Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-X nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-X nr. 2 |
Artikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie,K.H. Ollongren
De voorliggende eerste suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 van hoofdstuk X van de begroting van het Rijk.
In deze eerste suppletoire begroting van het ministerie van Defensie zijn de besluiten van het kabinet uit de Voorjaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Voorjaarsnota. Als gevolg hiervan wordt de Defensiebegroting 2024 met € 66,3 miljoen naar beneden bijgesteld tot € 22.431,1 miljoen.
In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de ontwerpbegroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het ministerie van Defensie vermeld met een overzicht uitgavenmutaties, en in paragraaf 2.3 wordt een overzicht ontvangstenmutaties toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.4 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begroting. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2024 van het ministerie van Defensie (X) ten opzichte van de vastgestelde begroting met een bedrag van € 66,3 miljoen te verlagen. Voor het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2024 wordt voorgesteld dit met € 268,2 miljoen te verhogen. Dit leidt voor het ministerie van Defensie tot een uitgavenbudget van € 22.431,1 miljoen en een ontvangstenbudget van € 497,0 miljoen. De begroting voor de in 2024 aan te gane verplichtingen stijgt met € 858,6 miljoen tot € 22,466,9 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 is als volgt:
Stand vastgestelde begroting 2024 | € 22.497.398 |
---|---|
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ € 66.349 |
Stand begroting Defensie (X) in de voorjaarsnota 2024 | € 22.431.049 |
Stand vastgestelde begroting 2024 | € 228.804 |
---|---|
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2024 | € 268.152 |
Stand begroting Defensie (X) in de voorjaarsnota 2024 | € 496.956 |
Investeringen in Defensie
Het kabinet heeft besloten € 500 miljoen in 2028 toe te voegen aan de defensiebegroting. Deze middelen worden vanaf 2030 structureel verwerkt (in het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K)). De extra middelen worden besteed aan het versterken van de luchtverdediging en aan munitie voor de eigen krijgsmacht. De oorlog in Oekraïne heeft aangetoond dat luchtverdediging van levensbelang is. Ook voor de verdediging van het NAVO-bondgenootschap is luchtverdediging een absolute prioriteit. Nederland geeft daarom gehoor aan de vraag van de NAVO om hier met voorrang in te investeren. Gelet op de huidige situatie is ook de urgentie om onze munitievoorraden versneld verder aan te vullen groot. Dit aanvullende budget stelt Defensie in staat om nu reeds verplichtingen aan te gaan en de industrie duidelijkheid te geven.
Daarnaast heeft het kabinet besloten € 4 miljard extra uit te trekken voor de periode 2024-2026 voor de militaire steun aan Oekraïne. Met dit bedrag laat het kabinet zien dat Nederland ook de komende periode Oekraïne volop blijft steunen in het gevecht tegen de Russische agressie. Dit is van groot belang voor het voortbestaan van Oekraïne als soevereine staat, maar het is ook een investering in onze eigen veiligheid.
Door een gespannen mondiale defensiemarkt, een krappe arbeidsmarkt en de inspanningen die Defensie levert om Oekraïne op militair gebied te ondersteunen, staat het tempo van de geplande investering van Defensie onder druk. Op basis van recente ramingen is daarom besloten om de defensie-investeringen middels een kasschuif op het Defensiematerieelfonds (K) in een ritme te plaatsen dat beter aansluit bij het moment waarop deze middelen verwacht uitgegeven te worden. De geplande investeringsmiddelen blijven beschikbaar voor Defensie en kunnen op een zo ambitieus mogelijk tempo worden voortgezet.
Toelichting overzicht uitgavenmutaties
Artikelnummer | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 22.497.398 | 21.260.225 | 20.354.820 | 19.828.423 | 19.645.554 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||
1) Steun Oekraine | 1 | 1.000.000 | 1.000.000 | 2.000.000 | 0 | 0 |
2) Kasschuif Oekraine | 1 | ‒ 200.000 | 200.000 | 0 | 0 | 0 |
3) Steunpakketten 1 en 2 Oekraine | 1 | 289.892 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Energie en water | 8 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Transport | 8 | 33.000 | 33.000 | 0 | 0 | 0 |
6) Interdepartementale budgetoverhevelingen | 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13 | 41.979 | 17.364 | 19.220 | 20.563 | 57.043 |
7) Eindejaarsmarge Defensie | 12 | 72.538 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Eindejaarsmarge HGIS | 1, 8, 9, 11 | 42.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9) Loonbijstelling | 12 | 450.316 | 455.902 | 449.879 | 450.727 | 447.005 |
10) Prijsbijstelling | 12 | 47.461 | 48.465 | 48.765 | 50.206 | 50.523 |
11) Technische verwerking voedingsartikel DMF | 13 | ‒ 1.811.485 | ‒ 615.065 | 1.687.003 | 835.561 | 1.219.450 |
12) Overige mutaties | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13 | ‒ 93.000 | ‒ 33.000 | 0 | 0 | 0 |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 22.431.049 | 22.366.891 | 24.559.687 | 21.185.480 | 21.419.575 |
Toelichting overzicht uitgavenmutaties
1. Steun Oekraïne
Om Oekraïne ook meerjarig te kunnen steunen in de oorlog tegen Rusland, is budget beschikbaar gesteld van in totaal € 4,0 miljard in de periode 2024 ‒ 2026.
2. Kasschuif Oekraïne
Een deel van de voor 2024 geplande militaire steun aan Oekraïne zal naar verwachting in 2025 betaald worden, daarom wordt budget van 2024 naar 2025 geschoven (€ 200,0 miljoen).
3. Steunpakketten 1 en 2 Oekraïne
Budget dat in 2023 niet tot realisatie is gekomen is toegevoegd aan de begroting 2024 (€ 289,9 miljoen). Het betreft middelen die met de steunpakketten 1 en 2 in 2023 zijn toegekend.
4. Energie en water
Ook in 2024 stijgen de prijzen naar verwachting sterker dan de te ontvangen prijscompensatie. Defensie herschikt budget om deze prijsstijging in 2024 te dekken.
5. Transport
Vanwege een meerbehoefte aan transport en prijsstijgingen is aanvullend budget nodig voor transport. Ook zijn oefeningen kleinschaliger geworden en vinden ze meer plaats buiten Europa. Defensie herschikt budget om de hogere kosten voor transport te dekken.
6. Interdepartementale budgetoverhevelingen
Per saldo stijgt de begroting van Defensie als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 42,0 miljoen. Voornamelijk als gevolg van budget voor de beveiliging van ambassades door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (€ 25,2 miljoen), waarvoor middelen door het ministerie van Buitenlandse Zaken beschikbaar zijn gesteld.
7. Eindejaarsmarge Defensie
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2023 van € 72,5 miljoen aan de begroting van Defensie.
8. Eindejaarsmarge HGIS
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2023 van € 43,0 miljoen vanuit de HGIS-middelen aan de begroting van Defensie.
9. Loonbijstelling
De loonbijstelling van € 450,3 miljoen is toegevoegd aan de defensiebegroting. De loonbijstelling is, in afwachting van nadere doorverdeling, vooralsnog geparkeerd op artikel 12 Nog onverdeeld.
10. Prijsbijstelling
De prijsbijstelling van € 47,5 miljoen is toegevoegd aan de defensiebegroting en vooralsnog geparkeerd op artikel 12 Nog onverdeeld.
11. Technische verwerking voedingsartikel DMF
Vanwege de mutaties dit voorjaar op het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) dient een evenredige mutatie plaats te vinden op artikel 13 van deze defensiebegroting (X). Deze is technisch van aard en de mutaties worden in de eerste suppletoire begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds toegelicht.
12. Overige mutaties
Als gevolg van de overige mutaties wordt de begroting van Defensie met per saldo € 93,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Deze mutaties betreffen met name dekking vanuit de ondervulling door krapte op de arbeidsmarkt.
Artikelnummer | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting t | 228.804 | 189.431 | 225.221 | 342.399 | 143.493 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||
1) Steun Oekraine | 1 | 240.095 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Terugontvangsten EPF Oekraine | 1 | 27.923 | 27.923 | 49.679 | 41.885 | 0 |
3) Overige ontvangstenmutaties | 10 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 |
Stand 1e suppletoire begroting t | 496.956 | 217.488 | 275.034 | 384.418 | 143.627 |
Toelichting overzicht ontvangstenmutaties
1. Steun Oekraïne
Defensie is met bondgenoten een aantal co-financieringsprojecten met betrekking tot de militaire leveringen aan Oekraïne aangegaan. De uitgaven voor deze projecten zijn in eerste instantie via de begroting van Defensie gelopen, de bondgenoten compenseren Defensie voor deze uitgaven. Dit is terug te zien in hogere ontvangsten in 2024. Het betreft ontvangsten die in 2023 verwacht werden, en nu in 2024 worden verwacht.
2. Terugontvangsten EPF Oekraïne
Nederland krijgt een deel van de waarde van aan Oekraïne geleverde militaire steun terug uit de Europese Vredesfaciliteit (EPF).
3) Overige ontvangstenmutaties
Als gevolg van een aantal overige mutaties stijgen de ontvangsten op de Defensiebegroting met per saldo € 0,1 miljoen.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 375.344 | 1.147.790 | 1.523.134 | 2.072.230 | 3.595.364 | 3.002.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 219.295 |
Uitgaven | 1.356.280 | 998.940 | 2.355.220 | 1.133.272 | 3.488.492 | 1.202.400 | 2.002.400 | 2.400 | 2.400 | 219.295 | |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programmauitgaven | 1.356.280 | 998.940 | 2.355.220 | 1.133.272 | 3.488.492 | 1.202.400 | 2.002.400 | 2.400 | 2.400 | 219.295 | |
1.1 | Programmauitgaven | 1.356.280 | 998.940 | 2.355.220 | 1.133.272 | 3.488.492 | 1.202.400 | 2.002.400 | 2.400 | 2.400 | 219.295 |
Opdrachten | 1.356.280 | 998.940 | 2.355.220 | 1.133.272 | 3.488.492 | 1.202.400 | 2.002.400 | 2.400 | 2.400 | 219.295 | |
Crisisbeheersingsoperaties | 1.337.843 | 998.940 | 2.336.783 | 1.131.315 | 3.468.098 | 1.202.400 | 2.002.400 | 2.400 | 2.400 | 200.859 | |
Financiering nationale inzet krijgsmacht | 3.719 | 0 | 3.719 | 264 | 3.983 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.718 | |
Overige inzet | 14.718 | 0 | 14.718 | 1.693 | 16.411 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.718 | |
Ontvangsten | 87.643 | 0 | 87.643 | 268.018 | 355.661 | 27.923 | 49.679 | 41.885 | 0 | 2.332 |
In totaal is voor 2024 27 % juridisch verplicht en 73 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget is met € 2.072,2 miljoen gestegen. De stijging is voor € 2.028,9 miljoen te verklaren door verplichtingenruimte om de steun aan Oekraïne te kunnen voortzetten. € 41,1 miljoen betreft de HGIS-eindejaarsmarge voor het Budget Internationale Veiligheid (BIV).
Toelichting op de uitgaven
Crisisbeheersingsoperaties
Het budget voor de Crisisbeheersingsoperaties stijgt met € 1.131,3 miljoen. Dit is voornamelijk het gevolg van de steun voor Oekraïne (per saldo € 1.089,9 miljoen). Het betreft budget dat vanuit 2023 is geschoven naar 2024 (€ 289,9 miljoen) en € 1.000 miljoen aanvullend budget dat is gealloceerd aan nieuwe leveringen. Daar tegenover staat dat € 200,0 miljoen naar 2025 wordt geschoven voor leveringen met een vertraagd kasritme. Tot slot is budget naar boven bijgesteld met € 41,1 miljoen, dit betreft toekenning van de HGIS-eindejaarsmarge voor het BIV.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten zijn € 268 miljoen hoger, dit is het gevolg van de steun voor Oekraïne. Nederland schaft materieel aan met andere landen, die een deel van de lasten dragen. Daarnaast ontvangt Nederland een vergoeding vanuit het Europese Vredesfaciliteit (EPF) voor de leveringen aan Oekraïne.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.040.663 | 0 | 1.040.663 | 79.087 | 1.119.750 | 86.524 | 84.803 | 87.453 | 91.377 | 1.208.948 |
Uitgaven | 1.078.549 | 0 | 1.078.549 | 79.087 | 1.157.636 | 86.524 | 84.803 | 87.453 | 91.377 | 1.208.948 | |
Apparaatsuitgaven | 1.003.510 | 0 | 1.003.510 | 75.439 | 1.078.949 | 79.987 | 82.908 | 85.283 | 89.207 | 1.131.256 | |
2.2 | Apparaatsuitgaven | 1.003.510 | 0 | 1.003.510 | 75.439 | 1.078.949 | 79.987 | 82.908 | 85.283 | 89.207 | 1.131.256 |
Personele uitgaven | 976.680 | 0 | 976.680 | 77.966 | 1.054.646 | 82.777 | 85.698 | 88.073 | 91.997 | 1.107.963 | |
Eigen personeel | 882.965 | 0 | 882.965 | 62.136 | 945.101 | 49.841 | 82.199 | 84.501 | 88.426 | 1.026.237 | |
Externe inhuur | 9.933 | 0 | 9.933 | 0 | 9.933 | 9.300 | 0 | 0 | 0 | 868 | |
Overige personele exploitatie | 46.509 | 0 | 46.509 | 13.742 | 60.251 | 22.955 | 2.917 | 2.989 | 2.991 | 43.303 | |
Kustwacht NL | 11.613 | 0 | 11.613 | 2.596 | 14.209 | 2.739 | 2.711 | 2.717 | 2.723 | 15.074 | |
Kustwacht CARIB | 25.660 | 0 | 25.660 | ‒ 508 | 25.152 | ‒ 2.058 | ‒ 2.129 | ‒ 2.134 | ‒ 2.143 | 22.481 | |
Materiële uitgaven | 26.830 | 0 | 26.830 | ‒ 2.527 | 24.303 | ‒ 2.790 | ‒ 2.790 | ‒ 2.790 | ‒ 2.790 | 23.293 | |
Overige materiële exploitatie | 22.932 | 0 | 22.932 | 25 | 22.957 | 25 | 25 | 25 | 25 | 22.211 | |
Kustwacht NL | 104 | 0 | 104 | 0 | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 103 | |
Kustwacht CARIB | 3.794 | 0 | 3.794 | ‒ 2.552 | 1.242 | ‒ 2.815 | ‒ 2.815 | ‒ 2.815 | ‒ 2.815 | 979 | |
Programmauitgaven | 75.039 | 0 | 75.039 | 3.648 | 78.687 | 6.537 | 1.895 | 2.170 | 2.170 | 77.692 | |
2.1 | Programmauitgaven | 75.039 | 0 | 75.039 | 3.648 | 78.687 | 6.537 | 1.895 | 2.170 | 2.170 | 77.692 |
Opdrachten | 75.039 | 0 | 75.039 | 3.573 | 78.612 | 6.462 | 1.895 | 2.170 | 2.170 | 77.692 | |
Gereedstelling | 17.014 | 0 | 17.014 | 1.755 | 18.769 | 4.584 | 384 | 692 | 692 | 17.973 | |
Kustwacht NL | 55.753 | 0 | 55.753 | 166 | 55.919 | 600 | 600 | 600 | 600 | 56.569 | |
Kustwacht CARIB | 2.272 | 0 | 2.272 | 1.652 | 3.924 | 1.278 | 911 | 878 | 878 | 3.150 | |
(Schade)vergoeding | 0 | 0 | 0 | 75 | 75 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schadevergoeding overig | 0 | 0 | 0 | 75 | 75 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 12.324 | 0 | 12.324 | 0 | 12.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.324 |
In totaal is voor 2024 94 % juridisch verplicht en 6 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor eigen personeel is met € 62,1 miljoen gestegen. Dit bedrag is samengesteld uit uitgaven voor de arbeidsvoorwaarden. Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 86,7 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar artikel 2. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1.500. Daarnaast is er € 10,2 miljoen vanuit personele uitgaven herschikt ten gunste van gereedstellingsactiviteiten, uitbestedingen van opleidingen en verhoogde uitgaven van dienstreizen als gevolg van een gewijzigde procedure bij het reisbureau van Defensie (VCK Travel), voor doorbelasting van reis- en verblijfskosten bij oefeningen. Ook is er € 20,0 miljoen herschikt ten gunste van het DMF voor verhoogde uitbestedingen van onderhoudswerkzaamheden in verband met personeelstekorten. Daarnaast is er € 8,8 miljoen extra budget toegekend vanuit artikel 12 Nog onverdeeld uit het arbeidsvoorwaardenakkoord 2021 ‒ 2023 voor de aanpassing van de salaristabel van militairen in opleiding. Het restant betreft diverse kleine mutaties voor formatie-uitbreidingen vanuit de Defensienota 2022.
Overige personele exploitatie is met € 13,7 miljoen gestegen. Voor € 4,7 miljoen wordt dit veroorzaakt door de middelen voor arbeidsvoorwaarden die vanuit artikel 12 zijn overgeheveld. Voor € 8,1 miljoen heeft er een herschikking plaatsgevonden uit het budget eigen personeel voor o.a. opleidingen en dienstreizen. Het overige wordt verklaard door diverse kleine mutaties voor formatie-uitbreidingen vanuit de Defensienota 2022.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.787.470 | 0 | 1.787.470 | 155.296 | 1.942.766 | 196.003 | 179.288 | 188.207 | 196.743 | 2.042.812 |
Uitgaven | 1.789.143 | 0 | 1.789.143 | 155.296 | 1.944.439 | 196.003 | 179.288 | 188.207 | 196.743 | 2.042.812 | |
Apparaatsuitgaven | 1.692.959 | 0 | 1.692.959 | 159.004 | 1.851.963 | 194.519 | 177.270 | 185.516 | 194.052 | 1.942.347 | |
3.2 | Apparaatsuitgaven | 1.692.959 | 0 | 1.692.959 | 159.004 | 1.851.963 | 194.519 | 177.270 | 185.516 | 194.052 | 1.942.347 |
Personele uitgaven | 1.656.520 | 0 | 1.656.520 | 164.135 | 1.820.655 | 194.467 | 177.218 | 185.464 | 193.476 | 1.908.096 | |
Eigen personeel | 1.571.228 | 0 | 1.571.228 | 135.153 | 1.706.381 | 170.209 | 172.530 | 180.259 | 188.271 | 1.813.947 | |
Externe inhuur | 18.105 | 0 | 18.105 | 8.680 | 26.785 | 15.068 | 68 | 68 | 68 | 20.398 | |
Overige personele exploitatie | 67.187 | 0 | 67.187 | 20.302 | 87.489 | 9.190 | 4.620 | 5.137 | 5.137 | 73.751 | |
Materiële uitgaven | 36.439 | 0 | 36.439 | ‒ 5.131 | 31.308 | 52 | 52 | 52 | 576 | 34.251 | |
Overige materiële exploitatie | 36.439 | 0 | 36.439 | ‒ 5.131 | 31.308 | 52 | 52 | 52 | 576 | 34.251 | |
Programmauitgaven | 96.184 | 0 | 96.184 | ‒ 3.708 | 92.476 | 1.484 | 2.018 | 2.691 | 2.691 | 100.465 | |
3.1 | Programmauitgaven | 96.184 | 0 | 96.184 | ‒ 3.708 | 92.476 | 1.484 | 2.018 | 2.691 | 2.691 | 100.465 |
Opdrachten | 96.184 | 0 | 96.184 | ‒ 4.338 | 91.846 | 1.484 | 2.018 | 2.691 | 2.691 | 100.465 | |
Gereedstelling | 96.184 | 0 | 96.184 | ‒ 4.338 | 91.846 | 1.484 | 2.018 | 2.691 | 2.691 | 100.465 | |
(Schade)vergoeding | 0 | 0 | 0 | 630 | 630 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schadevergoeding overig | 0 | 0 | 0 | 630 | 630 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 8.054 | 0 | 8.054 | 0 | 8.054 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.054 |
In totaal is voor 2024 94 % juridisch verplicht en 6 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven.
De Personele uitgaven zijn per saldo met € 164,1 miljoen verhoogd.
Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 159,2 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar artikel 3. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1500.
Daarnaast heeft er een herschikking van middelen plaats gevonden voor onder andere aanpassing van de salaristabel militairen in opleiding, zoals afgesproken in het arbeidsvoorwaardenakkoord 2021-2023, en voor het oplossen van defensiebrede problematiek zoals de gestegen kosten voor energie water en de gestegen transport uitgaven.
Het budget voor overige personele exploitatie stijgt per saldo met € 20,3 miljoen. Dit wordt grotendeels het gevolg van een hoger budget voor het vergroten van de opleidingscapaciteit (€ 11,2 miljoen). Hiermee wordt ingezet op het bevorderen van instroom nieuw personeel. Daarnaast wordt een deel van de stijging verklaard door de ophoging van € 8,3 miljoen als gevolg van arbeidsvoorwaarden gerelateerde budgetten.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 847.526 | 0 | 847.526 | 85.549 | 933.075 | 91.910 | 105.063 | 110.506 | 107.727 | 929.790 |
Uitgaven | 849.207 | 0 | 849.207 | 85.549 | 934.756 | 91.910 | 105.063 | 110.506 | 107.727 | 929.790 | |
Apparaatsuitgaven | 824.049 | 0 | 824.049 | 81.707 | 905.756 | 87.499 | 100.652 | 106.095 | 103.816 | 899.224 | |
4.2 | Apparaatsuitgaven | 824.049 | 0 | 824.049 | 81.707 | 905.756 | 87.499 | 100.652 | 106.095 | 103.816 | 899.224 |
Personele uitgaven | 796.068 | 0 | 796.068 | 76.722 | 872.790 | 87.489 | 100.642 | 106.085 | 103.806 | 870.192 | |
Eigen personeel | 689.264 | 0 | 689.264 | 57.444 | 746.708 | 75.830 | 79.293 | 81.341 | 80.591 | 767.144 | |
Externe inhuur | 3.005 | 0 | 3.005 | 12.995 | 16.000 | 2.490 | 2.565 | 2.642 | 2.721 | 3.308 | |
Overige personele exploitatie | 103.799 | 0 | 103.799 | 6.283 | 110.082 | 9.169 | 18.784 | 22.102 | 20.494 | 99.740 | |
Materiële uitgaven | 27.981 | 0 | 27.981 | 4.985 | 32.966 | 10 | 10 | 10 | 10 | 29.032 | |
Overige materiële exploitatie | 27.981 | 0 | 27.981 | 4.985 | 32.966 | 10 | 10 | 10 | 10 | 29.032 | |
Programmauitgaven | 25.158 | 0 | 25.158 | 3.842 | 29.000 | 4.411 | 4.411 | 4.411 | 3.911 | 30.566 | |
4.1 | Programmauitgaven | 25.158 | 0 | 25.158 | 3.842 | 29.000 | 4.411 | 4.411 | 4.411 | 3.911 | 30.566 |
Opdrachten | 25.158 | 0 | 25.158 | 3.842 | 29.000 | 4.411 | 4.411 | 4.411 | 3.911 | 30.566 | |
Gereedstelling | 25.158 | 0 | 25.158 | 3.842 | 29.000 | 4.411 | 4.411 | 4.411 | 3.911 | 30.566 | |
Ontvangsten | 12.111 | 0 | 12.111 | 0 | 12.111 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.111 |
In totaal is voor 2024 92 % juridisch verplicht en 8 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven.
Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 65,3 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar artikel 4. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1.500. Daarnaast hebben budgettaire overhevelingen plaatsgevonden van per saldo € 35,6 miljoen. Hiervan is € 33,1 miljoen overgeboekt naar CLSK voor diverse kleinere maatregelen uit de Defensienota 2022. Bijvoorbeeld voor het vormgeven van een Joint Targeting Support Cell (€ 1,7 miljoen) en het oprichten van een CIO-stelsel (€ 1,5 miljoen). Het overige wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Tevens is het budget met € 25,0 miljoen naar beneden bijgesteld vanwege de te verwachten ondervulling bij het CLSK. Deze middelen worden ingezet voor het kunnen inhuren van personeel en het oplossen van defensiebrede problematiek, waaronder hogere kosten voor energie en transport. Per saldo is het budget ten behoeve van de personele uitgaven met € 76,7 miljoen naar boven bijgesteld.
Materiële uitgaven
Op basis van herprioritering is € 5,0 miljoen overgeheveld naar de materiële uitgaven. Dit budget wordt hoofdzakelijk ingezet voor het aangaan van een samenwerkingsverband met de kennisinstituten TNO en NLR om de recent aangekochte wapensystemen, zoals de MQ-9 en de Target Support Cell, te ondersteunen.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 685.126 | 0 | 685.126 | 58.080 | 743.206 | 15.784 | 27.562 | 26.946 | 37.157 | 772.258 |
Uitgaven | 687.223 | 0 | 687.223 | 58.080 | 745.303 | 15.784 | 27.562 | 26.946 | 37.157 | 772.258 | |
Apparaatsuitgaven | 680.710 | 0 | 680.710 | 57.958 | 738.668 | 15.662 | 27.562 | 26.946 | 37.157 | 765.603 | |
5.2 | Apparaatsuitgaven | 680.710 | 0 | 680.710 | 57.958 | 738.668 | 15.662 | 27.562 | 26.946 | 37.157 | 765.603 |
Personele uitgaven | 651.035 | 0 | 651.035 | 58.916 | 709.951 | 18.075 | 28.186 | 27.549 | 37.781 | 741.868 | |
Eigen personeel | 622.502 | 0 | 622.502 | 47.756 | 670.258 | 14.186 | 25.401 | 24.738 | 34.946 | 714.506 | |
Externe inhuur | 295 | 0 | 295 | 3.000 | 3.295 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige personele exploitatie | 28.238 | 0 | 28.238 | 8.160 | 36.398 | 3.889 | 2.785 | 2.811 | 2.835 | 27.362 | |
Materiële uitgaven | 29.675 | 0 | 29.675 | ‒ 958 | 28.717 | ‒ 2.413 | ‒ 624 | ‒ 603 | ‒ 624 | 23.735 | |
Overige materiële exploitatie | 29.675 | 0 | 29.675 | ‒ 958 | 28.717 | ‒ 2.413 | ‒ 624 | ‒ 603 | ‒ 624 | 23.735 | |
Programmauitgaven | 6.513 | 0 | 6.513 | 122 | 6.635 | 122 | 0 | 0 | 0 | 6.655 | |
5.1 | Programmauitgaven | 6.513 | 0 | 6.513 | 122 | 6.635 | 122 | 0 | 0 | 0 | 6.655 |
Opdrachten | 6.513 | 0 | 6.513 | 122 | 6.635 | 122 | 0 | 0 | 0 | 6.655 | |
Gereedstelling | 6.513 | 0 | 6.513 | 122 | 6.635 | 122 | 0 | 0 | 0 | 6.655 | |
Ontvangsten | 4.459 | 0 | 4.459 | 0 | 4.459 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.459 |
In totaal is voor 2024 96 % juridisch verplicht en 4 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven is per saldo met € 58,9 miljoen naar boven bijgesteld. Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 63,9 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar artikel 5. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1.500.
Daarnaast is het budget naar boven bijgesteld als gevolg van een aantal interdepartementale budgetoverhevelingen. De grootste hiervan zijn een bijdrage van het ministerie van Buitenlandse Zaken inzake de inzet van de Koninklijke Marechaussee bij de beveiliging van Nederlandse Hoog Risico Vertegenwoordigingen (€ 14,2 miljoen) en een bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het versterken van het grenstoezicht van de Caribische landen in het Koninkrijk (€ 12,0 miljoen).
Daartegenover staat een lager budget vanwege personele ondervulling (€ 37,2 miljoen). Deze middelen worden ingezet voor het oplossen van defensiebrede problematiek, waaronder hogere kosten voor energie en transport. De ondervulling wordt veroorzaakt door de snellere groei van de organisatie en het bijbehorende budget ten opzichte van de groei van het personeelsbestand. Tot slot is het budget per saldo met € 6,0 naar boven bijgesteld vanwege een aantal kleinere mutaties.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 747.001 | 0 | 747.001 | 43.095 | 790.096 | 79.838 | 58.297 | 59.773 | 60.581 | 839.118 |
Uitgaven | 751.272 | 0 | 751.272 | 89.095 | 840.367 | 79.838 | 58.297 | 59.773 | 60.581 | 839.118 | |
Apparaatsuitgaven | 583.238 | 0 | 583.238 | 89.095 | 672.333 | 79.838 | 58.297 | 59.773 | 60.581 | 659.513 | |
7.2 | Apparaatsuitgaven | 583.238 | 0 | 583.238 | 89.095 | 672.333 | 79.838 | 58.297 | 59.773 | 60.581 | 659.513 |
Personele uitgaven | 565.451 | 0 | 565.451 | 89.004 | 654.455 | 79.803 | 58.330 | 59.867 | 60.728 | 638.758 | |
Eigen personeel | 514.296 | 0 | 514.296 | 58.893 | 573.189 | 56.889 | 55.205 | 56.565 | 57.221 | 583.006 | |
Externe inhuur | 30.372 | 0 | 30.372 | 30.000 | 60.372 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 31.427 | |
Overige personele exploitatie | 20.783 | 0 | 20.783 | 111 | 20.894 | 2.914 | 3.125 | 3.302 | 3.507 | 24.325 | |
Materiële uitgaven | 17.787 | 0 | 17.787 | 91 | 17.878 | 35 | ‒ 33 | ‒ 94 | ‒ 147 | 20.755 | |
Overige materiële exploitatie | 17.787 | 0 | 17.787 | 91 | 17.878 | 35 | ‒ 33 | ‒ 94 | ‒ 147 | 20.755 | |
Programmauitgaven | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179.605 | |
7.1 | Programmauitgaven | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179.605 |
Opdrachten | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179.605 | |
Gereedstelling | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 168.034 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179.605 | |
Ontvangsten | 25.765 | 0 | 25.765 | 0 | 25.765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25.765 |
In totaal is voor 2024 93 % juridisch verplicht en 7 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget is met € 43,1 miljoen gestegen. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door de middelen die zijn toegekend voor arbeidsvoorwaarden, zoals bij de uitgaven wordt toegelicht. Daarnaast is er een verlaging van € 31,0 miljoen te verklaren door het afsluiten van meerjarige contracten in 2023 waardoor de verplichtingenruimte in 2024 wordt verlaagd.
Toelichting op de uitgaven
Het budget op artikel 7 is met € 89,1 miljoen naar boven bijgesteld. Het merendeel betreft middelen voor arbeidsvoorwaarden, te weten € 53,8 miljoen, overgeheveld vanuit artikel 12 naar artikel 7. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1.500.
Het budget voor de Externe inhuur wordt verhoogd met € 30,0 miljoen in 2024. De oorzaak is de achterblijvende vulling op IT-functies en de hieraan verbonden noodzakelijke inhuur van externen.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.476.122 | 0 | 1.476.122 | 196.187 | 1.672.309 | 145.747 | 86.861 | 103.149 | 109.395 | 1.630.506 |
Uitgaven | 1.494.930 | 0 | 1.494.930 | 196.187 | 1.691.117 | 145.747 | 86.861 | 103.149 | 109.395 | 1.630.506 | |
Apparaatsuitgaven | 1.367.670 | 0 | 1.367.670 | 188.665 | 1.556.335 | 137.611 | 77.999 | 96.101 | 104.524 | 1.536.015 | |
8.2 | Apparaatsuitgaven | 1.367.670 | 0 | 1.367.670 | 188.665 | 1.556.335 | 137.611 | 77.999 | 96.101 | 104.524 | 1.536.015 |
Personele uitgaven | 1.018.535 | 0 | 1.018.535 | 87.689 | 1.106.224 | 99.503 | 83.020 | 102.661 | 108.678 | 1.160.324 | |
Eigen personeel | 777.048 | 0 | 777.048 | 60.168 | 837.216 | 61.073 | 70.246 | 90.348 | 96.268 | 922.031 | |
Externe inhuur | 3.910 | 0 | 3.910 | 0 | 3.910 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.875 | |
Overige personele exploitatie | 219.127 | 0 | 219.127 | 23.197 | 242.324 | 35.703 | 10.118 | 9.794 | 9.960 | 213.655 | |
Attaches | 18.450 | 0 | 18.450 | 4.324 | 22.774 | 2.727 | 2.656 | 2.519 | 2.450 | 20.763 | |
Materiële uitgaven | 349.135 | 0 | 349.135 | 100.976 | 450.111 | 38.108 | ‒ 5.021 | ‒ 6.560 | ‒ 4.154 | 375.691 | |
Overige materiële exploitatie | 343.773 | 0 | 343.773 | 100.838 | 444.611 | 37.970 | ‒ 5.136 | ‒ 6.629 | ‒ 4.200 | 370.363 | |
Attaches | 5.362 | 0 | 5.362 | 138 | 5.500 | 138 | 115 | 69 | 46 | 5.328 | |
Programmauitgaven | 127.260 | 0 | 127.260 | 7.522 | 134.782 | 8.136 | 8.862 | 7.048 | 4.871 | 94.491 | |
8.1 | Programmauitgaven | 127.260 | 0 | 127.260 | 7.522 | 134.782 | 8.136 | 8.862 | 7.048 | 4.871 | 94.491 |
(Schade)vergoeding | 127.260 | 0 | 127.260 | 7.522 | 134.782 | 8.136 | 8.862 | 7.048 | 4.871 | 94.491 | |
Schadevergoeding overig | 8.775 | 0 | 8.775 | ‒ 486 | 8.289 | ‒ 486 | ‒ 486 | ‒ 486 | ‒ 486 | 8.522 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 114.407 | 0 | 114.407 | 8.008 | 122.415 | 8.622 | 9.348 | 7.534 | 5.357 | 81.891 | |
Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie | 4.078 | 0 | 4.078 | 0 | 4.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.078 | |
Ontvangsten | 68.995 | 0 | 68.995 | 0 | 68.995 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68.995 |
In totaal is voor 2024 68 % juridisch verplicht, 8 % bestuurlijk gebonden en 24 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het budget voor eigen personeel is per saldo met € 60,2 miljoen verhoogd.
Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 77,8 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1500.
Voor nieuwe opdrachten en voor de extra ondersteuning die als gevolg hiervan geleverd moet worden, heeft het DOSCO budget ontvangen. In totaal is het budget voor eigen personeel hierdoor met € 21 miljoen verhoogd.
Daartegenover staat dat het budget met € 47,0 miljoen naar beneden bijgesteld is vanwege een lagere personele vulling die mede het gevolg is van krapte op de arbeidsmarkt. Van dit bedrag is voor het herstellen en uitbreiden van de formatie voor bewaken en beveiligen binnen het budget van eigen personeel € 5,3 miljoen aangewend. Het restant van € 41,7 miljoen wordt ingezet voor het oplossen van defensiebrede problematiek, waaronder hogere kosten voor energie en transport.
Verder leidt een aantal kleine herschikkingen per saldo tot een verhoging van het budget met € 3,1 miljoen.
Overige personele exploitatie
Het budget voor overige personele exploitatie is per saldo met € 23,2 miljoen verhoogd.
Als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord is € 5,0 miljoen toegevoegd aan dit budget, onder andere voor de afdracht Werkkostenregeling, reiskostenvergoedingen en vergoedingen in het kader van duurzaamheid.
Daarnaast is, net als voor het budget voor eigen personeel, € 15,8 miljoen toegevoegd voor het uitvoeren van nieuwe opdrachten en de extra ondersteuning die als gevolg hiervan geleverd moet worden. Een aantal kleine herschikkingen leidt per saldo tot een verhoging van het budget met € 2,4 miljoen.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Het budget voor overige materiële exploitatie is per saldo met € 100,8 miljoen verhoogd.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door extra budget ten behoeve van gestegen water- en energieprijzen (€ 60,0 miljoen) en voor transport (€ 33,0 miljoen) als gevolg van toegenomen behoefte en prijsstijgingen in de afgelopen jaren. Deels wordt dit veroorzaakt door een verandering in de oefenlocaties. Als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord is € 3,8 miljoen toegevoegd aan dit budget. Daarnaast is niet uitgegeven budget uit 2023 toegevoegd aan het budget voor 2024 (€ 11,8 miljoen) wat grotendeels toegevoegd zal gaan worden aan het budget voor het Nationaal Fonds Ereschulden. Een aantal kleine herschikkingen leidt per saldo tot een verlaging van het budget met € 7,8 miljoen.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 236.916 | 150 | 237.066 | 24.234 | 261.300 | 26.676 | 34.704 | 49.386 | 47.067 | 267.532 |
Uitgaven | 236.916 | 150 | 237.066 | 24.234 | 261.300 | 26.676 | 34.704 | 49.386 | 47.067 | 267.532 | |
9.1 | Programmauitgaven | 236.916 | 150 | 237.066 | 24.234 | 261.300 | 26.676 | 34.704 | 49.386 | 47.067 | 267.532 |
Subsidies (regelingen) | 47.161 | 150 | 47.311 | 75 | 47.386 | 75 | 75 | 75 | 0 | 47.016 | |
Subsidies | 0 | 150 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 47.161 | 0 | 47.161 | 75 | 47.236 | 75 | 75 | 75 | 0 | 47.016 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 74.600 | 0 | 74.600 | 0 | 74.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 71.192 | |
Kennisopbouw TNO via EZ | 66.109 | 0 | 66.109 | 0 | 66.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 62.390 | |
Kennisopbouw NLR via EZ | 4.059 | 0 | 4.059 | 0 | 4.059 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.359 | |
Kennisopbouw MARIN via EZ | 4.144 | 0 | 4.144 | 0 | 4.144 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.894 | |
Overige Bijdragen | 288 | 0 | 288 | 0 | 288 | 0 | 0 | 0 | 0 | 549 | |
Opdrachten | 14.530 | 0 | 14.530 | ‒ 3.286 | 11.244 | ‒ 109 | 365 | ‒ 275 | 500 | 9.718 | |
Opdrachten beleid | 9.920 | 0 | 9.920 | ‒ 1.194 | 8.726 | ‒ 474 | 0 | ‒ 700 | 0 | 6.664 | |
opdrachten milieu beleid | 4.610 | 0 | 4.610 | ‒ 2.092 | 2.518 | 365 | 365 | 425 | 500 | 3.054 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 74.260 | 0 | 74.260 | 20.079 | 94.339 | 30.210 | 34.264 | 49.586 | 46.567 | 133.550 | |
Bijdrage aan de NAVO | 67.716 | 0 | 67.716 | 13.326 | 81.042 | 27.300 | 31.356 | 42.526 | 44.738 | 125.129 | |
Bijdrage aan internationale samenwerking | 6.544 | 0 | 6.544 | 6.753 | 13.297 | 2.910 | 2.908 | 7.060 | 1.829 | 8.421 | |
Bekostiging | 4.291 | 0 | 4.291 | 0 | 4.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.291 | |
Bekostiging diverse instellingen | 4.291 | 0 | 4.291 | 0 | 4.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.291 | |
Inkomensoverdrachten | 4.242 | 0 | 4.242 | 0 | 4.242 | ‒ 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 4.242 | 0 | 4.242 | 0 | 4.242 | ‒ 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 17.832 | 0 | 17.832 | 7.366 | 25.198 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.765 | |
Schadevergoeding overig | 1.774 | 0 | 1.774 | 600 | 2.374 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.765 | |
Regeling Chroom 6 Defensie | 5.058 | 0 | 5.058 | 4.712 | 9.770 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Civielrechtelijke Regeling Srebrenica 2020 | 11.000 | 0 | 11.000 | 2.054 | 13.054 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.600 | |
In totaal is voor 2024 31 % juridisch verplicht, 37 % bestuurlijk gebonden en 32 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Bijdrage aan (inter-) nationale organisaties.
