De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat Nederland tijdens de coronaperiode naast financiële giften en noodhulp
voor ruim 1 miljard euro aan Curaçao, Aruba en Sint-Maarten (CAS) heeft geleend, waarvan
441,7 miljoen euro aan Aruba tegen gunstige voorwaarden;
overwegende dat de afspraak is gemaakt dat er naast hervormingen ook ordentelijk financieel
toezicht zou komen door middel van een rijkswet en dat een voorstel hiertoe met consensus
van de regering van Aruba in 2022 is voorgelegd aan de Tweede Kamer;
overwegende dat de gesprekken over de Rijkswet Aruba financieel toezicht al drie jaar
gaande zijn;
overwegende dat de liquiditeitsleningen vanaf 10 oktober 2023 afgelost of hergefinancierd
moeten worden, waarbij de inzet van Nederland is gericht op langjarige herfinanciering
als bijdrage aan het bereiken van een meer duurzame houdbare begroting;
constaterende dat de schuldquota van het land Aruba nog steeds erg hoog is en ver
boven het gewenste percentage voor een small island economy ligt;
constaterende dat de afspraken over de begrotingsnormen in de Landsverordening Aruba
Tijdelijk financieel toezicht (LAft) reeds zijn verlopen en dat het Protocol Aruba
Nederland afloopt op 31 december 2023;
van mening dat het voor een duurzame en gezonde economische toekomst en daarnaast
voor duurzaam houdbare overheidsfinanciën essentieel is dat het toezicht op orde is;
verzoekt de regering de liquiditeitsleningen alleen langjarig op basis van gunstige
voorwaarden te herfinancieren als er sprake is van financieel toezicht op basis van
een rijkswet;
verzoekt de regering voorts zolang er geen sprake is van financieel toezicht middels
een rijkswet de reguliere rente op de kapitaalmarkt te hanteren en in het geval er
de komende periode betekenisvolle stappen richting een rijkswet worden gezet, tot
de inwerkingtreding hiervan de leningen alleen kortlopend te herfinancieren en daarbij
een bij de situatie passend rentepercentage te hanteren dat in ieder geval hoger ligt
dan bij de gunstige voorwaarden,
en gaat over tot de orde van de dag.