De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Aan artikel XXIII worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:
G
In artikel 73 vervallen het tweede lid alsmede de aanduiding «1.» voor het eerste
lid.
H
Artikel 77 komt te luiden:
Artikel 77
-
1. Het tarief bedraagt:
-
a. € 90,00 per passagier in de laagste reisklasse;
-
b. € 200,00 per passagier in de overige reisklassen.
-
2. Bij op voordracht van Onze Ministers vast te stellen algemene maatregel van bestuur
worden regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop voor de toepassing van de
tarieven, genoemd in het eerste lid, onderdeel a, de reisklasse wordt vastgesteld.
-
3. In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, bedraagt het tarief per passagier € 600,00
indien het vliegtuig een startgewicht heeft van meer dan 4.000 kilogram en plaats
biedt aan minder dan 19 passagiers.
Toelichting
Met dit amendement wordt per 1 januari 2024 de vliegbelasting verhoogd naar € 90 tot
€ 600.
De verhoging van de vliegbelasting in 2023 is een veel te kleine stap in de goede
richting. De vastgestelde tarieven zullen weinig mensen aanzetten tot het kiezen van
een meer duurzaam vervoermiddel en zijn bovendien slechts een zeer beperkte weergave
van de daadwerkelijke maatschappelijke kosten van het vliegverkeer.
Indien alle milieuschade en belastingvoordelen zouden worden doorberekend in de prijs,
dan zou een gemiddeld vliegticket circa 63% duurder zijn dan nu het geval is. De indieners
van dit amendement stellen daarom voor om de tarieven flink op te schroeven.
Dit amendement regelt een hoger tarief voor passagiers die in andere reisklassen reizen
dan de laagste reisklasse. Ook voor passagiers van vliegtuigen van meer dan 20 ton
en minder dan 19 passagiers geldt een hoger tarief. De indieners van dit amendement
beogen daarmee het gebruik van privéjets extra te belasten. Daarnaast regelt dit amendement
dat ook voor transferpassagiers vliegbelasting moet worden betaald.
De vaststelling van de reisklasse voor de toepassing van deze tariefdifferentiatie
zal worden uitgewerkt in het Uitvoeringsbesluit belastingen op milieugrondslag.
Naast de belasting op vliegtickets zijn aanvullende maatregelen nodig om de luchtvaartsector
weer binnen de grenzen van het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier
te brengen. Te denken valt aan o.a. een heffing op kerosine, een scherp CO2-budget voor de luchtvaartsector, het extra belasten van veelvliegers en het uit de
markt halen van slots.
De IBO werkgroep heeft een budgettaire raming gemaakt en komt uit tot € 989 miljoen
aan additionele belastinginkomsten in 2024. Deze loopt op naar € 1.160 miljoen in
2030.
Van Raan