36 410 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024

Nr. 112 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID MARTENS-AMERICA TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 45

Ontvangen 15 februari 2024

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Aan het opschrift wordt toegevoegd «en wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek».

II

In de beweegreden wordt voor de puntkomma aan het slot ingevoegd «, en dat het wenselijk is de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek te wijzigen in verband met het invoeren van een capaciteitsfixus op trajecten binnen een bachelor of ad-opleiding».

III

Na artikel 3 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 3a

De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het vierde lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma, een onderdeel, waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel, toegevoegd, luidende:

  • #. of toepassing is gegeven aan artikel 7.53, eerste lid.

B

Artikel 7.15, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. de differentiatie in het opleidingenaanbod en de beperkingen van de inschrijving als gevolg van de beschikbare capaciteit of in verband met de arbeidsmarktbehoefte,

C

In artikel 7.52c, onderdeel a, wordt na «bacheloropleiding» ingevoegd «of een programma binnen een associate degree-opleiding of een bacheloropleiding waarvan de studielast en de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student bij de beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, gelijk zijn aan die van de opleiding».

Artikel 3b

A

Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdelen La en Lc, van die wet, later in werking treedt dan artikel 3a, onderdeel A, van deze wet, wordt artikel I van die wet als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel La komt te luiden:

La

Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid, onderdeel #, wordt «artikel 7.53» vervangen door «artikel 7.53a, eerste lid».

2. Aan het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma, een onderdeel toegevoegd waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel, luidende:

  • ##. Of het accreditatieorgaan instemming als bedoeld in artikel 5.6a, eerste lid, of tussentijdse instemming als bedoeld in artikel 5.31a heeft verleend en voor welke taal instemming is verleend.

3. In het vijfde lid wordt «v en w» vervangen door «v, w, # en ##».

2. In onderdeel Lc, wordt in het voorgestelde vierde lid «onderdeel x,» vervangen door «onderdeel ##,» en in het vijfde lid wordt «onderdeel y,» vervangen door «onderdeel #,».

B

Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdelen AA, AAa en BB, later in werking treedt dan artikel 3a, onderdeel C, van deze wet, wordt artikel I van die wet als volgt gewijzigd:

1. In het in onderdeel AA voorgestelde artikel 7.52c, onderdeel c vervalt «of voor een anderstalig traject binnen een Nederlandstalige opleiding».

2. Onderdeel AAa vervalt.

3. In het in onderdeel BB voorgestelde artikel 7.53 vervalt «of een anderstalig traject binnen een Nederlandstalige opleiding».

4. In het in onderdeel BB voorgestelde artikel 7.53a, vijfde lid vervalt «of op een anderstalig traject binnen een Nederlandstalige opleiding».

Artikel 3c

Indien het bij koninklijke boodschap van 12 april 2023 ingediende voorstel van wet tot vaststelling van regels voor het Nederlands kwalificatieraamwerk voor een leven lang leren (Wet NLQF) (36 341) tot wet is of wordt verheven en artikel 6.4, onderdeel B, van die wet later in werking treedt dan artikel 3a, onderdeel A, van deze wet:

1. Komt artikel 6.4, onderdeel B, van die wet te luiden:

B

Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt door een komma aan het slot, een onderdeel waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel, toegevoegd, luidende:

  • ###. het NLQF-niveau dat is vastgesteld bij of krachtens de Wet NLQF en het daarmee corresponderende EQF-niveau.

2. In het vijfde lid, onderdeel b, wordt «v en w» vervangen door «v, w en ###».

2. Komt artikel 7.3 van die wet te luiden:

Artikel 7.3. Samenloop Wet taal en toegankelijkheid

Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (Kamerstukken 35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdeel La, van die wet:

a. eerder in werking treedt of is getreden dan artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet, komt artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet te luiden:

B

Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt door een komma aan het slot, een onderdeel waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel, toegevoegd, luidende:

  • ###. het NLQF-niveau dat is vastgesteld bij of krachtens de Wet NLQF en het daarmee corresponderende EQF-niveau.

2. In het vijfde lid, onderdeel b, wordt «v, w, # en ##» vervangen door «v, w, #, ## en ###».

b. later in werking treedt of is getreden dan artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet, wordt artikel I van die wet als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel La komt te luiden:

La

Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid, onderdeel #, wordt «artikel 7.53» vervangen door «artikel 7.53a, eerste lid».

2. Aan het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma, een onderdeel toegevoegd waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel, luidende:

  • ##. Of het accreditatieorgaan instemming als bedoeld in artikel 5.6a, eerste lid, of tussentijdse instemming als bedoeld in artikel 5.31a heeft verleend en voor welke taal instemming is verleend.

3. In het vijfde lid wordt «v, w en ###» vervangen door «v, w, ###, # en ##».

2. In onderdeel Lc, wordt in het voorgestelde vierde lid «onderdeel x,» vervangen door «onderdeel ##,» en in het vijfde lid «onderdeel y,» vervangen door «onderdeel #,».

IV

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4

  • 1. Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari van het onderhavige begrotingsjaar. Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven op of na deze datum van 1 januari, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van dat Staatsblad en werkt zij terug tot en met 1 januari.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, treden de artikelen 3a, 3b en 3c in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld, en werken zij niet terug.

Toelichting

Met dit amendement beoogt indiener een capaciteitsfixus mogelijk te maken op trajecten binnen een opleiding. Indiener is van mening dat onderwijsinstellingen onvoldoende handvatten hebben om beschikbare onderwijscapaciteit te verdelen. Hogeronderwijsinstellingen kunnen volgens huidige regelgeving alleen een numerus fixus op de gehele opleiding opleggen. Om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te garanderen, is indiener van mening dat het noodzakelijk is om ook numerus fixi mogelijk te maken op trajecten verzorgd in verschillende talen binnen een opleiding. Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om wel een numerus fixus in te stellen op de bachelor Psychology (Engelstalig) en niet op de bachelor Psychologie (Nederlandstalig).

De Wet taal en toegankelijkheid uit 2019, waarvan de regering heeft aangekondigd voornemens te zijn het wetsvoorstel in te trekken (zie Kamerstukken I, 35282, L), omvatte reeds bepalingen waarmee een tijdelijke numerus fixus op anderstalige trajecten mogelijk werd. De nieuwe aangekondigde Wet internationalisering in balans bevat eveneens bepalingen waarmee een numerus fixus op trajecten binnen een opleiding mogelijk wordt. In dit amendement is gekozen zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de aangekondigde Wet internationalisering in balans.

Indiener is van mening dat de mogelijkheid tot het instellen van numerus fixi op trajecten een belangrijk middel is om beschikbare onderwijscapaciteit te verdelen. Het is noodzakelijk dat dit instrument op korte termijn wettelijk verankerd wordt, indiener kiest er daarom voor om dit amendement in te dienen bij de OCW-begroting van 2024 om verdere vertraging te voorkomen en implementatie per collegejaar 2025–2026 mogelijk te maken.

Martens-America

Naar boven