Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36350-L nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36350-L nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,M.A.M. Adriaansens
Opbouw 1e suppletoire begroting 2023
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2023. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer
2. Het overzicht van de belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023
Artikelnummer | Uitgaven 2023 | Uitgaven 2024 | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 1.195.710 | 2.444.052 | 2.391.517 | 2.497.217 | 2.438.919 | |
Suppletoire mutaties | ||||||
Project Toekomstbestendige leefomgeving voorwaardelijke toekenning | 2 | 10.000 | 15.000 | |||
Project Toekomstbestendige leefomgeving | 2 | ‒ 10.000 | ‒ 20.000 | ‒ 25.000 | ‒ 5.000 | |
Project Health-RI | 2 | ‒ 12.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 8.000 | |
Project NL2120 | 2 | ‒ 10.197 | ‒ 10.194 | ‒ 14.004 | ‒ 12.216 | |
Project Groeiplan Watertechnologie | 2 | ‒ 15.980 | ‒ 13.426 | ‒ 13.095 | ‒ 13.015 | |
Project Dutch Metropolitan Innovations | 2 | ‒ 10.303 | ‒ 20.005 | ‒ 18.303 | ‒ 16.472 | ‒ 13.940 |
Project GroenvermogenNL | 2 | ‒ 50.000 | ‒ 69.000 | 146.000 | ||
Kasschuif | 2 | ‒ 97.044 | 10.000 | 15.000 | ||
Onverdeeld departementale route | 2 | ‒ 146.000 | ‒ 10.000 | ‒ 15.000 | ||
Uitvoeringskosten RVO | 1+2 | ‒ 2.595 | ||||
Loon- en prijsbijstelling | 1+2 | 62.812 | 96.461 | 104.487 | 105.779 | 101.780 |
Ombuiging op loon- en prijsbijstelling | 1+2 | ‒ 37.687 | ‒ 57.877 | ‒ 63.529 | ‒ 64.862 | ‒ 63.160 |
Economische Veiligheid | 1+2 | ‒ 25.125 | ‒ 38.584 | ‒ 36.291 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 1.025.768 | 2.296.870 | 2.318.261 | 2.488.563 | 2.445.368 |
Toelichting
Zes omzettingen (Kamerstuk 36 200 L, nr. 9 en Kamerstuk 36 250 XIX, nr. 3) worden door middel van deze 1e suppletoire begroting verwerkt.
Project Toekomstbestendige Leefomgeving (BZK)
Een reservering van € 100,0 mln voor dit project uit de tweede ronde is omgezet in een definitieve toekenning van € 60,0 mln en een voorwaardelijke toekenning van € 40,0 mln. De uitgaven voor 2023 zijn geraamd op € 10,0 mln.
Voor de voorwaardelijke toekenning werd een kasschuif doorgevoerd om het kasbudget voor latere jaren aan te passen.
Nederland kent grote maatschappelijke uitdagingen in de leefomgeving, waaronder woningnood, verouderde infrastructuur en effecten van klimaatverandering. De ontwerp-, bouw- en technieksector (OBT) levert een grote bijdrage aan de oplossingen voor deze uitdagingen. De productiviteit in deze sector moet nu fors omhoog om de uitdagingen in de leefomgeving voor 2030 tijdig waar te maken. Het project Toekomstbestendige Leefomgeving wil een zodanige impuls geven aan de modernisering van de OBT-sector dat de noodzakelijke versnelling, opschaling en cultuuromslag gaat plaatsvinden en de beleidsdoelen worden behaald. De oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen resulteren daarbij ook in een substantiële bijdrage aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland. Met een continue stroom van innovaties gaan de consortia samen met de departementen de opgaven op het gebied van woningtekorten, bereikbaarheid en verduurzaming aanpakken én de sector vernieuwen. Het project bestaat uit deelprojecten op het gebied van digitalisering, duurzame kademuren en gevels, nieuwe renovatietechnieken, duurzame woningbouw en biobased bouwen.
Project Health-RI (EZK)
Een reservering van € 47,0 mln voor dit project uit de eerste ronde is omgezet in een definitieve toekenning. De uitgaven voor deze omzetting voor 2023 zijn nihil.
