36 205 Wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de overgangsperiode bij de invoering van een mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens

B VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 11 juli 2023

Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Inleiding

De leden van de JA21-fractie hebben kennisgenomen van voorliggend wetsvoorstel en hebben daarover enkele vragen en opmerkingen.

Vragen en opmerkingen van de leden van de JA21-fractie

De leden van de JA21-fractie constateren dat de onderhavige verordening van de Europese Commissie de facto bevestigt dat de Brusselse emissieregelgeving de concurrentiekracht van de in Europa gevestigde bedrijven potentieel schade berokkent. Het is volgens deze leden goed dat de Commissie dit signaleert en mitigeert, ook al worden termen als «koolstoflekkage» uitgevonden om dit fenomeen een semi-acceptabele toon te geven. In de meest positieve lezing beschermt deze verordening het Europese Bedrijfsleven, aldus de leden van de JA21-fractie. Kan de regering aangeven hoe voorkomen kan worden dat in het algemeen de huidige en toekomstige Europese regelgeving het Europese bedrijfsleven op achterstand zetten ten opzichte van de wereldmarkt, bijvoorbeeld door toename van verantwoordingsdruk?

Deze leden verzoeken de regering in dit kader om in kaart te brengen welk huidig en toekomstig beleid van de Europese Commissie de Nederlandse concurrentiekracht (potentieel) ondermijnt? Kan de regering dientengevolge kenbaar maken welke sectoren zij in Brussel onder de aandacht wil brengen voor compensatiewetgeving, net zoals bij dit voorstel?

Een veelgehoorde klacht, volgens de leden van de JA21-Fractie, van politici en bewindspersonen die zich oriënteren op de Europese Unie is dat Nederlanders zich te veel achter de dijken zouden verschuilen. Hoe denkt de regering – specifiek in deze context en in deze vergelijking – over de mentaliteit van de Europese Unie die zich achter zijn eigen tariefmuren verstopt op een wereldmarkt?

De Staatssecretaris van Financiën geeft aan dat de Douane belast gaat worden met de controle op import van de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) goederen.2 Hiervoor moet een apart ICT-systeem worden opgetuigd, terwijl de IT-agenda daar momenteel al onder druk staat. Kan de regering ten slotte aangeven hoe zij gaat voorkomen dat andere taken van de Douane zullen lijden onder deze extra (ICT-) werkdruk mede in het licht van de krapte op de arbeidsmarkt?

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de antwoorden van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen de nota naar aanleiding van het verslag graag uiterlijk 1 september 2023.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man


X Noot
1

Samenstelling:

Kroon (BBB) (ondervoorzitter), Van Wijk (BBB), Heijnen (BBB), Griffioen (BBB), Martens (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD) (voorzitter), Vogels (VVD), Bovens (CDA), Bakker-Klein (CDA), Aerdts (D66), Moonen (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (Ja21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Van den Oetelaar (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL).

X Noot
2

Kamerstukken II 2022–23, 36 205, nr. 6, p. 7.

Naar boven