36 200 XVI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2023

Nr. 18 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 oktober 2022

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft vragen gesteld over de Strategische Evaluatie Agenda en «Beleidskeuzes uitgelegd» van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De antwoorden op deze vragen bied ik u hierbij aan mede namens de Minister voor Langdurige Zorg en Sport en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers

Strategische evaluatie agenda

Vraag 1

Kunt u nader toelichten welke inhoudelijke afwegingen u heeft gemaakt bij het opstellen van de SEA en de selectie van de (beleids)thema’s, ook in relatie tot de bredere missie van VWS? Kunt u bij wijze van voorbeeld toelichten wat die prioritering betekent voor thema’s als acute zorg, GGZ, gezondheidsbevordering en het bredere thema arbeidsmarkt?

Antwoord op vraag 1

De uitdagingen voor een goed functionerend gezondheidszorgstelsel voor nu en straks zijn groot. De missie van het Ministerie van VWS is ons inzetten voor de gezondheid en kwaliteit van leven van alle Nederlanders. Dit gebeurt door te werken aan goede, betaalbare, duurzame zorg en ondersteuning. In de SEA dienen dan ook de belangrijke thema’s voor houdbare zorg te worden geaccentueerd. Bij de totstandkoming van het stellen van deze prioriteiten is nadrukkelijk gekeken naar leidende kennisagenda’s zoals die van de Vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport1, opvolging aanbevelingen Zorgkeuzes in Kaart2, maar ook naar de Discussienota – Zorg voor de Toekomst3, de Dialoognota Ouder Worden 2020–20404 en andere actuele maatschappelijke vraagstukken.

Een nadere uitwerking met onderliggende onderzoeken van de SEA is te vinden in bijlage 5 van de begroting. De meeste van de door u genoemde beleidsthema’s zijn hierin terug te vinden. Deze sluiten aan op de bredere missie door zowel te kijken naar de organisatie van de juiste zorg en ondersteuning (acute zorg, GGZ) als te kijken naar betaalbare zorg en ondersteuning door in te zetten op gezondheidsbevordering. Naast houdbaarheid is organiseerbaarheid van de zorg een belangrijk thema, dat maakt dat vanuit de arbeidsmarkt geborgd moet worden dat er voldoende kwaliteit van zorg en ondersteuning geboden kan worden. Er wordt op dit moment in goed overleg met het onder andere het Ministerie van Financiën gewerkt aan de doorontwikkeling van de SEA voor 2024 en verder.

Vraag 2

Welke stappen gaat u nog zetten om ervoor te zorgen dat de SEA in de begroting van 2024 voldoet aan de eisen aan de SEA in de nieuwe RPE 2022, inclusief de toelichting op de stand van kennis en inzichtbehoeften? Kunt u daarbij ook ingaan op de planning van de periodieke rapportages over de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid?

Antwoord op vraag 2

Voor de begroting van volgend jaar wordt de SEA van het Ministerie van VWS aangepast om te voldoen aan de herziene Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE). Hiervoor is het Ministerie van VWS reeds in gesprek met het Ministerie van Financiën. Als gevolg hiervan kan de evaluatieprogrammering en thema-indeling volgend jaar wijzigen. In deze aangepaste opzet zullen ook de periodieke rapportages herkenbaar onderdeel uitmaken van de SEA inclusief de timing hiervan. Uiteraard maakt, ook in de herziene SEA, het beoordelen van de doelmatigheid en doeltreffendheid onderdeel uit van de evaluatie.

Vraag 3

Bent u bereid om, ook in het licht van de conclusies van het Berenschot-rapport van 2 maart jl. over de eerste ervaringen met de Strategische Evaluatie Agenda, te investeren in het ophalen van de informatiebehoeften van de Kamer op de in de SEA opgenomen (beleids)thema’s, en zo ja, welke mogelijkheden ziet u hiertoe?

