werklast en werkdruk bij DV&O zal toenemen? Zo ja, kan daar een inschatting van worden gemaakt?
De leden van de VVD-fractie vragen of is overwogen om (een gedeelte van) de kosten van de inzet van de alcoholmeter te verhalen op betrokkene. Zo nee, waarom niet? Hoe groot zou de eigen bijdrage van een drager van een alcoholmeter zijn als alle dragers zouden worden verplicht tot het betalen van een bijdrage, zodat alle kosten van de aanschaf en inzet van de alcoholmeter op die manier kunnen worden gedekt?
De leden van de CDA-fractie lezen dat de kosten voor de alcoholmeter op het moment van het opstellen van de memorie van toelichting € 4.852,90 per cliënt per jaar bedragen. Verwacht de regering dat deze kosten nog zullen wijzigen en zo ja, wat is dan de reden daarvoor?
De leden van de CDA-fractie lezen dat momenteel wordt onderzocht of de DV&O het proces van het aansluiten en afkoppelen, vervanging van de batterij en het beheer van de alcoholmeter-banden kan overnemen. Heeft de regering hier inmiddels al een besluit over genomen? Wat zijn daarbij al dan niet de overwegingen geweest?
De leden van de SGP-factie lezen dat de alcoholmeter ingezet kan worden ingeval een verdachte of veroordeelde een misdrijf heeft gepleegd onder invloed van alcohol. Deze leden lezen dat van medio 2018 tot medio 2019 1332 maal een alcoholverbod door de reclassering is geadviseerd, maar dat niet alle geadviseerde alcoholverboden daadwerkelijk worden opgelegd. Deze leden vragen de regering of met het invoeren van de alcoholmeter verwacht wordt dat de alcoholmeter vaker zal worden opgelegd dan thans het geval is. Zij vragen de regering of zij overweegt om de voorwaarden voor oplegging van een alcoholmeter te verlagen ten aanzien van de huidige alcoholcontrole.
De leden van de VVD-fractie merken op dat in de adviezen beschreven staat dat in de praktijk door de rechter als voorwaarde wordt gesteld dat een veroordeelde ter controle van de naleving van het alcoholverbod ook mee zal moeten werken aan een ademonderzoek/blaastest. De Raad voor de rechtspraak adviseerde een verplichting op te nemen in het wetsvoorstel om mee te werken aan dit controlemiddel. Is dit advies gevolgd? Zo nee, waarom niet?
De leden van de CDA-fractie vragen wat de reden is dat de regering geen evaluatiebepaling heeft toegevoegd aan dit wetsvoorstel.
De voorzitter van de commissie, Pool
Adjunct-griffier van de commissie, Van Tilburg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36585-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.