36 550 IX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 6 NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 26 juni 2024

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

De begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2024 komt te luiden:

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. ISB's)

Mutaties 1e suppletoire begroting (incl NvW)

   

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

 

Totaal

43.939.360

24.926.839

236.872.731

716.554

1.507.800

1.108.729

               
 

Beleidsartikelen

           

1

Belastingen

3.518.849

3.475.108

209.851.332

868.115

127.003

421.821

2

Financiële markten

– 4.129.465

34.035

10.209

– 836

– 2.098

0

3

Financieringsactiviteiten publiek-private sector

25.647.944

13.759.146

2.995.176

269.953

819

798.025

4

Internationale financiële betrekkingen

1.949.604

434.870

248.952

– 1.867.777

85.778

– 135.098

5

Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen

10.091.366

168.366

133.206

396

396

0

6

Btw-compensatiefonds

4.015.034

4.015.034

4.015.034

89.148

89.148

89.148

9

Douane

804.823

804.823

19.561.819

203.939

203.939

– 70.128

13

Toeslagen

1.479.134

1.673.358

0

902.543

751.742

0

               
 

Niet-beleidsartikelen

           

8

Apparaat

407.323

407.351

57.003

18.542

18.542

4.961

10

Nog onverdeeld

154.748

154.748

0

232.531

232.531

0

Toelichting

Algemeen

In deze nota van wijziging (NvW) wordt het volgende geregeld:

Ouders die leed is aangedaan door de toeslagenaffaire verdienen een zo goed en zo spoedig mogelijk herstel. Een belangrijk onderdeel dat daarbij hoort is het vergoeden van de schade die de onterechte terugvorderingen vaak veroorzaakt hebben. In deze NvW worden de benodigde budgetten opgenomen voor de aanvullende schaderoutes.

Het kabinet heeft een nieuwe aanpak met verschillende routes uitgewerkt. Naast de bestaande route via de Commissie Werkelijke Schade (CWS) en de Regieroute-VSO wil het kabinet starten met een meer grofmazige route via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), zoals toegelicht in de Kamerbrief Toelichting nota van wijziging hersteloperatie toeslagen [kenmerk 2024-364686], die gelijktijdig met deze NvW naar de Tweede Kamer is verzonden. Mede op basis van de evaluatie van de pilot van deze route wordt in de Kamerbrief van 31 mei 20241 nader ingegaan op de vervolgstappen en de voorwaarden van het kabinet. De Tweede Kamer heeft bij kamermotie (motie-Grinwis) het kabinet verzocht deze vervolgstappen nog voor de zomer te zetten.

De Commissie Werkelijke Schade (CWS) verzorgt de bestuursrechtelijke maatwerkroute die al sinds de opstartfase van de hersteloperatie een rol speelt bij het vergoeden van aanvullende schade. De CWS blijft deze rol vervullen, ontwikkelt nog een nieuwe werkwijze en vergroot haar productiecapaciteit.

De Regieroute-VSO is een route waarin de ouder meer invloed heeft op het proces en de inhoud. Het traject past bij ouders met behoefte aan een grondige individuele schadeberekening, die goed inzicht hebben in hun werkelijke schade en bereid zijn te schikken door middel van een vaststellingsovereenkomst (VSO). De Regieroute-VSO wordt uitgevoerd door een team binnen het Ministerie van Financiën, en zal worden opgeschaald.

De route via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH) biedt ouders de mogelijkheid om op hun eigen tempo een luisterend schrijver hun verhaal te vertellen. Op basis van dit verhaal stellen schadeanalisten aan de hand van forfaitaire bedragen een schadestaat op, die de ouder door middel van een VSO aanbiedt aan de Staat. De route is – met veel ruimte voor het verhaal van de ouder – gericht op ouders die hun schade op grofmazige wijze berekend willen hebben.

In totaal wordt nu € 2,3 mld. extra vrijgemaakt voor de aanvullende schaderoutes. Van deze € 2,3 mld. wordt € 0,9 mld. gereserveerd op de Aanvullende Post, in afwachting van het definitieve onderhandelingsresultaat m.b.t. de dvo. De overige € 1,4 mld. wordt toegevoegd aan Artikel 13 Toeslagen van de Financienbegroting. Daarnaast worden de huidige, bij Voorjaarsnota gereserveerde, middelen op de Aanvullende Post van € 1,2 mld. overgeheveld naar de Financienbegroting. In totaal betreffen de mutaties in deze nota van wijziging op de Financiënbegroting daardoor € 2,6 mld.

Op de specifieke aannames om tot de inschatting van de kosten te komen wordt met meer detail ingegaan in de eerder genoemde Kamerbrief [kenmerk 2024-364686]. De uitgaven zijn uitdrukkelijk gebaseerd op een grofmazige raming. Omdat de gesprekken met SGH op dit moment nog lopen, en er nog geen dienstverleningsovereenkomst is gesloten, zijn er nog grote onzekerheden over het aantal gedupeerden per route en hun gemiddelde schade. Voor alle uitgaven aan de SGH-route geldt het voorbehoud dat pas verplichtingen en uitgaven worden aangegaan na ondertekening van de dienstverleningsovereenkomst.

Tot slot vindt middels deze NvW ook een technische mutatie plaats waarbij circa. € 8 mln. aan apparaatsmiddelen worden verschoven naar programmamiddelen ten behoeve van het schikkingsvoorstel bezwaren.2

Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

Art 13. Toeslagen

Personele uitgaven

De personele uitgaven van de aanvullende schaderoutes worden opgeschaald en worden in 2024–2027 met circa € 259 mln. naar boven bijgesteld.

Opdrachten

In de periode 2024–2027 circa € 87 mln. toegevoegd aan «opdrachten» voor de uitvoering van de aanvullende routes in 2024–2027.

(Schade)vergoeding

Het budget voor de programmakosten van de aanvullende routes wordt in periode 2024–2027 opgehoogd met circa € 2,3 mld.

Meerjarige doorwerking

In de onderstaande tabellen zijn van artikel 13 Toeslagen de standen eerste suppletoire begroting 2024 vóór NvW, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2024 na NvW meerjarig opgenomen.

Tabel 2 Meerjarige doorwerking verplichtingen artikel 13 (bedragen x € 1.000)

Meerjarige verplichtingen

2024

2025

2026

2027

2028

Stand voor NvW

1.948.177

1.349.259

572.818

371.816

333.910

personele uitgaven

18.935

78.501

86.955

74.408

0

opdrachten

27.507

42.302

18.139

– 1.280

0

(schade)vergoeding

387.058

1.037.238

628.496

219.480

0

Stand na NvW

2.381.677

2.507.300

1.306.408

664.424

333.910

Tabel 3 Meerjarige doorwerking uitgaven artikel 13 (bedragen x € 1.000)

Meerjarige uitgaven

2024

2025

2026

2027

2028

Stand voor NvW

1.991.600

1.510.828

615.135

371.816

333.910

personele uitgaven

18.935

78.501

86.955

74.408

0

opdrachten

27.507

42.302

18.139

– 1.280

0

(schade)vergoeding

387.058

1.037.238

628.496

219.480

0

Stand na NvW

2.425.100

2.668.869

1.348.725

664.424

333.910

De Minister van Financiën, S.P.R.A. van Weyenberg


X Noot
1

Kamerstukken II 2022–2023, 31 066, nr. 1391

X Noot
2

Kamerbrief Toelichting nota van wijziging hersteloperatie toeslagen – kenmerk: 2024-0000364686

Naar boven