Het project Health-RI investeert in (i) de ontwikkeling van een geïntegreerde, nationale gezondheidsdata- en onderzoeksinfrastructuur, (ii) het wegnemen van sociale en organisatorische belemmeringen door middel van een afsprakenstelsel, en (iii) een centraal punt voor data-uitgifte. Het doel is om innovatie in de life sciences and health-sector te stimuleren door data van Nederlandse ziekenhuizen en zorgorganisaties, kennisinstellingen, organisaties in de publieke gezondheid, patiëntenorganisaties, gezondheidsfondsen en bedrijven te standaardiseren en met elkaar te verbinden. Het project richt zich op het delen en gebruiken van (onderzoeks)data.
Project NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland (I&W)
Een reservering van € 110,0 mln voor dit project uit de tweede ronde is omgezet in een definitieve toekenning van € 70,0 mln en een voorwaardelijke toekenning van € 40,0 mln. De uitgaven voor 2023 zijn nihil.
Project Groeiplan Watertechnologie (I&W)
Een reservering van € 135,0 voor dit project uit de tweede ronde is omgezet in een definitieve toekenning. De uitgaven voor 2023 zijn nihil.
In februari 2023 is de reservering van het Groeiplan Watertechnologie volledig toegekend. Gedurende de looptijd van 10 jaar (2024 t/m 2033) is € 135,0 mln beschikbaar om nieuwe technologieën voor de beschikbaarheid van (schoon) water te ontwikkelen en deze zowel nationaal als internationaal te vermarkten. Het Groeiplan Watertechnologie kent vijf focusgebieden (waterbehandeling, alternatieve bronnen, circulariteit, digitalisering en decentraal), met een rol voor verschillende technische en wetenschappelijke disciplines. Het project beoogt economische groei te bevorderen door de internationale positie van de Nederlandse watertechnologiesector te versterken en door het behouden van ruimte voor verdere ontwikkeling van watergebruikende sectoren. Daarvoor wordt er een impuls gegeven aan de innovatiekracht van de sector en worden barrières voor groei weggenomen. Daarnaast wil het project een bijdrage leveren aan een aantal maatschappelijke uitdagingen, zoals een betere waterbeschikbaarheid (kwalitatief en kwantitatief) en minder milieu-impact door het terugwinnen van grondstoffen. Het project is ingediend door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), in samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Bij het Groeiplan Watertechnologie-consortium zijn in totaal ongeveer 600 partijen betrokken, waarvan circa 500 bedrijven (waarvan een groot aantal mkb), 25 onderzoeksinstellingen, 17 waterschappen, 12 drinkwaterbedrijven, 10 provincies en gemeenten en enkele ngo’s.
Project Dutch Metropolitan Innovations (voorheen bekend als Digitaal Ecosysteem Mobiliteit en Smart City) (I&W)
Een reservering van € 85,0 mln voor dit project uit de tweede ronde is omgezet in een definitieve toekenning. De uitgaven voor 2023 zijn geraamd op € 10,3 mln.
DMI betreft het realiseren van een digitale infrastructuur voor het delen en gebruiken van data. Doel is het efficiënter ontsluiten en beschikbaar maken van data voor diverse toepassingen en diensten. DMI kan daarmee een enabler zijn voor datagedreven diensten en toepassingen en daarmee bijdragen aan optimalisaties in het mobiliteitssysteem, verstedelijking en ruimtelijke planning. Het is een publiek-private samenwerking die vanuit een basis van wederzijds vertrouwen, heldere afspraken en open standaarden het verantwoord delen en gebruiken van data faciliteert. Hierdoor ontstaan nieuwe businessmogelijkheden voor uiteenlopende marktpartijen, die op hun beurt overheden in staat stellen mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking concreet vorm en inhoud te geven. Met het voorstel moet een belangrijk deel van de bestaande digitale obstakels en belemmeringen (technisch, juridisch, organisatorisch, commercieel) worden weggenomen. Het DMI-ecosysteem zorgt voor het beter verbinden van de diverse domeinen en stakeholders, om deze van daaruit te kunnen optimaliseren.
Project GroenvermogenNL (EZK)
De projecten Groenvermogen van de Nederlandse economie uit de eerste ronde en het project Groenvermogen II uit de tweede ronde zijn samengevoegd tot GroenvermogenNL. Een reservering van € 265,0 mln voor het project uit de eerste ronde is omgezet in een definitieve toekenning van € 119,0 mln en een voorwaardelijke toekenning van € 146,0 mln. De uitgaven voor 2023 voor deze omzetting zijn geraamd op € 50 mln.
GroenvermogenNL realiseert onderzoeksprojecten, onderwijsprogramma’s en innovatieve waterstofdemonstratieprojecten door het hele land, met als doel om het ecosysteem van innovatieve bedrijven en kennisinstellingen rond groene waterstof te versterken en de kostprijs voor grootschalige productie van waterstof in Nederland competitief te maken. Dit doet GroenvermogenNL door de sectoren Energie, Chemie en Hightech te verbinden.
Kasschuif
Een tweetal kasschuiven van in totaal € 97,0 mln is doorgevoerd om voor de toekenningen de overboeking van kasbudget voor latere jaren mogelijk te maken.
Onverdeeld departementale route
Deze mutatie is ten behoeve van de overboeking voor project GroenvermogenNL en de voorwaardelijke toekenning voor project Toekomstbestendige leefomgeving.
Uitvoeringskosten RVO
Voor de uitvoering van de subsidieregeling door RVO bleken meer middelen nodig te zijn. Er is daarvoor € 2,6 mln overgeboekt naar artikel 40 van EZK. Dit bedrag is evenredig verdeeld over artikel 1 en 2.
Loon- en prijsbijstelling
Voor de periode 2023-2032 is in totaal € 908,7 mln uitgekeerd aan loon- en prijsbijstelling (LPB). Voor 2023 bedraagt zij € 62,8 mln.
Ombuiging op loon- en prijsbijstelling
Van de uitgekeerde LPB voor de periode 2023-2032 wordt in totaal € 351,4 mln aangewend voor het EZK-aandeel in de structurele rijksbrede dekkingsopgave als gevolg van de stijgende rentelasten en asiel. Voor 2023 is het bedrag hiervoor € 37,7 mln.
Beschermingsfonds Economische Veiligheid
Er is in totaal € 100,0 mln van de uitgekeerde LPB van het NGF aangewend voor het nader uit te werken Beschermingsfonds Economische Veiligheid. Dit betreft de LPB voor de periode 2023-2025. Voor 2023 bedraagt deze € 25,1 mln.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023
Artikelnummer | Ontvangsten 2023 | Ontvangsten 2024 | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 1.195.710 | 2.444.052 | 2.391.517 | 2.497.217 | 2.438.919 | |
Suppletoire mutaties | ||||||
Project Toekomstbestendige leefomgeving voorwaardelijke toekenning | 2 | 10.000 | 15.000 | |||
Project Toekomstbestendige leefomgeving | 2 | ‒ 10.000 | ‒ 20.000 | ‒ 25.000 | ‒ 5.000 | |
Project Health-RI | 2 | ‒ 12.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 8.000 | |
Project NL2120 | 2 | ‒ 10.197 | ‒ 10.194 | ‒ 14.004 | ‒ 12.216 | |
Project Groeiplan Watertechnologie | 2 | ‒ 15.980 | ‒ 13.426 | ‒ 13.095 | ‒ 13.015 | |
Project Dutch Metropolitan Innovations | 2 | ‒ 10.303 | ‒ 20.005 | ‒ 18.303 | ‒ 16.472 | ‒ 13.940 |
Project GroenvermogenNL | 2 | ‒ 50.000 | ‒ 69.000 | |||
Kasschuif | 2 | ‒ 97.044 | 10.000 | 15.000 | ||
Onverdeeld departementale route | 2 | ‒ 10.000 | ‒ 15.000 | |||
Uitvoeringskosten RVO | 1+2 | ‒ 2.595 | ||||
Loon- en prijsbijstelling | 1+2 | 62.812 | 96.461 | 104.487 | 105.779 | 101.780 |
Ombuiging op loon- en prijsbijstelling | 1+2 | ‒ 37.687 | ‒ 57.877 | ‒ 63.529 | ‒ 64.862 | ‒ 63.160 |
Economische Veiligheid | 1+2 | ‒ 25.125 | ‒ 38.584 | ‒ 36.291 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 1.025.768 | 2.296.870 | 2.318.261 | 2.488.563 | 2.445.368 |
Toelichting
De ontvangstmutaties zijn gelijk aan de uitgavenmutaties.
Als gevolg van de omzettingen en bovengenoemde mutaties is de huidige financiële stand van zaken van het NGF zoals weergegeven in tabel 4.
