36 577 Wijziging van de Wet hersteloperatie toeslagen en van de Wet aanvullende regelingen hersteloperatie toeslagen, houdende aanpassingen in de hersteloperatie toeslagen van bepaalde termijnen, van de peildatum voor brede ondersteuning voor gedupeerden in het buitenland en van de nabestaandenregeling (Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling hersteloperatie toeslagen)

Nr. 10 TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 4 oktober 2024

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I, onderdeel P, wordt als volgt gewijzigd:

a. In het eerste subonderdeel wordt «1 januari 2025» vervangen door «1 april 2025».

b. In het in het derde subonderdeel voorgestelde artikel 6.1, lid 3a, wordt «1 juli 2024» vervangen door «1 oktober 2024».

Toelichting

I. Algemeen

In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om de termijn voor gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag om een aanvraag te kunnen doen om in aanmerking te komen voor aanvullende compensatie voor de werkelijke schade te verlengen. In de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) is geregeld dat die mogelijkheid bestaat tot 1 januari 2024. Op grond van het wetsvoorstel zou dit mogelijk worden tot 1 januari 2025 met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2024. Deze nota van wijziging verlengt dit verder naar 1 april 2025. Als gevolg hiervan kan een aanvraag worden gedaan tot en met 31 maart 2025. Zoals eerder is aangekondigd in de Kamerbrief van 24 oktober 2023 worden aanmeldingen verwerkt van gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag die hun beschikking integrale beoordeling (IB) hebben ontvangen, ook als zij zich op grond van de Wht zoals die nu luidt niet meer kunnen melden.1

De reden voor de verdere verlenging van de aanvraagtermijn is dat de zogenaamde digitale schaderoute en het aanmeldportaal later in bedrijf zullen worden genomen dan verwacht. Om gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag voldoende tijd te bieden om zich te oriënteren op de voor hen meest geschikte schaderoute wordt daarvoor meer tijd geboden. De digitale route is één van die routes en zal gedupeerde aanvragers van kindervangtoeslag de mogelijkheid bieden om een aanvraag in te dienen voor aanvullende compensatie voor de werkelijke schade in gevallen waarin een gedupeerde voldoende heeft aan financieel herstel. De digitale route komt naast de al bestaande routes. Het is voor een gedupeerde aanvrager van kinderopvangtoeslag mogelijk te kiezen voor de route bij de Stichting Gelijk(waardig) Herstel (SGH), waar financieel en emotioneel herstel hand in hand gaan. Ook is het mogelijk om een aanvraag voor het vergoeden van de werkelijke schade te doen bij de Dienst Toeslagen, dat na advies door de Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade (CWS) een beschikking vaststelt. De Dienst Toeslagen biedt verder de mogelijkheid van het vaststellen van een vaststellingsovereenkomst (vso) via de zogenaamde Regieroute vso.

Het blijft daarnaast mogelijk om een aanvraag te doen tot zes maanden na het onherroepelijk worden van de beschikking inzake de integrale beoordeling, indien dat leidt tot een latere uiterste aanmelddatum dan 31 maart 2025.

Uitvoeringsgevolgen

De uitvoeringstoets zoals opgesteld bij het wetsvoorstel is onverkort van kracht. De langere aanmeldtermijn is uitvoerbaar, de verwachting daarbij is dat ouders het verlengen van de termijn als positief zullen ervaren. Er van uitgaande dat de verlengde termijn er toe leidt dat ouders beter een bij hen passende route kunnen kiezen, is de impact ook qua uitvoering positief.

Budgettaire gevolgen

Deze wijziging heeft geen budgettaire gevolgen.

II. Onderdeelsgewijs

Artikel I, onderdeel P (artikel 6.1 van de Wet hersteloperatie toeslagen)

In artikel 6.1, eerste lid, Wht is de termijn voor het doen van een aanvraag voor aanvullende compensatie of aanvullende O/GS-tegemoetkoming2 voor de werkelijke schade opgenomen. Op grond van de Wht kan een dergelijke aanvraag worden ingediend tot 1 januari 2024. In artikel I, onderdeel P, onder 1, van het wetsvoorstel wordt voorgesteld dat artikel 6.1, eerste lid, Wht wordt gewijzigd door te bepalen dat de aanvraag voor aanvullende compensatie of aanvullende O/GS-tegemoetkoming voor de werkelijke schade wordt ingediend voor 1 januari 2025, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2024. In het algemeen deel van deze toelichting is toegelicht dat ook aanvragen die vanaf die datum zijn ingediend worden verwerkt. Als gevolg hiervan kan een aanvraag worden gedaan tot en met 31 december 2024. Ingevolge de onderhavige nota van wijziging wordt de aanvraagtermijn verder verlengd en wordt de datum van 1 januari 2025 vervangen door 1 april 2025. Hiermee wordt de uiterste aanmelddatum gewijzigd in een uiterste aanmelddatum van 31 maart 2025. Het blijft daarnaast mogelijk om een aanvraag te doen tot zes maanden na het onherroepelijk worden van de beschikking tot toekenning van compensatie als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, Wht of van een aanvullende O/GS-tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2.6, eerste lid, Wht in het kader van de integrale beoordeling, indien dat leidt tot een latere uiterste aanmelddatum dan 31 maart 2025. Nu de voorgestelde uiterste aanmelddatum wordt gewijzigd, wordt daartoe in artikel I, onderdeel P, onder 3, van het onderhavige wetsvoorstel in het voorgestelde artikel 6.1, lid 3a, Wht «1 juli 2024» vervangen door «1 oktober 2024».

De Staatssecretaris van Financiën, N. Achahbar


X Noot
1

Kamerstukken II 2023/24, 31 066, nr. 1301.

X Noot
2

Aanvullende O/GS-tegemoetkoming: aanvullende tegemoetkoming opzet/grove schuld.

Naar boven