Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-XVI nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
De mutaties in deze Suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
– Naast de politiek en beleidsmatig relevante mutaties worden mutaties op de instrumenten toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2023.
– Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
4.683.267 |
62.824 |
4.746.091 |
Uitgaven |
3.224.933 |
– 278.176 |
2.946.757 |
|
1.10 |
Gezondheidsbeleid |
1.036.125 |
– 104.787 |
931.338 |
Subsidies (regelingen) |
39.210 |
2.188 |
41.398 |
|
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
38.937 |
2.172 |
41.109 |
|
Overige |
273 |
16 |
289 |
|
Opdrachten |
11.547 |
2.111 |
13.658 |
|
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
11.547 |
2.111 |
13.658 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
168.923 |
7.277 |
176.200 |
|
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
125.466 |
10.027 |
135.493 |
|
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
41.160 |
– 3.106 |
38.054 |
|
Overige |
2.297 |
356 |
2.653 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
361.442 |
31.059 |
392.501 |
|
ZonMw: Programmering |
361.442 |
31.059 |
392.501 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
455.003 |
– 147.422 |
307.581 |
|
Lokale aanpak |
454.863 |
– 140.251 |
314.612 |
|
Overige |
140 |
– 7.171 |
– 7.031 |
|
1.20 |
Ziektepreventie |
1.998.304 |
– 184.819 |
1.813.485 |
Subsidies (regelingen) |
325.900 |
55.780 |
381.680 |
|
Ziektepreventie |
31.288 |
49.991 |
81.279 |
|
Bevolkingsonderzoeken |
188.188 |
5.574 |
193.762 |
|
Vaccinaties |
106.424 |
215 |
106.639 |
|
Opdrachten |
530.164 |
– 245.800 |
284.364 |
|
Ziektepreventie |
475.699 |
– 214.905 |
260.794 |
|
Pandemische paraatheid |
54.465 |
– 30.895 |
23.570 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
475.780 |
12.175 |
487.955 |
|
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
253.477 |
27.314 |
280.791 |
|
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
49.481 |
– 1.399 |
48.082 |
|
RIVM: Vaccinaties |
126.156 |
2.002 |
128.158 |
|
Pandemische paraatheid |
46.653 |
– 15.742 |
30.911 |
|
Overige |
13 |
0 |
13 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
146.980 |
– 29.223 |
117.757 |
|
LCCB |
146.980 |
– 29.223 |
117.757 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
519.480 |
22.249 |
541.729 |
|
Pandemische paraatheid |
37.295 |
22.247 |
59.542 |
|
Overige |
482.185 |
2 |
482.187 |
|
1.30 |
Gezondheidsbevordering |
158.548 |
10.124 |
168.672 |
Subsidies (regelingen) |
82.570 |
4.341 |
86.911 |
|
Preventie van schadelijk middelengebruik |
27.903 |
1.967 |
29.870 |
|
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
25.490 |
728 |
26.218 |
|
Letselpreventie |
6.511 |
310 |
6.821 |
|
Bevordering van seksuele gezondheid |
19.462 |
1.111 |
20.573 |
|
Overige |
3.204 |
225 |
3.429 |
|
Opdrachten |
13.456 |
559 |
14.015 |
|
Gezondheidsbevordering |
13.456 |
559 |
14.015 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
4.617 |
136 |
4.753 |
|
Overige |
4.617 |
136 |
4.753 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
166 |
8 |
174 |
|
Overige |
166 |
8 |
174 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
57.739 |
5.080 |
62.819 |
|
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
15.028 |
860 |
15.888 |
|
Seksuele gezondheid |
42.711 |
4.220 |
46.931 |
|
1.40 |
Ethiek |
31.956 |
1.306 |
33.262 |
Subsidies (regelingen) |
29.088 |
1.142 |
30.230 |
|
Abortusklinieken |
19.046 |
742 |
19.788 |
|
Medische ethiek |
10.042 |
400 |
10.442 |
|
Opdrachten |
421 |
19 |
440 |
|
Medische ethiek |
421 |
19 |
440 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
2.447 |
145 |
2.592 |
|
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
2.447 |
145 |
2.592 |
|
Ontvangsten |
33.903 |
54.318 |
88.221 |
Toelichting
1. Gezondheidsbeleid
Bijdragen aan agentschappen
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Het budget is verhoogd met € 7,7 miljoen voor de loon- en prijsbijstelling. De overige mutaties bedragen per saldo € 2,3 miljoen.
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
De reeds beschikbaar gestelde € 3,5 miljoen zijn overgeheveld naar artikel 9. Het betreft middelen voor de uitvoering van publiek wetenschappelijke taken ten aanzien van volksgezondheid, schone en gezonde leefomgeving, meteorologie, seismologie, aardobservatie en klimaatverandering». Deze middelen zijn overgeheveld naar begrotingsartikel 9 op het budget Eigenaarsbijdrage RIVM. Het budget is met € 2,1 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Er is € 2,3 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van BZK voor het aandeel van VWS in de Specifieke uitkering Kansrijke Wijk. De overige mutaties bedragen per saldo € 0,6 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ZonMw: programmering
Het budget is met € 15,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling.