Het budget voor NAVO-contributie en internationale samenwerking is respectievelijk met € 13,3 miljoen en € 6,8 miljoen verhoogd. De budgetten zijn verhoogd in overeenstemming met de verwachte te betalen NAVO-contributie.
(Schade)vergoeding
Het budget schadevergoedingen is verhoogd met € 7,4 miljoen. Dit is voornamelijk het niet bestede budget uit 2023 voor de civielrechtelijke Regeling Srebrenica 2020, ter hoogte van € 2,1 miljoen en de regeling Chroom 6, van € 4,7 miljoen. Deze budgetten zijn doorgeschoven naar 2024 en blijven daarmee beschikbaar voor deze regelingen. De afhandeling van de verzoeken uit 2023 zal voor een groot deel namelijk pas in 2024 tot uitkering komen.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.818.824 | ‒ 150 | 1.818.674 | 85.435 | 1.904.109 | 44.726 | 97.448 | 91.522 | 68.081 | 1.875.976 |
Uitgaven | 1.825.467 | ‒ 150 | 1.825.317 | 88.435 | 1.913.752 | 48.726 | 101.448 | 95.522 | 72.081 | 1.876.976 | |
10.2 | Apparaatsuitgaven | 1.825.467 | ‒ 150 | 1.825.317 | 88.435 | 1.913.752 | 48.726 | 101.448 | 95.522 | 72.081 | 1.876.976 |
Personele uitgaven | 1.753.469 | 0 | 1.753.469 | 103.005 | 1.856.474 | 51.699 | 104.308 | 95.492 | 72.073 | 1.821.069 | |
Eigen personeel | 436.288 | 0 | 436.288 | 22.668 | 458.956 | 42.312 | 40.735 | 41.249 | 42.076 | 520.621 | |
Externe Inhuur | 5.018 | 0 | 5.018 | 28.177 | 33.195 | 1.444 | 22.444 | 18.444 | 13.448 | 5.724 | |
Overige personele exploitatie | 26.303 | 0 | 26.303 | 5.893 | 32.196 | 2.326 | 2.508 | 2.494 | 2.494 | 27.953 | |
Uitkeringen (pensioenen en wachtgelden) | 1.285.860 | 0 | 1.285.860 | 46.267 | 1.332.127 | 5.617 | 38.621 | 33.305 | 14.055 | 1.266.771 | |
Materiële uitgaven | 71.998 | ‒ 150 | 71.848 | ‒ 14.570 | 57.278 | ‒ 2.973 | ‒ 2.860 | 30 | 8 | 55.907 | |
Overige materiële exploitatie | 71.998 | ‒ 150 | 71.848 | ‒ 14.570 | 57.278 | ‒ 2.973 | ‒ 2.860 | 30 | 8 | 55.907 | |
Ontvangsten | 7.853 | 0 | 7.853 | 134 | 7.987 | 134 | 134 | 134 | 134 | 7.987 | |
In totaal is voor 2024 97 % juridisch verplicht en 3 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor de personele uitgaven is met € 103,0 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoger budget voor eigen personeel, externe inhuur en overige personele exploitatie. Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 41,7 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar deze posten op artikel 10. Deze middelen zijn bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1500. Daarnaast is het budget voor externe inhuur met € 28,2 miljoen verhoogd. Dekking hiervoor is gevonden in budget voor eigen personeel omdat vacatures door de krappe arbeidsmarkt nu niet opgevuld kunnen worden. Met dit hogere inhuurbudget wordt externe inhuur als tijdelijke alternatieve capaciteit ingezet. Het budget voor uitkeringen (pensioenen en wachtgelden) is per saldo met € 46,3 miljoen verhoogd. Dit wordt eveneens voornamelijk veroorzaakt door de verhoging van het budget voor het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord met € 65,4 miljoen vanuit artikel 12 Nog onverdeeld. Daarnaast is het budget met € 25,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Deze middelen worden ingezet voor het oplossen van defensiebrede problematiek.
