Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36546 nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36546 nr. 5 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 april 2024
Hierbij informeer ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, dat deze week het wetsvoorstel verbetering beschikbaarheid jeugdzorg bij uw Kamer is ingediend. Als bijlage zend ik u de geconsolideerde wetteksten.
Dit wetsvoorstel is één van de acties waarmee opvolging wordt gegeven aan de in de Hervormingsagenda Jeugd1 geformuleerde opgaven en de daarover gemaakte afspraken: het verbeteren van de beschikbaarheid van jeugdzorg voor de meest kwetsbare kinderen door het versterken van de regionale samenwerking tussen gemeenten en het beter organiseren van de regionale en landelijke contractering van specialistische jeugdzorg.2
Het wetsvoorstel regelt onder meer dat gemeenten verplicht regionaal moeten samenwerken bij de inkoop van specialistische jeugdzorg. Dat is noodzakelijk omdat de schaal van gemeenten vaak te klein is om voldoende specialistische zorg in te kopen en beschikbaar te hebben. Ook is voorzien in harmonisering van de administratieve processen bij de inkoop van deze specialistische jeugdzorg zodat de administratieve lasten voor jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen worden verminderd. Verder regelt het wetsvoorstel een wettelijke taak voor de Nederlandse zorgautoriteit (NZa) om stelselonderzoek te doen naar de beschikbaarheid van jeugdzorg en een taak voor de vroegsignalering van risico’s voor de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg. Voorts zal de NZa toezicht houden op de eveneens in het wetsvoorstel opgenomen verplichtingen ten aanzien van de financiële bedrijfsvoering van jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen. Tenslotte is in het wetsvoorstel een verplichting opgenomen tot het hebben van een intern toezichthouder voor jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen.
Enkele onderdelen van het wetsvoorstel worden uitgewerkt in lagere regelgeving. Het betreffen onder andere de regio-indeling en de vormen van jeugdhulp die minimaal regionaal moeten worden gecontracteerd of gesubsidieerd (ingekocht).
Ingevolge de criteria in het wetsvoorstel betreft het vormen van jeugdhulp die samenwerking vereisen in verband met:
− de schaarste van de vraag;
− de complexiteit van de problematiek in combinatie met de daarvoor benodigde multidisciplinaire specialistische expertise;
− de schaarste van het aanbod; of
− het volume dat een jeugdhulpaanbieder nodig heeft om verantwoorde jeugdhulp te kunnen leveren of een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.
Zoals toegezegd in de voortgangsbrief van 18 december 20233 informeer ik uw Kamer in deze brief over de contouren van deze vormen van jeugdhulp.
Gedacht wordt daarbij aan (een combinatie van) de volgende jeugdhulpvormen:
− Alle vormen van jeugdhulp met verblijf
− Pleegzorg
− Jeugdhulp in strafrechtelijk kader
− Alle crisisjeugdhulp die 24/7 beschikbaar moet zijn
− Dagbehandeling in groepsverband
− Specialistische, vaak multidisciplinaire jeugdhulp gericht op kinderen of gezinnen met meervoudige en/of complexe problematiek
− (Hoog-)specialistische zorg gericht op specifieke problematiek zoals bepaalde vormen van GGZ-problematiek, seksueel misbruik/geweld in afhankelijkheidsrelaties en/of eergerelateerd geweld, zintuiglijke beperking, ernstige onzindelijkheid.
Conform de definitie van jeugdhulp in de Jeugdwet kan het bij al deze jeugdhulpvormen gaan om begeleiding, behandeling, diagnostiek en/of persoonlijke verzorging. Deze vormen van jeugdhulp kunnen waar nodig in combinatie met elkaar en/of in combinatie met lokaal georganiseerd en ingekocht aanbod worden ingezet. Verder geldt dat een beperkt deel van deze jeugdhulpvormen landelijk wordt ingekocht. Over de invulling van de landelijke inkoop zijn in de Hervormingsagenda Jeugd afspraken gemaakt.
De hierboven geschetste contouren van de vormen van jeugdhulp die op grond van de «amvb zorgvormen» minimaal regionaal worden ingekocht, is tot stand gekomen in samenspraak met de partijen uit de vijfhoek (Rijk, VNG, jeugdhulpaanbieders, professionals en cliëntenorganisaties). Daarbij is afgesproken dat we de uitvoerbaarheid en te verwachten effecten van de regionale inkoop van de jeugdhulpvormen zoals in deze brief geschetst in enkele regio’s gaan testen.
De uitkomsten van de praktijktest worden in overleg met de partijen uit de vijfhoek verwerkt. Vervolgens worden de tenminste regionaal in te kopen vormen van jeugdhulp opgenomen in een wijziging van het besluit Jeugdwet (de ontwerp-amvb). Na internetconsultatie, voorzien in de zomer van 2024, en advisering door de Raad van State zal deze ontwerp-amvb worden voorgehangen bij uw Kamer. De amvb zal gelijktijdig met het wetsvoorstel in werking treden.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen
Met specialistische jeugdzorg wordt bedoeld kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en vormen van (hoog) specialistische jeugdhulp.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36546-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.