Hierbij informeren wij uw Kamer over de beleidsmatige mutaties op de begroting van
SZW die niet zijn gemeld in de Najaarsnota 2023 en de bijbehorende 2e suppletoire
wet of nog niet zijn geautoriseerd (zie bijlage).
De niet eerder gemelde mutaties zullen verwerkt en nader toegelicht worden in de Slotwet
2023 van SZW.
BIJLAGE
Grensinformatiepunten (artikel 2; € 1 miljoen)
Er is sprake van een betaling van € 1 miljoen vanaf artikel 2 (Bijstand, Participatiewet
en Toeslagenwet) aan gemeenten en provincies voor GIPS (grensinformatiepunten).
Voorheen ging deze betaling via de SVB naar de gemeenten en provincies, omdat SZW
niet rechtstreeks aan deze gemeenten en provincies mag betalen. De betaling via de
SVB blijkt niet rechtmatig. In plaats hiervan zal de betaling via een SPUK (Specifieke
Uitkering) plaatsvinden. Voor dit jaar was dit echter niet meer mogelijk. Daarom wordt
voor 2023 als tussenoplossing gekozen voor een directe betaling vanaf artikel 2 in
plaats van artikel 11 (Uitvoering) waar het budget voor SVB staat.
Ophoging subsidieplafond subsidieregeling financiële educatie (artikel 2; € 620.000)
In het kader van de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden is de subsidieregeling
«financiële educatie voor mbo-instellingen» opgesteld. In deze subsidieregeling is
voor het eerste tijdvak een subsidieplafond ingesteld van € 8 miljoen. De inhoudelijk
goede aanvragen binnen het geldende aanvraagtijdvak komen uit op een bedrag van € 8,62
miljoen, een overschrijding van het subsidieplafond met € 0,62 miljoen. Om al deze
aanvragen te kunnen honoreren wordt het subsidieplafond met € 0,62 miljoen verhoogd
middels een wijziging van de subsidieregeling. Het tekort van € 0,62 miljoen op dit
subsidiebudget kan worden gedekt middels een herschikking binnen artikel 2 vanuit
de post «Subsidies artikel 2». Deze herschikking kon niet meer worden opgenomen in
de Najaarsnota en wordt daarom bij Slotwet verwerkt.
Projectenbureau PGV (artikel 7; € 1,1 miljoen)
Projectenbureau PGV (Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging
van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland) is wettelijk aangewezen voor de coördinatie
op het toezicht op de kinderopvang.
De financieringssystematiek voor projectenbureau PGV is vanaf 2023 gewijzigd. In plaats
van 70% bevoorschotting in het jaar van uitvoering, worden de kosten op artikel 7
(Kinderopvang) voor 100% nabetaald in het jaar na de uitvoering. Als gevolg hiervan
is er in 2023 bij de suppletoire begroting Prinsjesdag een eenmalige vrijval van afgerond
€ 1,1 miljoen ingeboekt op dit budget (kas en verplichtingen). Dit heeft geleid tot
een tekort op het verplichtingenbudget want er is budget nodig voor het boeken van
de overeenkomst van 2023. De aanvulling van het verplichtingenbudget wordt opgenomen
in de Slotwet.
Kinderopvangtoeslag (artikel 7; € 20,6 miljoen)
De maximum uurprijzen in de kinderopvangtoeslag worden per 2024 verhoogd. Omdat ouders
de kinderopvangtoeslag voor de maand januari 2024 reeds in december 2023 krijgen uitgekeerd,
zijn er ook in 2023 hogere uitgaven (€ 20,6 miljoen). Deze mutatie is ook in de 2e suppletoire begroting opgenomen.