Binnen de begroting van VWS is per saldo € 31,2 miljoen overgeheveld voor de uitvoering van programma's door ZonMw. Het betreft onder andere middelen voor het programma Pandemische Paraatheid (€ 5,2 miljoen), een samenhangend ondersteuningsprogramma op het gebied van regionale samenwerking in het kader van het IZA (€ 7,9 miljoen), het Nationaal Programma Hoofdzaken (€ 2,9 miljoen), het programma dagactiviteiten voor thuiswonende mensen met dementie (€ 4,0 miljoen), het programma Social Trials (€ 1,1 miljoen), het Stroomlijnen regulatoire processen geneesmiddelen (€ 1,0 miljoen), het programma Reablement dit betreft het ophalen bundelen ontwikkelen en delen van kennis en ervaring (€ 1,2 miljoen), het programma Transforming Health and Care Systems partnerschapen (€ 1,0 miljoen) en COVID-onderzoeken (€ 7,9 miljoen).
Door de vertraging in de uitvoering van onder andere de programma's Kwaliteitsgelden en Langdurige zorg is het budget verlaagd met € 15,4 miljoen.
De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,4 miljoen.
Bijdragen aan medeoverheden
Lokale aanpak/overig
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
Aan de financiering van de meerjarige specifieke uitkering is € 5,5 miljoen voor Welzijn op recept toegevoegd.
Integraal zorgakkoord (IZA)
Om gemeenten in staat te stellen de doelen van het IZA te realiseren is bij 1e Suppletoire begroting 2023 € 150 miljoen toegevoegd. Langs de weg van regiobeelden en regioplannen wordt een regionale preventiestructuur ingericht en gewerkt aan de IZA-doelstellingen. Deze middelen zijn overgeheveld naar artikel 3 Langdurige zorg.
De overige mutaties bedragen per saldo minus € 2,9 miljoen.
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
Het budget is verhoogd met € 3,2 mljoen voor de nazorg van COVID-19 patiënten (C-support). De overige muaties bedragen per saldo € 1,6 miljoen.
De landelijk coördinerende taken van de GGD'en zijn vanaf 1 juli 2023 overgegaan van de LCCB naar de GGD-GHOR. De GGD-GHOR ontvangt hiervoor een subsidie waardoor de eerder beschikbaar gestelde middelen van het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (LCCB) zijn toegevoegd aan het instrument subsidies (circa € 45 miljoen).
Bevolkingsonderzoeken
Het budget is met € 10,9 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling. Er is € 5,3 miljoen overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra voor de voorbereiding en implementatie om de NIPt in het landelijke screeningsprogramma in te voeren.
Opdrachten
Ziektepreventie
De middelen voor vaccinaankopen in 2023 zijn meerjarig doorgeschoven en verdeeld over de jaren 2024–2026. Daarnaast zijn er een aantal technische correcties uitgevoerd. Voor 2023 heeft hierdoor een negatieve bijstelling plaatsgevonden van € 215 miljoen.
Bijdrage aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
Het budget is met € 7,0 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Er is € 5,3 miljoen overgeheveld van Subsidies, Bevolkingsonderzoek om de NIPT in het landelijke screeningsprogramma in te kunnen voeren. Voor de RIVM-programma's Pandemische paraatheid en Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding is € 20,1 miljoen overgeheveld van het instrument Pandemische paraatheid. Voor de in- en uitvoering van de Rotavirusvaccinatie is € 2,0 miljoen overgeheveld van het instrument RIVM: Vaccinaties. Voor de vaccinatie tegen MPOX (apenpokken) is € 6,8 miljoen toegevoegd. Daarnaast hebben enkele technische mutaties plaatsgevonden van beschikbare onderzoeksmiddelen naar het instrument Bijdrage aan agentschappen voor ZonMw van cira € 10,9 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,9 miljoen.
Pandemische paraatheid
Voor de RIVM programma's Pandemische paraatheid en Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding is € 20,1 miljoen overgeheveld van het instrument Pandemische paraatheid. Voor de in- en uitvoering van de Rotavirusvaccinatie is € 2,0 miljoen overgeheveld naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Voor versterking van IV/ICT bij het RIVM is € 7,4 miljoen toegevoegd aan dit instrument.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB)
De landelijk coördinerende taken van de LCCB zijn vanaf 1 juli 2023 overgegaan naar de GGD-GHOR en worden gefinancierd middels een subsidie. De middelen hiervoor zijn daarom overgeboekt naar het instrument subsidies (circa € 45 miljoen). Daarnaast is er sprake van € 15 miljoen extra kosten voor de LCCB over de uitvoering in 2022.
Bijdragen aan medeoverheden
Pandemische paraatheid
In het kader van de Nationale Rioolwatermonitoring is € 13,5 miljoen toegevoegd aan dit instrument ten behoeve van de waterschappen. Voor de versterking van IV/ICT bij de GGD'en is € 7,8 miljoen gereserveerd.
