Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36357 nr. 7 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36357 nr. 7 |
Ontvangen 7 juli 2023
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Artikel V, onderdeel A, wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» ingevoegd en in de tekst wordt «artikel 40b, eerste lid,» vervangen door «het eerste lid» en wordt voor de punt aan het slot ingevoegd «en wordt na «jaarverantwoording» ingevoegd «, met dien verstande dat een zorgaanbieder met tien of minder zorgverleners als bedoeld in artikel 1 van de Wet toetreding zorgaanbieders, na afloop van het eerste volledige kalenderjaar na de verlening van een toelatingsvergunning als bedoeld in artikel 4 van de Wet toetreding zorgaanbieders, eenmalig een jaarverantwoording openbaar maakt op een bij ministeriële regeling te bepalen wijze en tijdstip»».
2. Voor onderdeel 1 (nieuw) wordt een aanhef ingevoegd, luidende:
Artikel 40b wordt als volgt gewijzigd:
3. Na onderdeel 1 (nieuw) wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
2. Het vijfde lid vervalt, onder vernummering van het zesde lid tot vijfde lid.
II
Na artikel VIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:
De Wet toetreding zorgaanbieders wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 4, eerste lid, onderdeel b, vervalt «met meer dan tien zorgverleners of».
B
In artikel 7, eerste lid, wordt onder vervanging van «; of» aan het slot van onderdeel d door een puntkomma en onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door «; of» een onderdeel toegevoegd, luidende:
f. de jaarverantwoording van een zorgaanbieder met tien of minder zorgverleners, bedoeld in artikel 40b, eerste lid, van de Wet marktordening gezondheidszorg, niet voldoet aan de vereisten, genoemd in artikel 40b, eerste tot en met derde lid, van die wet.
III
Na artikel XX wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Indien een zorgaanbieder met tien of minder zorgverleners als bedoeld in artikel 1 van de Wet toetreding zorgaanbieders op het tijdstip van inwerkingtreding van artikel VIIIa, onderdeel A, van deze wet niet in het bezit hoefde te zijn van een toelatingsvergunning op grond van artikel 4, eerste lid, van de Wet toetreding zorgaanbieders, zoals dat artikel luidde direct voorafgaand aan dat tijdstip, maar vanaf het tijdstip van inwerkingtreding van artikel VIIIa, onderdeel A, van deze wet over een toelatingsvergunning dient te beschikken, vraagt de zorgaanbieder die vergunning binnen zes maanden na inwerkingtreding van artikel VIIIa, onderdeel A, aan.
De indiener Ellemeet heeft bij de wijziging van diverse wetten in verband met de invoering van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza), specifiek de «Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders» met amendement (Kamerstukken II 2019/20, 34 768, nr. 25) beoogd de omzet-, personeels- en activagrens op te heffen, waardoor er ook toereikende financiële controle op kleinere aanbieders plaats kan vinden. De praktijk, met name bij eerstelijns zorgverleners, heeft inmiddels uitgewezen dat dit tot veel (te veel) administratieve lasten leidt bij diezelfde kleinere zorgaanbieders, waarbij de baten niet opwegen tegen de lasten voor de kleine zorgaanbieder. Daarom willen indieners van onderhavig amendement dit artikellid uit de Wet marktordening gezondheidszorg verwijderen.
Doch zijn de indieners van onderhavig amendement van mening dat er bij de start van een zorgonderneming meer randvoorwaarden in het zorgsysteem moeten komen. Daarbij is het essentieel dat instellingen die tien of minder personeelsleden hebben ook onder de vergunningplicht gaan vallen. Dit om oneigenlijk gebruik van zorg (specifiek fraude) tegen te gaan en het systeem van toetreding meer waterdicht te maken. De indieners zijn van mening dat een extra «drempel» om te kunnen starten met een zorgonderneming het kaf van het koren gaat scheiden.
Daarom stellen de indieners middels dit amendement voor zorginstellingen die starten als zorgondernemer of als aanbieder met tien of minder zorgverleners zorg (zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg) (doen) verlenen ook onder de vergunningplicht te laten vallen en stellen zij tevens voor eenmalig een financieel jaarverslag bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) te laten inleveren. Mocht dit jaarverslag niet aan de eisen voldoen kan de vergunning worden ingetrokken.
In de voorgestelde overgangsregeling van artikel XXa wordt geregeld dat de toelatingsvergunning ook geldt voor zorgaanbieders met tien of minder zorgverleners die op het tijdstip van inwerkingtreding van artikel VIIIa, onderdeel A, al zorg verlenen. Zij krijgen zes maanden de tijd om een vergunning aan te vragen. Zodra een zorgaanbieder met tien of minder zorgverleners over een toelatingsvergunning beschikt, is die aanbieder op grond van artikel Va, onderdeel A, verplicht om over het eerstvolgende volledige kalenderjaar eenmalig een jaarverantwoording openbaar te maken.
Van den Berg Ellemeet
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36357-7.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.