36 378 Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)

Nr. 87 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 juni 2024

Na de plenaire behandeling van het wetsvoorstel houdende Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet) op 23 mei jl. zijn nog een amendement (Kamerstuk 36 378, nr. 85) en een subamendement (Kamerstuk 36 378, nr. 86) ingediend. In deze brief geef ik mijn appreciatie over deze amendementen.

Amendement nr. 85 van het lid Flach (verbod telemarketing o.b.v. klantrelatie)

Amendement nummer 85 vervangt amendement nummer 47 in verband met een wijziging in de ondertekening. Dit amendement regelt een generiek verbod op telemarketing bij oude en bestaande klanten, met een uitzondering voor ideële en charitatieve organisaties. Telemarketing mag dan alleen nog plaatsvinden bij natuurlijke personen die daarvoor toestemming hebben gegeven. Amendement nummer 47 heb ik oordeel Kamer gegeven tijdens het plenair debat. Amendement nummer 85 is inhoudelijk niet gewijzigd ten opzichte van nummer 47. Ik kan dit amendement daarom ook oordeel kamer geven.

Subamendement nr. 86 van het lid Postma over het wijzigen van amendement nr. 85 (verbod telemarketing o.b.v. klantrelatie)

In een recente brief aan uw Kamer (Kamerstuk 27 879, nr. 94) heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat gepleit voor een generiek verbod op telemarketing op basis van oude en bestaande klanten. Een generiek verbod is duidelijker voor consumenten en handelaren en beter handhaafbaar door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Een generiek verbod op telemarketing op basis van klantrelatie betekent dat consumenten alleen maar gebeld mogen worden als zij hier expliciet toestemming voor hebben gegeven aan het desbetreffende bedrijf.

Subamendement nr. 86 beoogt de mogelijkheid voor telemarketing op basis van een klantrelatie ook te behouden voor geschreven pers en loterijen die ten minste 40% van de opbrengsten afdragen aan goede doelen.

Het is onwenselijk om te differentiëren tussen verschillende typen organisaties met een commercieel oogmerk. Dit komt de inhoud, handhaafbaarheid, en uitlegbaarheid van de Telecommunicatiewet niet ten goede. Bovendien wordt er daarmee een hellend vlak gecreëerd: welke organisaties mogen wel bellen en welke niet, en waarom? Wanneer bepaalde commerciële sectoren worden uitgesloten, moet dat duidelijk objectiveerbaar zijn. Specifiek voor loterijen vind ik het daarbij niet verdedigbaar om een uitzondering te maken, gezien de aard van deze diensten en daarmee samenhangende (financiële) risico's. Voor loterijen geldt dat dit een vorm van kansspelen betreft, waarvoor een apart en gericht wettelijk kader bestaat. Tot slot wil ik benadrukken dat er nog andere communicatiekanalen beschikbaar blijven om een aanbod te kunnen doen, zoals per post of per e-mail en dat bedrijven na expliciete toestemming mogen blijven bellen naar oude of bestaande klanten.

Om bovengenoemde redenen ontraad ik subamendement nr. 86.

De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten

Naar boven