36 410 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024

Nr. 17 NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 20 november 2023

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

De begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar 2024 komt te luiden:

Vastgestelde begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Ontwerpbegroting

   

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

11

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

712.927

426.419

 

12

Hoofdwegennet

3.243.900

3.800.162

52.885

13

Spoorwegen

2.513.063

2.864.569

228.802

14

Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma’s

1.132.811

1.142.688

 

15

Hoofdvaarwegennet

1.628.151

1.376.956

21.757

17

Megaprojecten Verkeer en Vervoer

1.061.545

538.296

58.817

18

Overige uitgaven en ontvangsten

21.491

21.491

 

19

Bijdragen andere begrotingen Rijk

   

9.808.320

         
 

Totaal

10.313.888

10.170.581

10.170.581

TOELICHTING

Algemeen

Het Openbaar Vervoer heeft te maken met flinke uitdagingen, zoals hogere brandstofkosten, stijgende personeelskosten en reizigersaantallen die nog niet overal op het niveau zijn van voor de pandemie. Daarmee komt het ov onder druk te staan en bestaat er het risico dat de beschikbaarheid en de betaalbaarheid van het ov in het gedrang komen.

De motie Bikker c.s. verzoekt de regering om het regionaal ov structureel met € 300 miljoen extra te ondersteunen om het regionaal ov-aanbod op peil te houden en tariefstijgingen voor de reiziger in 2024 te voorkomen. Ook wordt de regering verzocht om incidenteel € 120 miljoen vrij te maken om prijsstijgingen bij de NS in 2024 te voorkomen. In de begeleidende brief bij deze Nota van Wijziging wordt dit nader toegelicht. Met deze Nota van Wijziging wordt de Ontwerpbegroting 2024 van het Mobiliteitsfonds naar aanleiding van deze motie bijgesteld voor het jaar 2024.

Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

Art 11. Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

De uitgaven en verplichtingen op dit artikel worden verlaagd met € 75 miljoen ter dekking van een deel van de incidentele bijdrage van € 120 miljoen aan de NS om prijsstijgingen in 2024 te voorkomen. Er wordt € 60 miljoen onttrokken uit de investeringsruimte op 11.04. Dit betreffen de vrijvallende middelen uit de risicoreservering PHS Alkmaar-Amsterdam (€ 50 miljoen) en de resterende middelen uit de Transitievergoeding OV (€ 10 miljoen). Tot slot wordt € 15 miljoen uit het modaliteit specifieke budget voor Spoor onttrokken op 11.03.

Deze middelen worden overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting Infrastructuur en Waterstaat (XII), artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.

Meerjarige doorwerking

In onderstaande tabellen zijn per artikel de standen ontwerpbegroting 2024 vóór nota van wijziging, de mutaties en de ontwerpbegroting 2024 na nota van wijziging meerjarig opgenomen.

Tabel 2 Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029–2037

11

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

           
 

Stand vóór nota van wijziging

787.927

1.010.308

758.636

1.320.036

1.700.354

17.309.870

11.03

Reserveringen

           
 

Modaliteit Specifieke Budget: Spoor

– 15.000

         

11.04

Generieke investeringsruimte

           
 

Onttrekkingen uit investeringsruimte

– 60.000

         

11

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

           
 

Stand na nota van wijziging

712.927

1.010.308

758.636

1.320.036

1.700.354

17.309.870

Totaal

Mobiliteitsfonds

           
 

Stand voor nota van wijziging

10.388.888

17.645.232

7.398.876

7.483.869

7.795.190

64.228.214

 

Maatregel NS

– 75.000

         
 

Stand na nota van wijziging

10.313.888

17.645.232

7.398.876

7.483.869

7.795.190

64.228.214

Tabel 3 Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029–2037

11

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

           
 

Stand vóór nota van wijziging

501.419

770.361

951.187

1.027.833

1.130.609

18.633.134

11.03

Reserveringen

           
 

Modaliteit Specifieke Budget: Spoor

– 15.000

         

11.04

Generieke investeringsruimte

           
 

Onttrekkingen uit investeringsruimte

– 60.000

         

11

Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

           
 

Stand na nota van wijziging

426.419

770.361

951.187

1.027.833

1.130.609

18.633.134

Totaal

Mobiliteitsfonds

           
 

Stand voor nota van wijziging

10.245.581

19.325.126

9.989.139

9.731.856

9.185.003

77.266.890

 

Maatregel NS

– 75.000

         
 

Stand na nota van wijziging

10.170.581

19.325.126

9.989.139

9.731.856

9.185.003

77.266.890

Tabel 3 Meerjarige doorwerking ontvangsten (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029–2037

19

Bijdragen andere begrotingen Rijk

           
 

Stand vóór nota van wijziging

9.883.320

18.771.630

9.602.879

9.330.620

8.798.471

73.971.772

19.09

Maatregel NS

– 75.000

         
 

Stand na nota van wijziging

9.808.320

18.771.630

9.602.879

9.330.620

8.798.471

73.971.772

Totaal

Mobiliteitsfonds

           
 

Stand voor nota van wijziging

10.245.581

19.325.126

9.989.139

9.731.856

9.185.003

77.266.890

 

Maatregel NS

– 75.000

         
 

Stand na nota van wijziging

10.170.581

19.325.126

9.989.139

9.731.856

9.185.003

77.266.890

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven