36 410 XV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2024

Nr. 61 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 december 2023

Hierbij informeren wij uw Kamer over de beleidsmatige mutaties op de begroting van SZW die niet zijn gemeld in de Najaarsnota 2023 en de bijbehorende 2e suppletoire wet of nog niet zijn geautoriseerd (zie bijlage).

De niet eerder gemelde mutaties zullen verwerkt en nader toegelicht worden in de Slotwet 2023 van SZW.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten

BIJLAGE

Grensinformatiepunten (artikel 2; € 1 miljoen)

Er is sprake van een betaling van € 1 miljoen vanaf artikel 2 (Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet) aan gemeenten en provincies voor GIPS (grensinformatiepunten).

Voorheen ging deze betaling via de SVB naar de gemeenten en provincies, omdat SZW niet rechtstreeks aan deze gemeenten en provincies mag betalen. De betaling via de SVB blijkt niet rechtmatig. In plaats hiervan zal de betaling via een SPUK (Specifieke Uitkering) plaatsvinden. Voor dit jaar was dit echter niet meer mogelijk. Daarom wordt voor 2023 als tussenoplossing gekozen voor een directe betaling vanaf artikel 2 in plaats van artikel 11 (Uitvoering) waar het budget voor SVB staat.

Ophoging subsidieplafond subsidieregeling financiële educatie (artikel 2; € 620.000)

In het kader van de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden is de subsidieregeling «financiële educatie voor mbo-instellingen» opgesteld. In deze subsidieregeling is voor het eerste tijdvak een subsidieplafond ingesteld van € 8 miljoen. De inhoudelijk goede aanvragen binnen het geldende aanvraagtijdvak komen uit op een bedrag van € 8,62 miljoen, een overschrijding van het subsidieplafond met € 0,62 miljoen. Om al deze aanvragen te kunnen honoreren wordt het subsidieplafond met € 0,62 miljoen verhoogd middels een wijziging van de subsidieregeling. Het tekort van € 0,62 miljoen op dit subsidiebudget kan worden gedekt middels een herschikking binnen artikel 2 vanuit de post «Subsidies artikel 2». Deze herschikking kon niet meer worden opgenomen in de Najaarsnota en wordt daarom bij Slotwet verwerkt.

Projectenbureau PGV (artikel 7; € 1,1 miljoen)

Projectenbureau PGV (Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland) is wettelijk aangewezen voor de coördinatie op het toezicht op de kinderopvang.

De financieringssystematiek voor projectenbureau PGV is vanaf 2023 gewijzigd. In plaats van 70% bevoorschotting in het jaar van uitvoering, worden de kosten op artikel 7 (Kinderopvang) voor 100% nabetaald in het jaar na de uitvoering. Als gevolg hiervan is er in 2023 bij de suppletoire begroting Prinsjesdag een eenmalige vrijval van afgerond € 1,1 miljoen ingeboekt op dit budget (kas en verplichtingen). Dit heeft geleid tot een tekort op het verplichtingenbudget want er is budget nodig voor het boeken van de overeenkomst van 2023. De aanvulling van het verplichtingenbudget wordt opgenomen in de Slotwet.

Kinderopvangtoeslag (artikel 7; € 20,6 miljoen)

De maximum uurprijzen in de kinderopvangtoeslag worden per 2024 verhoogd. Omdat ouders de kinderopvangtoeslag voor de maand januari 2024 reeds in december 2023 krijgen uitgekeerd, zijn er ook in 2023 hogere uitgaven (€ 20,6 miljoen). Deze mutatie is ook in de 2e suppletoire begroting opgenomen.

Naar boven