Initieel budget | 20.000 |
---|---|
Toegekend | ‒ 4.048,6 |
Voorwaardelijk toegekend | ‒ 2.460,8 |
Gereserveerd | ‒ 1.266,0 |
Aapparaatskosten | ‒ 52,2 |
Overige mutaties | |
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 697,1 |
Loon- en prijsbijstelling 2023 | 908,7 |
Verlaging Voorjaarsnota 2022 | ‒ 660,0 |
Verlaging APB 2023 | ‒ 381,0 |
Verlaging Voorjaarsnota 2023 | ‒ 451,4 |
Nog beschikbaar | 12.285,8 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.070.090 | ‒ 287.100 | 3.782.990 | ‒ 1.297 | 3.781.693 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
Uitgaven | 708.147 | ‒ 163.400 | 544.747 | ‒ 1.297 | 543.450 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
Subsidies (regelingen) | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregeling Nationaal Groeifonds – Kennisontwikkeling | 200.000 | 200.000 | 200.000 | ||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 508.147 | ‒ 163.400 | 344.747 | ‒ 1.297 | 343.450 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
NGF - project Digitaliseringsimpuls onderwijs Nl bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Impuls Open Leermateriaal bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Ontwikkelkracht bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Nationale LLO Katalysator bijdrage OCW | 0 | 0 | 0 | ||||||
NGF - project Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs bijdrage EZK | 42.900 | ‒ 42.900 | 0 | 0 | |||||
Kennisontwikkeling onverdeeld departementale route | 465.247 | ‒ 120.500 | 344.747 | ‒ 1.297 | 343.450 | 2.332 | 20.458 | 19.309 | |
Ontvangsten | 708.147 | ‒ 163.400 | 544.747 | ‒ 1.297 | 543.450 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.070.090 | ‒ 287.100 | 3.782.990 | ‒ 1.297 | 3.781.693 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
waarvan overige verplichtingen | 4.070.090 | ‒ 287.100 | 3.782.990 | ‒ 1.297 | 3.781.693 | 0 | 2.332 | 20.458 | 19.309 |
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget van € 543,5 mln voor 2023 is 0% juridisch verplicht.
Toelichting
Verplichtingen
De vastgestelde begroting voor 2023 bedroeg € 3,783 mld.
Voor de uitvoering van de subsidieregeling door RVO bleken meer middelen nodig te zijn. Er is daarvoor € 2,6 mln overgeboekt naar artikel 40 van EZK. Dit bedrag is evenredig in mindering gebracht op artikel 1 en 2.
Voor artikel 1 leidt deze mutatie van € 1,3 mln tot de nieuwe stand van € 3,782 mld.
Uitgaven
De vastgestelde begroting voor 2023 bedroeg € 544,7 mln.
Er is € 1,3 mln overgeboekt naar artikel 40 van EZK om dezelfde reden als hierboven beschreven.
Voor artikel 1 leidt dit tot een nieuwe stand van € 543,5 mln.
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.399.079 | ‒ 584.198 | 3.814.881 | ‒ 441.670 | 3.373.211 | ‒ 75.332 | ‒ 23.440 | 31.205 | ‒ 2.179 |
Uitgaven | 759.486 | ‒ 213.523 | 545.963 | ‒ 168.645 | 377.318 | ‒ 147.182 | ‒ 75.588 | ‒ 29.112 | ‒ 12.860 |
Subsidies (regelingen) | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregeling Nationaal Groeifonds – O&O&I | 200.000 | 200.000 | 200.000 | ||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 559.486 | ‒ 213.523 | 345.963 | ‒ 168.645 | 177.318 | ‒ 147.182 | ‒ 75.588 | ‒ 29.112 | ‒ 12.860 |
NGF - project AINed (fase 1) voorwaardelijke toekenning EZK | 13.200 | 13.200 | 13.200 | ||||||
NGF - project De revolutie van de zelfdenkende moleculeire systemen bijdrage OCW | 6.150 | 6.150 | 6.150 | ||||||
NGF - project Circulaire Plastics bijdrage EZK | 0 | 0 | |||||||
NGF - project PhotonDelta bijdrage EZK | 84.948 | ‒ 84.948 | 0 | 0 | |||||
NGF - project Cellulaire agricultuur bijdrage LNV | 0 | 0 | |||||||
