Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2024
Bij het kennismakingsgesprek van de Staatssecretaris van IenW met de commissie voor
Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) op 14 november 2023 is toegezegd dat
de Minister van IenW een schriftelijke reactie zal verzorgen op de vraag van het lid
Hartog naar de mogelijkheden van zelfrijdende technologie voor bijvoorbeeld het regionaal
openbaar vervoer en daarmee voor (met name) de regionale bereikbaarheid. Het lid Hartog
vroeg zich daarbij af of bijvoorbeeld het tekort aan chauffeurs niet worden opgevangen
door deze techniek.
Voertuigen worden meer en meer geautomatiseerd. Dat komt met kansen én risico’s voor
onder andere de verkeersveiligheid, (kosten)efficiëntie van het mobiliteitssysteem,
de arbeidsmarkt, digitale veiligheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid van (openbaar)
vervoer en duurzaamheid. Het Ministerie van IenW zet, nationaal en internationaal,
actief in op een verantwoorde introductie en slimme inpassing van geautomatiseerde
voertuigen zodat de kansen benut worden en de risico’s gemitigeerd worden. Dit betekent
ook dat het ministerie samen met de sector en medeoverheden inzet op kansrijke toepassingen
die een waardevolle toevoeging zijn voor het inpassen in het mobiliteitssysteem, zoals
geautomatiseerde OV-verbindingen, geautomatiseerde first- en last-mile verbindingen en geautomatiseerd transport van goederen door de nacht.
Als onderdeel van deze aanpak werkt het ministerie samen met medeoverheden en OV-aanbieders
aan een gezamenlijk programmaplan op geautomatiseerd openbaar vervoer. Hierin worden
de kansen en onzekerheden van geautomatiseerd vervoer voor regionale bereikbaarheid
verkend. Verder wordt in het groeifondsproject digitale infrastructuur voor toekomstbestendige
mobiliteit (DITM) met partijen uit de Nederlandse auto-industrie samengewerkt aan
technische bouwstenen voor toepassingen in onder andere het OV.
Voor meer achtergrond bij de Nederlandse aanpak op geautomatiseerd vervoer verwijs
ik u graag naar de brief van 13 februari 2024 aan de Tweede Kamer over de «Slimme
inpassing en verantwoorde introductie van geautomatiseerd vervoer» (Kamerstuk 2024D05461).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers