36 378 Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)

Nr. 46 NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN FLACH EN KOEKKOEK TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 31

Ontvangen 17 mei 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Artikel 6.8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.

2. In het eerste lid (nieuw) wordt «en leveren» vervangen door «, opslaan of leveren».

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing op het door provinciale staten of de gemeenteraad stellen van regels in het belang van de energietransitie in bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen gevallen en onder daarbij te bepalen voorwaarden.

Toelichting

De indieners willen gemeenten en provincies meer ruimte geven om vanuit het belang van het voorkomen en beperken van netcongestie en verduurzaming van de energievoorziening regels te stellen die raken aan het belang van de energievoorziening. Vanwege de toenemende decentralisatie van de energievoorziening en de congestieproblematiek neemt het belang van lokale keuzes ten aanzien van netinpassing toe. Als op een bedrijventerrein gewerkt wordt aan zonnepanelen op daken kan het vanuit het oogpunt van het energiesysteem onverstandig zijn in die omgeving tegelijkertijd een zonnepark op het net aan te sluiten. Het vergunnen van een grootschalige batterij is ongewenst als die batterij, mede vanwege ongewenste effecten op netbalancering en netcongestie, de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied verhindert. Het verbod zoals opgenomen in het wetsvoorstel belemmert gemeenten en provincies om ruimtelijk te sturen op een goede netinpassing en goede aansluiting tussen vraag en aanbod van energie.

De Omgevingswet geeft lokale overheden ruimte om een brede belangenafweging te maken in het kader van een goed woon- en leefklimaat. Dat biedt op zichzelf ruimte om te sturen op netinpassing zolang dit vanuit het belang van de ruimtelijke ordening en fysieke leefomgeving nodig is. Lokale overheden zijn echter terughoudend vanwege het verbod om regels te stellen in het belang van de energievoorziening. Het is nu een grijs gebied. De indieners willen deze onduidelijkheid graag wegnemen.

De indieners stellen derhalve voor het genoemde verbod om regels te stellen in het belang van de energievoorziening in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen niet toe te passen als dat in het belang is van de energietransitie. In deze algemene maatregel van bestuur worden ook de voorwaarden hierbij opgenomen.

De voorgestelde uitzondering betreft regels die aan een van de in artikel 6.8 genoemde energiedomeinen raken, maar niet primair zijn gericht op de regulering ervan. Het blijft voorts van belang dat met een uitzondering de op nationaal of Europees niveau gestelde regels of gemaakte keuzes omtrent (de mate van) regulering niet worden doorkruist. Waar in de genoemde energiedomeinen op nationaal of Europees niveau echter geen dwingende of uitputtende regels zijn gesteld, kan er ruimte bestaan voor een uitzondering. Dit zal per geval moeten worden beoordeeld. Voorts zal dit ook per geval moeten worden ingekaderd om de consistentie en verenigbaarheid met andere wettelijke voorschriften te waarborgen en te voorkomen dat (onbedoeld) doorkruising van op nationale of Europese regels of gemaakte keuzes omtrent de (mate van) regulering kan plaatsvinden. Hierbij zal het totale stelsel van nationale en Europese regelgeving in aanmerking moeten worden genomen, inclusief de vele rechtstreeks werkende Europese verordeningen en uitvoeringshandelingen. Daarnaast zal rekening moeten worden gehouden met reguleringstaken die exclusief zijn belegd bij de Autoriteit Consument en Markt, die daarin onafhankelijk, ook van nationale wetgevende instanties, moet kunnen opereren. Verder vinden de indieners het van belang dat de verantwoordelijke systeembeheerder betrokken wordt bij de lokale besluitvorming. Systeembeheerders hebben meer kennis van het energiesysteem en de congestieproblematiek, zodat met betrokkenheid van de systeembeheerders verantwoorde en onderbouwde ruimtelijke keuzes gemaakt kunnen worden die daadwerkelijk bijdragen aan een goede energievoorziening.

Het uitsluiten van regelgevende bevoegdheid van provinciale staten en de gemeenteraad ten aanzien van het produceren, transporteren en leveren van elektriciteit of gas in het belang van de energievoorziening is bedoeld om te voorkomen dat op nationaal of Europees niveau gestelde regels of gemaakte keuzes over de regulering in de elektriciteits- of gasmarkten worden doorkruist door decentraal gestelde regels. Ter verduidelijking en gelet op de reikwijdte van de Europese richtlijnen betreffende elektriciteit en gas wordt aan het eerst lid toegevoegd dat het verbod ook ziet op regels ten aanzien van het opslaan van elektriciteit of gas.

Flach Koekkoek

Naar boven