36 200 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2023

33 529 Gaswinning

Nr. 120 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 januari 2023

Met deze brief informeer ik uw Kamer over de stand van zaken van een tweetal moties van uw Kamer en een door mij gedane toezegging tijdens het Wetgevingsoverleg (hierna: WGO) Groningen van 6 december jl. (Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 118) en de tweeminutendebatten Mijnbouw Groningen van 20 december jl. (Handelingen II 2022/23, nr. 37, Tweeminutendebat mijnbouw/Groningen)

Problemen huurders Marenland

Ruim 30 procent van de te versterken woningen in het aardbevingsgebied is bezit van corporaties. De corporaties zijn daarmee een belangrijke partij in de versterkingsoperatie. Tijdens mijn meest recente werkbezoek heb ik daarom in Delfzijl gesproken met vertegenwoordigers van het Huurdersplatform en van het Samenwerkingsverband Kr8-corporaties over de ervaringen van huurders en corporaties met de versterking. Ik ben vervolgens ook gastvrij in een huurwoning ontvangen door een echtpaar dat eind vorig jaar, na 46 jaar in een andere huurwoning te hebben gewoond, een nieuwe woning in de Zandplatenbuurt heeft betrokken. Het was goed te horen dat zij na aanvankelijke scepsis, uiteindelijk erg tevreden zijn met hun nieuwe woning en omgeving.

Naar aanleiding van de motie van het lid Beckerman c.s. (Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 96) ben ik ook in gesprek gegaan met de waarnemend bestuurder van woningcorporatie Marenland en de voorzitter van de huurdersvereniging De Maren. Ik heb met hen gesproken over de klachten en ontevredenheid waaraan het lid Beckerman refereerde tijdens het WGO Groningen van 6 december 2022. Marenland ziet dat de communicatie en de samenwerking met een aantal huurders tijdens het versterkingsproces kan en moet worden verbeterd. Daartoe is onder aansturing van de waarnemend bestuurder een verbeterprogramma opgesteld waarin communicatie en contact met de huurders centraal staat. Zowel de bestuurder van Marenland als de vertegenwoordiger van de huurdersvereniging hebben tijdens ons gesprek benadrukt dat zij altijd bereid zijn om het gesprek aan te gaan met huurders over klachten. De corporatie is de eerste gesprekspartner van de huurders en ook de partij die eventuele klachten of problemen kan oplossen. Ook bij een opsplitsing van Marenland1 zullen de overnemende corporaties zorgdragen voor de goede communicatie met de huurders en hier aandacht voor hebben. Om de vinger aan de pols te houden heb ik Marenland tevens gevraagd alle problemen op een rij te zetten en met mij te delen.

Regeling schade bij versterking batch 1588

Uw Kamer heeft mij bij motie van de leden Beckerman, Nijboer en Kröger verzocht om de beleidsregel «schade(kosten) bij versterking» ook voor bewoners uit batch 1588 te laten uitvoeren (Kamerstuk 33 529, nr. 1099). De uitvoering van deze motie is bestaand beleid. Bij batch 1588 wordt gewerkt met een prijslijst, waar ook vergoedingen voor schade als gevolg van de uitvoering van versterkingsmaatregelen zijn opgenomen. Voor die gevallen waarin de prijslijst niet voorziet, is al eerder afgesproken dat eigenaren in batch 1588 op dezelfde manier worden behandeld als eigenaren die onder de beleidsregel «schade(kosten) door versterking» vallen. Op deze manier wordt maatwerk geboden. Voor specifiek mkb’ers is in de annex bij het convenant batch 1588 van juni 2021 afgesproken dat gemeenten de beleidsregel «schade(kosten) door versterking» op hen toepassen. Op deze manier worden verschillen tussen eigenaren en mkb’ers binnen en buiten batch 1588 bij schade(kosten) door versterking voorkomen. Waar nodig ondersteunt de Nationaal Coördinator Groningen (hierna: NCG) de gemeenten bij het vergoeden van eigenaren in batch 1588 overeenkomstig de beleidsregel «schade(kosten) door versterking».

Ontzorgen van bewoners bij noodgedwongen verhuizing

De NCG biedt bewoners ondersteuning bij noodgedwongen verhuizingen, zoals bij het verhuizen naar en van tijdelijke huisvesting. Zoals ik tijdens het WGO Groningen van 6 december 2022 aan het lid Agnes Mulder heb toegezegd, ben ik over het ontzorgen van bewoners hierbij met de NCG in gesprek gegaan. Bij noodgedwongen verhuizingen regelt de NCG altijd de verhuizing zelf, inclusief het (de)monteren van de meubels. Samen met de bewoner wordt voorafgaand aan de verhuizing bekeken wat de bewoner wil dat de verhuizer aanvullend regelt, en wat de bewoner zelf kan en wil doen. Als een bewoner aangeeft zelf geen verhuisdozen in te kunnen pakken, dan biedt de NCG hierbij ondersteuning. Dit geldt ook voor het ophangen van bijvoorbeeld schilderijen of verlichting. Deze aanvullende dienstverlening is beschikbaar voor alle bewoners die dat nodig hebben. Naar aanleiding van het specifieke geval waar het lid Agnes Mulder aandacht voor heeft gevraagd, heb ik de NCG gevraagd de mogelijkheden van ondersteuning bij noodgedwongen verhuizingen via de bewonersbegeleiders nog nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de bewoners die daarmee te maken hebben.

Toezeggingen energiecontracten

Tijdens de tweeminutendebatten Mijnbouw Groningen van 20 december 2022 heb ik uw Kamer toegezegd dat ik in gesprek ga met energieleveranciers over bewoners die na terugkeer uit een wisselwoning vastzitten aan een duurder energiecontract. Ook heb ik uw Kamer toegezegd dat ik zal kijken of de groep bewoners die door de (vertraagde) versterkingsoperatie een hogere energierekening heeft te identificeren is. Ik bekijk op dit moment samen met de NCG hoe deze toezeggingen kunnen worden uitgevoerd. Ik zal uw Kamer hier uiterlijk in maart nader over informeren.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief

Naar boven