NGF - project CropXR bijdrage LNV | 0 | 0 | |||||||
NGF - project Biotech Booster bijdrage OCW | 0 | 0 | |||||||
NGF - project Oncode-PACT bijdrage EZK | 0 | 0 | |||||||
NGF - project GroenvermogenII bijdrage EZK | 0 | 0 | 146.000 | ||||||
NGF - project Luchtvaart in Transitie bijdrage I&W | 0 | 0 | |||||||
NGF - project Toekomstbestendige leefomgeving bijdrage BZK | 0 | 0 | 10.000 | 15.000 | |||||
Onderzoek, ontwikkeling en innovatie onverdeeld departementale route | 455.188 | ‒ 128.575 | 326.613 | ‒ 168.645 | 157.968 | ‒ 147.182 | ‒ 221.588 | ‒ 39.112 | ‒ 27.860 |
Ontvangsten | 759.486 | ‒ 213.523 | 545.963 | ‒ 168.645 | 377.318 | ‒ 147.182 | ‒ 75.588 | ‒ 29.112 | ‒ 12.860 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.399.079 | ‒ 584.198 | 3.814.881 | ‒ 441.670 | 3.373.211 | ‒ 75.332 | ‒ 23.440 | 31.205 | ‒ 2.179 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
waarvan overige verplichtingen | 4.399.079 | ‒ 584.198 | 3.814.881 | ‒ 441.670 | 3.373.211 | ‒ 75.332 | ‒ 23.440 | 31.205 | ‒ 2.179 |
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget is 0% juridisch verplicht.
Toelichting
Verplichtingen
De vastgestelde begroting voor 2023 bedroeg € 3,815 mld.
Er is voor 2023 in totaal € 254,3 mln aan verplichtingenbudget overgeboekt naar departementen voor de volgende projecten:
– Dutch Metropolitan Innovations (voorheen bekend als Digitaal Ecosysteem Mobiliteit en Smart City) (€ 75,3 naar I&W);
– Toekomstbestendige Leefomgeving (€ 60,0 mln naar BZK);
– Groenvermogen NL (€ 119,0 mln naar EZK).
De overige drie toekenningen die in deze suppletoire begroting zijn verwerkt hadden geen verplichtingenbudget voor 2023, maar pas voor 2024 en verder.
Daarnaast waren er drie verplichtingenschuiven om voor de toekenningen de overboeking voor verplichtingenbudget voor latere jaren mogelijk te maken. Deze bedroegen in totaal € 186,1 mln.
Tot slot bleken voor de uitvoering van de subsidieregeling door RVO meer middelen nodig te zijn. Er is daarvoor € 2,6 mln overgeboekt naar artikel 40 van EZK. Dit bedrag is evenredig verdeeld over artikel 1 en 2.
De som van deze mutaties is € 441,7 mln. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2023 van € 3,373 mld.
Uitgaven
De vastgestelde begroting voor 2023 bedroeg € 546,0 mln.
Er is voor 2023 in totaal € 70,3 mln aan kasbudget overgeboekt naar departementen voor de volgende projecten:
– Dutch Metropolitan Innovations (voorheen bekend als Digitaal Ecosysteem Mobiliteit en Smart City) (€ 10,3 naar I&W);
– Toekomstbestendige Leefomgeving (€ 10,0 mln naar BZK);
– Groenvermogen NL (€ 50,0 mln naar EZK).
De overige toekenningen die in deze suppletoire begroting zijn verwerkt hadden geen kasbudget voor 2023, maar pas voor 2024 en verder.
Daarnaast waren er twee kasschuiven om voor de toekenningen de overboeking van kasbudget voor latere jaren mogelijk te maken. Deze bedroegen in totaal € 97,0 mln.
Tot slot bleken voor de uitvoering van de subsidieregeling door RVO meer middelen nodig te zijn. Er is daarvoor € 2,6 mln overgeboekt naar artikel 40 van EZK. Dit bedrag is evenredig verdeeld over artikel 1 en 2.
De som van deze mutaties is € 168,6 mln. Dit leidt tot een nieuwe stand voor 2023 van € 377,3 mln.
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NGF - project Rail Gent-Terneuzen bijdrage I&W | 105.000 | 105.000 | 105.000 | ||||||
Ontvangsten | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
waarvan overige verplichtingen | 105.000 | 105.000 | 105.000 |
Budgetflexibiliteit
Van het geraamde kasbudget van € 105,0 mln in 2023 is 0% juridisch verplicht.
