36 410 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2024

C BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 februari 2024

Bij het kennismakingsgesprek van de Staatssecretaris van IenW met de commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) op 14 november 2023 is toegezegd dat de Minister van IenW een schriftelijke reactie zal verzorgen op de vraag van het lid Hartog naar de mogelijkheden van zelfrijdende technologie voor bijvoorbeeld het regionaal openbaar vervoer en daarmee voor (met name) de regionale bereikbaarheid. Het lid Hartog vroeg zich daarbij af of bijvoorbeeld het tekort aan chauffeurs niet worden opgevangen door deze techniek.

Voertuigen worden meer en meer geautomatiseerd. Dat komt met kansen én risico’s voor onder andere de verkeersveiligheid, (kosten)efficiëntie van het mobiliteitssysteem, de arbeidsmarkt, digitale veiligheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid van (openbaar) vervoer en duurzaamheid. Het Ministerie van IenW zet, nationaal en internationaal, actief in op een verantwoorde introductie en slimme inpassing van geautomatiseerde voertuigen zodat de kansen benut worden en de risico’s gemitigeerd worden. Dit betekent ook dat het ministerie samen met de sector en medeoverheden inzet op kansrijke toepassingen die een waardevolle toevoeging zijn voor het inpassen in het mobiliteitssysteem, zoals geautomatiseerde OV-verbindingen, geautomatiseerde first- en last-mile verbindingen en geautomatiseerd transport van goederen door de nacht.

Als onderdeel van deze aanpak werkt het ministerie samen met medeoverheden en OV-aanbieders aan een gezamenlijk programmaplan op geautomatiseerd openbaar vervoer. Hierin worden de kansen en onzekerheden van geautomatiseerd vervoer voor regionale bereikbaarheid verkend. Verder wordt in het groeifondsproject digitale infrastructuur voor toekomstbestendige mobiliteit (DITM) met partijen uit de Nederlandse auto-industrie samengewerkt aan technische bouwstenen voor toepassingen in onder andere het OV.

Voor meer achtergrond bij de Nederlandse aanpak op geautomatiseerd vervoer verwijs ik u graag naar de brief van 13 februari 2024 aan de Tweede Kamer over de «Slimme inpassing en verantwoorde introductie van geautomatiseerd vervoer» (Kamerstuk 2024D05461).

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven