Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36378 nr. 16 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36378 nr. 16 |
Ontvangen 8 april 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel 2.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na «levert» ingevoegd «of ingevoede elektriciteit ontvangt van de eindafnemer».
2. In het derde lid wordt na «eindafnemer» ingevoegd «of een vergoeding betaalt voor ingevoede elektriciteit als bedoeld in artikel 2.29, eerste lid» en wordt na «prijzen» ingevoegd «, vergoeding voor ingevoede elektriciteit».
II
Aan artikel 2.29 wordt een lid toegevoegd, luidende:
6. Artikel 2.5, eerste, derde en zesde lid, zijn van overeenkomstige toepassing op de vergoeding en voorwaarden waaronder de elektriciteit wordt ingevoed met dien verstande dat de hoogte van de vergoeding wordt bepaald overeenkomstig het derde lid.
III
Aan artikel 2.23 wordt een lid toegevoegd:
3. Het modelcontract bedoeld in tweede lid, onderdeel a, ziet ook op invoeding van elektriciteit als bedoeld in artikel 2.29.
IV
In artikel 5.21, eerste lid, onderdeel c, subonderdeel 1, wordt «2.29, eerste tot en met derde lid,» vervangen door «2.29, eerste tot en met derde en vijfde lid,».
Eerder heeft de energiecrisis laten zien dat de consumentenbescherming niet op orde was. Huishoudens moesten na faillissement van hun energieleverancier noodgedwongen overgaan op een (te) duur contract bij een andere energieleverancier. Daarnaast was het tijdens de energiecrisis niet altijd mogelijk om een vast energiecontract af te sluiten. Nu zien we chaotische taferelen op de energiemarkt voor huishoudens met zonnepanelen. Zo kunnen huishoudens met zonnepanelen niet altijd een vast energiecontract afsluiten en worden contracten door energieleveranciers opengebroken om de terugleverkosten voor zonne-energie toe te voegen. Er is een wildgroei ontstaan aan manieren waarop terugleverkosten voor zonnepanelen in rekening worden gebracht. Dit is voor consumenten onduidelijk. Zo zijn er energieleveranciers die zichtbaar kosten voor het hebben van zonnepanelen in rekening brengen, maar er zijn ook leveranciers die dit doen door bijvoorbeeld geen cashback te geven terwijl klanten zonder zonnepanelen dit wel krijgen of door de leveringskosten te verhogen of sleutelen aan het vastrecht. Dit leidt tot onduidelijkheid en onrust onder consumenten wat het vertrouwen in de energietransitie schaadt.
De indiener van dit amendement wil met dit amendement dan ook de consumentenbescherming voor huishoudens met zonnepanelen versterken en verbeteren. De ontstane wildgroei aan manieren waarop terugleverkosten voor zonnepanelen in rekening worden gebracht, moet worden tegengegaan. Het moet voor consumenten duidelijk zijn of en welke terugleverkosten een energieleverancier rekent voor zonnepanelen. Middels dit amendement wil de indiener dat dit op eenvoudige, eenduidige en transparante wijze inzichtelijk wordt gemaakt. Energieleveranciers dienen dit op dezelfde wijze te doen zodat consumenten energieleveranciers met elkaar kunnen vergelijken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een vast bedrag per KWh te rekenen en dit op de energierekening op simpele wijze inzichtelijk te maken. Dit maakt het bovendien ook makkelijker om de terugverdientijd te berekenen. De ACM zou ook in staat kunnen worden gesteld om een beleidsregel op te stellen dat energieleveranciers de terugleverkosten op eenvoudige, eenduidige en transparante wijze inzichtelijk dienen te maken. Daarnaast moet de ACM er ook op toezien dat de in rekening gebrachte kosten ook redelijk zijn. Daarnaast wil de indiener met dit amendement borgen dat consumenten ervan uit mogen gaan dat contracten tijdens de looptijd niet worden aangepast. Een energieleverancier kan dus alleen terugleverkosten voor zonnepanelen in rekening brengen bij nieuwe contracten. Tot slot, moeten huishoudens met zonnepanelen bij elke energieleverancier de mogelijkheid hebben om een vast contract af te sluiten. Alle leveranciers dienen hiervoor een modelcontract aan te bieden.
Onderdeel I
In dit onderdeel is gewaarborgd dat de terugleverkosten op een eenduidige, eenvoudige en transparante wijze inzichtelijk worden gemaakt.
Onderdeel II
Geregeld wordt dat in het geval van salderen de eisen van transparante en redelijke prijzen en voorwaarden (artikel 2.5, eerste lid) en de vergelijkbaarheid daarvan (artikel 2.5, derde lid) ook gelden voor ingevoede elektriciteit. En de mogelijkheid om hierover nadere regels te stellen (artikel 2.5, zesde lid). De terugleverkosten vallen onder de voorwaarden en niet onder de prijs. De prijs betreft de (terugleverings)prijs voor de ingevoede elektriciteit, daarvoor gelden al de regels van de redelijke vergoeding. Daarom wordt aangegeven dat de redelijke vergoeding wordt berekend overeenkomstig de regels in artikel 2.29, derde lid.
Onderdeel III
Geregeld wordt dat een modelcontract voor contracten voor een bepaalde tijd van tenminste twaalf maanden ook van toepassing is op ingevoede elektriciteit voor consumenten met zonnepanelen.
Onderdeel IV
Geregeld wordt dat de ACM een bestuurlijke boete kan opleggen voor de overtreding van het nieuwe artikel 2.29, vijfde en zesde lid. Voor de boetecategorieën is aangesloten op de hoogte die geldt voor de vergelijkbare artikelen voor het leveren van elektriciteit (artikel 2.5).
Erkens
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36378-16.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.