Het wetsvoorstel heeft in de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende
opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
Inleiding
De Wet publiek toezicht en handhaving verordening bevordering billijkheid en transparantie
voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten ligt nu voor in de Eerste
Kamer. Het voorstel geeft invulling aan één element van de Verordening ter bevordering
van eerlijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten
(hierna: verordening).2 Deze verordening is van toepassing op de relatie tussen onlinetussenhandelsdiensten
(hierna: platforms) en zakelijke gebruikers (hierna: ondernemers). De verordening
bevat regels om schadelijke handelspraktijken door platforms aan te pakken. Nederland
heeft geen nationale beleidsruimte ten aanzien van deze regels. Wel kan de wijze van
handhaving van de verordening op nationaal niveau worden ingevuld. Het voorliggende
wetsvoorstel introduceert publiekrechtelijke handhaving. De Autoriteit Consument en
Mededinging (ACM) krijgt de bevoegdheid om bestuursrechtelijk toezicht te houden op
naleving van de verordening. De ACM kan een bindende gedragslijn, een last onder dwangsom
of een bestuurlijke boete opleggen. De bevoegdheid tot handhaving van de verordening
beperkt zich tot overtredingen die schade (kunnen) toebrengen aan collectieve belangen.
Naar aanleiding van de reacties op de internetconsultatie zijn in het voorstel op
een groot aantal punten verbeteringen aangebracht, waarvoor de fractie van de BBB
haar complimenten uitspreekt aan de regering. De fractieleden van de BBB hebben naar aanleiding van dit voorstel enkele vragen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie
De ACM kan (preventief) een bindende gedragslijn opleggen voordat een inbreuk op de
P2B-verordening is vastgesteld op straffe van een boete. Hoe verhoudt dit zich tot
het aanmoedigen van vrijwillige gedragslijnen zoals gesteld in artikel 17? Op welke
wijze kunnen platforms zich verweren tegen een dergelijke maatregel? Waarom is hiervoor
gekozen (nut en noodzaak)? Wordt deze preventieve handhavingsbevoegdheid ook gebruikt
in de ons omringende landen?
Het Adviescollege Toezicht Regeldruk (ATR) vraagt in haar reactie op de internetconsultatie
om het in beeld brengen van de toezichtkosten voor de platforms.3 Is dit inmiddels gebeurd? Kan de regering hier een inschatting van geven? Zo nee
waarom niet?
Het succes van deze wet wordt in grote mate bepaald door de handhaving. ACM krijgt
hiervoor 5 Fte tot haar beschikking. Waarop is deze capaciteit gebaseerd? Wordt deze
inzet te zijner tijd geëvalueerd?
Gaat de regering zich inzetten voor een verplichting tot samenwerking in de Europese
verordening? Kan de regering dit nader toelichten?
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat ziet met belangstelling uit naar
de nota naar aanleiding van het verslag en ontvangt deze graag uiterlijk 25 juni 2024.
De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, Kluit
De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, Karthaus