Antwoord op vraag 3

Ja, daar ben ik zeker toe bereid. Mogelijk dat een technische briefing voor de Vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport een goede manier is om de prioritering en inhoudelijk programmering zoals door het Ministerie van VWS wordt voorgesteld nader toe te lichten. De concept SEA voor 2024 en verder zoals nu al in goed overleg met het Ministerie van Financiën wordt uitgewerkt zal hierbij centraal staan. En in deze briefing kennis te kunnen nemen van uw eventuele behoeften voor een bepaald onderwerp op basis van deze concept SEA. Hiertoe is het departement altijd bereid. In het kader van voorbereiding voor de SEA 2024 lijkt het logisch om een briefing dan in de eerste twee maanden van 2023 te organiseren.

Vraag 4

Kunt u de Kamer ruim voorafgaand aan de definitieve vaststelling van de begroting van 2024 nader informeren over de verdere ontwikkeling van de SEA, en zo ja, wanneer?

Antwoord op vraag 4

Ja, dat is mogelijk. Zie de beantwoording van vraag 3 met het aanbod van het organiseren van een technische briefing over de concept SEA 2024.

Artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet («Beleidskeuzes uitgelegd»)

Vraag 1

Kunt u een overzicht geven van de beleidsbrieven inclusief het kader «Beleidskeuzes uitgelegd» die de Kamer de rest van dit kalenderjaar nog tegemoet kan zien, zowel voor beleidswijzigingen met financiële gevolgen gelijk of groter dan € 20 miljoen in enig jaar, als voor eventuele andere substantiële wijzigingen?

Antwoord op vraag 1

Op dit moment is voor de volgende beleidsonderwerpen bekend dat er in een brief aan uw Kamer het kader «beleidskeuzes uitgelegd» zal worden opgenomen. Het betreft: een voortgangsbrief over het WOZO-programma inclusief toelichting op de transitie middelen, brief naar aanleiding van het beleidsprogramma pandemische paraatheid en een brief die ingaat op de inzet van de coalitiemiddelen voor onderzoek en aanpak van alzheimer, obesitas en kanker. Daarnaast ontvangt uw Kamer binnenkort de brief Maatregelenpakket overgewicht en voeding. Uiteraard wordt, daar waar er sprake is van beleidswijzigingen met financiële gevolgen gelijk of groter dan € 20 miljoen, rekening gehouden met het kader en vanaf het najaar, conform de toezegging die is gedaan tijdens het wetgevingsoverleg over het jaarverslag 2021, ingevuld.

Vraag 2

Kunt u, opdat de informatie over de onderbouwing van de voorstellen op een meer centrale en herkenbare plek vindbaar is, conform de regel en praktijk vanaf 1 november 2021 het kader Beleidskeuzes uitgelegd opnemen in de Kamerbrieven, en niet als bijlage in een apart document?

Antwoord op vraag 2

Uiteraard kan ik u dit toezeggen.

Vraag 3

Kunt u nader toelichten hoe u de samenhang tussen de evaluatieparagrafen en de strategische evaluatieagenda ziet, en hoe u de SEA in komende begrotingen rechtstreeks kan voeden met de onderbouwing en evaluatieparagraaf in «Beleidskeuzes uitgelegd»?

Antwoord op vraag 3

Deze samenhang is er zeker. Zo vormt de invulling van de evaluatieparagrafen reeds een directe input voor de huidige SEA omdat dit belangrijke beleidswijzingen met grote financiële en maatschappelijk impact zijn. Voorbeelden hiervan zijn de opgenomen evaluatieonderzoeken op het gebieden van Pandemische paraatheid, Integraal zorgakkoord & passende zorg (IZA) en Toekomstagenda Gehandicaptenzorg. Deze onderzoeken vormen belangrijke input voor de betreffende periodieke rapportages.


X Noot
2

Kamerstuk 29 689, nr. 1075, Zorgkeuzes in Kaart.

X Noot
3

Bijlage bij Kamerstuk 31 765, nr. 548, Discussienota – Zorg voor de Toekomst.

X Noot
4

Bijlage bij Kamerstuk 29 389, nr. 109, Dialoognota Ouder Worden 2020–2040.

Naar boven