Materiele uitgaven
Het budget voor overige materiële uitgaven is met € 14,6 miljoen verlaagd. Dit komt voornamelijk door een overheveling van budget naar het ministerie van Binnenlandse Zaken voor bedrijfsvoeringskosten van € 7,4 miljoen. Daarnaast is vanuit de materiele uitgaven € 9,0 miljoen bijgedragen aan de defensiebrede problematiek. Vanuit artikel 12 onverdeeld is € 1,3 miljoen overgeheveld naar artikel 10, voor kort-cyclische activiteiten.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 18.815 | 0 | 18.815 | ‒ 300 | 18.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.315 |
Uitgaven | 18.815 | 0 | 18.815 | ‒ 300 | 18.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.315 | |
11.0 | Geheim | 18.815 | 0 | 18.815 | ‒ 300 | 18.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.315 |
Geheim | 18.815 | 0 | 18.815 | ‒ 300 | 18.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.315 | |
Geheim | 18.815 | 0 | 18.815 | ‒ 300 | 18.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.315 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In totaal is voor 2024 26 % juridisch verplicht en 74 % beleidsmatig gereserveerd ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 609.419 | 0 | 609.419 | ‒ 148.168 | 461.251 | ‒ 118.019 | ‒ 67.894 | ‒ 67.060 | ‒ 71.349 | 441.623 |
Uitgaven | 618.419 | 0 | 618.419 | ‒ 148.168 | 470.251 | ‒ 118.019 | ‒ 67.894 | ‒ 67.060 | ‒ 71.349 | 441.623 | |
12.3 | Nog onverdeeld Loon | 552.805 | 0 | 552.805 | ‒ 233.062 | 319.743 | ‒ 129.558 | ‒ 106.219 | ‒ 107.116 | ‒ 111.661 | 201.334 |
Nog onverdeeld Loon | 552.805 | 0 | 552.805 | ‒ 233.062 | 319.743 | ‒ 129.558 | ‒ 106.219 | ‒ 107.116 | ‒ 111.661 | 201.334 | |
Nog onverdeeld Loon | 552.805 | 0 | 552.805 | ‒ 233.062 | 319.743 | ‒ 129.558 | ‒ 106.219 | ‒ 107.116 | ‒ 111.661 | 201.334 | |
12.4 | Nog onverdeeld Prijs | 65.614 | 0 | 65.614 | 84.894 | 150.508 | 11.539 | 38.325 | 40.056 | 40.312 | 240.289 |
Nog onverdeeld Prijs | 65.614 | 0 | 65.614 | 84.894 | 150.508 | 11.539 | 38.325 | 40.056 | 40.312 | 240.289 | |
Nog onverdeeld Prijs | 65.614 | 0 | 65.614 | 84.894 | 150.508 | 11.539 | 38.325 | 40.056 | 40.312 | 240.289 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting op de uitgaven
Het budget op artikel 12 Nog onverdeeld is met € 148,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Vanuit artikel 12 Nog onverdeeld is € 683,4 miljoen aan middelen voor arbeidsvoorwaarden overgeheveld naar de Defensieonderdelen. Het overgrote deel van deze middelen is bestemd voor de gestegen personele uitgaven als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024, waaronder de loonsverhoging van 7,0% per 1 januari 2024 en de eenmalige uitkering van € 1500. Daarnaast is er budget ingezet voor het oplossen van defensiebrede problematiek (€ 22,7 miljoen).
Tevens is de de loonbijstelling van € 450,3 miljoen toegevoegd aan de Defensiebegroting. Ook de prijsbijstelling van € 47,5 miljoen is toegevoegd aan de Defensiebegroting. Tot slot is ook de eindejaarsmarge (EJM) van € 72,5 miljoen toegevoegd aan de Defensiebegroting. De prijsbijstelling en EJM zijn tot nadere verdeling vooralsnog geparkeerd op artikel 12 Nog onverdeeld.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 10.617.270 | 200.000 | 10.817.270 | ‒ 1.792.116 | 9.025.154 | ‒ 633.923 | 1.622.335 | 730.775 | 1.150.842 | 581.703 |
Uitgaven | 10.592.237 | 200.000 | 10.792.237 | ‒ 1.827.116 | 8.965.121 | ‒ 668.923 | 1.592.335 | 700.775 | 1.120.842 | 551.703 | |
13.0 | Bijdrage aan Defensiematerieelbegrotingsfonds | 10.592.237 | 200.000 | 10.792.237 | ‒ 1.827.116 | 8.965.121 | ‒ 668.923 | 1.592.335 | 700.775 | 1.120.842 | 551.703 |
Bijdrage aan Defensiematerieelbegrotingsfonds | 10.592.237 | 200.000 | 10.792.237 | ‒ 1.827.116 | 8.965.121 | ‒ 668.923 | 1.592.335 | 700.775 | 1.120.842 | 551.703 | |
Bijdrage aan Defensiematerieelbegrotingsfonds | 10.592.237 | 200.000 | 10.792.237 | ‒ 1.827.116 | 8.965.121 | ‒ 668.923 | 1.592.335 | 700.775 | 1.120.842 | 551.703 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De mutatie van € 1.827,1 miljoen betreft de bijdrage vanuit de begroting Hoofdstuk X Defensie aan hoofdstuk K Defensiematerieelbegrotingsfonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord.
Naam | 2022 | 2023 | vastgestelde begroting 2024 | Mutaties 1e suppletoire 2024 t.o.v. vastgestelde begroting 2024 | Stand 1e suppletoire begroting 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | mutatie 2027 | mutatie 2028 | Reden afwijking stand van2e suppletoire t.o.v. 1e suppletoire | Laatste evaluatie | Volgende evaluatie | Einddatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stichting Nederlands Veteraneninstituut (NLVi) | 24.502 | 28.410 | 26.177 | 1.274 | 27.451 | 0 | 0 | 0 | 0 | Aanvullende taken & activiteiten (o.a. motie Boswijk, terugkeerreizen Dutchbat III) | 2026 | 2026 | |
Nationaal Comité Herdenking Capitulatie 1945 Wageningen | 25 | 25 | 25 | 15 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | eenmalig defilé 80 jaar vrijheid | 2026 | 2026 | |
Stichting Veteranen Platform (VP) | 212 | 245 | 258 | 27 | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 | prijsbijstelling | 2027 | 2027 | |
Stichting Koninklijke Defensiemusea | 17.141 | 18.184 | 19.256 | ‒ 316 | 18.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | in 2023 een eenmalige bijdrage ontvangen | 2024 | 2024 | |
Stichting Nationale Taptoe | 304 | 322 | 322 | 24 | 346 | 0 | 0 | 0 | 0 | prijsbijstelling | 2027 | 2027 | |
Universiteit van Amsterdam | 74 | 0 | 74 | 0 | 74 | 2027 | 2027 | ||||||
Stichting Maritiem Kenniscentrum | 23 | 25 | 25 | 0 | 25 | 2027 | 2027 | ||||||
Stichting Historische Vlucht | 118 | 123 | 125 | 0 | 125 | 2027 | 2027 | ||||||
SWoon NLDA | 22 | 23 | 25 | 0 | 25 | 2027 | 2027 | ||||||
Stichting Klachtentelefoon Luchtverkeer Limburg | 75 | 75 | 0 | 75 | n.v.t. | 2027 | 2027 | ||||||
Subsidies te verstrekken na evaluatie/ nader te verdelen | 0 | 949 | ‒ 949 | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 | |||||
Totaal subsidies | 47.293 | 47.432 | 47.311 | 75 | 47.386 | 75 | 75 | 75 | 75 | ||||
De genoemde bedragen betreffen het wettelijk plafond voor subsidies | |||||||||||||
De genoemde bedragen zijn exclusief de door het Ministerie van Financien vestrekte loon- en prijsbijstelling | |||||||||||||
De mutaties in 2025, 2026, 2027 en 2028 zijn n.a.v. budgetoverdracht voor de subsidie Stichting Klachtentelefoon Luchtverkeer Limburg |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36550-X-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.