3. Gezondheidsbevordering
Bijdragen aan medeoverheden
Seksuele gezondheid
Het budget is met € 4,2 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
3.851.805 |
5.241 |
3.857.046 |
Uitgaven |
3.819.398 |
– 19.914 |
3.799.484 |
|
2.10 |
Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
412.857 |
– 29.538 |
383.319 |
Subsidies (regelingen) |
336.144 |
– 8.617 |
327.527 |
|
Medisch specialistische zorg |
71.380 |
6.809 |
78.189 |
|
Curatieve ggz |
12.566 |
– 319 |
12.247 |
|
Eerstelijnszorg |
31.389 |
– 19.508 |
11.881 |
|
Lichaamsmateriaal |
23.575 |
2.206 |
25.781 |
|
Medische producten |
197.234 |
2.195 |
199.429 |
|
Opdrachten |
55.645 |
– 23.118 |
32.527 |
|
Medisch specialistische zorg |
7.947 |
– 4.260 |
3.687 |
|
Curatieve ggz |
3.160 |
1.128 |
4.288 |
|
Eerstelijnszorg |
20.990 |
– 13.161 |
7.829 |
|
Lichaamsmateriaal |
2.364 |
– 810 |
1.554 |
|
Medische producten |
21.184 |
– 6.015 |
15.169 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
20.068 |
2.031 |
22.099 |
|
aCBG |
6.850 |
1.653 |
8.503 |
|
CIBG |
13.218 |
– 322 |
12.896 |
|
Overige |
0 |
700 |
700 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
1.000 |
0 |
1.000 |
|
Overig |
1.000 |
0 |
1.000 |
|
Garanties |
0 |
166 |
166 |
|
Overige |
0 |
166 |
166 |
|
2.34 |
Ondersteuning van het zorgstelsel |
3.406.541 |
9.624 |
3.416.165 |
Subsidies (regelingen) |
144.323 |
27.500 |
171.823 |
|
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.396 |
80 |
1.476 |
|
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden |
72.935 |
2.399 |
75.334 |
|
Regeling veelbelovende zorg |
31.480 |
1.796 |
33.276 |
|
Medisch specialistische zorg |
24.123 |
– 5539 |
18.584 |
|
Curatieve ggz |
512 |
– 471 |
41 |
|
Eerstelijnszorg |
13.366 |
– 10.440 |
2.926 |
|
Overige |
511 |
39.675 |
40.186 |
|
Bekostiging |
3.130.308 |
6.664 |
3.136.972 |
|
Rijksbijdrage 18- |
3.078.200 |
0 |
3.078.200 |
|
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
52.108 |
6.664 |
58.772 |
|
Inkomensoverdrachten |
25.055 |
1.425 |
26.480 |
|
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
24.955 |
1.425 |
26.380 |
|
Overige |
100 |
0 |
100 |
|
Opdrachten |
58.798 |
– 25.129 |
33.669 |
|
Risicoverevening |
2.073 |
111 |
2.184 |
|
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel |
10.489 |
1.056 |
11.545 |
|
Medisch specialistische zorg |
9.196 |
– 3.629 |
5.567 |
|
Curatieve ggz |
1.531 |
71 |
1.602 |
|
Eerstelijnszorg |
756 |
230 |
986 |
|
Passende Zorg |
18.296 |
– 13.776 |
4.520 |
|
Overige |
16.457 |
– 9.192 |
7.265 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
39.468 |
26 |
39.494 |
|
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
8.749 |
536 |
9.285 |
|
Overige |
30.719 |
– 510 |
30.209 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
8.589 |
– 862 |
7.727 |
|
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden |
6.540 |
332 |
6.872 |
|
Overige |
2.049 |
– 1.194 |
855 |
|
Ontvangsten |
89.055 |
– 12.443 |
76.612 |
Toelichting
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Eerstelijnszorg
Over een groot deel van de beleidsmaatregelen waarvoor in het kader van IZA middelen zijn gereserveerd wordt op dit moment nog bestuurlijk overlegd. De uitvoering van de maatregelen is hierdoor vertraagd. Voor een specifiek aantal ZonMw-programma's vindt hierom een kasschuif van € 4,1 miljoen plaats van 2023 naar latere jaren. Daarnaast vallen de uitgaven van de subsidieregeling ondersteuning wijkverpleging lager uit dan geraamd (€ 2 miljoen).
Verder zijn in het verleden subsidies met betrekking tot de geboortezorg verplaatst van het budget subsidies eerstelijns zorg naar het budget subsidies medisch specialistische zorg. Hiertoe is ook het budget voor deze subsidies verplaatst. In 2023 betreft dit een bedrag van € 14,3 miljoen.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 19,5 miljoen lager uit.
Medische producten
VWS is voornemens om op basis van de Begrotingswet subsidie te verlenen voor vijf jaar van maximaal € 4,5 miljoen, waarvan maximaal € 0,7 miljoen in 2023, aan de BioTech Training Facility, gevestigd in Leiden, voor het realiseren van een Vaccine Knowledge Centre welke voorziet in de behoefte van het opleiden van vakmensen, die kunnen worden ingezet in de ontwikkeling en productie van vaccins en de overdracht van vaccinproductietechnologie naar nationale en internationale bedrijven en overheden. De training van professionals is met name bedoeld om de pandemische paraatheid te versterken door verbreding van de inzetbare capaciteit in pandemische situaties; van productie tot toezicht en beoordeling.
Opdrachten
Eerstelijnszorg
Door vertraging in de bestuurlijke visievorming over het toekomstbestendig organiseren van de eerstelijn, is ook de uitvoering van de plannen in het kader van Versterking basiszorg vertraagd. Hierdoor vallen de uitgaven € 17,0 miljoen lager uit.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen hierdoor de uitgaven per saldo € 13,2 miljoen lager uit.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Eerstelijnszorg
Voor een aantal programma's zijn er middelen geschoven van 2023 naar 2024 en latere jaren. Voor een subsidie in het kader van de digitalisering van de huisartsen (VIPP OPEN) valt het budget in 2023 hierdoor € 2,8 miljoen lager uit. Voor activiteiten in het kader van thuisarts.nl valt het budget in 2023 € 5 miljoen lager uit. Voor het kennisprogramma huisartsengeneeskunde valt het budget in 2023 € 1,4 miljoen lager uit.
Tezamen met een aantal andere kleinere mutaties vallen de uitgaven per saldo € 10,4 miljoen lager uit.
Overige
De beschikbare middelen voor de uitvoering van de subsidieregeling Coronabanen in de zorg 2022 (€ 42,5 miljoen excl. uitvoeirngskosten) zijn van artikel 4 Zorgbreed beleid overgeboekt naar artikel 2 Curatieve zorg. Naast een aantal kleinere mutaties leidt dit tot € 39,7 miljoen hogere uitgaven.
Opdrachten
Passende zorg
Er is een bedrag van € 8,6 miljoen overgeboekt naar andere (sub)artikelen voor onder andere Regionale Samenwerking ten behoeve van het organiseren van de Juiste Zorg op de Juiste Plek voor mensen in Nederland conform het Integraal Zorgakkoord. Verder is er een bedrag van € 5,1 miljoen overgeboekt naar andere (sub)artikelen en het Zorginstituut voor onder andere het verbreden en verbeteren van de toets op het basispakket (VVTB).
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
28.853.140 |
1.121.167 |
29.974.307 |
Uitgaven |
28.968.266 |
796.977 |
29.765.243 |
|
3.10 |
Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen |
259.582 |
158.145 |
417.727 |
Subsidies (regelingen) |
56.099 |
468 |
56.567 |
|
Toegang tot zorg en ondersteuning |
9.684 |
588 |
10.272 |
|
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
5.833 |
– 2.889 |
2.944 |
|
Inclusieve samenleving |
28.839 |
2.448 |
31.287 |
|
Kennis en informatiebeleid |
8.845 |
290 |
9.135 |
|
Overige |
2.898 |
31 |
2.929 |
|
Opdrachten |
146.479 |
– 1.377 |
145.102 |
|
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
62.231 |
1.829 |
64.060 |
|
Toegang tot zorg en ondersteuning |
2.283 |
95 |
2.378 |
|
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
2.551 |
212 |
2.763 |
|
Inclusiviteit |
64.094 |
– 1.411 |
62.683 |
|
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
1.566 |
– 596 |
970 |
|
Overige |
13.754 |
– 1.506 |
12.248 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
12.669 |
2.288 |
14.957 |
|
Overige |
12.669 |
2.288 |
14.957 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
13.329 |
675 |
14.004 |
|
Doventolkvoorzieningen |
13.329 |
675 |
14.004 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
11.206 |
156.091 |
167.297 |
|
Overige |
11.206 |
156.091 |
167.297 |
|
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
19.800 |
0 |
19.800 |
|
Stimuleringsregeling wonen en zorg |
19.800 |
0 |
19.800 |
|
3.21 |
Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
28.708.684 |
638.832 |
29.347.516 |
Subsidies (regelingen) |
203.473 |
– 33.986 |
169.487 |
|
Zorg merkbaar beter maken |
117.076 |
– 38.043 |
79.033 |
|
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
26.178 |
1.414 |
27.592 |
|
Palliatieve zorg en ondersteuning |
60.219 |
2.643 |
62.862 |
|
Bekostiging |
28.307.826 |
665.300 |
28.973.126 |
|
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
4.858.500 |
– 34.700 |
4.823.800 |
|
Bijdrage Wlz |
8.950.000 |
700.000 |
9.650.000 |
|
Overige |
14.499.326 |
0 |
14.499.326 |
|
Opdrachten |
28.495 |
– 7.186 |
21.309 |
|
Zorgdragen voor langdurige zorg |
28.495 |
– 7.186 |
21.309 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
463 |
12 |
475 |
|
Algemeen |
463 |
12 |
475 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
158.106 |
15.138 |
173.244 |
|
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank |
38.463 |
7.305 |
45.768 |
|
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg |
119.643 |
7.833 |
127.476 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
10.321 |
– 446 |
9.875 |
|
Overige |
10.321 |
– 446 |
9.875 |
|
Ontvangsten |
9.193 |
858 |
10.051 |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met een beperking
Bijdragen aan medeoverheden
Voor de specifieke uitkering IZA-doelen 2023–2026 is € 150 miljoen overgeheveld van artikel 1 Volksgezondheid. Het doel van deze regeling is dat gemeenten activiteiten in een samenwerkingsregio uitvoeren dat behoort bij de ambities en doelen, zoals genoemd in het Integraal Zorgakkoord. Daarnaast zijn de loon- en prijsbijstelling toegevoegd (ruim € 5 miljoen) en een budget voor de specialistische functies vrouwenopvang (€ bijna € 1 miljoen).
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter maken
Pandemische paraatheid
Tijdens de COVID-pandemie is gebleken dat het nodig is om de hygiëne en infectiepreventie en -bestrijding in de langdurige zorg te versterken en te borgen, zodat de sector beter is voorbereid op nieuwe (pandemische) uitbraken van infectieziekten. Om de zorgaanbieders hierbij te ondersteunen zijn extra middelen beschikbaar gesteld in het kader van de afspraken over pandemische paraatheid. Doel is te borgen dat er periodiek wordt geëvalueerd of de infectiepreventie bij zorgaanbieders in de langdurige zorg op orde is (zoals de IGJ aanbeveelt) en dat ze op basis hiervan de benodigde verbeteringen in gang zetten. Met Zorgverzekeraars Nederland (ZN), namens de zorgkantoren, zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over de inzet en verantwoording van deze middelen via de reguliere kwaliteitsstructuren. De middelen (€ 22,7 miljoen) worden naar de Wlz overgeheveld.
Groninger Zorgakkoord
Het Groninger Zorgakkoord is een convenant tussen verschillende partijen die de toekomst van de zorg in het aardbevingsgebied willen verbeteren. Een groot deel van de herbouwing zal in toekomstige jaren gerealiseerd moeten worden, waardoor het beschikbare budget (€ 10,1 miljoen) later nodig is.
Nationaal Programma Hoofdzaken
VWS stelt gedurende drie jaar middelen beschikbaar voor een kick-start van het Nationaal Programma Hoofdzaken. Dit programma richt zich op de geïntegreerde aanpak van hersen- en psychische aandoeningen, zowel ondersteuning en zorg als wetenschappelijk onderzoek (€ 2,9 miljoen).
De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo -€ -2,3 miljoen.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld.
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden.
Opdrachten
Het beheer van het 2.0 systeem voor het persoonsgebonden budget wordt deels verzorgd door de Sociale Verzekeringsbank. Hiervoor heeft een overheveling van € 4,0 miljoen van het instrument opdrachten naar het instrument bijdrage aan ZBO's plaatsgevonden. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 3,2 miljoen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank
De SVB verzorgt de uitvoering van het trekkingsrecht persoonsgebonden budget uit, waarbij ze ook kosten maakt voor het beheer van het PGB 2.0-systeem. De kosten vallen € 7,3 miljoen hoger uit dan geraamd.
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg
Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben uit. De uitvoeringskosten van het CIZ komen € 1,1 miljoen hoger uit dan geraamd. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 6,7 miljoen. Dit betreft o.a. de loonbijstelling 2023.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.202.062 |
45.751 |
1.247.813 |
Uitgaven |
1.453.680 |
15.101 |
1.468.781 |
|
4.10 |
Positie cliënt en transparantie van zorg |
66.831 |
– 4.818 |
62.013 |
Subsidies (regelingen) |
44.785 |
– 5.419 |
39.366 |
|
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
16.948 |
913 |
17.861 |
|
Transparantie van zorg |
27.537 |
– 6.296 |
21.241 |
|
Overige |
300 |
– 36 |
264 |
|
Opdrachten |
12.884 |
40 |
12.924 |
|
Ondersteuning cliëntorganisaties |
4.000 |
214 |
4.214 |
|
Transparantie van zorg |
3.356 |
– 250 |
3.106 |
|
Overige |
5.528 |
76 |
5.604 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
9.162 |
561 |
9.723 |
|
CIBG |
9.162 |
561 |
9.723 |
|
4.20 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
837.343 |
– 14.423 |
822.920 |
Subsidies (regelingen) |
744.827 |
45.818 |
790.645 |
|
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
744.127 |
41.568 |
785.695 |
|
Overige |
700 |
4.250 |
4.950 |
|
Opdrachten |
77.766 |
– 60.942 |
16.824 |
|
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
77.766 |
– 61002 |
16.764 |
|
Overige |
0 |
60 |
60 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
14.750 |
701 |
15.451 |
|
CIBG |
14.750 |
701 |
15.451 |
|
4.30 |
Informatiebeleid |
98.791 |
7.562 |
106.353 |
Subsidies (regelingen) |
47.010 |
1.621 |
48.631 |
|
Informatiebeleid |
36.682 |
1.136 |
37.818 |
|
Overige |
10.328 |
485 |
10.813 |
|
Opdrachten |
41.658 |
3.080 |
44.738 |
|
Informatiebeleid |
35.785 |
2.743 |
38.528 |
|
Overige |
5.873 |
337 |
6.210 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
10.123 |
2.861 |
12.984 |
|
Informatiebeleid |
10.123 |
2.861 |
12.984 |
|
4.40 |
Inrichting zorgstelsel |
274.434 |
21.153 |
295.587 |
Subsidies (regelingen) |
400 |
23 |
423 |
|
Programma's zorgstelsel |
400 |
23 |
423 |
|
Opdrachten |
564 |
30 |
594 |
|
Overige |
564 |
30 |
594 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
273.470 |
21.100 |
294.570 |
|
CAK |
126.260 |
4.184 |
130.444 |
|
NZa |
66.838 |
6.202 |
73.040 |
|
ZiNL |
77.747 |
10.581 |
88.328 |
|
CSZ |
1.600 |
81 |
1.681 |
|
Overige |
1.025 |
52 |
1.077 |
|
4.50 |
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
176.281 |
5.627 |
181.908 |
Subsidies (regelingen) |
4.051 |
159 |
4.210 |
|
Algemeen |
4.051 |
159 |
4.210 |
|
Bekostiging |
167.709 |
3.139 |
170.848 |
|
Zorg en welzijn |
167.709 |
3.139 |
170.848 |
|
Opdrachten |
– 1.000 |
2.000 |
1.000 |
|
Zorg |
– 1.000 |
2.000 |
1.000 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
5.521 |
329 |
5.850 |
|
Overige |
5.521 |
329 |
5.850 |
|
Ontvangsten |
11.153 |
3.062 |
14.215 |
Toelichting
4. 2 Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Er heeft een technische correctie plaatsgevonden op de stand vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) op de onderdelen subsidies en opdrachten. Hier was per abuis de onjuiste stand opgenomen in de 1e Suppletoire begroting 2023.
Subsidies
Het verschil wordt veroorzaakt door onder andere het overhevelen van budget ten behoeve van de subsidieregeling Coronabanen in de zorg naar artikel 2.3.
Daarnaast is er ruimte ingeleverd op de begroting van ruim € 26 miljoen voor onder andere het dossier Zeggenschap, Nationale Zorgreserve en Duurzaamheid en Gezondheid.
Opdrachten
Dit betreft een correctie boeking van opdrachten naar het instrument subsidies, betreffende een overboeking bij de 1e Suppletoire begroting 2023 die per abuis van het instrument subsidies in plaats van opdrachten naar het Ministerie van BZK is overgeboekt voor middelen ten behoeve van excuses voor het slavernijverleden.
4.4 Inrichting zorgstelsel
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
De hogere uitgaven (€ 10,5 miljoen) bij het Zorginstituut Nederland zijn deels opgebouwd uit overboekingen vanuit andere (sub)artikelen ter hoogte van € 5,5 miljoen. Deze boekingen vloeien voort uit onder andere het Integraal Zorgakkoord en de Beleidsagenda toekomstbestendige acute zorg.
Daarnaast zijn er middelen beschikbaar gesteld uit Coalitieakkoord Passende zorg van ruim € 5 miljoen voor onder andere het verbreden en verbeteren van de toets op het basispakket (VVTB). In het kader hiervan verricht het Zorginstituut diverse werkzaamheden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
172.219 |
8.838 |
181.057 |
Uitgaven |
141.836 |
8.838 |
150.674 |
|
5.30 |
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel |
141.836 |
8.838 |
150.674 |
Subsidies (regelingen) |
95.364 |
6.288 |
101.652 |
|
Kennis en informatiebeleid |
13.054 |
1.140 |
14.194 |
|
Jeugdbeleid |
44.797 |
3.515 |
48.312 |
|
Jeugdstelsel |
37.513 |
1.633 |
39.146 |
|
Opdrachten |
14.407 |
678 |
15.085 |
|
Kennis en informatiebeleid |
2.337 |
173 |
2.510 |
|
Jeugdbeleid |
11.484 |
476 |
11.960 |
|
Jeugdstelsel |
586 |
29 |
615 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
1.439 |
88 |
1.527 |
|
Overige |
1.439 |
88 |
1.527 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
30.383 |
1.772 |
32.155 |
|
Overige |
30.383 |
1.772 |
32.155 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
243 |
12 |
255 |
|
Overige |
243 |
12 |
255 |
|
Ontvangsten |
2.085 |
315 |
2.400 |
Toelichting
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget van circa € 6,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door compensatie voor de loon- en prijsbijstelling. De overige mutaties op dit budget, betreffen diverse overboekingen en mutaties ten behoeve van (inter)departementale samenwerkingen op het gebied van jeugdhulp.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
681.644 |
31.568 |
713.212 |
Uitgaven |
677.203 |
31.568 |
708.771 |
|
6.40 |
Sport verenigt Nederland |
677.203 |
31.568 |
708.771 |
Subsidies (regelingen) |
243.047 |
16.093 |
259.140 |
|
Sportakkoord |
150.480 |
9.635 |
160.115 |
|
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
76.663 |
5.211 |
81.874 |
|
Kennis en innovatie |
15.904 |
1.247 |
17.151 |
|
Inkomensoverdrachten |
18.745 |
859 |
19.604 |
|
Financiële voorziening topsporters |
18.745 |
859 |
19.604 |
|
Opdrachten |
8.514 |
1.058 |
9.572 |
|
Sportakkoord |
8.287 |
1.046 |
9.333 |
|
Kennis en innovatie |
227 |
12 |
239 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
3.159 |
155 |
3.314 |
|
Dopingautoriteit |
3.159 |
155 |
3.314 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
404.285 |
12.286 |
416.571 |
|
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
404.285 |
12.286 |
416.571 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
500 |
0 |
500 |
|
Dopingbestrijding |
500 |
0 |
500 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
– 1.047 |
1.117 |
70 |
|
Sportakkoord |
– 1.047 |
1.117 |
70 |
|
Ontvangsten |
47.840 |
4.184 |
52.024 |
Toelichting
Subsidies
Sportakkoord
Het budget is met € 7,1 miljoen verhoogd voor deloon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft binnen Artikel 6 een administratieve correctie van € 2,3 miljoen en een mutatie tussen financiële instrumenten van € 0,6 miljoen plaatsgevonden. Ook is in verband met de uitvoering van beleid een bedrag van € 0,4 miljoen gemuteerd naar andere artikelonderdelen op de VWS-begroting.
Duurzame en toegankelijke accommodaties
Het budget is met € 2,9 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft een administratieve correctie binnen artikel 6 van € 2,3 miljoen plaatsgevonden.
Bijdrage aan medeoverheden
Duurzame en toegankelijke accommodaties
Het budget is met € 13,4 miljoen verhoogd voor de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast heeft een administratieve correctie binnen artikel 6 van – € 1,1 miljoen plaatsgevonden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
206.403 |
6.699 |
213.102 |
Uitgaven |
211.370 |
6.699 |
218.069 |
|
7.10 |
De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII |
29.273 |
– 1.780 |
27.493 |
Subsidies (regelingen) |
28.209 |
– 1.803 |
26.406 |
|
Nationaal Comité |
7.950 |
351 |
8.301 |
|
Nationale herinneringscentra |
2.871 |
154 |
3.025 |
|
Herinnering Indisch Molukse Doelgroep |
1.069 |
61 |
1.130 |
|
Zorg- en dienstverlening |
6.549 |
374 |
6.923 |
|
Overige |
9.770 |
– 2.743 |
7.027 |
|
Bekostiging |
400 |
0 |
400 |
|
Overige |
400 |
0 |
400 |
|
Opdrachten |
438 |
23 |
461 |
|
Overige |
438 |
23 |
461 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
226 |
0 |
226 |
|
Overige |
226 |
0 |
226 |
|
7.20 |
Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII |
182.097 |
8.479 |
190.576 |
Inkomensoverdrachten |
172.334 |
8.180 |
180.514 |
|
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen |
172.334 |
8.180 |
180.514 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
9.763 |
299 |
10.062 |
|
Sociale Verzekeringsbank |
8.863 |
449 |
9.312 |
|
Pensioen- en Uitkeringsraad |
900 |
– 150 |
750 |
|
Ontvangsten |
2.901 |
438 |
3.339 |
Toelichting
Door de verhoging van het minimumloon in 2023 moeten de oorlogspensioenen op grond van de V&O (Verzetsdeelnemers en Oorlosgsgetroffenen) wetten en regelingen ook worden verhoogd. De oorlogspensioenen zijn gekoppeld aan het minimumloon. Als gevolg hiervan is er € 8,2 miljoen aanvullend budget nodig om de oorlogspensioenen te kunnen betalen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
8.437.449 |
2.500 |
8.439.949 |
Uitgaven |
8.437.449 |
2.500 |
8.439.949 |
|
8.10 |
Tegemoetkoming specifieke kosten |
8.437.449 |
2.500 |
8.439.949 |
Inkomensoverdrachten |
8.437.449 |
2.500 |
8.439.949 |
|
Zorgtoeslag |
8.369.500 |
2.500 |
8.372.000 |
|
Tegemoetkoming specifieke kosten |
67.949 |
0 |
67.949 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
De uitgavenraming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau verhoogd.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
26.276 |
10.110 |
36.386 |
Uitgaven |
29.869 |
10.110 |
39.979 |
|
9.10 |
Internationale samenwerking |
10.529 |
3.350 |
13.879 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.175 |
0 |
1.175 |
|
Overige |
1.175 |
0 |
1.175 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
9.354 |
3.350 |
12.704 |
|
World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie |
4.397 |
0 |
4.397 |
|
EMA |
3.723 |
350 |
4.073 |
|
Overige |
1.234 |
3.000 |
4.234 |
|
9.20 |
Verzameluitkering |
200 |
0 |
200 |
Bijdrage aan medeoverheden |
200 |
0 |
200 |
|
Overige |
200 |
0 |
200 |
|
9.30 |
Eigenaarsbijdrage |
14.140 |
6.760 |
20.900 |
Bijdrage aan agentschappen |
14.140 |
6.760 |
20.900 |
|
Eigenaarsbijdrage RIVM |
14.140 |
6.760 |
20.900 |
|
9.40 |
Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties |
5.000 |
0 |
5.000 |
Garanties |
5.000 |
0 |
5.000 |
|
Overige |
5.000 |
0 |
5.000 |
|
Ontvangsten |
1.500 |
0 |
1.500 |
Toelichting
Internationale samenwerking
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Overige
De Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) houdt zich bezig met de ontwikkeling van pandemische vaccins, zoals voor COVID-19. Hiervoor wordt in de periode 2023–2026 jaarlijks € 3 miljoen beschikbaar gesteld.
