Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juni 2024
Na de plenaire behandeling van het wetsvoorstel houdende Regels over energiemarkten
en energiesystemen (Energiewet) op 23 mei jl. zijn nog een amendement (Kamerstuk 36 378, nr. 85) en een subamendement (Kamerstuk 36 378, nr. 86) ingediend. In deze brief geef ik mijn appreciatie over deze amendementen.
Amendement nr. 85 van het lid Flach (verbod telemarketing o.b.v. klantrelatie)
Amendement nummer 85 vervangt amendement nummer 47 in verband met een wijziging in
de ondertekening. Dit amendement regelt een generiek verbod op telemarketing bij oude
en bestaande klanten, met een uitzondering voor ideële en charitatieve organisaties.
Telemarketing mag dan alleen nog plaatsvinden bij natuurlijke personen die daarvoor
toestemming hebben gegeven. Amendement nummer 47 heb ik oordeel Kamer gegeven tijdens
het plenair debat. Amendement nummer 85 is inhoudelijk niet gewijzigd ten opzichte
van nummer 47. Ik kan dit amendement daarom ook oordeel kamer geven.
Subamendement nr. 86 van het lid Postma over het wijzigen van amendement nr. 85 (verbod
telemarketing o.b.v. klantrelatie)
In een recente brief aan uw Kamer (Kamerstuk 27 879, nr. 94) heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat gepleit voor een generiek verbod
op telemarketing op basis van oude en bestaande klanten. Een generiek verbod is duidelijker
voor consumenten en handelaren en beter handhaafbaar door de Autoriteit Consument
en Markt (ACM). Een generiek verbod op telemarketing op basis van klantrelatie betekent
dat consumenten alleen maar gebeld mogen worden als zij hier expliciet toestemming
voor hebben gegeven aan het desbetreffende bedrijf.
Subamendement nr. 86 beoogt de mogelijkheid voor telemarketing op basis van een klantrelatie
ook te behouden voor geschreven pers en loterijen die ten minste 40% van de opbrengsten
afdragen aan goede doelen.
Het is onwenselijk om te differentiëren tussen verschillende typen organisaties met
een commercieel oogmerk. Dit komt de inhoud, handhaafbaarheid, en uitlegbaarheid van
de Telecommunicatiewet niet ten goede. Bovendien wordt er daarmee een hellend vlak
gecreëerd: welke organisaties mogen wel bellen en welke niet, en waarom? Wanneer bepaalde
commerciële sectoren worden uitgesloten, moet dat duidelijk objectiveerbaar zijn.
Specifiek voor loterijen vind ik het daarbij niet verdedigbaar om een uitzondering
te maken, gezien de aard van deze diensten en daarmee samenhangende (financiële) risico's.
Voor loterijen geldt dat dit een vorm van kansspelen betreft, waarvoor een apart en
gericht wettelijk kader bestaat. Tot slot wil ik benadrukken dat er nog andere communicatiekanalen
beschikbaar blijven om een aanbod te kunnen doen, zoals per post of per e-mail en
dat bedrijven na expliciete toestemming mogen blijven bellen naar oude of bestaande
klanten.
Om bovengenoemde redenen ontraad ik subamendement nr. 86.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten