36 202 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2023)

Nr. 138 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 april 2023

U vindt bijgevoegd de ramingstoelichtingen en bijbehorende certificeringsnota door het Centraal Planbureau (CPB) van twee maatregelen uit het Belastingplan 2023 (Kamerstuk 36 202) en de 5e nota van wijziging (Kamerstuk 36 202, nr. 38). Idealiter is de certificering van de ramingen afgerond bij indiening van het wetsvoorstel. In dit geval zouden de ramingstoelichtingen en de certificering dus kort na de publicatie van het Belastingplan en de latere nota’s van wijziging zijn opgeleverd. Afgelopen najaar bleek dat niet in alle gevallen mogelijk, deels door late besluitvorming en deels door opgelopen vertraging.

Bij het certificeringsproces beziet het CPB als onafhankelijke instantie de budgettaire effecten van belastingmaatregelen, inclusief de inschatting van de gedragseffecten. De basis hiervoor ligt in empirisch onderzoek, voor zover dit beschikbaar is. Dit houdt in dat het CPB toetst of de ramingen «neutraal en redelijk» zijn. Ook geeft het CPB de mate van onzekerheid van een raming weer, wat de kwaliteit en transparantie van de ramingen bevordert.

Het CPB heeft de raming voor het aanpassen van de wettelijke forfaits in de BPM gecertificeerd. De raming is aangepast gedurende het certificeringsproces. De budgettaire gevolgen van deze herijking worden meegenomen in de voorjaarbesluitvorming 2023.

De budgettaire effecten van het beëindigen van de vrijstelling van Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) voor bestelauto’s ondernemers zijn berekend met het zogeheten «bestelautomodel», dat ontwikkeld is door het adviesbureau Revnext. Aan deze modeluitkomsten zijn gedurende het certificeringsproces extra anticipatie-effecten toegevoegd, met een aanvullende derving tot gevolg.

Het CPB heeft deze raming uiteindelijk niet kunnen certificeren. Het CPB stelt dat het te weinig zicht heeft op de invulling van de precieze modelstructuur van het gehanteerde bestelautomodel en de empirische onderbouwing van de parameters in het bestelautomodel. Ook acht het CPB de anticipatie-effecten van onvoldoende omvang. De raming is wel aangepast gedurende het certificeringsproces. Deze aanpassing wordt in de tabel hieronder weergegeven.

De budgettaire gevolgen van deze herijking worden niet meegenomen in de voorjaarsbesluitvorming 2023. Conform de begrotingsregels is deze maatregel herijkt op moment dat het in wetgeving werd omgezet in de augustusbesluitvorming 2022. Het budgettair effect is toen verwerkt in het inkomstenkader. In onderstaande tabel opgenomen aanpassing van de raming beschouwen we als «endogeen», wat betekent dat deze budgettaire effecten niet relevant zijn voor het inkomstenkader.

Tabel 1: aanpassingen naar aanleiding van certificeringsproces (in miljoenen euro)

Maatregel

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Structureel

Raming aanpassing wettelijke forfaits in de BPM, 5e nota van wijziging Belastingplan 2023

62

62

62

62

62

62

62

Raming na certificering

64

38

38

38

38

38

38

Budgettair effect aanpassing

2

– 24

– 24

– 24

– 24

– 24

– 24

 

Raming beëindiging vrijstelling BPM bestelauto’s ondernemers Belastingplan 2023

0

0

510

407

341

246

– 111

Aangepaste raming

0

0

416

407

341

246

– 111

Budgettair effect aanpassing

0

0

– 94

0

0

0

0

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij

Naar boven