Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36350-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36350-IIA nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de Staten-Generaal. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIA, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.
Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln. |
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln. |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. ontvangsten 2 mln. |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln. |
10 Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln. |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 20.936 | 0 | 20.936 | 3.400 | 24.336 | 2.980 | 1.543 | 1.493 | 1.174 |
Uitgaven | 20.936 | 0 | 20.936 | 3.400 | 24.336 | 2.980 | 1.543 | 1.493 | 1.174 |
Institutionele inrichting | |||||||||
Apparaat Eerste Kamer | 16.504 | 0 | 16.504 | 2.344 | 18.848 | 1.924 | 487 | 437 | 388 |
Personele uitgaven | |||||||||
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer | 4.250 | 0 | 4.250 | 773 | 5.023 | 773 | 773 | 773 | 773 |
Materiële uitgaven | |||||||||
Verenigde Vergadering | 182 | 0 | 182 | 283 | 465 | 283 | 283 | 283 | 13 |
Ontvangsten | 140 | 0 | 140 | 0 | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Voor het vernieuwen van het contentmanagementsysteem (CMS) van de Eerste Kamer zijn aanvullende middelen nodig. Dit systeem is eerder aan vervanging toe dan verwacht. In 2023 en 2024 is er € 0,9 mln. extra budget nodig voor het voortraject van de vervanging. Daarnaast is er € 0,1 mln. extra budget nodig in 2023 en 2024 voor aanpassingen in de informatiehuishouding van de Kamer als gevolg van wijzigingen in de Archiefwet en de Wet open overheid.
Tot slot betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 34.771 | 0 | 34.771 | 2.090 | 36.861 | 2.426 | 2.530 | 2.463 | 2.431 |
Uitgaven | 34.771 | 0 | 34.771 | 2.090 | 36.861 | 2.426 | 2.530 | 2.463 | 2.431 |
Institutionele inrichting | |||||||||
Schadeloosstelling | 23.553 | 0 | 23.553 | 1.444 | 24.997 | 1.692 | 1.693 | 1.693 | 1.693 |
Personele uitgaven | |||||||||
Pensioenen en wachtgelden | 11.218 | 0 | 11.218 | 646 | 11.864 | 734 | 837 | 770 | 738 |
Ontvangsten | 86 | 0 | 86 | 0 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023 en de extra prijsbijstelling tranche 2022.
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 153.712 | 0 | 153.712 | 27.684 | 181.396 | 24.922 | 20.927 | 28.304 | 24.044 |
Uitgaven | 153.712 | 0 | 153.712 | 27.684 | 181.396 | 24.922 | 20.927 | 28.304 | 24.044 |
Institutionele inrichting | |||||||||
Apparaat Tweede Kamer | 103.646 | 0 | 103.646 | 23.764 | 127.410 | 21.728 | 17.857 | 25.351 | 21.150 |
Onderzoeksbudget | 1.235 | 0 | 1.235 | 73 | 1.308 | 167 | 167 | 167 | 167 |
Materiële uitgaven | |||||||||
Drukwerk | 2.008 | 0 | 2.008 | 118 | 2.126 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Fractiekosten | 41.649 | 0 | 41.649 | 1.452 | 43.101 | 2.376 | 2.552 | 2.435 | 2.376 |
Uitzending leden | 484 | 0 | 484 | 33 | 517 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Parlementaire enquêtes | 2.489 | 0 | 2.489 | 2.064 | 4.553 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage ProDemos | 2.201 | 0 | 2.201 | 180 | 2.381 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Ontvangsten | 3.639 | 0 | 3.639 | 4.700 | 8.339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Bedrijfsvoering
In het kader van de bedrijfsvoering zijn er een aantal zaken waarvoor budgetten toegevoegd worden aan de begroting. Ten eerste wordt de ICT-organisatie bij de Tweede Kamer weer structureel goed ingebed. Na een periode goed bezien wat nodig is, is de formatie daar nu rond. Dat wordt hiermee ook budgettair structureel ingeregeld. Ten tweede behelst deze mutatie eenmalige (vervangings-)investeringen in het Rijksdatacenter. Tot slot zorgt de uitvoering van een aantal moties (Vergaderen in crisistijd / motie Van Gent kamerstukken II, 35 322, nr. 43), Papierloos vergaderen (motie Bromet / kamerstukken II, 36 062 nr. 10) eenmalig voor stijgende kosten.
Renovatie Binnenhof en tijdelijke huisvesting
Voor een goede begeleiding van de renovatie vanuit de Tweede Kamer is jaarlijks € 0,23 mln. nodig voor het inzetten van externe expertise. Daarnaast is voor de geplande terugverhuizing naar het Binnenhof in de opeenvolgende jaren van terugverhuizing (en het jaar daarna) € 7,5 mln. en € 2,5 mln. nodig voor gedeeltelijke vervangingsinvesteringen in het Audiovisuele (AV)-systeem op het Binnenhof. Ten slotte wordt de Tweede Kamer in de tijdelijke huisvesting geconfronteerd met hogere uitgaven als gevolg van de huisvestingssituatie in B67.
Ambtelijke uitbreiding
Als gevolg van een veranderende omgeving met gewijzigd dreigingsniveau is het werkpakket van zowel de Beveiligingsdienst als het bureau beveiligingsautoriteit verzwaard. Om de beveiligingstaken zo goed mogelijk te vervullen worden in personele capaciteit investeringen gedaan.
Daarnaast is er om de kwaliteit van de ondersteuning van het parlementaire proces te behouden en verbeteren een uitbreiding van personeel nodig. Dit zelfde geldt voor de overige bedrijfsvoering van de Tweede Kamer.
Materiële uitgaven
Parlementaire enquêtes
In 2023 wordt de begroting opgehoogd met € 0,89 mln. voor de overlopende uitgaven Parlementaire Enquête Aardgaswinning. In 2022 is de totale begroting van de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening verhoogd naar € 4,3 mln. Per saldo wordt de begroting hiervoor opgehoogd in 2023 met € 0,78 mln. en in 2024 met € 0,3 mln. Er is voor de Tijdelijke Commissie Corona in 2023 € 0,25 mln. nodig. Voor deze bijstelling op de parlementaire enquête worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.
Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 4,7 mln. hoger door verwachte hogere teruggave van de fractiekosten over 2022 van enkele fracties en hogere doorbelastingen aan de andere Hoge Colleges van Staat.
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.574 | 0 | 1.574 | 54 | 1.628 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Uitgaven | 1.574 | 0 | 1.574 | 54 | 1.628 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Materiële uitgaven | |||||||||
Interparlementaire betrekkingen | 1.574 | 0 | 1.574 | 54 | 1.628 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023(3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog te verdelen | |||||||||
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36350-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.