36 333 Regels inzake een wettelijke taak van gemeenten om opvangvoorzieningen voor asielzoekers mogelijk te maken (Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen)

Nr. 74 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID JASPER VAN DIJK TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 22

Ontvangen 29 september 2023

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel 3, eerste lid, wordt na de eerste zin een zin ingevoegd, luidende:

De verdeling is gebaseerd op het aantal inwoners van de betreffende gemeente en op de Sociaaleconomische status – Welvaart, Opleiding en Arbeidsscore (SES-WOA-score) op gemeenteniveau, waarbij deze score wordt bepaald aan de hand van de «SES-WOA-score per gemeente, 2019» van het CBS.

II

Aan artikel 5, tweede lid, wordt een zin toegevoegd, luidende:

Hij houdt bij die verdeling zo veel mogelijk rekening met de Sociaaleconomische status – Welvaart, Opleiding en Arbeidsscore (SES-WOA-score) op gemeenteniveau, waarbij deze score wordt bepaald aan de hand van de «SES-WOA-score per gemeente, 2019» van het CBS.

Toelichting

In het huidige wetsvoorstel is de verdeelsystematiek voor de spreiding van opvangplekken gedelegeerd aan de regering. In de memorie van toelichting staat dat de verdeling van opvangplekken tussen provincies en tussen gemeenten zal worden bepaald aan de hand van inwoneraantal. Indiener is van mening dat naast inwoneraantal ook sociaaleconomische draagkracht deel moet uitmaken van de verdeelsystematiek. Dit amendement legt daarom op wetsniveau vast dat de verdeelsystematiek gebaseerd moet zijn op inwoneraantal en op sociaaleconomische draagkracht. De uitwerking van de verdeelsystematiek blijft gedelegeerd aan de regering. Tevens wordt met dit amendement geregeld dat diezelfde sociaaleconomische draagkracht zo veel mogelijk wordt betrokken bij het vaststellen van het verdeelbesluit.

Doel van dit amendement is dat relatief armlastige gemeenten bij de verdeling van opvangplekken worden ontzien, in de zin dat zij minder plekken hoeven te leveren. Dit amendement sluit dus ook aan op de kritiek van de Raad van State dat het huidige wetsvoorstel teveel zaken «overlaat» aan lagere regelgeving. Voor de definitie van sociaaleconomische draagkracht en de toepassing daarvan in het kader van de verdeelsystematiek wordt aangesloten bij een indicator van het CBS. Die CBS-indicator heeft wetstechnisch al een precedent, namelijk in de «Regeling eenmalige specifieke uitkeringen en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen», waarin al op deze wijze naar de indicator wordt verwezen.

Jasper van Dijk

Naar boven