3. Eigenaarsbijdrage
Bijdrage aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage RIVM
De Eigenaarsbijdrage RIVM wordt met € 6,8 miljoen bijgesteld. Vanuit het Ministerie van OCW wordt een meerjarige overheveling gedaan van € 4,4 miljoen. Dit betreft middelen vanuit het Wetenschapsfonds t.b.v. de RIVM kennisbasis. Tenslotte is loon- en prijsbijstelling uitgekeerd ad € 1 miljoen.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
608.804 |
25.171 |
633.975 |
Uitgaven |
625.934 |
25.171 |
651.105 |
|
10.30 |
Kerndepartement |
474.050 |
21.886 |
495.936 |
Personele uitgaven |
377.541 |
18.463 |
396.004 |
|
Eigen personeel |
267.731 |
15.903 |
283.634 |
|
Eigen personeel |
2.211 |
0 |
2.211 |
|
Externe inhuur |
104.988 |
2.411 |
107.399 |
|
Overige |
2.611 |
149 |
2.760 |
|
Materiële uitgaven |
96.509 |
3.423 |
99.932 |
|
ICT |
15.661 |
1.523 |
17.184 |
|
Bijdrage SSO's |
63.531 |
1.307 |
64.838 |
|
Overig |
1.250 |
0 |
1.250 |
|
Overige |
16.067 |
593 |
16.660 |
|
10.40 |
Inspecties |
115.666 |
1.872 |
117.538 |
Personele uitgaven |
91.843 |
1.872 |
93.715 |
|
Eigen personeel |
90.474 |
1.800 |
92.274 |
|
Externe inhuur |
1.111 |
57 |
1.168 |
|
Overige |
258 |
15 |
273 |
|
Materiële uitgaven |
23.823 |
0 |
23.823 |
|
ICT |
9.426 |
0 |
9.426 |
|
Bijdrage SSO's |
3.950 |
0 |
3.950 |
|
Overige |
10.447 |
0 |
10.447 |
|
10.50 |
SCP en Raden |
36.218 |
1.413 |
37.631 |
Personele uitgaven |
26.172 |
1.580 |
27.752 |
|
Eigen personeel |
24.113 |
1.521 |
25.634 |
|
Externe inhuur |
2.059 |
59 |
2.118 |
|
Materiële uitgaven |
10.046 |
– 167 |
9.879 |
|
ICT |
3.489 |
0 |
3.489 |
|
Bijdrage SSO's |
399 |
– 98 |
301 |
|
Overige |
6.158 |
– 69 |
6.089 |
|
Ontvangsten |
10.994 |
1.008 |
12.002 |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven voor het kerndepartement worden middels deze Suppletoire begroting met per saldo € 18,5 miljoen bijgesteld tot € 396 miljoen. Onderverdeeld in een verhoging van het budget voor eigen personeel met € 15,9 miljoen, inhuur externen met € 2,4 miljoen en voor overige personele uitgaven met € 0,2 miljoen. Deze mutatie betreft voor een groot deel de toedeling van de loon- en prijscompensatie van € 15,8 miljoen, aan de relevante begrotingsonderdelen. Hiervan heeft € 14 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel, € 1,7 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,1 miljoen op de overige personele uitgaven.
Er heeft een herverdeling van de bij voorjaarsnota 2023 ingeboekte structurele onderuitputting plaatsgevonden. Hierdoor wordt het budget voor personele uitgaven kerndepartement verlaagd met in totaal € 3 miljoen, onderverdeeld in € 2,9 miljoen op het budget voor eigen personeel en € 0,1 miljoen op het budget voor inhuur externen.
Vanuit de Programmadirectie Pandemische Paraatheid (PDPP) vindt vanuit het opdrachtenbudget de noodzakelijke structurele aanvulling plaats van de personele budgetten. Hiervan heeft € 1,4 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeeel en € 0,4 miljoen op het budget voor inhuur externen, samen € 1,8 miljoen.
Eigen personeel
De resterende bijstelling op het budget voor eigen personeel, ad € 3,4 miljoen, is te verklaren uit de volgende mutaties. Ter dekking van de uitgaven aan eigen personeel DUS-I, dat ingezet is op de uitvoering van regelingen, wordt vanuit VWS-opdrachtgevers een budget van € 7,1 miljoen overgeheveld naar dit artikelonderdeel. Daarnaast is voor de VWS-bijdrage aan het centrale opleidingspaspoort van het Leer- en Ontwikkelplein een budget van € 0,6 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van SZW. Tenslotte leiden diverse technische herschikkingen en kleinere mutaties tot een budgetverlaging van € 3,1 miljoen.
Inhuur externen
Naast bovenstaande mutaties resteert op het budget voor inhuur externen een bijstelling van € 0,4 miljoen. In verband met de besluitvorming rondom het CoronaCheck-stelsel is er sprake van een incidentele neerwaartse budgetbijstelling van € 4,8 miljoen. Ten behoeve van de dienstverlening door het Programma RDO / I-Realisatie vindt vanuit een aantal VWS- dienstonderdelen een incidentele budgetoverheveling plaats van € 1,3 miljoen. Een aantal kleinere technische herschikkingen en (interne) overhevelingen leide tot een bijstelling van per saldo € 3,9 miljoen.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
351.628 |
– 324.214 |
27.414 |
Uitgaven |
358.143 |
– 331.051 |
27.092 |
|
11.4 |
Nog onverdeeld |
358.143 |
– 331.051 |
27.092 |
Nog te verdelen |
358.143 |
– 331.051 |
27.092 |
|
Loonbijstelling |
306.507 |
– 302.535 |
3.972 |
|
Prijsbijstelling |
41.964 |
– 32.307 |
9.657 |
|
Overige |
9.672 |
3.791 |
13.463 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Loonbijstelling
Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstelling tranche 2023.
Prijsbijstelling
Deze mutatie betreft de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36435-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.