Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van
de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
Inleiding
De leden van de JA21-fractie hebben kennisgenomen van voorliggend wetsvoorstel en
hebben daarover enkele vragen en opmerkingen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de JA21-fractie
De leden van de JA21-fractie constateren dat de onderhavige verordening van de Europese
Commissie de facto bevestigt dat de Brusselse emissieregelgeving de concurrentiekracht van de in Europa
gevestigde bedrijven potentieel schade berokkent. Het is volgens deze leden goed dat
de Commissie dit signaleert en mitigeert, ook al worden termen als «koolstoflekkage»
uitgevonden om dit fenomeen een semi-acceptabele toon te geven. In de meest positieve
lezing beschermt deze verordening het Europese Bedrijfsleven, aldus de leden van de
JA21-fractie. Kan de regering aangeven hoe voorkomen kan worden dat in het algemeen
de huidige en toekomstige Europese regelgeving het Europese bedrijfsleven op achterstand
zetten ten opzichte van de wereldmarkt, bijvoorbeeld door toename van verantwoordingsdruk?
Deze leden verzoeken de regering in dit kader om in kaart te brengen welk huidig en
toekomstig beleid van de Europese Commissie de Nederlandse concurrentiekracht (potentieel)
ondermijnt? Kan de regering dientengevolge kenbaar maken welke sectoren zij in Brussel
onder de aandacht wil brengen voor compensatiewetgeving, net zoals bij dit voorstel?
Een veelgehoorde klacht, volgens de leden van de JA21-Fractie, van politici en bewindspersonen
die zich oriënteren op de Europese Unie is dat Nederlanders zich te veel achter de
dijken zouden verschuilen. Hoe denkt de regering – specifiek in deze context en in
deze vergelijking – over de mentaliteit van de Europese Unie die zich achter zijn
eigen tariefmuren verstopt op een wereldmarkt?
De Staatssecretaris van Financiën geeft aan dat de Douane belast gaat worden met de
controle op import van de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) goederen.2 Hiervoor moet een apart ICT-systeem worden opgetuigd, terwijl de IT-agenda daar momenteel
al onder druk staat. Kan de regering ten slotte aangeven hoe zij gaat voorkomen dat
andere taken van de Douane zullen lijden onder deze extra (ICT-) werkdruk mede in
het licht van de krapte op de arbeidsmarkt?
De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de antwoorden van de regering
met belangstelling tegemoet en ontvangen de nota naar aanleiding van het verslag graag
uiterlijk 1 september 2023.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom
De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man