36 285 Invoering publiek toezicht en handhaving van de verordening 2019/1150 van het Europees Parlement en de Raad ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten (Wet publiek toezicht en handhaving verordening bevordering billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten)

A VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT1

Vastgesteld 28 mei 2024

Het wetsvoorstel heeft in de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Inleiding

De Wet publiek toezicht en handhaving verordening bevordering billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten ligt nu voor in de Eerste Kamer. Het voorstel geeft invulling aan één element van de Verordening ter bevordering van eerlijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten (hierna: verordening).2 Deze verordening is van toepassing op de relatie tussen onlinetussenhandelsdiensten (hierna: platforms) en zakelijke gebruikers (hierna: ondernemers). De verordening bevat regels om schadelijke handelspraktijken door platforms aan te pakken. Nederland heeft geen nationale beleidsruimte ten aanzien van deze regels. Wel kan de wijze van handhaving van de verordening op nationaal niveau worden ingevuld. Het voorliggende wetsvoorstel introduceert publiekrechtelijke handhaving. De Autoriteit Consument en Mededinging (ACM) krijgt de bevoegdheid om bestuursrechtelijk toezicht te houden op naleving van de verordening. De ACM kan een bindende gedragslijn, een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete opleggen. De bevoegdheid tot handhaving van de verordening beperkt zich tot overtredingen die schade (kunnen) toebrengen aan collectieve belangen. Naar aanleiding van de reacties op de internetconsultatie zijn in het voorstel op een groot aantal punten verbeteringen aangebracht, waarvoor de fractie van de BBB haar complimenten uitspreekt aan de regering. De fractieleden van de BBB hebben naar aanleiding van dit voorstel enkele vragen.

Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie

De ACM kan (preventief) een bindende gedragslijn opleggen voordat een inbreuk op de P2B-verordening is vastgesteld op straffe van een boete. Hoe verhoudt dit zich tot het aanmoedigen van vrijwillige gedragslijnen zoals gesteld in artikel 17? Op welke wijze kunnen platforms zich verweren tegen een dergelijke maatregel? Waarom is hiervoor gekozen (nut en noodzaak)? Wordt deze preventieve handhavingsbevoegdheid ook gebruikt in de ons omringende landen?

Het Adviescollege Toezicht Regeldruk (ATR) vraagt in haar reactie op de internetconsultatie om het in beeld brengen van de toezichtkosten voor de platforms.3 Is dit inmiddels gebeurd? Kan de regering hier een inschatting van geven? Zo nee waarom niet?

Het succes van deze wet wordt in grote mate bepaald door de handhaving. ACM krijgt hiervoor 5 Fte tot haar beschikking. Waarop is deze capaciteit gebaseerd? Wordt deze inzet te zijner tijd geëvalueerd?

Gaat de regering zich inzetten voor een verplichting tot samenwerking in de Europese verordening? Kan de regering dit nader toelichten?

De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat ziet met belangstelling uit naar de nota naar aanleiding van het verslag en ontvangt deze graag uiterlijk 25 juni 2024.

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, Kluit

De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, Karthaus


X Noot
1

Samenstelling:

Kemperman (BBB), Van Langen-Visbeek (BBB) (ondervoorzitter), Panman (BBB), Crone (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA) (voorzitter), Thijsssen (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Vos (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD), Van den Berg (VVD), Petersen (VVD), Bovens (CDA), Prins (CDA), Aerdts (D66), Dittrich (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Dessing (FVD), Schalk (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

X Noot
2

Verordening (EU) 2019/1150 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten (PBEU 2019, L 186).

X Noot
3

Brief Adviescollege Toezicht Regeldruk aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 7 juli 2021 inzake de Wet publiek toezicht en handhaving verordening bevordering billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten.

Naar boven