Toelichting
Er zijn geen mutaties op dit artikel.
Tabel 11 biedt een overzicht van alle geraamde jaarlijkse kasuitgaven per NGF-project. Er wordt een onderscheid gemaakt naar definitieve toekenningen en voorwaardelijke toekenningen.
Artikel | Ronde | Project | Departement | Totaal | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Definitieve toekenningen | |||||||||||||||||||
1 | 1 | Leeroverzicht & Skills | OCW | 28,5 | 3,4 | 11,0 | 7,5 | 5,3 | 1,3 | ||||||||||
SZW | 16,2 | 2,7 | 6,0 | 5,8 | 1,6 | ||||||||||||||
1 | 1 | Nationaal Onderwijslab | EZK | 79,6 | 5,5 | 5,6 | 6,0 | 6,4 | 13,8 | 6,6 | 35,7 | ||||||||
1 | 2 | Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | OCW | 7,6 | 0,2 | 3,5 | 4,0 | ||||||||||||
1 | 2 | Digitaal Onderwijs Goed Geregeld | OCW | 34,3 | 0,0 | 4,1 | 5,7 | 5,6 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,2 | |||||
1 | 2 | Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | OCW | 140,0 | 1,4 | 53,6 | 45,0 | 40,0 | |||||||||||
1 | 2 | Impuls Open Leermateriaal | OCW | 20,5 | 1,6 | 7,3 | 11,6 | ||||||||||||
1 | 2 | Nationale LLO Katalysator | OCW | 167,0 | 0,9 | 35,0 | 80,0 | 40,0 | 11,1 | ||||||||||
1 | 2 | Ontwikkelkracht | OCW | 101,2 | 0,2 | 21,6 | 27,7 | 31,4 | 20,5 | ||||||||||
1 | 2 | Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs | EZK | 152,6 | 42,9 | 39,5 | 35,4 | 34,8 | |||||||||||
2 | 1 | AiNed | EZK | 160,5 | 5,7 | 15,0 | 28,6 | 31,8 | 29,1 | 50,2 | |||||||||
2 | 1 | Health-RI | EZK | 69,0 | 10,0 | 12,0 | 12,0 | 11,0 | 11,0 | 8,0 | 5,0 | ||||||||
2 | 1 | QuantumDeltaNL | EZK | 282,0 | 45,9 | 105,5 | 97,6 | 3,6 | 28,2 | 1,2 | |||||||||
2 | 1 | RegMed XB | EZK | 56,3 | 9,4 | 15,5 | 7,1 | 10,6 | 9,5 | 1,6 | 1,3 | 1,2 | |||||||
2 | 2 | Biotech Booster | OCW | 49,6 | 1,1 | 1,7 | 46,8 | ||||||||||||
2 | 2 | Cellulaire agricultuur | LNV | 60,0 | 5,4 | 15,0 | 12,4 | 13,3 | 3,1 | 3,3 | 7,5 | ||||||||
2 | 2 | Circular Plastics NL | EZK | 124,0 | 79,8 | 23,0 | 21,2 | ||||||||||||
2 | 2 | CropXR | LNV | 20,8 | 0,7 | 2,7 | 4,0 | 4,3 | 4,5 | 4,6 | |||||||||
2 | 2 | De revolutie van zelfdenkende moleculaire systemen | OCW | 96,9 | 6,2 | 14,7 | 16,5 | 15,9 | 16,9 | 16,1 | 10,9 | ||||||||
2 | 2 | Digitale Infrastructuur en Logistiek | I&W | 51,1 | 0,6 | 12,9 | 14,5 | 11,6 | 10,6 | 0,8 | |||||||||
2 | 2 | Dutch Metropolitan Innovations | I&W | 85,0 | 10,3 | 20,0 | 18,3 | 16,5 | 13,9 | 6,0 | |||||||||
2 | 2 | Einstein Telescope | OCW | 42,0 | 28,0 | 14,0 | |||||||||||||
2 | 2 | Groeiplan Watertechnologie | I&W | 135,0 | 16,0 | 13,4 | 13,1 | 13,0 | 21,6 | 10,0 | 10,4 | 10,0 | 10,6 | 8,6 | 8,4 | ||||
2 | 1 en 2 | GroenvermogenNL | EZK | 442,0 | 11,9 | 316,7 | 85,1 | 14,1 | 14,1 | ||||||||||
2 | 2 | Luchtvaart in Transitie | I&W | 263,9 | 0,0 | 28,0 | 35,0 | 40,0 | 45,0 | 35,0 | 35,0 | 25,0 | 20,9 | ||||||
2 | 2 | Nieuwe Warmte Nu! | EZK | 200,0 | 75,0 | 75,0 | 50,0 | ||||||||||||
2 | 2 | NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland | I&W | LNV | 70,0 | 10,2 | 10,2 | 14,0 | 12,2 | 10,0 | 7,1 | 6,4 | ||||||||
2 | 2 | NXTGEN HIGHTECH | EZK | 449,9 | 150,0 | 88,0 | 67,0 | 63,0 | 43,0 | 25,0 | 14,0 | ||||||||
2 | 2 | Oncode-PACT | EZK | 161,0 | 3,9 | 66,1 | 50,0 | 41,0 | |||||||||||
2 | 2 | PharmaNL | VWS | 79,0 | 14,3 | 24,5 | 4,5 | 12,2 | 14,3 | 4,3 | 2,6 | 2,3 | |||||||
2 | 2 | Photondelta | EZK | 266,6 | 135,8 | 67,8 | 62,4 | 0,3 | 0,3 | ||||||||||
2 | 2 | Toekomstbestendige leefomgeving | BZK | 60,0 | 10,0 | 20,0 | 25,0 | 5,0 | |||||||||||
2 | 2 | Werklandschappen van de toekomst | BZK | 26,2 | 1,9 | 4,0 | 6,8 | 7,0 | 6,5 | ||||||||||
