Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36352 nr. 11 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36352 nr. 11 |
Ontvangen 12 juni 2023
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Na artikel I, onderdeel EE, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
EEa
Na hoofdstuk 4 wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:
In dit hoofdstuk wordt onder «betrokkene» verstaan:
a. een aanvrager van een kinderopvangtoeslag als bedoeld in artikel 2.1, aan wie het forfaitaire bedrag, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, is toegekend;
b. het kind van een aanvrager van een kinderopvangtoeslag, bedoeld in artikel 2.10, aan wie de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2.12, is toegekend;
c. een pleegkind of voormalig pleegkind als bedoeld in artikel 2.11, aan wie de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2.12, is toegekend.
1. De betrokkene kan de Belastingdienst/Toeslagen verzoeken om integrale behandeling van zijn herstelprocedure.
2. De integrale behandeling betreft ondersteuning bij:
a. het doen van een aanvraag voor compensatie, tegemoetkoming of vergoeding op grond van deze wet;
b. ondersteuning bij het doen van een aanvraag voor de voorzieningen, bedoeld in:
1° artikel 2.18;
2° artikel 3.13, eerste lid;
3° artikel 4.1, eerste lid;
4° artikel 4.3, eerste lid;
5° artikel 4.4, eerste lid;
6°. afdeling 4.2; of
c. het maken van aanspraak op overige voorzieningen waarvoor de betrokkene in aanmerking komt op grond van deze wet, waaronder;
1° brede ondersteuning als bedoeld in artikel 2.15;
2° brede ondersteuning door gemeenten als bedoeld in afdeling 2.7.
3. Op verzoek van de betrokkene wordt de aanvullende compensatie van de werkelijke schade, bedoeld in artikel 2.1, derde lid, betrokken bij de integrale behandeling.
4. Tijdens de integrale behandeling heeft de betrokkene recht op een persoonlijk zaakbehandelaar, die de integrale behandeling coördineert en als aanspreekpunt fungeert voor de betrokkene.
1. De betrokkene heeft recht op een persoonlijk gesprek met de Belastingdienst/Toeslagen in het kader van de integrale behandeling. Bij dit gesprek is de persoonlijk zaakbehandelaar eveneens aanwezig.
2. Het persoonlijk gesprek ziet in ieder geval op:
a. uitleg over de regelingen;
b. uitleg over de mogelijkheden voor ondersteuning als bedoeld in artikel 4a.2, tweede lid;
c. advies over het gebruik van de voorzieningen waar de betrokkene recht op heeft.
3. Indien de integrale behandeling ziet op ondersteuning bij het doen van een aanvraag voor compensatie, tegemoetkoming of vergoeding op grond van deze wet, betreft het persoonlijk gesprek eveneens:
a. het overleggen van informatie met betrekking de aanvraag door betrokkene; en
b. het invullen van het door de Belastingdienst/Toeslagen ter beschikking gestelde aanvraagformulier.
De Belastingdienst/Toeslagen draagt zorg voor een goede afwikkeling van de integrale behandeling en zorgt tevens dat hierover afstemming plaatsvindt met andere personen of organen, voor zover de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van een regeling bij die personen of organen ligt.
Onze Minister verleent mandaat aan de Belastingdienst/Toeslagen om een beschikking als bedoeld in artikel 2.1, derde lid, te nemen, indien de betrokkene een verzoek als bedoeld in artikel 4a.3, derde lid, heeft gedaan dat ook betrekking heeft op een dergelijke beschikking.
II
Na artikel I, onderdeel NN, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
NNa
Na artikel 6.2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Indien mogelijk besluit de Belastingdienst/Toeslagen gedurende het persoonlijk gesprek op de door betrokkene ingediende aanvragen.
2. Indien de termijn, bedoeld in het eerste lid, niet mogelijk is, besluit de Belastingdienst/Toeslagen binnen redelijke termijn op de door betrokkene ingediende aanvragen.
Dit amendement regelt dat bij een aanvraag voor compensatie voor gedupeerden de zogenaamde «wasstraat-procedure» mogelijk wordt. Indiener beoogt hiermee te voorkomen dat gedupeerden in het herstelmoeras van de integrale behandeling van UHT worden gezogen. Veel gedupeerde ouders klagen over slecht contact met de organisatie, lange wachttijden totdat ze verder kunnen in het herstelproces en een wantrouwende houding richting de ouders.
Dit amendement maakt een ander herstelproces mogelijk. Dit is een nieuw proces dat sneller en goedkoper is, en meer zeggenschap biedt aan de gedupeerden. In dit nieuwe proces doet de gedupeerde een aanvraag aan de UHT, die beoordeelt of iemand een gedupeerde is. Daarna volgt het forfaitair bedrag van € 30.000 voor nabestaanden van overleden gedupeerden en€ 10.000 voor ex-partners. De UHT plant dan een gesprek in met de gedupeerde om tot een besluit voor compensatie en schade te komen, en verzamelt daarvoor alle nodige informatie om tot die besluiten te komen. Mocht de gedupeerde dit willen, is er ruimte om tijdens het gesprek te besluiten om het gesprek uit te stellen. Ook regelt dit amendement dat de betrokkenen een wettelijk recht op een persoonlijk zaakbehandelaar hebben.
Leijten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36352-11.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.