2 | 2 | Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | I&W | 50,2 | 9,5 | 15,6 | 25,1 | ||||||||||||
3 | 2 | Rail Gent - Terneuzen | I&W | n.v.t. | |||||||||||||||
Totaal | 4.048,6 | ||||||||||||||||||
Voorwaardelijke toekenningen | |||||||||||||||||||
1 | 1 | Versterking Infrastructuur Leven Lang Ontwikkelen | OCW | n.v.t. | |||||||||||||||
SZW | n.v.t. | ||||||||||||||||||
1 | 1 | Nationaal Onderwijslab | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
1 | 2 | Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | OCW | 42,6 | 14,2 | 14,2 | 14,2 | ||||||||||||
1 | 2 | Digitaal Onderwijs Goed Geregeld | OCW | n.v.t. | |||||||||||||||
1 | 2 | Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | OCW | 420,0 | 40,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 60,0 | |||||||||
1 | 2 | Impuls Open Leermateriaal | OCW | 57,5 | 11,6 | 11,8 | 11,9 | 11,4 | 6,5 | 4,3 | |||||||||
1 | 2 | Nationale LLO Katalysator | OCW | 225,0 | 112,5 | 112,5 | |||||||||||||
1 | 2 | Ontwikkelkracht | OCW | 231,2 | 29,1 | 33,3 | 36,5 | 39,3 | 45,1 | 48,0 | |||||||||
1 | 2 | Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs | EZK | 57,4 | 26,3 | 25,8 | 3,8 | 1,4 | |||||||||||
2 | 1 | AiNed | EZK | 44,0 | 13,2 | 13,2 | 13,2 | 4,4 | |||||||||||
2 | 1 | Health-RI | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 1 | QuantumDeltaNL | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 1 | RegMed XB | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Biotech Booster | OCW | 196,4 | 28,8 | 29,0 | 30,1 | 32,4 | 33,6 | 36,9 | 3,7 | 2,0 | |||||||
2 | 2 | Cellulaire agricultuur | LNV | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Circular Plastics NL | EZK | 96,0 | 0,9 | 19,9 | 17,7 | 18,0 | 13,3 | 10,5 | 8,7 | 7,1 | |||||||
2 | 2 | CropXR | LNV | 21,5 | 4,2 | 4,2 | 4,5 | 4,4 | 4,3 | ||||||||||
2 | 2 | De revolutie van zelfdenkende moleculaire systemen | OCW | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Digitale Infrastructuur en Logistiek | I&W | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Dutch Metropolitan Innovations | I&W | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Einstein Telescope | OCW | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Groeiplan Watertechnologie | I&W | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 1 en 2 | GroenvermogenNL | EZK | 396,0 | 210,0 | 186,0 | |||||||||||||
2 | 2 | Luchtvaart in Transitie | I&W | 119,5 | 10,0 | 25,0 | 35,0 | 30,0 | 19,5 | ||||||||||
2 | 2 | Nieuwe Warmte Nu! | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland | I&W | LNV | 40,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | ||||||||||
2 | 2 | NXTGEN HIGHTECH | EZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Oncode-PACT | EZK | 164,0 | 54,0 | 50,0 | 26,0 | 22,0 | 12,0 | ||||||||||
2 | 2 | PharmaNL | VWS | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Photondelta | EZK | 204,6 | 96,7 | 53,9 | 53,9 | ||||||||||||
2 | 2 | Toekomstbestendige leefomgeving | BZK | 40,0 | 10,0 | 15,0 | 15,0 | ||||||||||||
2 | 2 | Werklandschappen van de toekomst | BZK | n.v.t. | |||||||||||||||
2 | 2 | Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | I&W | n.v.t. | |||||||||||||||
3 | 2 | Rail Gent - Terneuzen | I&W | 105,0 | 105,0 | ||||||||||||||
Totaal | 2460,8 |
Tabel 12 bevat een overzicht van de verschillende modaliteiten per NGF-project. Alleen in het jaarverslag wordt ook weergegeven voor hoeveel er verplichtingen zijn aangegaan en hoeveel er uitbetaald is per project.
Artikel | Ronde | Project | Departement | Gereserveerd | Voorw. toegekend | Toegekend |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Leeroverzicht & Skills | OCW | SZW | 44,7 | ||
1 | 1 | Nationaal Onderwijslab | EZK | 63,0 | 79,6 | |
1 | 2 | Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | OCW | 42,6 | 7,6 | |
1 | 2 | Digitaal Onderwijs Goed Geregeld | OCW | 34,3 | ||
1 | 2 | Digitaliseringsimpuls onderwijs NL | OCW | 420,0 | 140,0 | |
1 | 2 | Impuls Open Leermateriaal | OCW | 57,5 | 20,5 | |
1 | 2 | Nationale LLO Katalysator | OCW | 225,0 | 167,0 | |
1 | 2 | Ontwikkelkracht | OCW | 231,2 | 101,2 | |
1 | 2 | Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs | EZK | 57,4 | 152,6 | |
2 | 1 | AiNed | EZK | 44,0 | 160,5 | |
2 | 1 | Health-RI | EZK | 69,0 | ||
2 | 1 | QuantumDeltaNL | EZK | 333,0 | 282,0 | |
2 | 1 | RegMed XB | EZK | 56,3 | ||
2 | 2 | Biotech Booster | OCW | 196,4 | 49,6 | |
2 | 2 | Cellulaire agricultuur | LNV | 60,0 | ||
2 | 2 | Circular Plastics NL | EZK | 96,0 | 124,0 | |
2 | 2 | CropXR | LNV | 21,5 | 20,8 | |
2 | 2 | De revolutie van zelfdenkende moleculaire systemen | OCW | 96,9 | ||
2 | 2 | Digitale Infrastructuur en Logistiek | I&W | 51,1 | ||
2 | 2 | Dutch Metropolitan Innovations | I&W | 85,0 | ||
2 | 2 | Einstein Telescope | OCW | 870,0 | 42,0 | |
2 | 2 | Groeiplan Watertechnologie | I&W | 135,0 | ||
2 | 1 en 2 | GroenvermogenNL | EZK | 396,0 | 442,0 | |
2 | 2 | Luchtvaart in Transitie | I&W | 119,5 | 263,9 | |
2 | 2 | Nieuwe Warmte Nu! | EZK | 200,0 | ||
2 | 2 | NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland | I&W | 40,0 | 70,0 | |
2 | 2 | NXTGEN HIGHTECH | EZK | 449,9 | ||
2 | 2 | Oncode-PACT | EZK | 164,0 | 161,0 | |
2 | 2 | PharmaNL | VWS | 79,0 | ||
2 | 2 | Photondelta | EZK | 204,6 | 266,6 | |
2 | 2 | Toekomstbestendige leefomgeving | BZK | 40,0 | 60,0 | |
2 | 2 | Werklandschappen van de toekomst | BZK | 26,2 | ||
2 | 2 | Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | I&W | 50,2 | ||
3 | 2 | Rail Gent - Terneuzen | I&W | 105,0 | ||
Totaal | 1.266,0 | 2460,8 | 4.048,6 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36350-L-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.